Nyborg

Leveret: 1931

FraTilAktivitet
22.02.193022.02.1930Konstruktionstegninger er så langt fremme, at kontrakten snart kommer i udbud
23.04.193023.04.1930Udbudt i licitation som såvel dampfærge som dieselmotorfærge
24.05.193024.05.1930Licitationsfristen udløber, der indkom 9 bud
16.06.193016.06.1930Kontraheret som nybygning nr 201 ved A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri
19.11.193019.11.1930Køllagt på Helsingør værft
16.05.193116.05.1931Navngivet NYBORG af trafikminister Friis-Skotte's datter Eva og søsat ved Helsingør værft
12.09.193112.09.1931Prøvetur i Øresund fra kl ca 08 til kl ca 17
14.09.193114.09.1931Afsejlet fra Helsingør værft, ankom Korsør kl. 22.10
15.09.193115.09.1931Officiel prøvetur i Storebælt, Korsør af 11.15, Nyborg an 12.27
15.09.193115.09.1931Overtaget af DSB kl 15.30
16.09.193116.09.1931Til søs i et par timer for kompasretning og retning af radiopejler
17.09.193117.09.1931Planlagt til at sejle nogle ture for indøvelse af besætningerne
18.09.193118.09.1931Forevisning i Nyborg om formiddagen, forevisning i Korsør om eftermiddagen fra 15 til 17
19.09.193120.09.1931Planlagt til at sejle nogle daglige ture for indøvelse af besætningerne
21.09.193121.09.1931Om morgenen indsat på Korsør-Nyborg overfarten
21.09.193123.01.1932I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
23.01.193223.01.1932Mindre kollision med ODIN under svajning ud for Korsør i tåge
23.01.193218.03.1932I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
18.03.1932xx.03.1932Oplagt med defekt knastaksel, i xx dage
xx.03.193207.09.1932I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
07.09.193210.09.1932Oplagt med rorskade
10.09.193224.09.1932I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
25.09.193225.09.1932Forsejlet fra Korsør til Helsingør
26.09.193224.10.1932Helsingør værft, årligt eftersyn og garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret) Færgen har været underkastet lovbefalet stort hovedsyn, under hvilket forroret har været udtaget for reparation efter en beskadigelse. Ny trappe er anbragt fra hoveddæk til promenadedæk, og der er foretaget forandring af 3.klasses rygesalon på promenadedækket for at skaffe adgang fra hoveddækket på begge sider af midtersporet til promenadedæk. Telefonboks er indrettet. Maskineriet har været fuldstændig adskilt for eftersyn.
24.10.193229.10.1932Helsingør værft, i dok, garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret)
29.10.193203.11.1932Helsingør værft, garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret)
03.11.193203.11.1932Forsejlet fra Helsingør, kompasrettet, ankommet Korsør om aftenen
04.11.193204.11.1932Oplagt i Korsør (fr)
05.11.193208.11.1932I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden fra lørdag 05.11 aften
08.11.193208.11.1932Ulykkestilfælde i maskinen, hvorunder et besætningsmedlem omkom. På rejse fra Korsør til Nyborg med passagerer. Kl. 15.42 da NYBORG ankom til Nyborg, skulle overfyrbøder M.Sørensen tænde oliefyringen til hjælpekedlen. Herved skete en eksplosion, hvorved kedlens røgkammerdøre sprang op, og den ene dør ramte overfyrbøderen i panden med en sådan kraft, at han kort tid efter afgik ved døden.
08.11.193203.03.1933I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
03.03.193307.03.1933Oplagt for et mindre eftersyn
07.03.193306.05.1933I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
07.05.193307.05.1933Forsejlet fra Korsør om morgenen til København
08.05.193326.05.1933B&W værft i København, årligt eftersyn
26.05.193331.05.1933I dok på B&W værft i København, skift af skruer
31.05.193301.06.1933B&W værft i København
01.06.193301.06.1933Ankommet til Korsør
02.06.193302.06.1933Oplagt i Korsør (fr)
03.06.193322.10.1933I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
23.10.193326.10.1933Aalborg værft, dokning, maling af skibsbund og skift af skruer
27.10.193323.05.1934I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
23.05.193423.05.1934Forsejlet fra Korsør til Aalborg
24.05.193430.05.1934Aalborg værft, i dok for udskiftning af drivskruer.
30.05.193422.06.1934Aalborg værft, årligt eftersyn. Der blev foretaget fornyelse af ekspansionselementerne på begge udstødsledninger.
22.06.193423.06.1934Forsejlet fra Aalborg til Korsør en af disse dage
24.06.193430.09.1934I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
30.09.193401.10.1934Udkommando? (formentlig sejlads til København den 1.10.1934)
02.10.193405.10.1934B&W værft i København, dokning for udskiftning af drivskruer.
06.10.193414.05.1935I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
14.05.193515.05.1935Forsejlet om aftenen fra Korsør til Aalborg
15.05.193525.05.1935Aalborg værft
25.05.193528.05.1935Aalborg værft, i dok
28.05.193506.06.1935Aalborg værft
07.06.193507.06.1935Formentlig denne dag forsejlet fra Aalborg til Storebælt
08.06.193508.06.1935Radiopejleapparater rettet denne dag
08.06.193523.06.1935I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
23.06.193523.06.1935På Sankt Hans aften sejlads med 1261 passagerer (afgang Korsør kl ca 21.00). Turen gik sydpå mod Langeland til omkring ud for Hou. Atter ankomst til Korsør kl 24.00.
24.06.193520.08.1935I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
20.08.193520.08.1935Korsør Avis skriver om styremaskinesvigt, der blev repareret
20.08.193520.11.1935I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
20.11.193520.11.1935Om morgenen grundstødt i Nyborg Fjord i 50 minutter.
20.11.193523.11.1935I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
24.11.193524.11.1935Formentlig denne dag forsejlet fra Storebælt til Helsingør
25.11.193525.11.1935Helsingør værft
25.11.193528.11.1935Helsingør værft, I dok, stod tør 25/11 kl 11, 28/11 flot i dokken kl 13
28.11.193509.12.1935Helsingør værft
10.12.193508.06.1936I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
09.06.193609.06.1936Forsejlet fra Storebælt til Nakskov, ankom kl 16.00
10.06.193626.06.1936Nakskov værft. Færgen har været underkastet hovedsyn B. I forbindelse hermed er der foretaget omfattende reparation af skinnerne i forskibet, og i maskinen er installeret en ekshauster med kanaler fra maskinrum.
26.06.193601.07.1936I Nakskov værfts flydedok, stod tør 26.06 kl 11.30 til den 01.07, flot kl 12. Drivskruerne er skiftet.
01.07.193611.07.1936Nakskov værft, afsejlet 11.07 kl 15.00
12.07.193611.12.1936I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
11.12.193611.12.1936Assisteret nødstedt fiskerbåd
11.12.193613.12.1936I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
13.12.193613.12.1936Grundstødt i Nyborg Fjord på grund af rorskade i ca. 1 time
13.12.193618.01.1937I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
19.01.193706.02.1937Uregelmæssig sejlads på overfarten på grund af is
07.02.193713.02.1937I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
14.02.193716.02.1937Uregelmæssig sejlads på overfarten på grund af is
16.02.193716.03.1937I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
16.03.193716.03.1937Færgen ramte en sten, men kunne åbenbart fortsætte sejladsen
16.03.193718.05.1937I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
19.05.193719.05.1937Formentlig denne dag forsejlet fra Storebælt til København
20.05.193714.06.1937B&W værft i København. Alle maskinens 16 cylindre har været efterset.
14.06.193719.06.1937i dok på B&W værft i København
20.06.193720.06.1937Forsejlet fra København til Storebælt
21.06.193713.11.1937I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
09.07.193709.07.1937Godsvogne afsporer og beskadiger lastbil under lastning i Korsør
21.06.193713.11.1937I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
14.11.193715.11.1937Nakskov værft
15.11.193717.11.1937I Nakskov værfts flydedok, stod tør i dokken 15.11 kl 11
17.11.193718.11.1937Nakskov værft
19.11.193705.03.1938I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
06.03.193807.03.1938Nakskov værft, ankom 06.03 kl 13.30
07.03.193814.03.1938I Nakskov værfts flydedok
14.03.193801.04.1938Nakskov værft, afsejlet 01.04 kl 08.30
02.04.193802.04.1938Rettet kompas og pejleapparat i Storebælt
03.04.193825.11.1938I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
26.11.193830.11.1938B&W værft i København
30.11.193801.12.1938I dok fra 30.11 (trådte kl 17), flot igen 01.12 (flød kl 16.00)
02.12.193825.02.1939I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
26.02.193926.02.1939Aalborg værft. Ved dette værftsophold eller under det næste værftsophold blev installeret omformere med ledninger og afbrydere til strømforsyning af lyntog.
27.02.193903.03.1939I dok på Aalborg værft
03.03.193913.03.1939Aalborg værft
13.03.193914.03.1939I dok på Aalborg værft
14.03.193926.03.1939Aalborg værft
27.03.193918.11.1939I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
19.11.193920.11.1939Helsingør værft for bundbehandling
20.11.193920.11.1939I dok på Helsingør værft fra 20.11 (trådte 20.11 kl 08.00, stod tør kl 10.20)
20.11.193924.11.1939I dok på Helsingør værft til 24.11 (flød i dokken 24.11 kl 14.15)
24.11.193926.11.1939Helsingør værft for bundbehandling
27.11.193919.01.1940I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
19.01.194031.01.1940Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is. Færgen brugte ca. den 29. januar på én tur 18 timer om at komme over bæltet, på en anden tur 28 timer.
01.02.194002.02.1940Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is
03.02.194004.02.1940Afgik fra Korsør kl ca 12.00 til Aarhus med godsvogne, passerede Refsnæs ca kl 15.30, ankom Aarhus om morgenen kl. ca. 10.
05.02.194005.02.1940Afgik fra Aarhus kl 03.52, ankom Korsør kl 16.05 med godsvogne
06.02.194006.02.1940Afgik fra Korsør kl 02.15 til Aarhus med godsvogne, sad fast ved Moselgrunden, ankom Aarhus kl 21.45. Moselgrunden, ankom Aarhus kl 21.45
07.02.194008.02.1940Afgik fra Aarhus kl ca. 10.20, ankom Korsør kl ca 01.45 med godsvogne
08.02.194005.03.1940Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is, NYBORG oplagt i Korsør
05.03.194031.03.1940Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
01.04.194014.04.1940Evt. uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
14.04.194014.04.1940Ramt af minesprængning På rejse fra Korsør til Nyborg. Havareret ved eksplosion den 14.04.1940 i Storebælt. Søforklaring i Korsør den 16.04.1940 og 22.04.1940. Kl. 2305, da NYBORG befandt sig 200—300 m tværs af Sprogø lysbøje, indtraf i nærheden af agterenden en voldsom udenbords eksplosion, der gennemrystede hele skibet. Ved eksplosionen blev begge varpespil agter og samtlige bærelejer sprængt og agterste styremaskine ødelagt. Endvidere blev alle trapper, mange radiatorer, køjer og døre skubbet ud af leje. Tre kompasser, en mængde inventar overalt i skibet blev ødelagt, og nogle jernstøtter fra hoveddæk til promenadedæk blev revet løs. En redningsbåd med det kvindelige restaurationspersonale blev firet af og roet over til dampfærgen ODIN, der var blevet dirigeret til Hjælp. NYBORG blev ved hjælp af én maskine manøvreret ind mod Sprogø og kl. 2330 opankret på 7,5 meter vand. Den 15.04.1940 blev NYBORG slæbt ind til Korsør. Anm. Eksplosionen antages at skyldes krigsårsager.
15.04.194015.04.1940Slæbt ind til Korsør
15.04.194024.04.1940Oplagt i Korsør (ma-on)
24.04.194024.04.1940Forsejlet fra Korsør til Nakskov for egen kraft, ankom 24.04.1940 kl 13.00
24.04.194025.04.1940Nakskov værft. Færgen har været underkastet hovedsyn II, og desuden er der foretaget Færgen har været underkastet hovedsyn II, og desuden er der foretaget en omfattende reparation som følge af et havari efter minesprængning. Hele maskineriet har været adskilt for eftersyn. Der er foretaget fornyelse af begge stævnrør med foringer, begge skrueaksler er afdrejet, bærelejer samt søforbindelser er fornyet. Minesikringskabel installeret.
25.04.194015.05.1940I Nakskov værfts flydedok fra 25.04 kl 19.30 til 15.05 kl 09.00
15.05.194028.05.1940Nakskov værft
28.05.194011.06.1940I Nakskov værfts flydedok fra 28.05 kl 13.30 til 11.06 kl 11.00
11.06.194013.06.1940Nakskov værft, afsejlet 13.06 kl 14.00
14.06.194023.06.1940I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
24.06.194007.03.1941I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
08.03.194120.03.1941Værft - søndre depot i København. Der blev foretaget forandring af komfurerne fra olie- til kulfyring. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere i maskinrummet. Minesikringskabel blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger.
20.03.194125.03.1941I dok på B&W værft i København
20.03.194105.04.1941B&W værft i København
06.04.194106.04.1941tilsyneladende forsejlet til Storebælt denne dag
07.04.194128.05.1941I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
28.05.194128.05.1941Kollision med KORSØR ved Knudshoved-kosten kl ca 07.12 i tåge. På rejse fra Nyborg til Korsør. Kollideret den 28.05.1941 i Storebælt. Søforhør i Korsør den 29.05.1941. Kl. 07.00 passerede KORSØR i tæt tåge med langsom fart Slipshavn. Der hørtes tågesignal fra en modgående færge, D/F CHRISTIAN IX af Korsør. Kl. 07.06 blev KORSØRs maskiner stoppet, og da KORSØR laa stoppet uden at gøre fart, blev der afgivet 2 lange toner med fløjten. Kort efter passeredes CHRISTIAN IX, og Kl. 07.09 beordredes maskinerne langsom frem og kursen ændredes fra SydØst1/2Syd til SydØst. Der hørtes nu gentagne gange fra M/F NYBORG af Nyborg 1 lang tone ca. 4—5 streger om bagbord, og kl. 07.11 kom NYBORG i sigte om bagbord. Der blev straks slået stop og kort efter forceret bak i ca. 1 minut. Fra NYBORG hørtes 3 korte toner med fløjten, hvilket fra KORSØR blev besvaret med samme signal, men umiddelbart efter tørnede KORSØR mod NYBORGs styrbords bov. Ved kollisionen led KORSØR en del skade på konsollen om styrbord, hvor blandt andet to bærevinkler blev bøjet. Af den af NYBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da NYBORG med stoppede maskiner afgivende forskriftsmæssig tågesignal passerede kosten ved Knudshoved, hørtes 2 lange toner fra KORSØR om styrbord. NYBORGs maskiner blev beordret langsom frem. Pludselig hørtes 1 lang tone om styrbord. NYBORGs maskiner blev straks stoppet, og kort efter kom KORSØR i sigte. NYBORGs maskiner blev kastet fuld kraft bak samtidig med, at der blev givet tre korte toner med fløjten. Fra KORSØR hørtes samme signal, men umiddelbart efter tørnede KORSØR mod NYBORGs styrbords bov. Ved kollisionen blev NYBORGs styrbords fenderliste knust i en længde af ca. 5—6 m, styrbords skanseklædning ødelagt og dækket løftet. Endvidere fremkom en bule i skibssiden om styrbord under fenderlisten. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tågen.
29.05.194119.06.1941Oplagt for reparation af kollisionsskader hos Kahler og Breum i Korsør
20.06.194115.11.1941I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
16.11.194116.11.1941Forsejlet fra Storebælt til Aalborg
17.11.194124.11.1941Aalborg værft
24.11.194128.11.1941I dok på Aalborg værft fra 24.11 kl 16.40 til 28.11 kl 09.09
28.11.194102.12.1941Aalborg værft
03.12.194125.01.1942I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
26.01.194217.03.1942Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
18.03.194219.03.1942Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is
20.03.194228.03.1942Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
29.03.194224.05.1942I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
25.05.194210.06.1942Aalborg værft, årligt eftersyn
10.06.194217.06.1942I dok på Aalborg værft. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.
17.06.194225.06.1942Aalborg værft, årligt eftersyn
27.06.194203.03.1943I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
04.03.194304.03.1943Må have forsejlet fra Korsør til Aalborg denne dag
05.03.194324.03.1943Aalborg værft, årligt eftersyn. Der er foretaget reparation efter et havari (kollisionsskader på agterskibet). Herunder er en del yderklædningsplader fornyet eller rettet.
24.03.194330.03.1943I dok på Aalborg værft
30.03.194306.04.1943Aalborg værft, årligt eftersyn
06.04.194307.04.1943Forsejlet fra Aalborg til København
08.04.194308.04.1943Færgen blev afmagnetiseret på Orlogsværftet denne dag
08.04.194308.04.1943Passeret"Bommen" i Københavns Havn for udgående
08.04.194309.04.1943Må have forsejlet fra København til Korsør en af disse dage
10.04.194330.10.1943I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
30.10.194330.10.1943Kortvarig grundstødning på Nyborg fjord
30.10.194303.11.1943I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
03.11.194305.11.1943Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af sabotagen mod SJÆLLAND
05.11.194326.11.1943I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
26.11.194326.11.1943Nakskov værft, ankom 26.11 kl 09.00
26.11.194303.12.1943I Nakskov værfts flydedok fra 26.11 kl 11.30 til 03.12 kl 10.15
03.12.194304.12.1943Nakskov værft, afsejlet 04.12 kl 11.30
05.12.194310.08.1944I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
11.08.194411.08.1944Må have forsejlet fra Korsør til København denne dag
12.08.194430.09.1944B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn II med de deraf følgende adskillelser såvel for skibet som for maskinen.
11.09.194416.09.1944I dok på B&W værft fra 11.09 (stod tør kl 10.30) til 16.09 (flød kl 10.15)
16.09.194430.09.1944B&W værft i København, årligt eftersyn
01.10.194401.10.1944Må have forsejlet fra København til Korsør denne dag
02.10.194417.08.1945I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
18.08.194519.08.1945Må have forsejlet fra Korsør til Aalborg disse dage
20.08.194521.09.1945Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen blev underkastet hovedsyn I.
21.09.194528.09.1945I dok på Aalborg værft fra 21.09 (stod tør kl 15.00) til 28.09 (flød kl 11.00)
28.09.194529.09.1945Aalborg værft, årligt eftersyn
30.09.194530.09.1945Forsejlet fra Aalborg til København
01.10.194501.10.1945Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
02.10.194503.10.1945Må have forsejlet fra København til Korsør en af disse dage
04.10.194521.02.1946I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
21.02.194621.02.1946Uddybningsmaskine Neptunus af København, 143 bruttoregistertons. Bygget 1890 af jern. Påsejlet og sunket den 21.02.1946 i Korsør Havn; 5 Omkomne. Søforhør i Korsør den 23.02.1946, 28.02.1946 og 02.03.1946. Strandingsindberetning dateret 24.02.1946. Forlisanmeldelse dateret København den 24.05.1946. Kl. 20.00, da NEPTUNUS indstillede arbejdet, forhaledes til en ankerplads syd for sejlløbet. Der anbragtes en rød og en hvid lanterne på maskinens nordlige side. Kl. ca. 22.00 hørte vagtsmanden, der opholdt sig under dækket, et fløjtesignal fra en færge, hvorfor han gik op for at efterse lanternerne, som viste sig at brænde klart. Han så nu en færge, der senere viste sig at være motorfærgen NYBORG, komme lige imod NEPTUNUS med høj fart og hørte umiddelbart før kollisionen indtraf en klokke ringe ombord i færgen. Ved kollisionen krængede NEPTUNUS hårdt over og væltede helt rundt i løbet af kort tid og sank. Af den af NYBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at, da NYBORG kl. 18.50 var på rejse fra Korsør til Nyborg, observeredes NEPTUNUS uden lanterner, hvilket pr. radio meddeltes overfartslederen, som kl. 21.02 meddelte, at NEPTUNUS havde fået ordre til at vise færgerne hensyn og vise lanterner. Kl. 22.00, noget før NYBORG nåede Korsør, kaldtes begge styrmænd ud på broen for sammen med føreren at holde udkig efter NEPTUNUS. Der var desuden udkig på fordækket. Lidt før man passerede »Koen« sås ret forude en klar lanterne over en rød. Disse lanterner antoges at hidrøre fra et mindre fartøj, der var for udgående, hvorfor der blev givet lidt styrbords ror for at give bedre Plads. Kort efter observerede udkiggen, at lanternerne hidrørte fra NEPTUNUS. Der blev straks slået stop paa maskinerne og roret lagt hårdt styrbord; men umiddelbart efter indtraf kollisionen, og NEPTUNUS sank som ovenfor beskrevet. En pram, der var fortøjet paa siden af NEPTUNUS, blev revet løs og drev af, men blev senere bjærget. Bagbords jolle sattes med det samme på vandet og bemandedes og kort efter bragtes den eneste overlevende fra NEPTUNUS ombord i færgen, der forblev på ulykkesstedet i ca. 15 minutter, hvorefter jollen fortsatte eftersøgningen endnu ca. 20 minutter uden positivt resultat. Anm. 1. De omkomne var: Gravemester Carl Petersen, Maskinmester Evard Jensen, Bedstemand Peter Meldgaard Jensen, Fyrbøder Ole Olsen og Hovmester Aksel Nielsen. Anm. 2. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at NEPTUNUSs lanterner har været galt anbragt.
21.02.194604.09.1946I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
05.09.194610.09.1946Reparation ved Fæstningen i Korsør
11.09.194611.11.1946I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
12.11.194611.12.1946B&W værft i København, årligt eftersyn, hovedsyn I
21.11.194630.11.1946I dok på B&W værft i København fra den 21.11 (tør kl 15) til den 30.11 (flød kl 11).
30.11.194611.12.1946B&W værft i København, årligt eftersyn
12.12.194612.12.1946Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
13.12.194607.01.1947I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
08.01.194713.01.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
13.01.194714.01.1947Vagtskifte, tilsyneladende blev der i disse dage sejlet vagtmandskab til og fra Nyborg, hvilket tyder på at færgen lå oplagt i Nyborg.
14.01.194722.01.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
23.01.194729.01.1947I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
30.01.194709.02.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
10.02.194717.02.1947Oplagt i Nyborg på grund af isen
17.02.194718.02.1947Denne nat blev der forsøgt sejlads fra Nyborg til Korsør
18.02.194723.02.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
23.02.194724.02.1947Denne nat kunne færgen ikke sejle
24.02.194726.02.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
26.02.194702.03.1947Oplagt, HOLGER DANSKE sejlede alene på grund af svær is
03.03.194709.03.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
09.03.194710.03.1947Denne nat kunne færgen ikke sejle
10.03.194716.03.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
16.03.194717.03.1947En sejlads med 11 timer og 39 min i søen
17.03.194729.03.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is et notat om 22 timer og 55 minutter, se Jønnes fars journal.
29.03.194729.03.1947Kollision med STOREBÆLT under issejlads
29.03.194709.04.1947Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
10.04.194724.04.1947I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
25.04.194702.06.1947B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn I.
02.06.194707.06.1947I dok på B&W værft i København fra 02.06 kl 10.30 til 07.06 kl 13.50
07.06.194716.06.1947B&W værft i København, årligt eftersyn
16.06.194719.06.1947I dok på B&W værft i København fra 16.06 kl 10.45 til 19.06 kl 08.00
19.06.194721.06.1947B&W værft i København, årligt eftersyn
21.06.194721.06.1947Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
22.06.194722.06.1947Forsejlet fra København til Korsør
23.06.194724.06.1947I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
24.06.194725.06.1947Færgen er i fart denne nat
25.06.194714.12.1947I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
14.12.194715.12.1947Lå stille i 12 timer for reparation af roret
15.12.194719.12.1947I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
19.12.194719.12.1947Færgen lå stille for en reparation af roret
19.12.194714.06.1948I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
14.06.194814.06.1948Oplagt ved Fæstningen i Korsør fra kl 14
14.06.194815.06.1948Forsejlet om aftenen fra Korsør, til København
15.06.194815.07.1948B&W værft i København, årligt eftersyn
15.07.194823.07.1948I dok på B&W værft i København fra 15.07 kl 09.20 til 23.07 kl 13.15
23.07.194819.08.1948B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn, og færgens minesikringskabel er fornyet.
19.08.194819.08.1948Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
20.08.194820.08.1948Forsejlet fra København til Korsør
21.08.194820.09.1948I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
20.09.194820.09.1948Færgen påsejlede fyrbåken Koen ud for Korsør, sejladsen fortsat
20.09.194815.11.1948I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
16.11.194818.11.1948B&W værft i København (reparation af skaderne fra påsejlingen af "Koen")
18.11.194827.11.1948I dok på B&W værft i København fra 18.11 kl 19.30 til 27.11 kl 9.30
27.11.194804.12.1948B&W værft i København (reparation af skaderne fra påsejlingen af "Koen")
04.12.194804.12.1948Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
05.12.194805.12.1948Kompasretning
06.12.194803.07.1949I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
04.07.194906.08.1949Aalborg værft, årligt eftersyn (radar installeret). Færgen har været underkastet hovedsyn. Ca. 180 meter skinner og 3 styk skinnekryds er fornyet og to styk nedgangskapper midtskibs til første- og fællesklasse er fjernet. Færgen er blevet forsynet med radaranlæg, og begge drivskruerne er blevet udskiftet og erstattet af nye skruer af manganbronze.
06.08.194915.08.1949I dok på Aalborg værft fra 06.08 (stod tør kl 11.15) til 15.08 (flød kl 10.15)
15.08.194920.08.1949Aalborg værft, årligt eftersyn
21.08.194921.08.1949Må være forsejlet fra Aalborg til København
22.08.194922.08.1949Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
23.08.194930.08.1949Indsat på København-Malmø overfarten
30.08.194930.08.1949Forsejlet fra København kl 11.15, ankom Korsør kl 22.55
31.08.194924.10.1949I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
24.10.194924.10.1949Uregelmæssig sejlads på overfarten Korsør-Nyborg på grund af storm
24.10.194911.04.1950I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
12.04.195012.04.1950Nakskov værft, ankom 12.04 kl 11.30
12.04.195015.04.1950I Nakskov værfts flydedok fra 12.04 (stod tør kl 14.00) til 15.04 (flød kl 07.30)
15.04.195023.04.1950Nakskov værft, afsejlede 23.04 kl 07.00
24.04.195011.11.1950I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
12.11.195013.11.1950Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev færgen forsynet med to styk elektrisk styrede sidelandgangsporte på promenadedækket, ferskvandstanken blev udvidet fra ca. 20 til ca. 40 t, ogde mekaniske maskintelegrafer blev udskiftet med elektriske.
13.11.195029.11.1950I dok på Aalborg værft fra 13.11 (stod tør kl 13.00) til 29.11 (flød kl 10.40)
29.11.195016.12.1950Aalborg værft, årligt eftersyn
16.12.195016.12.1950Forsejlet fra Aalborg til København
17.12.195017.12.1950Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
18.12.195018.12.1950Forsejlet fra København til Storebælt
19.12.195028.04.1951I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
29.04.195130.04.1951Nakskov værft, ankom 29.04 kl 16.15, udbedring af skader opstået ved grundstødning ved nordlige bølgebryder i Korsør som følge af svigtende funktion af det forreste ror (elektrisk defekt)
30.04.195123.05.1951I Nakskov værfts flydedok (stod tør 30.04 kl 10.30 til flød 23.05 kl 10)
23.05.195124.05.1951Nakskov værft, afsejlede 24.05 kl 16.00
25.05.195125.05.1951Kompasrettet i Bæltet om formiddagen, i fart om eftermiddagen
25.05.195105.01.1952I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
06.01.195221.01.1952B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn, hvorunder hele forreste besætningsaptering under hoveddæk blev udtaget for syn af stålplader i skibssider, tanktop og dæk, apteringen blev genopbygget, idet kamrene samtidig blev gjort større og moderniseret (herved blev et kammer sløjfet), køjerne i kamrene blev fjernet og erstattet med dobbelte sovesofaer med opklappelig ryg.
21.01.195228.01.1952I dok på B&W værft fra 21.01 (stod tør kl 12.30) til 28.01 (flød kl 12.30)
28.01.195214.02.1952B&W værft i København, årligt eftersyn
15.02.195215.02.1952Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
15.02.195216.02.1952Forsejlet fra København til Korsør
16.02.195209.12.1952I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
10.12.195210.12.1952B&W værft i København
10.12.195213.12.1952I dok på B&W værft fra 10.02 (stod tør kl 10.30) til 13.02 (flød kl 15.00)
13.12.195214.12.1952B&W værft i København
15.12.195225.04.1953I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
26.04.195327.04.1953Helsingør værft, årligt eftersyn
27.04.195316.05.1953I dok på Helsingør værft fra 27.04 (stod tør kl 08.00) til 16.05 (flød kl 04.45)
16.05.195319.05.1953Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev færgens to hjælpe­motorer udskiftet med to større aggregater, og der blev installeret en elektromotordrevet kompressor samt en brændselsoliecentrifuge.
20.05.195320.05.1953Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
20.05.195320.05.1953Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
20.05.195321.05.1953Kompasretning
21.05.195314.11.1953I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
15.11.195316.11.1953Nakskov værft, ankom 15.11 kl 13.30
16.11.195317.11.1953I Nakskov værfts flydedok for bundbehandling fra 16.11 kl 9.40 til 17.11 kl 15.40
17.11.195320.11.1953Nakskov værft, afsejlede 20.11 kl 08.00
20.11.195321.11.1953Oplagt ved Fæstningen efter hjemkomsten fra Nakskov værft
21.11.195312.02.1954I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
13.02.195414.02.1954Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
15.02.195418.02.1954I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
19.02.195405.03.1954Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is
06.03.195420.04.1954I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
21.04.195431.05.1954Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Endvidere blev færgen forsynet med et nøddieselaggregat med nødbelysning overalt i færgen, anordninger for centralstop fra øverste ­ dæk af samtlige ventilatorer og en anordning, der gør det muligt i tilfælde af brand at dræne brændselsolien fra forbrugstanke til bundtanke, samt et skumslukningsanlæg, der omfatter såvel hoveddæk som maskinrum. Endvidere blev der installeret et elektrisk uranlæg og et ekkolod. Opvaskerummet blev ombygget, og til restaurationspersonalet indrettedes et baderum.
29.04.195418.05.1954I dok på Aalborg værft fra 29.04 (stod tør kl 13.30) til 18.05 (flød kl 07.00)
18.05.195431.05.1954Aalborg værft, årligt eftersyn
31.05.195431.05.1954Forsejlet fra Aalborg til København
01.06.195401.06.1954Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
02.06.195402.06.1954Forsejlet fra København til Korsør
03.06.195412.04.1955I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
13.04.195527.04.1955Nakskov værft, ankom 13.04 kl 10.45, årligt eftersyn, skruer skiftet. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er installeret et dybfrysningsanlæg for restaurationen.
27.04.195503.05.1955I Nakskov værfts flydedok for bundbehandling fra 27.04 kl 11.30 til 03.05 kl 14.20
03.05.195518.05.1955Nakskov værft
18.05.195518.05.1955Forsejlet fra Nakskov kl 06.45 til København
19.05.195519.05.1955Kontrolmålt og afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
20.05.195520.05.1955Forsejlet fra København til Korsør
21.05.195521.09.1955I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
21.09.195521.09.1955På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer. Kollideret den 21.09.1955 i Korsør havn. Søforklaring og søforhør i Korsør den 24.09.1955. Kl. 10.04 afgik FAROS i stille vejr med tæt tåge fra fyrvæsenets gasstation og sejlede nordpå gennem havnen under afgivelse af forskriftsmæssigt tågesignal. Skibets radaranlæg var igang. Ved fæstningshjørnet drejedes vest over mod indsejlingen til havnen. Umiddelbart efter, kl. 10.15, hørtes tågesignal ret for, og maskinen, der gik meget langsomt frem, beordredes stoppet. Ca. 1 minut senere sås et skib — der senere viste sig at være M/S „NYBORG" af Nyborg — ret forude. Maskinen beordredes fuld kraft bak samtidig med, at der afgaves 3 korte toner. Fra NYBORG hørtes 3 korte toner. Kl. 10.17 tørnede NYBORG med styrbords side af stævnen mod FAROSs styrbords bov, hvorved FAROS fik en ca. 1 meter lang og ca. 3 cm dyb bule. Af den af NYBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette skib i stille vejr med tæt tåge og indgående strøm befandt sig i yderhavnen, hørtes tågesignal, og umiddelbart efter sås FAROS ret for i få meters afstand. Maskinerne, der gik meget langsomt frem, beordredes straks forceret fuld kraft bak, men umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen blev NYBORGs lønning bøjet i en længde af ca. 3 1/2 m, og flagspillet knækkede. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tåge.
21.09.195507.01.1956I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
07.01.195607.01.1956En mand kommet til skade ved eksplosion i maskinrummet den 07.01.1956 i Nyborg havn. Rapport fra statens skibstilsyn dateret 10.01.1956. Kl. 12.10 skulle en fyrbøder tænde op under den oliefyrede hjælpekedel ved hjælp af en fakkel. Herunder skete en kraftig eksplosion i røgkammeret, hvorved fyrbøderen blev slynget omkuld og kvæstede hovedet samt pådrog sig en hjernerystelse. Ved eksplosionen blev røgkammerdørene beskadiget. Anm. Ministeriet må antage, at eksplosionen skyldes en betjeningsfejl.
07.01.195614.02.1956I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
14.02.195604.03.1956Uregelmæssig sejlads på overfarten grundet is
05.03.195619.03.1956I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
20.03.195606.04.1956Muligvis berørt af indskrænkninger som følge af oliestrejke, i fart 28.03.56
07.04.195604.06.1956I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
05.06.195606.06.1956Afmagnetisering i København
06.06.195606.06.1956Forsejlet fra København til Helsingør
08.06.195622.06.1956Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn.
22.06.195630.06.1956I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 22.06 kl 08.30 til 30.06 kl 11.00
30.06.195611.07.1956Helsingør værft, årligt eftersyn
11.07.195612.07.1956Forsejlet fra Helsingør til København
12.07.195612.07.1956Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
13.07.195614.07.1956Forsejlet fra København kl 18.00 til Korsør kl 06.00
14.07.195614.07.1956I fart Korsør-Nyborg kl 11.11
14.07.195630.04.1957I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden
01.05.195701.05.1957Forsejlet fra Korsør til Aarhus
02.05.195706.05.1957Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet
06.05.195715.05.1957I dok på Aarhus værft fra 06.05 kl 12.45 til 15.06 kl 05.40
15.05.195704.06.1957Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet
04.06.195704.06.1957Forsejlet fra Aarhus til København
05.06.195705.06.1957Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn
05.06.195705.06.1957Kompasretning i København og forsejling til Storebælt
07.06.195709.09.1957I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
09.09.195710.09.1957Oplagt for maskinreparation
10.09.195710.09.1957I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
10.09.195711.09.1957Oplagt for maskinreparation
11.09.195710.12.1957I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
10.12.195724.12.1957Sejlads som 6. færge i særlig plan
24.12.195709.02.1958I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
10.02.195814.02.1958Oplagt for reparation ved Fæstningen i Korsør
15.02.195812.04.1958I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
13.04.195814.04.1958Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 13.04 kl 12.00
14.04.195818.04.1958I Nakskov værfts flydedok fra 14.04 kl 09.45 til 18.04 kl 09.20
18.04.195821.05.1958Nakskov værft, årligt eftersyn, afsejlede 21.05 kl 15.00
21.05.195821.05.1958Kompasrettet på vejen til Korsør, i fart samme aften
22.05.195828.05.1958I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
28.05.195829.05.1958Oplagt for maskinreparation
29.05.195801.04.1959I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
02.04.195902.04.1959Forsejlet fra Korsør til Aarhus
03.04.195909.04.1959Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet. Færgen fik foretaget en omfattende ændring af stirrids på promenadedæk, og den fik installeret halvautomatisk oliefyr for varmekedel. Færgen fik installation af kabler til radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge).
09.04.195930.04.1959I dok på Aarhus værft fra 09.04 kl 09.45 til 30.04 kl 09.40
30.04.195909.05.1959Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet
10.05.195910.05.1959Kompasrettet og forsejlet til Storebæltsoverfarten
11.05.195930.07.1959I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
30.07.195930.07.1959Maskinreparation
30.07.195927.10.1959I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
27.10.195927.10.1959Maskinreparation
27.10.195907.11.1959I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
08.11.195909.11.1959Oplagt for maskinreparation ved Fæstningen i Korsør
10.11.195906.02.1960I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
07.02.196022.02.1960Helsingør værft, årligt eftersyn
22.02.196002.03.1960I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 22.02 kl 15.30 til 02.03 kl 09.00
02.03.196012.03.1960Helsingør værft, årligt eftersyn
13.03.196023.02.1961I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
24.02.196115.03.1961Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik nyt styrehus af aluminium.
15.03.196123.03.1961I dok på Aalborg værft fra 15.03 (stod tør kl 20.00) til 23.03 (flød kl 16.00)
23.03.196126.03.1961Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik nyt styrehus af aluminium.
27.03.196127.01.1962I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
28.01.196228.01.1962Forsejlet fra Korsør til Aalborg
29.01.196231.01.1962Aalborg værft, årligt eftersyn, 1.klasses rygesalon er blevet ombygget og moderniseret.
31.01.196231.01.1962Brand i forskibet (1. klasses salon og maskinrum) under ophold på Aalborg værft
31.01.196223.02.1962I dok på Aalborg værft fra 31.01 (stod tør kl 24.00) til 23.02 (flød kl 12.30)
23.02.196228.03.1962Aalborg værft, årligt eftersyn
28.03.196230.03.1962I dok på Aalborg værft fra 28.03 (stod tør kl 18.30) til 30.03 (flød kl 12.00)
30.03.196207.04.1962Aalborg værft, årligt eftersyn
08.04.196208.04.1962Kompasrettet og forsejlet fra Aalborg til Korsør
09.04.196225.06.1962I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
25.06.196225.06.1962Aflyst 3 dobbeltture på grund af rorskade
25.06.196217.01.1963I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
17.01.196302.02.1963Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is
03.02.196303.02.1963Forsejlet fra Korsør til Aalborg værft
04.02.196316.02.1963Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret ny og større hjælpemotor 1 i stedet for den gamle af hensyn til strømforsyning af de nye lyntog
16.02.196326.02.1963I dok på Aalborg værft fra 16.02 (stod tør kl 08.15) til 26.02 (flød kl 11.45)
26.02.196302.03.1963Aalborg værft, årligt eftersyn
03.03.196303.03.1963Forsejlet fra Aalborg til Korsør
04.03.196305.03.1963Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is
05.03.196305.03.1963Færgen var 7 timer i søen på grund af stærk is på en tur
05.03.196329.03.1963Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is
30.03.196321.05.1963I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
21.05.196321.05.1963Denne dag var der prøvekørsel (prøveombordsætning) af de nye lyntog på færgen i Korsør leje 1 og 2.
21.05.196304.06.1963I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
05.06.196305.06.1963Forsejlet fra Korsør til Nakskov, ankom 05.06 kl 07.15
05.06.196306.06.1963Nakskov værft, for bundbehandling efter sejlads i is
06.06.196308.06.1963I Nakskov værfts flydedok fra 06.06 kl 10.00 til 08.06 kl 09.30
08.06.196308.06.1963Nakskov værft, afsejlede til Korsør 08.06 kl 11.30
09.06.196302.08.1963I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
02.08.196303.08.1963Maskinreparation
03.08.196315.02.1964I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
16.02.196416.02.1964Forsejlet fra Korsør til Aalborg
17.02.196424.02.1964Aalborg værft, årligt eftersyn
24.02.196429.02.1964I dok på Aalborg værft fra 24.02 (stod tør kl 12.00) til 29.02 (flød kl 09.45)
29.02.196412.03.1964Aalborg værft, årligt eftersyn
13.03.196413.03.1964Kompasrettet og forsejlet fra Aalborg til Korsør
14.03.196413.02.1965I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
15.02.196522.02.1965Aalborg værft, årligt eftersyn
22.02.196502.03.1965I dok på Aalborg værft fra 22.02 (stod tør kl 12.45) til 02.03 (flød kl 05.15)
02.03.196506.03.1965Aalborg værft, årligt eftersyn
06.03.196506.03.1965Kompasrettet
07.03.196531.12.1965I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden
01.01.196629.01.19665. færge på Storebæltsoverfarterne
31.01.196616.02.1966Aalborg værft, årligt eftersyn
16.02.196623.02.1966I dok på Aalborg værft fra 16.02 (stod tør kl 16.00) til 23.02 (flød kl 16.00)
23.02.196626.02.1966Aalborg værft, årligt eftersyn
26.02.196626.02.1966Kompasrettet
27.02.196629.03.19662./3. færge på Storebæltsoverfarterne (skiftede dagligt)
30.03.196631.03.1966Oplagt i Korsør (on-to)
01.04.196612.04.19668. færge på begge Storebæltsoverfarterne de fleste dage i påsken
13.04.196616.04.1966Svendborg værft, dokning og bundbehandling efter sejlads i is
18.04.196622.04.1966I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
23.04.196624.04.1966Oplagt (lø-sø)
25.04.196626.04.1966I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
26.04.1966xx.04.1966Fået rorskade og gået til Fæstningen i Korsør for reparation
30.04.196605.09.1966I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
05.09.196605.09.1966Lå oplagt ved Fæstningen i Korsør i hvertfald noget af dagen
05.09.196624.01.1967I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
25.01.196725.01.1967Forsejlet fra Storebælt til Aalborg værft
26.01.196704.02.1967Aalborg værft, årligt eftersyn
04.02.196714.02.1967I dok på Aalborg værft fra 04.02 (stod tør kl 06.00) til 14.02 (flød kl 05.15)
14.02.196718.02.1967Aalborg værft, årligt eftersyn
18.02.196718.02.1967Kompasrettet
19.02.196719.02.1967Forsejlet fra Aalborg værft til Korsør
20.02.196723.02.1967I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
23.02.196724.02.1967Sejlads indstillet i 15-16 timer på Storebæltsoverfarterne på grund af storm
24.02.196717.10.1967I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
17.10.196718.10.1967Sejlads indstillet i 6-13 timer på Storebæltsoverfarterne på grund af storm
18.10.196730.10.1967I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
30.10.196730.10.1967Grundstødt ved oplæggerlejet i Halsskov havn
30.10.196726.12.1967I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
27.12.196728.12.1967Aarhus værft, årligt eftersyn
28.12.196706.01.1968I dok på Aarhus værft fra 28.12 kl 11.30 til 06.01 kl 11.30
06.01.196827.01.1968Aarhus værft, årligt eftersyn. 2.klasses rygesalon på promenadedæk ombygget.
28.01.196828.01.1968Kompasrettet
28.01.196814.04.1968I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
15.04.196815.04.1968I fart på Storebæltsoverfarterne som 10.færge
16.04.196819.12.1968I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
20.12.196820.12.1968Oplagt ved Fæstningen i Korsør
21.12.196824.12.19689. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg (en tur fra Halsskov kl 20.50 til Knudshoved an kl 21.50 den 23.12)
24.12.196826.12.1968Oplagt i Nyborg leje 2
26.12.196826.12.1968I fart på Storebælt
27.12.196801.01.1969Oplagt ved Fæstningen i Korsør
01.01.196901.01.19699. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
02.01.196902.01.1969Forsejlet fra Korsør til Helsingør
02.01.196910.01.1969I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 02.01 kl 17.00 til 10.01 kl 18.00
10.01.196928.01.1969Helsingør værft, årligt eftersyn
29.01.196929.01.1969Kompasrettet
30.01.196919.04.1969I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
19.04.196922.04.1969Oplagt ved Fæstningen i Korsør (lø-ti)
23.04.196929.04.1969I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
30.04.196930.04.1969Oplagt ved Fæstningen i Korsør
30.04.196901.05.19695. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
01.05.196902.05.19692. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
02.05.196904.05.1969Oplagt ved Fæstningen i Korsør
04.05.196904.05.19699. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
05.05.196905.05.1969Oplagt på oplæggerpladsen i Halsskov
06.05.196912.12.1969I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
13.12.196914.12.1969Oplagt for reparation (skiftet en cylinder lø-sø)
15.12.196903.01.1970I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
04.01.197004.01.1970Forsejlet fra Storebælt til Aalborg
04.01.197005.01.1970Aalborg værft, årligt eftersyn
05.01.197019.01.1970I dok på Aalborg værft fra 05.01 (stod tør kl 16.00) til 19.01 (flød kl 09.40)
19.01.197023.01.1970Aalborg værft, årligt eftersyn
23.01.197023.01.1970Kompasrettet
23.01.197024.01.1970Forsejlet fra Aalborg til Storebælt
24.01.197003.02.1970I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
03.02.197003.02.1970Sad fast i isen i et par timer
03.02.197023.02.1970I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
23.02.197023.02.1970Hjulpet fri af isen ved Slipshavn af isbryderen HOLGER DANSKE
23.02.197003.05.1970I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
04.05.197004.05.1970Forsejlet fra Storebælt kl 04.30 til Svendborg
04.05.197006.05.1970Svendborg værft, bundbehandling efter issejlads
06.05.197006.05.1970Forsejlet fra Svendborg kl 16 til Korsør
07.05.197003.01.1971I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
04.01.197104.01.1971Aalborg værft, årligt eftersyn
05.01.197126.01.1971I dok på Aalborg værft fra 05.01 (stod tør kl 13.00) til 26.01 (flød kl 13.05)
26.01.197129.01.1971Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret radar nr 2 i forreste styrehus.
30.01.197130.01.1971Kompasrettet
31.01.197125.02.1971I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
26.02.197126.02.19713. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
27.02.197128.05.1971I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
29.05.197129.05.19719. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
30.05.197130.05.1971Oplagt ved Fæstningen i Korsør
31.05.197131.05.19719. Storebæltsfærge i fart på Halsskov-Knudshoved (Halsskov kl 15.00-Knudshoved kl 16.00, Knudshoved kl 16.20-Korsør leje 3 an 17.20, og 1½ dobbelttur på Korsør-Nyborg, derefter Knudshoved kl 22.55-Halsskov kl 23.55
01.06.197104.06.1971I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
04.06.197104.06.1971Alvorligt rangeruheld under lastning i Korsør
04.06.197127.12.1971I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
28.12.197128.12.1971Oplagt ved Fæstningen i Korsør
28.12.197130.12.19712. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
30.12.197130.12.1971Oplagt ved Fæstningen i Korsør
31.12.197129.01.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
30.01.197203.02.1972Aalborg værft, årligt eftersyn
03.02.197222.02.1972I dok på Aalborg værft fra 03.02 (stod tør kl 17.30 til 22.02 (flød kl 06.20)
22.02.197226.02.1972Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik indrettet cafeteria i 2.klasses salon agter på salondæk enten her eller under drift. Stopbuffer- og vognsurringsarrangement ændret for overførsel af 5-vognslyntog enten her eller under drift
26.02.197226.02.1972Kompasrettet
27.02.197202.04.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
03.04.197203.04.197210. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
04.04.197204.04.1972Oplagt ved Fæstningen i Korsør
05.04.197211.04.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
12.04.197212.04.19723. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
13.04.197217.04.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
18.04.197218.04.19723. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
18.04.197218.04.1972Oplagt ved Fæstningen i Korsør
19.04.197223.04.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
24.04.197226.04.1972Formentlig sejlet 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
27.04.197227.04.19723. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
27.04.197227.04.197210. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
28.04.197206.05.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
06.05.197206.05.1972På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer og gods. Grundstødt på Nyborg Fjord fra kl 02.03 til kl 04.18. Søforklaring I Nyborg den 10.maj. Årsagen er formentlig uforsigtig navigering.
06.05.197210.05.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
11.05.197211.05.19723. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg
12.05.197218.05.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
19.05.197219.05.19723. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
19.05.197219.05.197210. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. Sejlet Halsskov kl 20.50-Knudshoved kl 21.40
19.05.197220.05.197210. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
21.05.197221.05.1972Oplagt ved Fæstningen i Korsør
22.05.197222.05.197210. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. Sejlet Halsskov kl 14.50-Knudshoved kl 15.50
23.05.197223.05.19723. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
24.05.197227.05.1972I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden
28.05.197215.07.19725. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. En række fredage sejlet Halsskov af 21.25-Nyborg leje 2 an 22.25 med biler.
16.07.197212.08.19726. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
13.08.197208.10.19725. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
09.10.197215.10.1972Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør
16.10.197219.10.19729. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
20.10.197221.10.1972Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør
22.10.197222.10.197210. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
23.10.197213.11.19725. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
13.11.197213.11.1972Vanskeligheder med kølevand til hovedmotorer kl 09.46; sejlads stoppet, kl 10.22 returneret til Korsør og oplagt der for reparation fra kl 10.44 til kl 21.25
13.11.197209.12.19725. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne
09.12.197221.12.1972Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør
22.12.197224.12.197210. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
24.12.197226.12.1972Oplagt ved Fæstningen i Korsør
26.12.197226.12.197210. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg. Sejlet assistance-biltur Knudshoved af ca kl 17.00-Halsskov an ca kl 18.00
27.12.197230.12.1972Oplagt ved Fæstningen i Korsør
30.12.197231.12.19725. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
31.12.197201.01.1973Oplagt ved Fæstningen i Korsør
01.01.197301.01.197310. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
02.01.197302.01.1973I fart på Storebæltsoverfarterne
03.01.197327.01.19735. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
28.01.197323.02.19734. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
23.02.197313.03.19735. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
13.03.197316.04.1973Formentlig oplagt på oplæggerpladsen i Halsskov/ved Fæstningen i Korsør
17.04.197319.04.197310. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
19.04.197323.04.1973Oplagt ved Fæstningen i Korsør
23.04.197324.04.197310. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
24.04.197316.05.19735. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg
17.05.197321.05.1973Oplagt (to-ma)
21.05.197331.05.19734. Storebæltsfærge
31.05.197303.06.197310. Storebæltsfærge
03.06.197309.06.19739. Storebæltsfærge
09.06.197311.06.19734. Storebæltsfærge
11.06.197311.06.19739. Storebæltsfærge
12.06.197312.06.19734. Storebæltsfærge
12.06.197322.06.19735. Storebæltsfærge
22.06.197324.07.19739. Storebæltsfærge
25.07.197325.07.1973Helsingør værft, årligt eftersyn
25.07.197303.08.1973I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 25.07 kl 10.30 til 03.08 kl 10.00
03.08.197304.08.1973Helsingør værft, årligt eftersyn
04.08.197304.08.1973Kompasrettet og forsejlet til Nyborg
05.08.197323.08.19738. Storebæltsfærge
23.08.197323.08.1973Person sprunget over bord fra færgen på tur 45 fra Korsør til Nyborg
23.08.197301.09.19738. Storebæltsfærge
02.09.197328.09.19739. Storebæltsfærge
29.09.197326.10.1973Oplagt i Nyborg (lø-fr)
27.10.197329.10.19739. Storebæltsfærge
29.10.197303.11.19738. Storebæltsfærge
03.11.197303.11.1973Under forhaling til Fæstningen påsejlet molehovedet ved litzerhuset i Korsør kl 14.50
03.11.197318.11.19738. Storebæltsfærge
18.11.197315.12.19735. Storebæltsfærge
15.12.197328.01.1974Oplagt i Nyborg (lø-ma)
28.01.197407.02.19745. Storebæltsfærge
07.02.197423.02.1974Oplagt i Nyborg (to-lø)
24.02.197401.03.19744. Storebæltsfærge
01.03.197425.03.1974Oplagt i Nyborg (fr-ma)
25.03.197428.03.19744. Storebæltsfærge
28.03.197428.03.1974Sidste tur med passagerer
28.03.197426.05.1974Oplagt i Nyborg (to-sø)
26.05.197426.05.1974Nedklasset til godsfærge
26.05.197417.07.1974Oplagt i Nyborg
17.07.197417.07.1974Generaldirektoratet meddelte, at værftseftersyn i Svendborg fra 29.juli til 23.august 1974 annulleres.
17.07.197413.08.1974Oplagt i Nyborg
13.08.197413.08.1974Byttet redningsbåde med DRONNING INGRID
13.08.197403.04.1975Oplagt i Nyborg
03.04.197503.04.1975Forhalet til Tyrmolen denne dag
03.04.197530.06.1975Oplagt i Nyborg
30.06.197530.06.1975Generaldirektoratet meddelte, at værftsophold i 1975 ikke skulle finde sted
30.06.197503.01.1976Oplagt i Nyborg
03.01.197603.01.1976Færgen havde i løbet af natten revet sig løs fra Tyrmolen i Nyborg og var drevet på grund, blev med wirer og spil i 2. forsøg halet på plads kl 14.00.
03.01.197619.01.1976Oplagt i Nyborg
19.01.197619.01.1976Forhalet til leje 3 for ilandtagning af visse reservedele
19.01.197612.09.1976Oplagt i Nyborg
12.09.197612.09.1976Forsejlet fra Nyborg til Aarhus
13.09.197622.09.1976Aarhus værft (istandsættelse for reaktivering)
22.09.197612.10.1976I dok på Aarhus værft fra 22.09 kl 14.45 til 12.10 kl 13.15
12.10.197623.10.1976Aarhus værft (istandsættelse for reaktivering)
23.10.197623.10.1976Forsejlet fra Aarhus til Nyborg
23.10.197622.11.1976Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma)
22.11.197626.11.19764. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
26.11.197603.01.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma)
03.01.197728.01.19779. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
28.01.197714.02.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma)
14.02.197726.02.19777. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
26.02.197707.03.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma)
07.03.197728.03.19777. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
28.03.197728.03.1977Under udsejling fra Fæstningen blev færgen af vinden presset mod "Gammelbro" i Korsør kl 17.47, kun maling skrabet af færgen
28.03.197701.04.19777. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
01.04.197709.05.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma)
09.05.197719.05.19777. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
19.05.197719.09.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (to-ma)
19.09.197724.09.19775. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
24.09.197703.10.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma)
03.10.197703.10.1977Bundrensning af færgen i Nyborg Fjord
03.10.197708.10.19775. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
08.10.197731.10.1977Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma)
31.10.197704.11.19779. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
04.11.197702.01.1978Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma)
02.01.197823.01.19785. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
23.01.197823.01.1978Kompasrettet
23.01.197810.03.19785. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg
10.03.197810.03.1978Sidste tur med godsvogne, ankom Korsør kl ca. 03.00, derefter tom til Nyborg leje 1 for oplægning
10.03.197804.04.1979Oplagt i Nyborg leje 1
04.04.197904.04.1979Konstateret at der havde været indbrud og hærværk ombord
04.04.197919.09.1979Oplagt i Nyborg leje 1
19.09.197919.09.1979Udbudt til salg
19.09.1979xx.10.1979Oplagt i Nyborg leje 1
xx.10.1979xx.10.1979Skibet solgt
xx.10.197912.10.1979Oplagt i Nyborg leje 1
12.10.197912.10.1979Brev om at færgen er solgt for ca. 600.000 svenske kroner til ophugning hos firma Skrot - och Avfallsprodukter i Gøteborg med overtagelse senest den 31.10.
12.10.197931.10.1979Oplagt i Nyborg leje 1
31.10.197931.10.1979Overtaget af køber
31.10.197924.11.1979Oplagt i Nyborg leje 1
24.11.197924.11.1979Slæbt fra Nyborg mod Gøteborg
xx.11.197910.12.1979Lå i Gøteborg
10.12.197910.12.1979Videresolgt til spanske ophuggere
xx.12.1979xx.12.1979Slæbt fra Gøteborg af bugserbåden AXEL
xx.12.1979xx.12.1979Slæbewire knækket ved Ushant
xx.12.1979xx.12.1979Bugserbåden ABEILLE FLANDRES fik fat i NYBORG og trak den til Brest. Lå i Brest den 22.12.1979, men om det var 1. eller 2.gang vides ikke
xx.12.1979xx.12.1979Slæbewire knækket ved Penmarch
xx.12.1979xx.12.1979Bugserbåden ABEILLE FLANDRES fik fat i NYBORG og trak den til Brest. Lå i Brest den 22.12.1979, men om det var 1. eller 2.gang vides ikke
xx.12.197902.01.1980Slæbt fra Brest til Aviles i Spanien, trukket af bugserbåden AXEL
02.01.198002.01.1980Ankom Aviles i Spanien
07.01.198024.04.1980Ophugget af San Juan de Nieva by Desguaces y Salvamentos i Aviles i Spanien
24.04.198024.04.1980Forventet færdigophugget
Kilder: Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen.
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19