Mommark

Leveret: 1922

FraTilAktivitet
25.10.192125.10.1921Kontraheret ved Nakskov værft for 649.414 kr som byggenummer 17
17.01.192217.01.1922Køllagt på Nakskov værft
24.06.192224.06.1922Navngivet MOMMARK og søsat ved Nakskov værft
03.08.192203.08.1922Målebevis udstedt, København
04.08.192205.08.1922I Nakskov værft's flydedok fra 04.08 kl 08.00 til 08.08 kl 15.30
05.08.192205.08.1922Bilbrev til aktieselskabet Mommark Færge udstedt i Nakskov
05.08.192208.08.1922I Nakskov værft's flydedok fra 04.08 kl 08.00 til 08.08 kl 15.30
09.08.192209.08.1922Anmeldt til skibsregistret, registreret samme dag
14.08.192216.08.1922I Nakskov værft's flydedok fra 14.08 kl 16.30 til 16.08 kl 08.00
xx.08.1922xx.08.1922Prøvetur
19.08.192219.08.1922Overtaget af A/S Mommark Færge og afsejlet fra værftet kl 11.50. Pris 649.414 kr.
19.08.192219.08.1922Ankom til Mommark kl 21.30
20.08.192220.08.1922Første prøvesejlads på ruten Fåborg-Mommark: Mommark af 10.03, Fåborg an 11.52, Fåborg af 12.53, Mommark an 14.16.
25.08.192225.08.1922Første jernbanevogn overført på ruten Fåborg-Mommark
29.08.192229.08.1922Overfarten Fåborg-Mommark officielt åbnet
29.08.192229.08.1922Sejlet første tur fra Mommark 08.35, an Fåborg kl 09.55
29.08.192229.08.1922Afgik Fåborg kl 10.10 på første tur fra Fåborg
29.08.192215.11.1922Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
15.11.192215.11.1922Kl 07.15 eftermiddag - kort efter at færgen var kommet ind i Bjørnø Fyrs hvide fyrvinkel - opdagedes pludselig sejlene af et fartøj i et af to skibslængders afstand. Omtrent samtidig bemærkedes det, at der fra fartøjet blev svinget med en lanterne. Begge færgens maskiner blev straks kastet fuld kraft bak og roret lagt hårdt styrbord. Umiddelbart efter tørnede færgen med stævnen mod styrbords side af fartøjet, Jagt NIELS f Egernsund, der straks sank. NIELS besætning - i alt to mand, bjærgede sig i jollen og blev taget om bord i færgen. NIELS var kort før kollisionen på grund af vindstille blevet opankret ca. 400 meter Nord Halv VestV. fra Skramsflak Prik i ca. 7 m Vand. Under søforhørene påstod NIELS besætning, at NIELS ankerlanterne havde været tændt og hejst i styrbord side fra ca. 10 minutter før kollisionen, indtil føreren umiddelbart før kollisionen havde svinget med den for at advare færgen. Fra MOMMARKs side blev det hævdet, at NIELS ankerlanterne først var blevet synlig i det øjeblik, der var blevet svinget med den. MOMMARKs fører, styrmand og en ungmand, var på det pågældende tidspunkt på broen og holdt alle skarpt udkig forefter. Vejret var klart. Endvidere blev det under søforhørene oplyst, at NIELS under sejladsen tidligere på aftenen inden ankringen ikke havde haft sine lanterner tændt efter solnedgang, samt at dette fartøj efter opankringen ikke havde bjerget storsejlet.
15.11.192207.02.1923Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
07.02.192311.02.1923Færgen er taget ud af drift på grund af en trosse i skruen.
11.02.192311.02.1923Forsejlet kl 02.00 fra Faaborg til Nakskov værft.
12.02.192313.02.1923Nakskov værft
13.02.192309.03.1923I Nakskov værft's flydedok fra 13.02 kl 17.00 til 09.03 kl 17.00
09.03.192312.03.1923Nakskov værft
12.03.192312.03.1923Nyt målebevis, Nakskov
13.03.192306.04.1924Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
07.04.192409.04.1924Nakskov værft for udbedring af maskinskade og eftersyn fra 07.04 kl 08.00
09.04.192417.04.1924I Nakskov værft's flydedok fra 09.04 kl 22.00 til 17.04 kl 9.00
17.04.192419.04.1924Nakskov værft for udbedring af maskinskade og eftersyn
20.04.192406.06.1925Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
07.06.192508.06.1925Nakskov værft
08.06.192516.06.1925I Nakskov værft's flydedok fra 08.06 kl 10.00 til 16.06 kl 13.00
16.06.192518.06.1925Nakskov værft
19.06.192501.02.1926Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
01.02.192601.02.1926Kollision med MARIE
01.02.192617.06.1926Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
17.06.192621.06.1926Nakskov værft, ankom 17.06 kl 16.30
21.06.192623.06.1926På Nakskov værft's ophalerbedding fra 21.06 kl 08.00 til 23.06 kl 15.00
23.06.192626.06.1926Nakskov værft, afsejlet 26.06 kl 13.45, ankom Mommark kl 18.30
27.06.192612.06.1927Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
12.06.192712.06.1927Sejlet fra Mommark kl 12.45, ankom Nakskov værft kl 17.50
12.06.192713.06.1927Nakskov værft
13.06.192715.06.1927I Nakskov værft's flydedok fra 13.06 kl 15.00 til 15.06 kl 15.00
15.06.192721.06.1927Nakskov værft
21.06.192721.06.1927Forsejlet fra Nakskov kl 13.00, an Mommark kl 18.30
21.06.192704.05.1928Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
04.05.192804.05.1928Nakskov værft, afgået Mommark kl 11.54, ankom Nakskov 04.05 kl 17.10
04.05.192807.05.1928Nakskov værft
07.05.192816.05.1928I Nakskov værft's flydedok fra 07.05 kl 11.00 til 16.05 kl 16.00
16.05.192819.05.1928Nakskov værft
19.05.192819.05.1928Nakskov værft, afsejlet 19.05 kl 04.00, ankom Mommark den 19.05 kl 09.52
19.05.192809.02.1929Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
10.02.192919.03.1929Oplagt i Mommark på grund af is, færgen bevæget lidt hver dag i lejet
19.03.192923.03.1929Arbejdet med at skifte styrbord skruer i Mommark
24.03.192925.03.1929Forsøgt at skifte bagbord skruer i Mommark
27.03.192902.04.1929Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark med få ture i døgnet
03.04.192903.04.1929Nakskov værft, afgået Mommark kl 03.21, ankom 03.04 kl 08.55
03.04.192903.04.1929I Nakskov værft's flydedok fra 03.04 kl 11.45 til 03.04 kl 18.15 (skrueskift)
03.04.192904.04.1929Nakskov værft, afsejlet 03.04 kl 18.15, an Faaborg 04.04 kl 00.18
04.04.192923.06.1929Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
23.06.192923.06.1929Nakskov værft, afgået Mommark 23.06 kl 12.35, ankom Nakskov 17.50
23.06.192926.06.1929Nakskov værft
26.06.192928.06.1929I Nakskov værft's flydedok fra 26.06 kl 20.00 til 28.06 kl 16.30
29.06.192929.06.1929I Nakskov værft's flydedok fra 29.06 kl 11.00 til 29.06 kl 14.15
29.06.192930.06.1929Nakskov værft, afsejlet 29.06 kl 18.47, ankom Faaborg kl 00.38
30.06.192915.06.1930Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
16.06.193022.06.1930Nakskov værft, ankom 16.06 kl 10.00
22.06.193025.06.1930I Nakskov værft's flydedok fra 22.06 kl 10.30 til 25.06 kl 17.00
25.06.193027.06.1930Nakskov værft, afsejlet 27.06 kl 06.00
27.06.193014.11.1930Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
15.11.193015.11.1930Nakskov værft, ankom 15.11 kl 10.00
15.11.193015.11.1930I Nakskov værft's flydedok fra 15.11 kl 10.30 til 15.11 kl 16.00
15.11.193015.11.1930Nakskov værft, afsejlet 15.11 kl 16.30
15.11.193004.12.1930Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
04.12.193004.12.1930Om morgenen konstateret motorskade, færgen ud af fart
05.12.193017.12.1930Nakskov værft, ankom 05.12 kl 09.30 trukket af slæbebåd
17.12.193018.12.1930I Nakskov værft's flydedok fra 17.12 kl 13.30 til 18.12 kl 00.15
18.12.193018.12.1930Nakskov værft, afsejlet 18.12 kl 00.30
18.12.193007.06.1931Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
08.06.193108.06.1931Nakskov værft, ankom 08.06 kl 09.15
08.06.193112.06.1931I Nakskov værft's flydedok fra 08.06 kl 19.45 til 12.06 kl 16.45
12.06.193120.06.1931Nakskov værft, afsejlet 20.06 kl 13.00
20.06.193118.05.1932Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
19.05.193219.05.1932Nakskov værft, ankom 19.05 kl 08.00
19.05.193221.05.1932I Nakskov værft's flydedok fra 19.05 kl 09.30 til 21.05 kl 17.00
21.05.193226.05.1932Nakskov værft, afsejlet 26.05 kl 14.00
26.05.193201.05.1933Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
02.05.193304.05.1933Nakskov værft, ankom 02.05 kl 09.00
04.05.193309.05.1933I Nakskov værft's flydedok fra 04.05 kl 19.30 til 09.05 kl 09.15
09.05.193310.05.1933Nakskov værft, afsejlet 10.05 kl 12.00
10.05.193329.04.1934Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
30.04.193402.05.1934Nakskov værft, ankom 30.04 kl 08.00
02.05.193405.05.1934I Nakskov værft's flydedok fra 02.05 kl 11.00 til 05.05 kl 09.00
05.05.193409.05.1934Nakskov værft, afsejlet 09.05 kl 19.00
10.05.193431.03.1935Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
01.04.193501.04.1935Nakskov værft, ankom 01.04 kl 08.00
01.04.193505.04.1935I Nakskov værft's flydedok fra 01.04 kl 18.00 til 05.04 kl 15.00
05.04.193511.04.1935Nakskov værft, afsejlet 11.04 kl 13.30
11.04.193514.04.1936Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
15.04.193618.04.1936Nakskov værft, ankom 15.04 kl 10.00
18.04.193622.04.1936I Nakskov værfts flydedok
22.04.193624.04.1936Nakskov værft, afsejlet 24.04 kl 17.30
25.04.193630.01.1937Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
31.01.193709.02.1937Sejladsen indstillet og færgen oplagt på grund af is
09.02.193705.04.1937Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
06.04.193707.04.1937Nakskov værft, ankom 06.04 kl 08.30
07.04.193709.04.1937I Nakskov værfts flydedok
09.04.193715.04.1937Nakskov værft, afsejlet 15.04 kl 17.00
16.04.193719.04.1938Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
20.04.193828.04.1938Nakskov værft, ankom 20.04 kl 09.30
28.04.193802.05.1938I Nakskov værfts flydedok
02.05.193802.05.1938Nakskov værft, afsejlet 02.05 kl 17.00
03.05.193816.04.1939Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
17.04.193920.04.1939Nakskov værft, ankom 17.04 kl 08.00
20.04.193925.04.1939I Nakskov værfts flydedok
25.04.193926.04.1939Nakskov værft, afsejlet 26.04 kl 15.00
26.04.193927.08.1939Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
27.08.193927.08.1939Alvorligt maskinhavari kort før afsejling kl ca 09.45 i Faaborg
27.08.193931.08.1939Maskinreparerede i Faaborg
31.08.193927.01.1940Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
27.01.194028.03.1940Sejladsen indstillet og færgen oplagt på grund af is
29.03.194004.04.1940Nakskov værft, ankom 29.03 kl 16.00
04.04.194006.04.1940I Nakskov værfts flydedok
06.04.194010.04.1940Nakskov værft, afsejlet 10.04 kl 07.30
11.04.194021.09.1940Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
21.09.194019.05.1941Overfarten indstillet på grund af oliemangel, færgen oplagt i Mommark
20.05.194121.06.1941Nakskov værft, ankom 20.05 kl 19.00
20.05.194121.06.1941Blev på dette værftsophold udstyret med en gasgenerator, der blev leveret og isat af motorfabrikken Bukh i Kalundborg
04.06.194109.06.1941I Nakskov værfts flydedok
09.06.194121.06.1941Nakskov værft, afsejlet 21.06 kl 12.00
22.06.194118.01.1942Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
18.01.1942xx.xx.1942Sejladsen indstillet og færgen oplagt på grund af is
xx.xx.194222.04.1942Svendborg værft
23.04.1942xx.xx.1943Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
xx.xx.1943xx.xx.1943Driften indstillet i 14 spredte dage på grund af tilsanding af færgelejet i Mommark
29.03.194309.04.1943På hvilket værft?
10.04.194305.06.1943Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
06.06.194313.06.1943Driften indstillet i 8 dage på grund af rangeruheld i færgelejet i Mommark
14.06.194312.04.1944Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
13.04.194429.04.1944På hvilket værft?
30.04.194431.01.1945Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
01.02.1945xx.02.1945Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark på hverdage
xx.02.194521.04.1945Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark 3 dage om ugen
21.04.194521.04.1945Gasgeneratoranlægget saboteret af modstandsbevægelsen.
21.04.194507.06.1945Sejladsen indstillet da gasgeneratoranlægget var sabotage-ødelagt
07.06.194507.06.1945Slæbt fra Faaborg til Svendborg værft
07.06.194509.06.1945Svendborg værft for at få fjernet det ødelagte gasgeneratoranlæg
09.06.194509.06.1945Ankommet til Faaborg
12.06.194512.08.1945Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
13.08.1945xx.08.1945På Svendborg værft for ombygning tilbage til oliefyring
xx.08.194501.02.1946Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark på oliedrift
01.02.194601.02.1946Reelt overtaget af DSB den 01.02 kl 14.50 for 1 krone.
01.02.194613.02.1946Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
13.02.194613.02.1946Skøde for DSBs overtagelse fra A/S Mommark Færge i likvidation
13.02.194608.03.1946Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
08.03.194608.03.1946DSBs overtagelse anmeldt til registret
08.03.194623.04.1946Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
23.04.194623.04.1946DSBs overtagelse registreret
23.04.194623.08.1946Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
23.08.194630.08.1946Ud af drift som følge af havari
30.08.194630.08.1946Formentlig slæbt fra Fåborg-Mommark til Svendborg
30.08.194618.04.1947På Svendborg værft for stor ombygning. Gennemgribende reparation og ombygning efter overtagelsen fra "Det Østasiatiske Kompagni", Ved Mommark-Overfarten er M/F »Mommark«s hovedsyn II og ombygning, som påbegyndtes den 31. august 1946, blevet afsluttet den 18. April 1947. Herunder er hele den elektriske Installation, hovedparten af varmeledningerne og styrbord hjælpemotor fornyet. På brodækket er bygget et nyt styrehus, jernbaneskinnerne har været udtaget for delvis fornyelse af stål- og trædæk og derefter atter fastsvejset ståldækket. Spisesalon på mellemdæk med stirrids og kabys er gjort større og moderniseret blandt andet ved indbygning af oliefyret komfur, og elevator fra kabys til promenadedæk er indrettet. Nye kamre og lukafer for officerer og mandskab er indrettet paa mellemdæk. 15.marts 1947 udstedt et nyt målebevis i Svendborg.
18.04.194729.04.1948Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 29.04.1948? kl ca 20.30
30.04.194816.06.1948Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn
16.06.194809.11.1948Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
10.11.194811.11.1948Uregelmæssig drift på overfarten
12.11.194831.12.1948Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
01.01.194901.01.1949Uregelmæssig drift på overfarten
02.01.194909.02.1949Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
10.02.194910.02.1949Uregelmæssig drift på overfarten
11.02.194928.02.1949Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
01.03.194901.03.1949Uregelmæssig drift på overfarten
02.03.194910.03.1949Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 10.03.1949 kl ca 20.30
10.03.194910.04.1949Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er kedlen til varmeanlægget blevet fornyet.
11.04.194912.04.1950Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
12.04.195011.05.1950Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev varmekedlen udskiftet med en større.
12.05.195013.05.1950Kompasretning
14.05.195021.01.1951Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
22.01.195123.01.1951Ude af drift som følge af maskinhavari
24.01.195125.01.1951Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
25.01.195125.01.1951På rejse fra Mommark til Fåborg. Kollideret d. 25.01.1951 i Mommark færgehavn. Søforhør i Store-Heddinge den 03.02.1951. SM. HYLLEHOLT af Fakse Ladeplads, på rejse fra Kalundborg til Mommark med superfosfat. Kl. 0800, da HYLLEHOLT under en frisk ØstSydØstlig brise befandt sig under indsejling til Mommark færgehavn, sås færgen — M/S MOMMARK af Faaborg — forlade færgelejet. Samtidig sås en person vinke advarende inde på molen. HYLLEHOLT fortsatte ind i havnen, hvorefter motoren kastedes fuld kraft bak. Umiddelbart efter tørnede HYLLEHOLT med bovsprydet mod færgens overbygning i bagbords side, som blev en del beskadiget. Af den af Af den af MOMMARKs besætning afgivne forklaring fremgår, at der kl. 08.25 blev afgivet 3 korte toner med fløjten, hvorefter der bakkedes fra færgelejet langsomt ud i havnen. Samtidig sås HYLLEHOLT for indgående uden for havnemolerne. Kort efter afgaves atter 3 korte toner fra færgen, maskinen stoppedes, og det forsøgtes at manøvrere færgen over i den vestlige side af havneløbet, men umiddelbart efter skete kollisionen som ovenfor anført. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at man om bord i HYLLEHOLT for sent blev klar over, at MOMMARK var for udgående.
25.01.195119.04.1951Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 19.04.1951 kl 09.40
19.04.195125.05.1951Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn, hvorunder det ene dieseldynamoaggregat blev udskiftet med et nyt og større.
25.05.195110.02.1952Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
11.02.195211.02.1952Uregelmæssig drift på overfarten
12.02.195203.06.1952Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 03.06.1952 kl ca 06
03.06.195206.07.1952Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn
07.07.195203.10.1952Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 07.07 kl ca 08.20 til 03.10 kl ca 23
04.10.195202.11.1952På hvilket værft? Dokning, under denne blev yderklædningsplader i vandgangen samt delvis i bunden fornyet.
02.11.195202.11.1952Kompasretning
02.11.195211.02.1953Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
12.02.195312.02.1953Uregelmæssig drift på overfarten
13.02.195313.04.1953Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 13.04.1953 kl ca 19
14.04.195320.05.1953Svendborg værft
20.05.195323.05.1953Kompasretning og sejlads til København for afmagnetisering
24.05.195307.02.1954Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
08.02.195416.02.1954Uregelmæssig drift på overfarten
17.02.195418.02.1954Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
19.02.195419.02.1954Kæmpet i timevis for at komme gennem isen
20.02.195421.02.1954Ligget stille på grund af isen
22.02.195416.03.1954Uregelmæssig drift på overfarten
17.03.195424.04.1954Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 24.04.1954 kl ca 19
25.04.195429.05.1954Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn. Endvidere blev der installeret nødlyslamper overalt i færgen; energikilden består af 2 stk. 24 volt batterier. Brændselsolieforbrugstanken blev forsynet med hurtigtåbnende ventil, således at den i tilfælde af brand hurtigt kan tømmes for olie.
30.05.195424.02.1955Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
25.02.195506.03.1955Uregelmæssig drift på overfarten
07.03.195516.04.1955Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 16.04.1955 kl ca 19
17.04.195516.05.1955Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn
16.05.195520.01.1956Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
21.01.195621.01.1956Uregelmæssig drift på overfarten
22.01.195610.02.1956Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
11.02.195604.03.1956Uregelmæssig drift på overfarten, i hvert fald nogen dage indstillet sejladsen på grund af is
05.03.195605.03.1956Efter at have ligget oplagt på grund af is sejles der prøvetur denne dag
06.03.195606.03.1956I fart igen på overfarten
06.03.195622.03.1956Uregelmæssig drift på overfarten
23.03.195621.04.1956Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 21.04.1956 om aftenen
22.04.195622.04.1956Forsejlet fra Faaborg til Svendborg værft
22.04.195610.05.1956Årligt eftersyn ved Svendborg værft, færgen har været underkastet hovedsyn.
10.05.1956xx.05.1956I dok på Svendborg værft
xx.05.195625.05.1956Årligt eftersyn ved Svendborg værft
26.05.195626.05.1956Kontrolmålt i Nyborg fra kl 12.10 til kl 13.15, skal ikke afmagnetiseres
26.05.195626.05.1956Forsejlet fra Nyborg til Mommark, an kl 20.35
27.05.195624.11.1956Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 27.05 kl 08.25
25.11.195625.11.1956Sejlads indstillet på grund af storm
26.11.195612.01.1957Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 26.11 kl 06.15
13.01.195713.01.1957En færgetur aflyst Fåborg-Mommark på grund af storm
14.01.195717.03.1957Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 17.03.1957? kl ?
18.03.195713.04.1957Årligt eftersyn ved Svendborg værft
14.04.195720.11.1957Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
20.11.195721.11.1957Maskinreparation fra den 20.11 kl 10 til den 21.11 kl 10
21.11.195708.02.1958Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
08.02.195808.02.1958Påsejlede østre mole i Mommark kl 15.30
08.02.195809.02.1958Ud af fart, aftale med værfterne om hvor reparationen kunne ske
10.02.195810.02.1958Ankommer til Svendborg værft kl 08.50 for reparation
10.02.195815.02.1958Reparation på Svendborg værft
15.02.195815.02.1958Forsejlet fra Svendborg kl ca 19.15, til Fåborg, an kl 21.50
16.02.195816.02.1958I fart fra Mommark kl 08.25
16.02.195801.03.1958Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 01.03.1958 ca kl 11.30
01.03.195801.03.1958Forsejlet fra Mommark kl 11.50, ankom Svendborg ca kl 14.30
02.03.195812.03.1958Årligt eftersyn ved Svendborg værft
12.03.195812.03.1958Inddokkes på Svendborg værft kl 13.40
12.03.195818.03.1958I dok på Svendborg værft
18.03.195818.03.1958Uddokket kl 06.55.
18.03.195825.03.1958Årligt eftersyn ved Svendborg værft
26.03.195826.03.1958Forsejlet fra Svendborg kl ca 07.00 til Nyborg for kontrolmåling, forsejlet videre til Mommark an ca kl 19.50
27.03.195827.03.1958I fart på tur 141
27.03.195806.04.1959Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 06.04.1959
06.04.195906.04.1959Forsejlet til Svendborg
07.04.195916.04.1959Årligt eftersyn ved Svendborg værft
16.04.1959xx.04.1959I dok på Svendborg værft, stod tør kl 12.30
xx.04.195929.04.1959Årligt eftersyn ved Svendborg værft
30.04.195930.04.1959Forsejlet fra Svendborg til Fåborg
30.04.195913.01.1960Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 30.04.1959 kl 19.15
14.01.196014.01.1960Uregelmæssig drift på overfarten
15.01.196028.04.1960Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til ca 28.04.1960 kl xx.xx
29.04.196020.05.1960Årligt eftersyn ved hvilket værft?
20.05.196020.05.1960Kompasretning
21.05.196003.10.1960Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til ca 03.10.1960
04.10.196005.10.1960På Svendborg værft, forsejlet og i fart kl 19.15 den 05.10.1960
05.10.196021.08.1961Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 21.08.1961 kl ca 06.00
21.08.196104.09.1961Årligt eftersyn ved hvilket værft?
04.09.196104.09.1961I fart på overfarten Fåborg-Mommark kl ca 22.00
04.09.196112.02.1962Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
13.02.196219.02.1962Uregelmæssig drift på overfarten
20.02.196229.04.1962Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 29.04.1962 kl ca 06.00
29.04.196229.04.1962Forsejlet fra Fåborg til Svendborg
30.04.196222.05.1962Svendborg værft for årligt eftersyn
22.05.196222.05.1962Forsejlet fra Svendborg til Fåborg og kompasrettet
23.05.196223.05.1962I fart på overfarten Fåborg-Mommark fra kl 08.40
23.05.196226.05.1962Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
26.05.196226.05.1962Sidste dag med overførsel af jernbanevogne
26.05.196209.01.1963Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 09.01.1963
11.01.196313.01.1963Færgen oplagt i Fåborg på grund af is, overfarten indstillet
14.01.196314.01.1963Forsøgt sat i fart med meget uregelmæssig sejlads som følge af is
15.01.196308.04.1963Færgen oplagt på grund af is, overfarten indstillet
09.04.196309.04.1963Sejladsen genoptaget 09.04 kl 10.25
09.04.196305.05.1963Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
05.05.196305.05.1963Forsejlet fra Fåborg til Svendborg
06.05.196305.06.1963Svendborg værft for årligt eftersyn
05.06.196305.06.1963Kompasrettet og forsejlet til overfarten Fåborg-Mommark
06.06.196313.06.1964Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark
13.06.196413.06.1964Sidste dag i fart
14.06.196414.06.1964Forsejlet fra Fåborg til Nyborg
14.06.196408.09.1964Oplagt ved Tyrmolen i Nyborg
08.09.196408.09.1964Indbrud i færgen, der er oplagt ved Tyrmolen i Nyborg
08.09.196409.11.1964Oplagt ved Tyrmolen i Nyborg
09.11.196409.11.1964Generaldirektoratets handelsafdeling skriver til firma Chr. Andresen, Amaliegade 33, København K, at færgen ønskes udbudt til salg, og at den mangler såvel radiomateriel som radaranlæg.
09.11.196411.11.1964Oplagt ved Tyrmolen i Nyborg
11.11.196411.11.1964Sjællands Tidende: Færgen MOMMARK, der ligger i Nyborg er udbudt til salg
11.12.196411.12.1964Solgt til A/S H I Hansen i Odense for ophugning for 122.889, - kr
31.12.196431.12.1964Overdraget til A/S H I Hansen
07.01.196507.01.1965Anmeldt solgt til ophugning hos H I Hansen i Odense
12.01.196512.01.1965Registreret som solgt til ophugning hos H I Hansen i Odense
31.01.196631.01.1966Rapporteret ophugget
08.02.196608.02.1966Udslettet af skibsregistret som ophugget hos H I Hansen i Odense
Kilder: Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen.
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19