2022

MAREN MOLS ankommer til Sjællands Odde d. 2/7-1993. MAREN MOLS blev leveret til Mols-Linien i juli 1975, og sejlede på ruten Ebeltoft – Sjællands Odde indtil juni 1996. Den blev derefter solgt til spanske Naviera Armas, hvor den unde navnet VOLCAN DE TAMASITE sejlede indtil 2004. Der blev her ramt af en maskinskade, og det blev besluttet at sælge den til ophugning i Indien. Foto: Casper Kløve Jensen
Opbud af tidens (1951) transportmidler på havnen i Hundested i forbindelse med MARSK STIG’s afsejling. Mellem fodgængere og travle cyklister har et par rummelige hyrevogne fundet holdeplads ved rutebilen og persontoget. Bilkøen til Rørvig-færgen er ved at blive fyldt op, mens et ægtepar midt i billedet afventer, at fotografen får knipset. Foto: Museum Sea Art, Struer
Bilfærgen SYLT i Havneby d. 29/7-1974. Leveret som OLDENBURG i 1927 til tyske Weserfähre. Efter nogle ejer skift kom den i 1966 til Lindinger Holding, hvor den sejlede som SYLT på ruten Havneby – List indtil 1976, hvor den blev solgt til Kuwait. Foto: Jørn-Bent Jensen’s samling
MENJA ankommer til Esbjerg i FanøFærgen’s design d. 30/4-2016. Foto: Michael Koefoed-Hansen
DSBs motorfærge FYN bakker ud fra Halsskov i juli 1977. I næste nummer af Færgefarten bringes et portræt af denne gamle storebæltsfærge, som netop i år ville have været fyldt 75 år. Foto: Erik Wilhelmsen
DSB’s jernbanefærge DANMARK fra 1922. Billedet er fra Gedser og er formentlig fra april 1968, hvor færgen blev taget ud af drift, og solgt til ophugning i Belgien. Foto: Peter Witthøft-Rasmussen
Bilfærgen HIEMDAL, som blev leveret til DSB i 1930, og brugt på ruten Korsør – Nyborg indtil 1967. Den blev ophugget i 1975. Billedet er fra før ombygningen i 1946. Foto: Kim Dier’s samling
Hurtigfærgen DOLPHIN JET oplagt i Aarhus d. 26/8-2012, efter at sejlet en meget kort periode mellem Aarhus og Kalundborg i sommeren 2012. Leveret i 2004 til Canadian American Transportation Systems, som SPIRIT OF ONTARIO I. Solgt i 2007 til FRS, brugt på Gibraltarstrædet og i Danmark. Solgt i 2013 til Venezuela, hvor den i dag ligger oplagt pga. landets økonomi. Foto: Bernt Skjøtt
DELTF SEAWAYS på vej fra Dunkerque til Dover d. 4/8-2010. Oprindelig leveret som MAERSK DELFT i 2006 til det Mærsk ejede Norfolkline. Dette reder blev i 2010 solgt til DFDS. DELTF SEAWAYS ses derfor midt i transformationen fra at være en Norfolkline færge til en DFDS færge. Foto: Finn Andersen
Kædefærgen EGERNSUND sejlede mellem Gråsten og Egernsund fra 1926 til sommeren 1968, hvor Egernsundbroen åbnede. Billedet er taget d. 5/8-1965. Foto: Hans Henrik Petersen
DUKE OF SCANDINAVIA passerer Langelinie d. 21. april 2003 (2. påskedag). Hun var på det tidspunkt indsat på ruten København – Trelleborg - Gdansk. Oprindelig leveret som DANA ANGLIA i 1978, til DFDS rute mellem Esbjerg og Harwich. Foto: Lasse Micheelsen
Jernbanefærgen SJÆLLAND ankommer til Korsør Nor for oplægning d. 28/1-1976. Leveret til DSB i 1933 og solgt i 1978 til norske Brdr Sørensen A/S og brugt som papirlager. Solgt i 1979 til ophugning i England. Foto: DFHS arkiv