2016

I denne måned fejrer DFDS sit 150 års jubilæum. En af ruterne, der var med fra begyndelsen i 1866, var mellem København og Aarhus. Her ses passagerskibet ”HANS BROGE” i Aarhus omkring 1950-1955. ”HANS BROGE” holdt ud til 1969. Ruten blev lukket året efter. Foto: Lars Danbo (Postkort)
DSB-færgen ”KRONBORG” fra overfarten Helsingør-Helsingborg blev i juni 1993 solgt til Københavns Kulturby Fond 96. Her ses den i ændret udgave forlade Hundested den 10. juli 1994 efter et af de mange besøg som
DFDS-passagerskibet/færgen ”QUEEN OF SCANDINAVIA” ved Kvæsthusbroen i København ved første afgang mod Oslo den 1. juni 1990. Skibet fortsatte på denne rute indtil 2001, hvorefter skibet blev overflyttet til andre ruter og også udchartring, indtil hun solgtes af DFDS i 2013. Foto: Peter Hobel
DSB-bilfærgen ”PRINSESSE ANNE-MARIE” i Grenaa Færgehavn den 10. juli 1994. Færgen blev bygget i 1960 som den første færge til hurtigruten Kalundborg-Aarhus og sejlede der indtil 1985. I sommeren 1994 var færgen udchartret til sejlads mellem Grenaa og Hundested. Foto: Hans-Henrik Fentz
Færgen ”ST. CLAIR” i frisk vejr ud for Fair Isle på vej fra Lerwick på Shetlandsøerne til Aberdeen i april 1996. Færgen blev bygget i 1971 som ”TRAVEMÜNDE” til Moltzau Line A/S for sejlads mellem Gedser og Travemünde, hvor den sejlede indtil 1981. Ad omveje havnede den i 1992 hos P. & O. Scottish Ferries, hvor den sejlede mellem Aberdeen, Orkney- og Shetlandsøerne indtil 2002. Foto: Hans-Henrik Fentz
Aasø Mole på vestsiden af Langeland med Sydfyenskes Dampskibsselskabs rutedampskib ”RUDKØBING” langs. Skibet gik i rutefart Svendborg-Aasø-Dageløkke-Lohals i perioden 1904-1911. Postkort fra Jørgen Neergaard Holms samling
Den lille bilfærge ”SALTHOLM” ses her på vej over Øresund mellem Dragør og Limhamn engang i 1970erne. ”SALTHOLM” blev bygget på Aalborg Værft A/S i 1967 til Rederi AB Öresund (senere Sundfart AB), Malmö og sejlede på nævnte overfart indtil 1979. Derefter sejlede færgen på ruter i Malta og Tyrkiet indtil ophugningen i Aliaga 2007. Foto: Jan-Christer Lund
Dette kun 12 år gamle billede fra den 21. april 2004 er allerede historie. DFDS’ passagerskib ”CROWN OF SCANDINAVIA” på ruten København-Oslo ses her passere Den lille Havfrue på Langelinie på udgående mod Oslo. Nu passerer skibet ikke mere Langelinie morgen og aften, det er døbt om til ”CROWN SEAWAYS”, og DFDS har i mellemtiden skiftet design på sine skibe to gange. Foto: Henrik Olofsson Brunstedt
DSBs færge ”KONG FREDERIK IX” ses her i Grossenbrode Kai i sommeren 1955. Færgen sejlede mellem Gedser og Grossenbrode Kai. Denne overfart blev nedlagt i 1963 i forbindelse med åbningen af Fugleflugtslinjen over Rødby Færge-Puttgarden. Foto: Karl Jørgensen
Kalundborg den 16. januar 1994 med to tidligere DSB-færger fra Helsingør-Helsingborg-overfarten. 
Til venstre ses
ELLEN-SØBY ud for Dyreborg på vej fra Faaborg til Søby i august 1968. Færgen blev bygget i Marstal i 1960 til Øernes Dampskibsselskab.
Den blev i 1973 omdøbt til RUNDEN og sejlede på Sejerø-Havnsø overfarten indtil 1998.
I 1999 solgt til Bahamas for sejlads mellem Morgans Bluff og Nassau. Foto: Hans Henrik Petersen