Kommende arrangementer

Forårsudflugt på Øresund

Onsdag d. 21. maj 2025 kl. 09:30
Forårsudflugt på Øresund
Forårsudflugt på Øresund
Onsdag den 21. maj 2025

Dansk Færgehistorisk Selskab har hermed fornøjelsen at indbyde til deltagelse i en forårsudflugt på Øresund ombord på den til formålet meget velegnede katamaran ”LEA ELIZABETH” onsdag den 21. maj 2025.

Programmet forventes at blive nogenlunde således:

Kl. 09:30:

Afgang (præcis) fra Orientkaj i København. Orientkaj ligger lige neden for Metrostationen Orientkaj, så der fra stationen kun er ca. 100 meters gangafstand.

Vi går først ud i Øresund og passerer Oceankajen, hvor der forventes at ligge to store krydstogtsskibe denne dag. Vi vil derefter overvære Oslobådens (efter planen p.t. ”NORDIC CROWN”) indsejling mod Københavns Havn.

Herefter fortsætter vi ned mellem Saltholm og Amager for at gå rundt og ind under Øresundsbroen fra syd mod nord. Vi vil forsøge at tilpasse passagen, så vi undervejs kan være tæt på en eller flere af Finnlines’ færger til/fra Malmö.

Herfra sejles nordud, hvor vi vil se på, hvilke interessante skibe, der passerer Øresund, mens vi er på havet. Det videre forløb indtil ankomsten i København tilrettelægges efter, hvad der dukker op.

Kl. 12:30 (ca.):

serveres tre stk. Sundbussmørrebrød og en øl eller vand pr. deltager (indgår i prisen).

og

Kl. 15:30:

Forventet tilbagekomst til Orientkaj i København.

(Jeg gør dog opmærksom på, at ovennævnte program er det forventede, idet det kan være formålstjenligt at ændre det, hvis der pludselig viser sig noget, vi gerne vil se, men en under Øresundsbroen vil under alle omstændigheder have prioritet).

Prisen for dette 6-timers arrangement er: DKK 995,00 pr. person, hvilket inkluderer hele rejsen samt tre stk. Sundbussmørrebrød samt en øl eller en vand.

Kaffe, øl, vin, vand og kage vil kunne købes ombord under rejsens forløb.

(Hvis I skulle finde prisen for dette unikke arrangement høj, så tænk lige på, hvad de fleste er villige til at give for at gå i teatret, til en koncert eller til en fodboldkamp, som alle varer betydeligt kortere tid og ikke inkluderer forplejning!)

Vi vil gerne være så mange som muligt for at udnytte skibets kapacitet, så derfor er hustruer, kærester, børn, venner og bekendte også meget velkomne til at tilmelde sig og deltage i dette interessante arrangement.

Da deltagerantallet er begrænset, og turen kun forventes gennemført ved min. 40 deltagere, anbefaler jeg en hurtig tilmelding, som skal gøres til Hans-Henrik Fentz pr. e-mail hh.fentz@hotmail.com eller pr. telefon på 22 90 79 68. Er der eventuelle spørgsmål, er I velkomne til at kontakte mig.

Betaling for deltagelse skal ske til DFHS’ bankkonto i Danske Bank – Reg nr. 1551 - konto nr. 517 5828 eller via MobilePay til mig på 22 90 79 68 – mærket: Øresund.

Absolut seneste mulighed for tilmelding og betaling er onsdag den 30. april 2025.

Jeg glæder mig til at se rigtigt mange deltagere.

De bedste hilsner

Hans-Henrik (”Hasse”) Fentz

Medlemsmøde i København

Tirsdag d. 7. oktober 2025 kl. 19:00Medlemsmøde i København

Programmet lægges ud her på hjemmesiden, når det er klart.

Mødet afholdes fysisk, men vil også kunne følges virtuelt.

 

Det fysiske møde finder sted i Auditoriet, DFDS’ Hovedkontor, Marmorvej 18, 2100 København Ø.

 

Transportmæssigt er det letteste at tage S-toget eller bus til Nordhavn Station, hvorfra der kun er få minutters gang til Marmorvej. Alternativt kan man tage metroen ligeledes til Nordhavn Station, men her er der lidt længere gåafstand.

 

Hvis man kommer i bil, kan man parkere i det underjordiske P-anlæg beliggende på Marmorvej (nedkørsel lige til venstre for DFDS' bygning og inden FN-Byen). Det skal bemærkes, at dette P-anlæg ikke har noget med DFDS at gøre og drives af By&Havn. DFDS kan derfor ikke tilbyde gratis parkering. Betaling skal foretages i automaterne i P-kælderen, og koster mellem kl. 17-07 kun kr. 12,- i timen.

 

Der vil først være adgang til mødet fra kl. 18:30, og da DFDS’ Hovedkontor er et sikret område, vil det foregå således: Man mødes ved hovedindgangen. Herfra vil man gruppevis ad hoc blive ledt til auditoriet. Efter mødet er det muligt selv at gå ud.

 

Pris for deltagelse er kr. 25,00 (incl. kaffe og småkager), som opkræves ved mødets start. Det vil også være muligt at betale via MobilePay på 22 90 79 68 (tilh. Hans-Henrik Fentz).

 

Tilmelding bedes foretaget til Jens Bolt, bolt@image.dk eller telefon 22 12 12 75 senest fredag den 3. oktober 2025.

 

Ønskes mødet fulgt virtuelt via Teams, bedes dette angivet ved tilmeldingen. I så fald vil man senest dagen før mødet modtage en mail med vejledning til, hvordan man følger mødet virtuelt. Betaling for deltagelse bedes inden mødet indbetalt via nævnte MobilePay eller på Selskabets bankkonto 1551-517 5828. Denne betaling dækker bl.a. det udstyr, som Selskabet har indkøbt for at kunne sende via Teams.

Medlemsmøde i København

Tirsdag d. 4. november 2025 kl. 19:00Medlemsmøde i København

Programmet lægges ud her på hjemmesiden, når det er klart.

Mødet afholdes fysisk, men vil også kunne følges virtuelt.

 

Det fysiske møde finder sted i Auditoriet, DFDS’ Hovedkontor, Marmorvej 18, 2100 København Ø.

 

Transportmæssigt er det letteste at tage S-toget eller bus til Nordhavn Station, hvorfra der kun er få minutters gang til Marmorvej. Alternativt kan man tage metroen ligeledes til Nordhavn Station, men her er der lidt længere gåafstand.

 

Hvis man kommer i bil, kan man parkere i det underjordiske P-anlæg beliggende på Marmorvej (nedkørsel lige til venstre for DFDS' bygning og inden FN-Byen). Det skal bemærkes, at dette P-anlæg ikke har noget med DFDS at gøre og drives af By&Havn. DFDS kan derfor ikke tilbyde gratis parkering. Betaling skal foretages i automaterne i P-kælderen, og koster mellem kl. 17-07 kun kr. 12,- i timen.

 

Der vil først være adgang til mødet fra kl. 18:30, og da DFDS’ Hovedkontor er et sikret område, vil det foregå således: Man mødes ved hovedindgangen. Herfra vil man gruppevis ad hoc blive ledt til auditoriet. Efter mødet er det muligt selv at gå ud.

 

Pris for deltagelse er kr. 25,00 (incl. kaffe og småkager), som opkræves ved mødets start. Det vil også være muligt at betale via MobilePay på 22 90 79 68 (tilh. Hans-Henrik Fentz).

 

Tilmelding bedes foretaget til Jens Bolt, bolt@image.dk eller telefon 22 12 12 75 senest fredag den 31. oktober 2025.

 

Ønskes mødet fulgt virtuelt via Teams, bedes dette angivet ved tilmeldingen. I så fald vil man senest dagen før mødet modtage en mail med vejledning til, hvordan man følger mødet virtuelt. Betaling for deltagelse bedes inden mødet indbetalt via nævnte MobilePay eller på Selskabets bankkonto 1551-517 5828. Denne betaling dækker bl.a. det udstyr, som Selskabet har indkøbt for at kunne sende via Teams.

Medlemsmøde i København

Tirsdag d. 2. december 2025 kl. 19:00Medlemsmøde i København

Programmet lægges ud her på hjemmesiden, når det er klart.

Mødet afholdes fysisk, men vil også kunne følges virtuelt.

 

Det fysiske møde finder sted i Auditoriet, DFDS’ Hovedkontor, Marmorvej 18, 2100 København Ø.

 

Transportmæssigt er det letteste at tage S-toget eller bus til Nordhavn Station, hvorfra der kun er få minutters gang til Marmorvej. Alternativt kan man tage metroen ligeledes til Nordhavn Station, men her er der lidt længere gåafstand.

 

Hvis man kommer i bil, kan man parkere i det underjordiske P-anlæg beliggende på Marmorvej (nedkørsel lige til venstre for DFDS' bygning og inden FN-Byen). Det skal bemærkes, at dette P-anlæg ikke har noget med DFDS at gøre og drives af By&Havn. DFDS kan derfor ikke tilbyde gratis parkering. Betaling skal foretages i automaterne i P-kælderen, og koster mellem kl. 17-07 kun kr. 12,- i timen.

 

Der vil først være adgang til mødet fra kl. 18:30, og da DFDS’ Hovedkontor er et sikret område, vil det foregå således: Man mødes ved hovedindgangen. Herfra vil man gruppevis ad hoc blive ledt til auditoriet. Efter mødet er det muligt selv at gå ud.

 

Pris for deltagelse er kr. 25,00 (incl. kaffe og småkager), som opkræves ved mødets start. Det vil også være muligt at betale via MobilePay på 22 90 79 68 (tilh. Hans-Henrik Fentz).

 

Tilmelding bedes foretaget til Jens Bolt, bolt@image.dk eller telefon 22 12 12 75 senest fredag den 28. november 2025.

 

Ønskes mødet fulgt virtuelt via Teams, bedes dette angivet ved tilmeldingen. I så fald vil man senest dagen før mødet modtage en mail med vejledning til, hvordan man følger mødet virtuelt. Betaling for deltagelse bedes inden mødet indbetalt via nævnte MobilePay eller på Selskabets bankkonto 1551-517 5828. Denne betaling dækker bl.a. det udstyr, som Selskabet har indkøbt for at kunne sende via Teams.

Medlemsmøde i Odense

Lørdag d. 17. januar 2026 kl. 11:00Medlemsmøde i Odense

Program for dagen følger.