Mommark
Leveret: 1922
Fra | Til | Aktivitet |
---|---|---|
25.10.1921 | 25.10.1921 | Kontraheret ved Nakskov værft for 649.414 kr som byggenummer 17 |
17.01.1922 | 17.01.1922 | Køllagt på Nakskov værft |
24.06.1922 | 24.06.1922 | Navngivet MOMMARK og søsat ved Nakskov værft |
03.08.1922 | 03.08.1922 | Målebevis udstedt, København |
04.08.1922 | 05.08.1922 | I Nakskov værft's flydedok fra 04.08 kl 08.00 til 08.08 kl 15.30 |
05.08.1922 | 05.08.1922 | Bilbrev til aktieselskabet Mommark Færge udstedt i Nakskov |
05.08.1922 | 08.08.1922 | I Nakskov værft's flydedok fra 04.08 kl 08.00 til 08.08 kl 15.30 |
09.08.1922 | 09.08.1922 | Anmeldt til skibsregistret, registreret samme dag |
14.08.1922 | 16.08.1922 | I Nakskov værft's flydedok fra 14.08 kl 16.30 til 16.08 kl 08.00 |
xx.08.1922 | xx.08.1922 | Prøvetur |
19.08.1922 | 19.08.1922 | Overtaget af A/S Mommark Færge og afsejlet fra værftet kl 11.50. Pris 649.414 kr. |
19.08.1922 | 19.08.1922 | Ankom til Mommark kl 21.30 |
20.08.1922 | 20.08.1922 | Første prøvesejlads på ruten Fåborg-Mommark: Mommark af 10.03, Fåborg an 11.52, Fåborg af 12.53, Mommark an 14.16. |
25.08.1922 | 25.08.1922 | Første jernbanevogn overført på ruten Fåborg-Mommark |
29.08.1922 | 29.08.1922 | Overfarten Fåborg-Mommark officielt åbnet |
29.08.1922 | 29.08.1922 | Sejlet første tur fra Mommark 08.35, an Fåborg kl 09.55 |
29.08.1922 | 29.08.1922 | Afgik Fåborg kl 10.10 på første tur fra Fåborg |
29.08.1922 | 15.11.1922 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
15.11.1922 | 15.11.1922 | Kl 07.15 eftermiddag - kort efter at færgen var kommet ind i Bjørnø Fyrs hvide fyrvinkel - opdagedes pludselig sejlene af et fartøj i et af to skibslængders afstand. Omtrent samtidig bemærkedes det, at der fra fartøjet blev svinget med en lanterne. Begge færgens maskiner blev straks kastet fuld kraft bak og roret lagt hårdt styrbord. Umiddelbart efter tørnede færgen med stævnen mod styrbords side af fartøjet, Jagt NIELS f Egernsund, der straks sank. NIELS besætning - i alt to mand, bjærgede sig i jollen og blev taget om bord i færgen. NIELS var kort før kollisionen på grund af vindstille blevet opankret ca. 400 meter Nord Halv VestV. fra Skramsflak Prik i ca. 7 m Vand. Under søforhørene påstod NIELS besætning, at NIELS ankerlanterne havde været tændt og hejst i styrbord side fra ca. 10 minutter før kollisionen, indtil føreren umiddelbart før kollisionen havde svinget med den for at advare færgen. Fra MOMMARKs side blev det hævdet, at NIELS ankerlanterne først var blevet synlig i det øjeblik, der var blevet svinget med den. MOMMARKs fører, styrmand og en ungmand, var på det pågældende tidspunkt på broen og holdt alle skarpt udkig forefter. Vejret var klart. Endvidere blev det under søforhørene oplyst, at NIELS under sejladsen tidligere på aftenen inden ankringen ikke havde haft sine lanterner tændt efter solnedgang, samt at dette fartøj efter opankringen ikke havde bjerget storsejlet. |
15.11.1922 | 07.02.1923 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
07.02.1923 | 11.02.1923 | Færgen er taget ud af drift på grund af en trosse i skruen. |
11.02.1923 | 11.02.1923 | Forsejlet kl 02.00 fra Faaborg til Nakskov værft. |
12.02.1923 | 13.02.1923 | Nakskov værft |
13.02.1923 | 09.03.1923 | I Nakskov værft's flydedok fra 13.02 kl 17.00 til 09.03 kl 17.00 |
09.03.1923 | 12.03.1923 | Nakskov værft |
12.03.1923 | 12.03.1923 | Nyt målebevis, Nakskov |
13.03.1923 | 06.04.1924 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
07.04.1924 | 09.04.1924 | Nakskov værft for udbedring af maskinskade og eftersyn fra 07.04 kl 08.00 |
09.04.1924 | 17.04.1924 | I Nakskov værft's flydedok fra 09.04 kl 22.00 til 17.04 kl 9.00 |
17.04.1924 | 19.04.1924 | Nakskov værft for udbedring af maskinskade og eftersyn |
20.04.1924 | 06.06.1925 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
07.06.1925 | 08.06.1925 | Nakskov værft |
08.06.1925 | 16.06.1925 | I Nakskov værft's flydedok fra 08.06 kl 10.00 til 16.06 kl 13.00 |
16.06.1925 | 18.06.1925 | Nakskov værft |
19.06.1925 | 01.02.1926 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
01.02.1926 | 01.02.1926 | Kollision med MARIE |
01.02.1926 | 17.06.1926 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
17.06.1926 | 21.06.1926 | Nakskov værft, ankom 17.06 kl 16.30 |
21.06.1926 | 23.06.1926 | På Nakskov værft's ophalerbedding fra 21.06 kl 08.00 til 23.06 kl 15.00 |
23.06.1926 | 26.06.1926 | Nakskov værft, afsejlet 26.06 kl 13.45, ankom Mommark kl 18.30 |
27.06.1926 | 12.06.1927 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
12.06.1927 | 12.06.1927 | Sejlet fra Mommark kl 12.45, ankom Nakskov værft kl 17.50 |
12.06.1927 | 13.06.1927 | Nakskov værft |
13.06.1927 | 15.06.1927 | I Nakskov værft's flydedok fra 13.06 kl 15.00 til 15.06 kl 15.00 |
15.06.1927 | 21.06.1927 | Nakskov værft |
21.06.1927 | 21.06.1927 | Forsejlet fra Nakskov kl 13.00, an Mommark kl 18.30 |
21.06.1927 | 04.05.1928 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
04.05.1928 | 04.05.1928 | Nakskov værft, afgået Mommark kl 11.54, ankom Nakskov 04.05 kl 17.10 |
04.05.1928 | 07.05.1928 | Nakskov værft |
07.05.1928 | 16.05.1928 | I Nakskov værft's flydedok fra 07.05 kl 11.00 til 16.05 kl 16.00 |
16.05.1928 | 19.05.1928 | Nakskov værft |
19.05.1928 | 19.05.1928 | Nakskov værft, afsejlet 19.05 kl 04.00, ankom Mommark den 19.05 kl 09.52 |
19.05.1928 | 09.02.1929 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
10.02.1929 | 19.03.1929 | Oplagt i Mommark på grund af is, færgen bevæget lidt hver dag i lejet |
19.03.1929 | 23.03.1929 | Arbejdet med at skifte styrbord skruer i Mommark |
24.03.1929 | 25.03.1929 | Forsøgt at skifte bagbord skruer i Mommark |
27.03.1929 | 02.04.1929 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark med få ture i døgnet |
03.04.1929 | 03.04.1929 | Nakskov værft, afgået Mommark kl 03.21, ankom 03.04 kl 08.55 |
03.04.1929 | 03.04.1929 | I Nakskov værft's flydedok fra 03.04 kl 11.45 til 03.04 kl 18.15 (skrueskift) |
03.04.1929 | 04.04.1929 | Nakskov værft, afsejlet 03.04 kl 18.15, an Faaborg 04.04 kl 00.18 |
04.04.1929 | 23.06.1929 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
23.06.1929 | 23.06.1929 | Nakskov værft, afgået Mommark 23.06 kl 12.35, ankom Nakskov 17.50 |
23.06.1929 | 26.06.1929 | Nakskov værft |
26.06.1929 | 28.06.1929 | I Nakskov værft's flydedok fra 26.06 kl 20.00 til 28.06 kl 16.30 |
29.06.1929 | 29.06.1929 | I Nakskov værft's flydedok fra 29.06 kl 11.00 til 29.06 kl 14.15 |
29.06.1929 | 30.06.1929 | Nakskov værft, afsejlet 29.06 kl 18.47, ankom Faaborg kl 00.38 |
30.06.1929 | 15.06.1930 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
16.06.1930 | 22.06.1930 | Nakskov værft, ankom 16.06 kl 10.00 |
22.06.1930 | 25.06.1930 | I Nakskov værft's flydedok fra 22.06 kl 10.30 til 25.06 kl 17.00 |
25.06.1930 | 27.06.1930 | Nakskov værft, afsejlet 27.06 kl 06.00 |
27.06.1930 | 14.11.1930 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
15.11.1930 | 15.11.1930 | Nakskov værft, ankom 15.11 kl 10.00 |
15.11.1930 | 15.11.1930 | I Nakskov værft's flydedok fra 15.11 kl 10.30 til 15.11 kl 16.00 |
15.11.1930 | 15.11.1930 | Nakskov værft, afsejlet 15.11 kl 16.30 |
15.11.1930 | 04.12.1930 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
04.12.1930 | 04.12.1930 | Om morgenen konstateret motorskade, færgen ud af fart |
05.12.1930 | 17.12.1930 | Nakskov værft, ankom 05.12 kl 09.30 trukket af slæbebåd |
17.12.1930 | 18.12.1930 | I Nakskov værft's flydedok fra 17.12 kl 13.30 til 18.12 kl 00.15 |
18.12.1930 | 18.12.1930 | Nakskov værft, afsejlet 18.12 kl 00.30 |
18.12.1930 | 07.06.1931 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
08.06.1931 | 08.06.1931 | Nakskov værft, ankom 08.06 kl 09.15 |
08.06.1931 | 12.06.1931 | I Nakskov værft's flydedok fra 08.06 kl 19.45 til 12.06 kl 16.45 |
12.06.1931 | 20.06.1931 | Nakskov værft, afsejlet 20.06 kl 13.00 |
20.06.1931 | 18.05.1932 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
19.05.1932 | 19.05.1932 | Nakskov værft, ankom 19.05 kl 08.00 |
19.05.1932 | 21.05.1932 | I Nakskov værft's flydedok fra 19.05 kl 09.30 til 21.05 kl 17.00 |
21.05.1932 | 26.05.1932 | Nakskov værft, afsejlet 26.05 kl 14.00 |
26.05.1932 | 01.05.1933 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
02.05.1933 | 04.05.1933 | Nakskov værft, ankom 02.05 kl 09.00 |
04.05.1933 | 09.05.1933 | I Nakskov værft's flydedok fra 04.05 kl 19.30 til 09.05 kl 09.15 |
09.05.1933 | 10.05.1933 | Nakskov værft, afsejlet 10.05 kl 12.00 |
10.05.1933 | 29.04.1934 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
30.04.1934 | 02.05.1934 | Nakskov værft, ankom 30.04 kl 08.00 |
02.05.1934 | 05.05.1934 | I Nakskov værft's flydedok fra 02.05 kl 11.00 til 05.05 kl 09.00 |
05.05.1934 | 09.05.1934 | Nakskov værft, afsejlet 09.05 kl 19.00 |
10.05.1934 | 31.03.1935 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
01.04.1935 | 01.04.1935 | Nakskov værft, ankom 01.04 kl 08.00 |
01.04.1935 | 05.04.1935 | I Nakskov værft's flydedok fra 01.04 kl 18.00 til 05.04 kl 15.00 |
05.04.1935 | 11.04.1935 | Nakskov værft, afsejlet 11.04 kl 13.30 |
11.04.1935 | 14.04.1936 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
15.04.1936 | 18.04.1936 | Nakskov værft, ankom 15.04 kl 10.00 |
18.04.1936 | 22.04.1936 | I Nakskov værfts flydedok |
22.04.1936 | 24.04.1936 | Nakskov værft, afsejlet 24.04 kl 17.30 |
25.04.1936 | 30.01.1937 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
31.01.1937 | 09.02.1937 | Sejladsen indstillet og færgen oplagt på grund af is |
09.02.1937 | 05.04.1937 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
06.04.1937 | 07.04.1937 | Nakskov værft, ankom 06.04 kl 08.30 |
07.04.1937 | 09.04.1937 | I Nakskov værfts flydedok |
09.04.1937 | 15.04.1937 | Nakskov værft, afsejlet 15.04 kl 17.00 |
16.04.1937 | 19.04.1938 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
20.04.1938 | 28.04.1938 | Nakskov værft, ankom 20.04 kl 09.30 |
28.04.1938 | 02.05.1938 | I Nakskov værfts flydedok |
02.05.1938 | 02.05.1938 | Nakskov værft, afsejlet 02.05 kl 17.00 |
03.05.1938 | 16.04.1939 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
17.04.1939 | 20.04.1939 | Nakskov værft, ankom 17.04 kl 08.00 |
20.04.1939 | 25.04.1939 | I Nakskov værfts flydedok |
25.04.1939 | 26.04.1939 | Nakskov værft, afsejlet 26.04 kl 15.00 |
26.04.1939 | 27.08.1939 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
27.08.1939 | 27.08.1939 | Alvorligt maskinhavari kort før afsejling kl ca 09.45 i Faaborg |
27.08.1939 | 31.08.1939 | Maskinreparerede i Faaborg |
31.08.1939 | 27.01.1940 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
27.01.1940 | 28.03.1940 | Sejladsen indstillet og færgen oplagt på grund af is |
29.03.1940 | 04.04.1940 | Nakskov værft, ankom 29.03 kl 16.00 |
04.04.1940 | 06.04.1940 | I Nakskov værfts flydedok |
06.04.1940 | 10.04.1940 | Nakskov værft, afsejlet 10.04 kl 07.30 |
11.04.1940 | 21.09.1940 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
21.09.1940 | 19.05.1941 | Overfarten indstillet på grund af oliemangel, færgen oplagt i Mommark |
20.05.1941 | 21.06.1941 | Nakskov værft, ankom 20.05 kl 19.00 |
20.05.1941 | 21.06.1941 | Blev på dette værftsophold udstyret med en gasgenerator, der blev leveret og isat af motorfabrikken Bukh i Kalundborg |
04.06.1941 | 09.06.1941 | I Nakskov værfts flydedok |
09.06.1941 | 21.06.1941 | Nakskov værft, afsejlet 21.06 kl 12.00 |
22.06.1941 | 18.01.1942 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
18.01.1942 | xx.xx.1942 | Sejladsen indstillet og færgen oplagt på grund af is |
xx.xx.1942 | 22.04.1942 | Svendborg værft |
23.04.1942 | xx.xx.1943 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
xx.xx.1943 | xx.xx.1943 | Driften indstillet i 14 spredte dage på grund af tilsanding af færgelejet i Mommark |
29.03.1943 | 09.04.1943 | På hvilket værft? |
10.04.1943 | 05.06.1943 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
06.06.1943 | 13.06.1943 | Driften indstillet i 8 dage på grund af rangeruheld i færgelejet i Mommark |
14.06.1943 | 12.04.1944 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
13.04.1944 | 29.04.1944 | På hvilket værft? |
30.04.1944 | 31.01.1945 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
01.02.1945 | xx.02.1945 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark på hverdage |
xx.02.1945 | 21.04.1945 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark 3 dage om ugen |
21.04.1945 | 21.04.1945 | Gasgeneratoranlægget saboteret af modstandsbevægelsen. |
21.04.1945 | 07.06.1945 | Sejladsen indstillet da gasgeneratoranlægget var sabotage-ødelagt |
07.06.1945 | 07.06.1945 | Slæbt fra Faaborg til Svendborg værft |
07.06.1945 | 09.06.1945 | Svendborg værft for at få fjernet det ødelagte gasgeneratoranlæg |
09.06.1945 | 09.06.1945 | Ankommet til Faaborg |
12.06.1945 | 12.08.1945 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
13.08.1945 | xx.08.1945 | På Svendborg værft for ombygning tilbage til oliefyring |
xx.08.1945 | 01.02.1946 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark på oliedrift |
01.02.1946 | 01.02.1946 | Reelt overtaget af DSB den 01.02 kl 14.50 for 1 krone. |
01.02.1946 | 13.02.1946 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
13.02.1946 | 13.02.1946 | Skøde for DSBs overtagelse fra A/S Mommark Færge i likvidation |
13.02.1946 | 08.03.1946 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
08.03.1946 | 08.03.1946 | DSBs overtagelse anmeldt til registret |
08.03.1946 | 23.04.1946 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
23.04.1946 | 23.04.1946 | DSBs overtagelse registreret |
23.04.1946 | 23.08.1946 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
23.08.1946 | 30.08.1946 | Ud af drift som følge af havari |
30.08.1946 | 30.08.1946 | Formentlig slæbt fra Fåborg-Mommark til Svendborg |
30.08.1946 | 18.04.1947 | På Svendborg værft for stor ombygning. Gennemgribende reparation og ombygning efter overtagelsen fra "Det Østasiatiske Kompagni", Ved Mommark-Overfarten er M/F »Mommark«s hovedsyn II og ombygning, som påbegyndtes den 31. august 1946, blevet afsluttet den 18. April 1947. Herunder er hele den elektriske Installation, hovedparten af varmeledningerne og styrbord hjælpemotor fornyet. På brodækket er bygget et nyt styrehus, jernbaneskinnerne har været udtaget for delvis fornyelse af stål- og trædæk og derefter atter fastsvejset ståldækket. Spisesalon på mellemdæk med stirrids og kabys er gjort større og moderniseret blandt andet ved indbygning af oliefyret komfur, og elevator fra kabys til promenadedæk er indrettet. Nye kamre og lukafer for officerer og mandskab er indrettet paa mellemdæk. 15.marts 1947 udstedt et nyt målebevis i Svendborg. |
18.04.1947 | 29.04.1948 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 29.04.1948? kl ca 20.30 |
30.04.1948 | 16.06.1948 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn |
16.06.1948 | 09.11.1948 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
10.11.1948 | 11.11.1948 | Uregelmæssig drift på overfarten |
12.11.1948 | 31.12.1948 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
01.01.1949 | 01.01.1949 | Uregelmæssig drift på overfarten |
02.01.1949 | 09.02.1949 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
10.02.1949 | 10.02.1949 | Uregelmæssig drift på overfarten |
11.02.1949 | 28.02.1949 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
01.03.1949 | 01.03.1949 | Uregelmæssig drift på overfarten |
02.03.1949 | 10.03.1949 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 10.03.1949 kl ca 20.30 |
10.03.1949 | 10.04.1949 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er kedlen til varmeanlægget blevet fornyet. |
11.04.1949 | 12.04.1950 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
12.04.1950 | 11.05.1950 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev varmekedlen udskiftet med en større. |
12.05.1950 | 13.05.1950 | Kompasretning |
14.05.1950 | 21.01.1951 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
22.01.1951 | 23.01.1951 | Ude af drift som følge af maskinhavari |
24.01.1951 | 25.01.1951 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
25.01.1951 | 25.01.1951 | På rejse fra Mommark til Fåborg. Kollideret d. 25.01.1951 i Mommark færgehavn. Søforhør i Store-Heddinge den 03.02.1951. SM. HYLLEHOLT af Fakse Ladeplads, på rejse fra Kalundborg til Mommark med superfosfat. Kl. 0800, da HYLLEHOLT under en frisk ØstSydØstlig brise befandt sig under indsejling til Mommark færgehavn, sås færgen — M/S MOMMARK af Faaborg — forlade færgelejet. Samtidig sås en person vinke advarende inde på molen. HYLLEHOLT fortsatte ind i havnen, hvorefter motoren kastedes fuld kraft bak. Umiddelbart efter tørnede HYLLEHOLT med bovsprydet mod færgens overbygning i bagbords side, som blev en del beskadiget. Af den af Af den af MOMMARKs besætning afgivne forklaring fremgår, at der kl. 08.25 blev afgivet 3 korte toner med fløjten, hvorefter der bakkedes fra færgelejet langsomt ud i havnen. Samtidig sås HYLLEHOLT for indgående uden for havnemolerne. Kort efter afgaves atter 3 korte toner fra færgen, maskinen stoppedes, og det forsøgtes at manøvrere færgen over i den vestlige side af havneløbet, men umiddelbart efter skete kollisionen som ovenfor anført. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at man om bord i HYLLEHOLT for sent blev klar over, at MOMMARK var for udgående. |
25.01.1951 | 19.04.1951 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 19.04.1951 kl 09.40 |
19.04.1951 | 25.05.1951 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn, hvorunder det ene dieseldynamoaggregat blev udskiftet med et nyt og større. |
25.05.1951 | 10.02.1952 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
11.02.1952 | 11.02.1952 | Uregelmæssig drift på overfarten |
12.02.1952 | 03.06.1952 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 03.06.1952 kl ca 06 |
03.06.1952 | 06.07.1952 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn |
07.07.1952 | 03.10.1952 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 07.07 kl ca 08.20 til 03.10 kl ca 23 |
04.10.1952 | 02.11.1952 | På hvilket værft? Dokning, under denne blev yderklædningsplader i vandgangen samt delvis i bunden fornyet. |
02.11.1952 | 02.11.1952 | Kompasretning |
02.11.1952 | 11.02.1953 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
12.02.1953 | 12.02.1953 | Uregelmæssig drift på overfarten |
13.02.1953 | 13.04.1953 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 13.04.1953 kl ca 19 |
14.04.1953 | 20.05.1953 | Svendborg værft |
20.05.1953 | 23.05.1953 | Kompasretning og sejlads til København for afmagnetisering |
24.05.1953 | 07.02.1954 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
08.02.1954 | 16.02.1954 | Uregelmæssig drift på overfarten |
17.02.1954 | 18.02.1954 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
19.02.1954 | 19.02.1954 | Kæmpet i timevis for at komme gennem isen |
20.02.1954 | 21.02.1954 | Ligget stille på grund af isen |
22.02.1954 | 16.03.1954 | Uregelmæssig drift på overfarten |
17.03.1954 | 24.04.1954 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 24.04.1954 kl ca 19 |
25.04.1954 | 29.05.1954 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn. Endvidere blev der installeret nødlyslamper overalt i færgen; energikilden består af 2 stk. 24 volt batterier. Brændselsolieforbrugstanken blev forsynet med hurtigtåbnende ventil, således at den i tilfælde af brand hurtigt kan tømmes for olie. |
30.05.1954 | 24.02.1955 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
25.02.1955 | 06.03.1955 | Uregelmæssig drift på overfarten |
07.03.1955 | 16.04.1955 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 16.04.1955 kl ca 19 |
17.04.1955 | 16.05.1955 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? Færgen har været underkastet hovedsyn |
16.05.1955 | 20.01.1956 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
21.01.1956 | 21.01.1956 | Uregelmæssig drift på overfarten |
22.01.1956 | 10.02.1956 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
11.02.1956 | 04.03.1956 | Uregelmæssig drift på overfarten, i hvert fald nogen dage indstillet sejladsen på grund af is |
05.03.1956 | 05.03.1956 | Efter at have ligget oplagt på grund af is sejles der prøvetur denne dag |
06.03.1956 | 06.03.1956 | I fart igen på overfarten |
06.03.1956 | 22.03.1956 | Uregelmæssig drift på overfarten |
23.03.1956 | 21.04.1956 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 21.04.1956 om aftenen |
22.04.1956 | 22.04.1956 | Forsejlet fra Faaborg til Svendborg værft |
22.04.1956 | 10.05.1956 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft, færgen har været underkastet hovedsyn. |
10.05.1956 | xx.05.1956 | I dok på Svendborg værft |
xx.05.1956 | 25.05.1956 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft |
26.05.1956 | 26.05.1956 | Kontrolmålt i Nyborg fra kl 12.10 til kl 13.15, skal ikke afmagnetiseres |
26.05.1956 | 26.05.1956 | Forsejlet fra Nyborg til Mommark, an kl 20.35 |
27.05.1956 | 24.11.1956 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 27.05 kl 08.25 |
25.11.1956 | 25.11.1956 | Sejlads indstillet på grund af storm |
26.11.1956 | 12.01.1957 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 26.11 kl 06.15 |
13.01.1957 | 13.01.1957 | En færgetur aflyst Fåborg-Mommark på grund af storm |
14.01.1957 | 17.03.1957 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 17.03.1957? kl ? |
18.03.1957 | 13.04.1957 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft |
14.04.1957 | 20.11.1957 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
20.11.1957 | 21.11.1957 | Maskinreparation fra den 20.11 kl 10 til den 21.11 kl 10 |
21.11.1957 | 08.02.1958 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
08.02.1958 | 08.02.1958 | Påsejlede østre mole i Mommark kl 15.30 |
08.02.1958 | 09.02.1958 | Ud af fart, aftale med værfterne om hvor reparationen kunne ske |
10.02.1958 | 10.02.1958 | Ankommer til Svendborg værft kl 08.50 for reparation |
10.02.1958 | 15.02.1958 | Reparation på Svendborg værft |
15.02.1958 | 15.02.1958 | Forsejlet fra Svendborg kl ca 19.15, til Fåborg, an kl 21.50 |
16.02.1958 | 16.02.1958 | I fart fra Mommark kl 08.25 |
16.02.1958 | 01.03.1958 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 01.03.1958 ca kl 11.30 |
01.03.1958 | 01.03.1958 | Forsejlet fra Mommark kl 11.50, ankom Svendborg ca kl 14.30 |
02.03.1958 | 12.03.1958 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft |
12.03.1958 | 12.03.1958 | Inddokkes på Svendborg værft kl 13.40 |
12.03.1958 | 18.03.1958 | I dok på Svendborg værft |
18.03.1958 | 18.03.1958 | Uddokket kl 06.55. |
18.03.1958 | 25.03.1958 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft |
26.03.1958 | 26.03.1958 | Forsejlet fra Svendborg kl ca 07.00 til Nyborg for kontrolmåling, forsejlet videre til Mommark an ca kl 19.50 |
27.03.1958 | 27.03.1958 | I fart på tur 141 |
27.03.1958 | 06.04.1959 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 06.04.1959 |
06.04.1959 | 06.04.1959 | Forsejlet til Svendborg |
07.04.1959 | 16.04.1959 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft |
16.04.1959 | xx.04.1959 | I dok på Svendborg værft, stod tør kl 12.30 |
xx.04.1959 | 29.04.1959 | Årligt eftersyn ved Svendborg værft |
30.04.1959 | 30.04.1959 | Forsejlet fra Svendborg til Fåborg |
30.04.1959 | 13.01.1960 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark fra 30.04.1959 kl 19.15 |
14.01.1960 | 14.01.1960 | Uregelmæssig drift på overfarten |
15.01.1960 | 28.04.1960 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til ca 28.04.1960 kl xx.xx |
29.04.1960 | 20.05.1960 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? |
20.05.1960 | 20.05.1960 | Kompasretning |
21.05.1960 | 03.10.1960 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til ca 03.10.1960 |
04.10.1960 | 05.10.1960 | På Svendborg værft, forsejlet og i fart kl 19.15 den 05.10.1960 |
05.10.1960 | 21.08.1961 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 21.08.1961 kl ca 06.00 |
21.08.1961 | 04.09.1961 | Årligt eftersyn ved hvilket værft? |
04.09.1961 | 04.09.1961 | I fart på overfarten Fåborg-Mommark kl ca 22.00 |
04.09.1961 | 12.02.1962 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
13.02.1962 | 19.02.1962 | Uregelmæssig drift på overfarten |
20.02.1962 | 29.04.1962 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 29.04.1962 kl ca 06.00 |
29.04.1962 | 29.04.1962 | Forsejlet fra Fåborg til Svendborg |
30.04.1962 | 22.05.1962 | Svendborg værft for årligt eftersyn |
22.05.1962 | 22.05.1962 | Forsejlet fra Svendborg til Fåborg og kompasrettet |
23.05.1962 | 23.05.1962 | I fart på overfarten Fåborg-Mommark fra kl 08.40 |
23.05.1962 | 26.05.1962 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
26.05.1962 | 26.05.1962 | Sidste dag med overførsel af jernbanevogne |
26.05.1962 | 09.01.1963 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark til 09.01.1963 |
11.01.1963 | 13.01.1963 | Færgen oplagt i Fåborg på grund af is, overfarten indstillet |
14.01.1963 | 14.01.1963 | Forsøgt sat i fart med meget uregelmæssig sejlads som følge af is |
15.01.1963 | 08.04.1963 | Færgen oplagt på grund af is, overfarten indstillet |
09.04.1963 | 09.04.1963 | Sejladsen genoptaget 09.04 kl 10.25 |
09.04.1963 | 05.05.1963 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
05.05.1963 | 05.05.1963 | Forsejlet fra Fåborg til Svendborg |
06.05.1963 | 05.06.1963 | Svendborg værft for årligt eftersyn |
05.06.1963 | 05.06.1963 | Kompasrettet og forsejlet til overfarten Fåborg-Mommark |
06.06.1963 | 13.06.1964 | Sejlads på overfarten Fåborg-Mommark |
13.06.1964 | 13.06.1964 | Sidste dag i fart |
14.06.1964 | 14.06.1964 | Forsejlet fra Fåborg til Nyborg |
14.06.1964 | 08.09.1964 | Oplagt ved Tyrmolen i Nyborg |
08.09.1964 | 08.09.1964 | Indbrud i færgen, der er oplagt ved Tyrmolen i Nyborg |
08.09.1964 | 09.11.1964 | Oplagt ved Tyrmolen i Nyborg |
09.11.1964 | 09.11.1964 | Generaldirektoratets handelsafdeling skriver til firma Chr. Andresen, Amaliegade 33, København K, at færgen ønskes udbudt til salg, og at den mangler såvel radiomateriel som radaranlæg. |
09.11.1964 | 11.11.1964 | Oplagt ved Tyrmolen i Nyborg |
11.11.1964 | 11.11.1964 | Sjællands Tidende: Færgen MOMMARK, der ligger i Nyborg er udbudt til salg |
11.12.1964 | 11.12.1964 | Solgt til A/S H I Hansen i Odense for ophugning for 122.889, - kr |
31.12.1964 | 31.12.1964 | Overdraget til A/S H I Hansen |
07.01.1965 | 07.01.1965 | Anmeldt solgt til ophugning hos H I Hansen i Odense |
12.01.1965 | 12.01.1965 | Registreret som solgt til ophugning hos H I Hansen i Odense |
31.01.1966 | 31.01.1966 | Rapporteret ophugget |
08.02.1966 | 08.02.1966 | Udslettet af skibsregistret som ophugget hos H I Hansen i Odense |
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19