2017

Den svenskflagede bilfærge ”SCANIA”, bygget i 1964, på vej ind i Korsør havn i sommeren 1966, hvor færgen var indsat på ruten Korsør-Kiel af Skandinavisk Linietrafik. Den udførte en dobbelttur hver dag med ankomst til Korsør kl. 13:45.Foto: Niels Storinggaard
BornholmsTrafikkens færge POVL ANKER er ankommet til Kvæsthusbroen i København den 30. september 2004 med en ladning skolebørn, der har været på Bornholm. Børnene fik lov til at gå i land over agterklappen. I dag ligger Det Kongelige Teaters Skuespilhus på pladsen. Foto: Hans-Henrik Fentz
Et bonusbillede med henvisning til artiklen om dampisbryderen ”HOLGER DANSKE” i det seneste nummer af ”Færgefarten”. Under slæb af Svitzers bugserbåd ”VALKYRIEN” nærmer ”HOLGER DANSKE” sig den 12. november 1974 den tidligere Halsskovbro i Korsør. Det store tandhjul, der indgik i broens løftemekanisme, ses tydeligt. Foto: Jens-Jørgen Absalonsen
Som introduktion til oktobermødet i København (Høje Taastrup) vises her et postkort fra Svaneke Havn i 1930erne. Damppassager- og fragtskibet ”NORDBORNHOLM” var bygget i Frederikshavn i 1929 og blev solgt til Chile i 1938. Foto: Postkort
Den tidligere danske færge WESTERLAND, bygget i 1971 til Rømø-Sylt overfarten, ses her i Lautoka på Fiji-øerne den 18. oktober 2011. Færgen blev ved salget til Fiji i 2006 ikke omdøbt. Foto: Hans-Henrik Fentz
DSB-dampfærgen ”DANMARK” bygget i 1922 ses her anløbe Gedser på færgens næstsidste driftsdag den 14. april 1968. Der var også denne dag arrangeret et afskedstog med gammelt materiel fra Nykøbing Falster til Gedser. Passagererne skulle bære tøj fra 1920erne. Foto: Fra Lars Hvidstens samling
”DUKE OF SCANDINAVIA”, bygget som ”DANA ANGLIA” i 1978 til DFDS, ses her ved Kvæsthusbroen i København mellem oktober 2002 og november 2003, da hun var indsat på ruten København-Trelleborg-Gdansk. Foto: Peter Hobel
Rørvig havn på postkort afsendt i 1951, men billedet er formodentligt fra 2. halvdel af 1930erne. Færgen er den første ”KORSHAGE” (bygget i 1928) til Hundested-Rørvig overfarten.
Hundested-Rørvig overfarten fejrer 100 års jubilæum i 2017. Foto: Postkort
DSBs jernbane- og bilfærge ”KONG FREDERIK IX” i Kalundborg den 16. januar 1994, hvor den var afløserfærge for ”URD” fra den 10. til den 25. januar 1994. Foto: Hans-Henrik Fentz
Den lille jernbane- og bilfærge ”MOMMARK” i Faaborg Havn, antageligt i begyndelsen af 1960erne. Færgen blev bygget i 1992 til et privat rederi ejet af Ø.K. og sejlede indtil 1964 udelukkende på overfarten mellem Faaborg og Mommark, hvorefter færgen blev ophugget i Odense. Foto: Arne Olofsson
DSBs jernbanefærge ”PRINS HENRIK” på vej ind i Nyborg Fjord passerer Slipshavn den 15. februar 1979. Foto: Jens Bolt Kristensen
Passagerskibet/færgen ”MIN NAN” i Hong Kong i maj 1999. Skibet blev bygget i Frankrig i 1972 til norske interesser som ”TERJE VIGEN” og indsat på ruten mellem Århus og Oslo. Allerede i 1975 solgtes skibet dog fra til trafik på Den engelske Kanal indtil 1993, hvor den solgtes til Kina. Foto: Hans-Henrik Fentz