2019

Med samme navn som den første dampfærge fra 1873 på overfarten mellem Svendborg og Vindeby (Tåsinge) blev motorfærgen FRITZ JUEL bygget på Ring Andersens Træskibsværft i Svendborg og afleveret i juni 1954. FRITZ JUEL i Vindeby august 1965. Foto: Hans Henrik Petersen
BRATEN blev afleveret fra Husumer Schiffswerft til Svendborg-Vindeby Færgefart den 7. juli 1962. Det var overfartens første stålskib. På billedet afgår den fra Svendborg en hverdag i august 1965 med en DSB-rutebil om bord.
Med indvielsen af Svendborgsundbroen den 18. november 1966 ophørte færgefarten og BRATEN lå oplagt i 2 år til den i 1968 blev solgt til Norge og indsat på ruten Drøbak-Storstrand. Foto: Hans Henrik Petersen
VANA TALLINN i Stockholms skærgård d. 16/7-2007, hvor den er på vej mod Riga. VANA TALLINN blev leveret til DFDS i 1974, som DANA REGINA, hvor den blev indsat mellem Esbjerg og Harwich. Ophugget i 2014. Foto: Michael Koefoed-Hansen
I anledning af at det er 1 år siden at HAMMERODDE, skiftede navn til STENA VINGA, og blev indsat for Stena Line mellem Frederikshavn og Göteborg, kommer her et billede af den i den original BornholmsTrafikken design. På billedet ankommer den til Rønne d. 30/7-2005. Foto: Michael Koefoed-Hansen
I anledning af at det d. 25. august, er 1 år siden, VILLUM CLAUSEN sejlede den sidste tur mellem Rønne og Ystad, er månedens billede et af VILLUM CLAUSEN, i dens originale BornholmsTrafikken design. På billedet ankommer den til Rønne d. 1/9-2000. VILLUM CLAUSEN sejler i dag for græske Seajets under navnet WORLDCHAMPION JET. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Jernbanefærgen ROSTOCK ankommer til Rønne d. 29/8-1998 fra Sassnitz. Dette var dens sidste dobbelt tur for DFO/Scandlines og den blev herefter oplagt, inden den i 1999 blev solgt. Efter at havde tilbragt de sidste 12 år, hos polske Unity Line, som KOPERNIK, blev den i foråret solgt til ophugning i Tyrkiet, men blev reddet i slutningen af juni, da græske Levante Ferries købte den, og planlægger at indsætte den på en ny rute mellem Grækenland og Tyrkiet. Foto: Michael Koefoed-Hansen
I anledning af at ”Skjoldnæs” stopper med at sejle til Fynshav i slutningen af måneden, pga. at den nye færge ”Ellen” overtager ruten mellem Søby og Fynshav fra d. 1. juli (er nu blevet udskudt til 1. august), så kommer her et billede af den i den gamle bemaling. ”Skjoldnæs” vil dog stadig sejle mellem Søby og Faaborg. På billedet afgår ”Skjoldnæs” fra Faaborg mod Søby d. 11. august 2012. Foto: Michael Koefoed-Hansen
I anledning af at ”Menja” bliver malet om her i starten af maj til Fanølinjens design, så kommer der her et billede af den i FanøTrafikkens design. På billedet afgår den fra Esbjerg mod Fanø d. 30/8-2009. Foto: Michael Koefoed-Hansen
I anledning af at ”Hamlet” i marts blev malet om i det nye ForSea Ferries design, så kommer her et billede af den i Scandlines design. På billedet ankommer den til Helsingør d. 28/4-2004. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Den tidligere DSB-færge ”Broen” i Aarhus d. 27/6-2009, hvor den lå som flydende diskotek. ”Broen” hedder i dag ”Spektrum of Scandinavia” og ligger oplagt i Grenaa, hvor man prøver på at finde økonomiske midler, så den kan bevares som museumsfærge. Foto: Peter Hobel
I anledning af at ”Mercandia IV” i januar måned blev malet om til det nye ForSea Ferries design, så kommer der her et billede af den i HH-Ferries design. På billedet ankommer den til Helsingborg d. 28/4-2004. Foto: Michael Koefoed-Hansen
”Strynboen” i Rudkøbing d. 8/9-2007. ”Strynboen” sejlede mellem Rudkøbing og Strynø fra 1974 til 2013, hvor den blev afløst af den nye kommunale færge ”Strynø”. Foto: Michael Koefoed-Hansen