Nyborg
Leveret: 1931
Fra | Til | Aktivitet |
---|---|---|
22.02.1930 | 22.02.1930 | Konstruktionstegninger er så langt fremme, at kontrakten snart kommer i udbud |
23.04.1930 | 23.04.1930 | Udbudt i licitation som såvel dampfærge som dieselmotorfærge |
24.05.1930 | 24.05.1930 | Licitationsfristen udløber, der indkom 9 bud |
16.06.1930 | 16.06.1930 | Kontraheret som nybygning nr 201 ved A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri |
19.11.1930 | 19.11.1930 | Køllagt på Helsingør værft |
16.05.1931 | 16.05.1931 | Navngivet NYBORG af trafikminister Friis-Skotte's datter Eva og søsat ved Helsingør værft |
12.09.1931 | 12.09.1931 | Prøvetur i Øresund fra kl ca 08 til kl ca 17 |
14.09.1931 | 14.09.1931 | Afsejlet fra Helsingør værft, ankom Korsør kl. 22.10 |
15.09.1931 | 15.09.1931 | Officiel prøvetur i Storebælt, Korsør af 11.15, Nyborg an 12.27 |
15.09.1931 | 15.09.1931 | Overtaget af DSB kl 15.30 |
16.09.1931 | 16.09.1931 | Til søs i et par timer for kompasretning og retning af radiopejler |
17.09.1931 | 17.09.1931 | Planlagt til at sejle nogle ture for indøvelse af besætningerne |
18.09.1931 | 18.09.1931 | Forevisning i Nyborg om formiddagen, forevisning i Korsør om eftermiddagen fra 15 til 17 |
19.09.1931 | 20.09.1931 | Planlagt til at sejle nogle daglige ture for indøvelse af besætningerne |
21.09.1931 | 21.09.1931 | Om morgenen indsat på Korsør-Nyborg overfarten |
21.09.1931 | 23.01.1932 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
23.01.1932 | 23.01.1932 | Mindre kollision med ODIN under svajning ud for Korsør i tåge |
23.01.1932 | 18.03.1932 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
18.03.1932 | xx.03.1932 | Oplagt med defekt knastaksel, i xx dage |
xx.03.1932 | 07.09.1932 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
07.09.1932 | 10.09.1932 | Oplagt med rorskade |
10.09.1932 | 24.09.1932 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
25.09.1932 | 25.09.1932 | Forsejlet fra Korsør til Helsingør |
26.09.1932 | 24.10.1932 | Helsingør værft, årligt eftersyn og garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret) Færgen har været underkastet lovbefalet stort hovedsyn, under hvilket forroret har været udtaget for reparation efter en beskadigelse. Ny trappe er anbragt fra hoveddæk til promenadedæk, og der er foretaget forandring af 3.klasses rygesalon på promenadedækket for at skaffe adgang fra hoveddækket på begge sider af midtersporet til promenadedæk. Telefonboks er indrettet. Maskineriet har været fuldstændig adskilt for eftersyn. |
24.10.1932 | 29.10.1932 | Helsingør værft, i dok, garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret) |
29.10.1932 | 03.11.1932 | Helsingør værft, garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret) |
03.11.1932 | 03.11.1932 | Forsejlet fra Helsingør, kompasrettet, ankommet Korsør om aftenen |
04.11.1932 | 04.11.1932 | Oplagt i Korsør (fr) |
05.11.1932 | 08.11.1932 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden fra lørdag 05.11 aften |
08.11.1932 | 08.11.1932 | Ulykkestilfælde i maskinen, hvorunder et besætningsmedlem omkom. På rejse fra Korsør til Nyborg med passagerer. Kl. 15.42 da NYBORG ankom til Nyborg, skulle overfyrbøder M.Sørensen tænde oliefyringen til hjælpekedlen. Herved skete en eksplosion, hvorved kedlens røgkammerdøre sprang op, og den ene dør ramte overfyrbøderen i panden med en sådan kraft, at han kort tid efter afgik ved døden. |
08.11.1932 | 03.03.1933 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
03.03.1933 | 07.03.1933 | Oplagt for et mindre eftersyn |
07.03.1933 | 06.05.1933 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
07.05.1933 | 07.05.1933 | Forsejlet fra Korsør om morgenen til København |
08.05.1933 | 26.05.1933 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
26.05.1933 | 31.05.1933 | I dok på B&W værft i København, skift af skruer |
31.05.1933 | 01.06.1933 | B&W værft i København |
01.06.1933 | 01.06.1933 | Ankommet til Korsør |
02.06.1933 | 02.06.1933 | Oplagt i Korsør (fr) |
03.06.1933 | 22.10.1933 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
23.10.1933 | 26.10.1933 | Aalborg værft, dokning, maling af skibsbund og skift af skruer |
27.10.1933 | 23.05.1934 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
23.05.1934 | 23.05.1934 | Forsejlet fra Korsør til Aalborg |
24.05.1934 | 30.05.1934 | Aalborg værft, i dok for udskiftning af drivskruer. |
30.05.1934 | 22.06.1934 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Der blev foretaget fornyelse af ekspansionselementerne på begge udstødsledninger. |
22.06.1934 | 23.06.1934 | Forsejlet fra Aalborg til Korsør en af disse dage |
24.06.1934 | 30.09.1934 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
30.09.1934 | 01.10.1934 | Udkommando? (formentlig sejlads til København den 1.10.1934) |
02.10.1934 | 05.10.1934 | B&W værft i København, dokning for udskiftning af drivskruer. |
06.10.1934 | 14.05.1935 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
14.05.1935 | 15.05.1935 | Forsejlet om aftenen fra Korsør til Aalborg |
15.05.1935 | 25.05.1935 | Aalborg værft |
25.05.1935 | 28.05.1935 | Aalborg værft, i dok |
28.05.1935 | 06.06.1935 | Aalborg værft |
07.06.1935 | 07.06.1935 | Formentlig denne dag forsejlet fra Aalborg til Storebælt |
08.06.1935 | 08.06.1935 | Radiopejleapparater rettet denne dag |
08.06.1935 | 23.06.1935 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
23.06.1935 | 23.06.1935 | På Sankt Hans aften sejlads med 1261 passagerer (afgang Korsør kl ca 21.00). Turen gik sydpå mod Langeland til omkring ud for Hou. Atter ankomst til Korsør kl 24.00. |
24.06.1935 | 20.08.1935 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
20.08.1935 | 20.08.1935 | Korsør Avis skriver om styremaskinesvigt, der blev repareret |
20.08.1935 | 20.11.1935 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
20.11.1935 | 20.11.1935 | Om morgenen grundstødt i Nyborg Fjord i 50 minutter. |
20.11.1935 | 23.11.1935 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
24.11.1935 | 24.11.1935 | Formentlig denne dag forsejlet fra Storebælt til Helsingør |
25.11.1935 | 25.11.1935 | Helsingør værft |
25.11.1935 | 28.11.1935 | Helsingør værft, I dok, stod tør 25/11 kl 11, 28/11 flot i dokken kl 13 |
28.11.1935 | 09.12.1935 | Helsingør værft |
10.12.1935 | 08.06.1936 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
09.06.1936 | 09.06.1936 | Forsejlet fra Storebælt til Nakskov, ankom kl 16.00 |
10.06.1936 | 26.06.1936 | Nakskov værft. Færgen har været underkastet hovedsyn B. I forbindelse hermed er der foretaget omfattende reparation af skinnerne i forskibet, og i maskinen er installeret en ekshauster med kanaler fra maskinrum. |
26.06.1936 | 01.07.1936 | I Nakskov værfts flydedok, stod tør 26.06 kl 11.30 til den 01.07, flot kl 12. Drivskruerne er skiftet. |
01.07.1936 | 11.07.1936 | Nakskov værft, afsejlet 11.07 kl 15.00 |
12.07.1936 | 11.12.1936 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
11.12.1936 | 11.12.1936 | Assisteret nødstedt fiskerbåd |
11.12.1936 | 13.12.1936 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
13.12.1936 | 13.12.1936 | Grundstødt i Nyborg Fjord på grund af rorskade i ca. 1 time |
13.12.1936 | 18.01.1937 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
19.01.1937 | 06.02.1937 | Uregelmæssig sejlads på overfarten på grund af is |
07.02.1937 | 13.02.1937 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
14.02.1937 | 16.02.1937 | Uregelmæssig sejlads på overfarten på grund af is |
16.02.1937 | 16.03.1937 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
16.03.1937 | 16.03.1937 | Færgen ramte en sten, men kunne åbenbart fortsætte sejladsen |
16.03.1937 | 18.05.1937 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
19.05.1937 | 19.05.1937 | Formentlig denne dag forsejlet fra Storebælt til København |
20.05.1937 | 14.06.1937 | B&W værft i København. Alle maskinens 16 cylindre har været efterset. |
14.06.1937 | 19.06.1937 | i dok på B&W værft i København |
20.06.1937 | 20.06.1937 | Forsejlet fra København til Storebælt |
21.06.1937 | 13.11.1937 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
09.07.1937 | 09.07.1937 | Godsvogne afsporer og beskadiger lastbil under lastning i Korsør |
21.06.1937 | 13.11.1937 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
14.11.1937 | 15.11.1937 | Nakskov værft |
15.11.1937 | 17.11.1937 | I Nakskov værfts flydedok, stod tør i dokken 15.11 kl 11 |
17.11.1937 | 18.11.1937 | Nakskov værft |
19.11.1937 | 05.03.1938 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
06.03.1938 | 07.03.1938 | Nakskov værft, ankom 06.03 kl 13.30 |
07.03.1938 | 14.03.1938 | I Nakskov værfts flydedok |
14.03.1938 | 01.04.1938 | Nakskov værft, afsejlet 01.04 kl 08.30 |
02.04.1938 | 02.04.1938 | Rettet kompas og pejleapparat i Storebælt |
03.04.1938 | 25.11.1938 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
26.11.1938 | 30.11.1938 | B&W værft i København |
30.11.1938 | 01.12.1938 | I dok fra 30.11 (trådte kl 17), flot igen 01.12 (flød kl 16.00) |
02.12.1938 | 25.02.1939 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
26.02.1939 | 26.02.1939 | Aalborg værft. Ved dette værftsophold eller under det næste værftsophold blev installeret omformere med ledninger og afbrydere til strømforsyning af lyntog. |
27.02.1939 | 03.03.1939 | I dok på Aalborg værft |
03.03.1939 | 13.03.1939 | Aalborg værft |
13.03.1939 | 14.03.1939 | I dok på Aalborg værft |
14.03.1939 | 26.03.1939 | Aalborg værft |
27.03.1939 | 18.11.1939 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
19.11.1939 | 20.11.1939 | Helsingør værft for bundbehandling |
20.11.1939 | 20.11.1939 | I dok på Helsingør værft fra 20.11 (trådte 20.11 kl 08.00, stod tør kl 10.20) |
20.11.1939 | 24.11.1939 | I dok på Helsingør værft til 24.11 (flød i dokken 24.11 kl 14.15) |
24.11.1939 | 26.11.1939 | Helsingør værft for bundbehandling |
27.11.1939 | 19.01.1940 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
19.01.1940 | 31.01.1940 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is. Færgen brugte ca. den 29. januar på én tur 18 timer om at komme over bæltet, på en anden tur 28 timer. |
01.02.1940 | 02.02.1940 | Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is |
03.02.1940 | 04.02.1940 | Afgik fra Korsør kl ca 12.00 til Aarhus med godsvogne, passerede Refsnæs ca kl 15.30, ankom Aarhus om morgenen kl. ca. 10. |
05.02.1940 | 05.02.1940 | Afgik fra Aarhus kl 03.52, ankom Korsør kl 16.05 med godsvogne |
06.02.1940 | 06.02.1940 | Afgik fra Korsør kl 02.15 til Aarhus med godsvogne, sad fast ved Moselgrunden, ankom Aarhus kl 21.45. Moselgrunden, ankom Aarhus kl 21.45 |
07.02.1940 | 08.02.1940 | Afgik fra Aarhus kl ca. 10.20, ankom Korsør kl ca 01.45 med godsvogne |
08.02.1940 | 05.03.1940 | Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is, NYBORG oplagt i Korsør |
05.03.1940 | 31.03.1940 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
01.04.1940 | 14.04.1940 | Evt. uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
14.04.1940 | 14.04.1940 | Ramt af minesprængning På rejse fra Korsør til Nyborg. Havareret ved eksplosion den 14.04.1940 i Storebælt. Søforklaring i Korsør den 16.04.1940 og 22.04.1940. Kl. 2305, da NYBORG befandt sig 200—300 m tværs af Sprogø lysbøje, indtraf i nærheden af agterenden en voldsom udenbords eksplosion, der gennemrystede hele skibet. Ved eksplosionen blev begge varpespil agter og samtlige bærelejer sprængt og agterste styremaskine ødelagt. Endvidere blev alle trapper, mange radiatorer, køjer og døre skubbet ud af leje. Tre kompasser, en mængde inventar overalt i skibet blev ødelagt, og nogle jernstøtter fra hoveddæk til promenadedæk blev revet løs. En redningsbåd med det kvindelige restaurationspersonale blev firet af og roet over til dampfærgen ODIN, der var blevet dirigeret til Hjælp. NYBORG blev ved hjælp af én maskine manøvreret ind mod Sprogø og kl. 2330 opankret på 7,5 meter vand. Den 15.04.1940 blev NYBORG slæbt ind til Korsør. Anm. Eksplosionen antages at skyldes krigsårsager. |
15.04.1940 | 15.04.1940 | Slæbt ind til Korsør |
15.04.1940 | 24.04.1940 | Oplagt i Korsør (ma-on) |
24.04.1940 | 24.04.1940 | Forsejlet fra Korsør til Nakskov for egen kraft, ankom 24.04.1940 kl 13.00 |
24.04.1940 | 25.04.1940 | Nakskov værft. Færgen har været underkastet hovedsyn II, og desuden er der foretaget Færgen har været underkastet hovedsyn II, og desuden er der foretaget en omfattende reparation som følge af et havari efter minesprængning. Hele maskineriet har været adskilt for eftersyn. Der er foretaget fornyelse af begge stævnrør med foringer, begge skrueaksler er afdrejet, bærelejer samt søforbindelser er fornyet. Minesikringskabel installeret. |
25.04.1940 | 15.05.1940 | I Nakskov værfts flydedok fra 25.04 kl 19.30 til 15.05 kl 09.00 |
15.05.1940 | 28.05.1940 | Nakskov værft |
28.05.1940 | 11.06.1940 | I Nakskov værfts flydedok fra 28.05 kl 13.30 til 11.06 kl 11.00 |
11.06.1940 | 13.06.1940 | Nakskov værft, afsejlet 13.06 kl 14.00 |
14.06.1940 | 23.06.1940 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
24.06.1940 | 07.03.1941 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
08.03.1941 | 20.03.1941 | Værft - søndre depot i København. Der blev foretaget forandring af komfurerne fra olie- til kulfyring. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere i maskinrummet. Minesikringskabel blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger. |
20.03.1941 | 25.03.1941 | I dok på B&W værft i København |
20.03.1941 | 05.04.1941 | B&W værft i København |
06.04.1941 | 06.04.1941 | tilsyneladende forsejlet til Storebælt denne dag |
07.04.1941 | 28.05.1941 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
28.05.1941 | 28.05.1941 | Kollision med KORSØR ved Knudshoved-kosten kl ca 07.12 i tåge. På rejse fra Nyborg til Korsør. Kollideret den 28.05.1941 i Storebælt. Søforhør i Korsør den 29.05.1941. Kl. 07.00 passerede KORSØR i tæt tåge med langsom fart Slipshavn. Der hørtes tågesignal fra en modgående færge, D/F CHRISTIAN IX af Korsør. Kl. 07.06 blev KORSØRs maskiner stoppet, og da KORSØR laa stoppet uden at gøre fart, blev der afgivet 2 lange toner med fløjten. Kort efter passeredes CHRISTIAN IX, og Kl. 07.09 beordredes maskinerne langsom frem og kursen ændredes fra SydØst1/2Syd til SydØst. Der hørtes nu gentagne gange fra M/F NYBORG af Nyborg 1 lang tone ca. 4—5 streger om bagbord, og kl. 07.11 kom NYBORG i sigte om bagbord. Der blev straks slået stop og kort efter forceret bak i ca. 1 minut. Fra NYBORG hørtes 3 korte toner med fløjten, hvilket fra KORSØR blev besvaret med samme signal, men umiddelbart efter tørnede KORSØR mod NYBORGs styrbords bov. Ved kollisionen led KORSØR en del skade på konsollen om styrbord, hvor blandt andet to bærevinkler blev bøjet. Af den af NYBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da NYBORG med stoppede maskiner afgivende forskriftsmæssig tågesignal passerede kosten ved Knudshoved, hørtes 2 lange toner fra KORSØR om styrbord. NYBORGs maskiner blev beordret langsom frem. Pludselig hørtes 1 lang tone om styrbord. NYBORGs maskiner blev straks stoppet, og kort efter kom KORSØR i sigte. NYBORGs maskiner blev kastet fuld kraft bak samtidig med, at der blev givet tre korte toner med fløjten. Fra KORSØR hørtes samme signal, men umiddelbart efter tørnede KORSØR mod NYBORGs styrbords bov. Ved kollisionen blev NYBORGs styrbords fenderliste knust i en længde af ca. 5—6 m, styrbords skanseklædning ødelagt og dækket løftet. Endvidere fremkom en bule i skibssiden om styrbord under fenderlisten. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tågen. |
29.05.1941 | 19.06.1941 | Oplagt for reparation af kollisionsskader hos Kahler og Breum i Korsør |
20.06.1941 | 15.11.1941 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
16.11.1941 | 16.11.1941 | Forsejlet fra Storebælt til Aalborg |
17.11.1941 | 24.11.1941 | Aalborg værft |
24.11.1941 | 28.11.1941 | I dok på Aalborg værft fra 24.11 kl 16.40 til 28.11 kl 09.09 |
28.11.1941 | 02.12.1941 | Aalborg værft |
03.12.1941 | 25.01.1942 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
26.01.1942 | 17.03.1942 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
18.03.1942 | 19.03.1942 | Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is |
20.03.1942 | 28.03.1942 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
29.03.1942 | 24.05.1942 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
25.05.1942 | 10.06.1942 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
10.06.1942 | 17.06.1942 | I dok på Aalborg værft. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler. |
17.06.1942 | 25.06.1942 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
27.06.1942 | 03.03.1943 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
04.03.1943 | 04.03.1943 | Må have forsejlet fra Korsør til Aalborg denne dag |
05.03.1943 | 24.03.1943 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Der er foretaget reparation efter et havari (kollisionsskader på agterskibet). Herunder er en del yderklædningsplader fornyet eller rettet. |
24.03.1943 | 30.03.1943 | I dok på Aalborg værft |
30.03.1943 | 06.04.1943 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
06.04.1943 | 07.04.1943 | Forsejlet fra Aalborg til København |
08.04.1943 | 08.04.1943 | Færgen blev afmagnetiseret på Orlogsværftet denne dag |
08.04.1943 | 08.04.1943 | Passeret"Bommen" i Københavns Havn for udgående |
08.04.1943 | 09.04.1943 | Må have forsejlet fra København til Korsør en af disse dage |
10.04.1943 | 30.10.1943 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
30.10.1943 | 30.10.1943 | Kortvarig grundstødning på Nyborg fjord |
30.10.1943 | 03.11.1943 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
03.11.1943 | 05.11.1943 | Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af sabotagen mod SJÆLLAND |
05.11.1943 | 26.11.1943 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
26.11.1943 | 26.11.1943 | Nakskov værft, ankom 26.11 kl 09.00 |
26.11.1943 | 03.12.1943 | I Nakskov værfts flydedok fra 26.11 kl 11.30 til 03.12 kl 10.15 |
03.12.1943 | 04.12.1943 | Nakskov værft, afsejlet 04.12 kl 11.30 |
05.12.1943 | 10.08.1944 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
11.08.1944 | 11.08.1944 | Må have forsejlet fra Korsør til København denne dag |
12.08.1944 | 30.09.1944 | B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn II med de deraf følgende adskillelser såvel for skibet som for maskinen. |
11.09.1944 | 16.09.1944 | I dok på B&W værft fra 11.09 (stod tør kl 10.30) til 16.09 (flød kl 10.15) |
16.09.1944 | 30.09.1944 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
01.10.1944 | 01.10.1944 | Må have forsejlet fra København til Korsør denne dag |
02.10.1944 | 17.08.1945 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
18.08.1945 | 19.08.1945 | Må have forsejlet fra Korsør til Aalborg disse dage |
20.08.1945 | 21.09.1945 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen blev underkastet hovedsyn I. |
21.09.1945 | 28.09.1945 | I dok på Aalborg værft fra 21.09 (stod tør kl 15.00) til 28.09 (flød kl 11.00) |
28.09.1945 | 29.09.1945 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
30.09.1945 | 30.09.1945 | Forsejlet fra Aalborg til København |
01.10.1945 | 01.10.1945 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
02.10.1945 | 03.10.1945 | Må have forsejlet fra København til Korsør en af disse dage |
04.10.1945 | 21.02.1946 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
21.02.1946 | 21.02.1946 | Uddybningsmaskine Neptunus af København, 143 bruttoregistertons. Bygget 1890 af jern. Påsejlet og sunket den 21.02.1946 i Korsør Havn; 5 Omkomne. Søforhør i Korsør den 23.02.1946, 28.02.1946 og 02.03.1946. Strandingsindberetning dateret 24.02.1946. Forlisanmeldelse dateret København den 24.05.1946. Kl. 20.00, da NEPTUNUS indstillede arbejdet, forhaledes til en ankerplads syd for sejlløbet. Der anbragtes en rød og en hvid lanterne på maskinens nordlige side. Kl. ca. 22.00 hørte vagtsmanden, der opholdt sig under dækket, et fløjtesignal fra en færge, hvorfor han gik op for at efterse lanternerne, som viste sig at brænde klart. Han så nu en færge, der senere viste sig at være motorfærgen NYBORG, komme lige imod NEPTUNUS med høj fart og hørte umiddelbart før kollisionen indtraf en klokke ringe ombord i færgen. Ved kollisionen krængede NEPTUNUS hårdt over og væltede helt rundt i løbet af kort tid og sank. Af den af NYBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at, da NYBORG kl. 18.50 var på rejse fra Korsør til Nyborg, observeredes NEPTUNUS uden lanterner, hvilket pr. radio meddeltes overfartslederen, som kl. 21.02 meddelte, at NEPTUNUS havde fået ordre til at vise færgerne hensyn og vise lanterner. Kl. 22.00, noget før NYBORG nåede Korsør, kaldtes begge styrmænd ud på broen for sammen med føreren at holde udkig efter NEPTUNUS. Der var desuden udkig på fordækket. Lidt før man passerede »Koen« sås ret forude en klar lanterne over en rød. Disse lanterner antoges at hidrøre fra et mindre fartøj, der var for udgående, hvorfor der blev givet lidt styrbords ror for at give bedre Plads. Kort efter observerede udkiggen, at lanternerne hidrørte fra NEPTUNUS. Der blev straks slået stop paa maskinerne og roret lagt hårdt styrbord; men umiddelbart efter indtraf kollisionen, og NEPTUNUS sank som ovenfor beskrevet. En pram, der var fortøjet paa siden af NEPTUNUS, blev revet løs og drev af, men blev senere bjærget. Bagbords jolle sattes med det samme på vandet og bemandedes og kort efter bragtes den eneste overlevende fra NEPTUNUS ombord i færgen, der forblev på ulykkesstedet i ca. 15 minutter, hvorefter jollen fortsatte eftersøgningen endnu ca. 20 minutter uden positivt resultat. Anm. 1. De omkomne var: Gravemester Carl Petersen, Maskinmester Evard Jensen, Bedstemand Peter Meldgaard Jensen, Fyrbøder Ole Olsen og Hovmester Aksel Nielsen. Anm. 2. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at NEPTUNUSs lanterner har været galt anbragt. |
21.02.1946 | 04.09.1946 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
05.09.1946 | 10.09.1946 | Reparation ved Fæstningen i Korsør |
11.09.1946 | 11.11.1946 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
12.11.1946 | 11.12.1946 | B&W værft i København, årligt eftersyn, hovedsyn I |
21.11.1946 | 30.11.1946 | I dok på B&W værft i København fra den 21.11 (tør kl 15) til den 30.11 (flød kl 11). |
30.11.1946 | 11.12.1946 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
12.12.1946 | 12.12.1946 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
13.12.1946 | 07.01.1947 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
08.01.1947 | 13.01.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
13.01.1947 | 14.01.1947 | Vagtskifte, tilsyneladende blev der i disse dage sejlet vagtmandskab til og fra Nyborg, hvilket tyder på at færgen lå oplagt i Nyborg. |
14.01.1947 | 22.01.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
23.01.1947 | 29.01.1947 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
30.01.1947 | 09.02.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
10.02.1947 | 17.02.1947 | Oplagt i Nyborg på grund af isen |
17.02.1947 | 18.02.1947 | Denne nat blev der forsøgt sejlads fra Nyborg til Korsør |
18.02.1947 | 23.02.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
23.02.1947 | 24.02.1947 | Denne nat kunne færgen ikke sejle |
24.02.1947 | 26.02.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
26.02.1947 | 02.03.1947 | Oplagt, HOLGER DANSKE sejlede alene på grund af svær is |
03.03.1947 | 09.03.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
09.03.1947 | 10.03.1947 | Denne nat kunne færgen ikke sejle |
10.03.1947 | 16.03.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
16.03.1947 | 17.03.1947 | En sejlads med 11 timer og 39 min i søen |
17.03.1947 | 29.03.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is et notat om 22 timer og 55 minutter, se Jønnes fars journal. |
29.03.1947 | 29.03.1947 | Kollision med STOREBÆLT under issejlads |
29.03.1947 | 09.04.1947 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
10.04.1947 | 24.04.1947 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
25.04.1947 | 02.06.1947 | B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn I. |
02.06.1947 | 07.06.1947 | I dok på B&W værft i København fra 02.06 kl 10.30 til 07.06 kl 13.50 |
07.06.1947 | 16.06.1947 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
16.06.1947 | 19.06.1947 | I dok på B&W værft i København fra 16.06 kl 10.45 til 19.06 kl 08.00 |
19.06.1947 | 21.06.1947 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
21.06.1947 | 21.06.1947 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
22.06.1947 | 22.06.1947 | Forsejlet fra København til Korsør |
23.06.1947 | 24.06.1947 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
24.06.1947 | 25.06.1947 | Færgen er i fart denne nat |
25.06.1947 | 14.12.1947 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
14.12.1947 | 15.12.1947 | Lå stille i 12 timer for reparation af roret |
15.12.1947 | 19.12.1947 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
19.12.1947 | 19.12.1947 | Færgen lå stille for en reparation af roret |
19.12.1947 | 14.06.1948 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
14.06.1948 | 14.06.1948 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør fra kl 14 |
14.06.1948 | 15.06.1948 | Forsejlet om aftenen fra Korsør, til København |
15.06.1948 | 15.07.1948 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
15.07.1948 | 23.07.1948 | I dok på B&W værft i København fra 15.07 kl 09.20 til 23.07 kl 13.15 |
23.07.1948 | 19.08.1948 | B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn, og færgens minesikringskabel er fornyet. |
19.08.1948 | 19.08.1948 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
20.08.1948 | 20.08.1948 | Forsejlet fra København til Korsør |
21.08.1948 | 20.09.1948 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
20.09.1948 | 20.09.1948 | Færgen påsejlede fyrbåken Koen ud for Korsør, sejladsen fortsat |
20.09.1948 | 15.11.1948 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
16.11.1948 | 18.11.1948 | B&W værft i København (reparation af skaderne fra påsejlingen af "Koen") |
18.11.1948 | 27.11.1948 | I dok på B&W værft i København fra 18.11 kl 19.30 til 27.11 kl 9.30 |
27.11.1948 | 04.12.1948 | B&W værft i København (reparation af skaderne fra påsejlingen af "Koen") |
04.12.1948 | 04.12.1948 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
05.12.1948 | 05.12.1948 | Kompasretning |
06.12.1948 | 03.07.1949 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
04.07.1949 | 06.08.1949 | Aalborg værft, årligt eftersyn (radar installeret). Færgen har været underkastet hovedsyn. Ca. 180 meter skinner og 3 styk skinnekryds er fornyet og to styk nedgangskapper midtskibs til første- og fællesklasse er fjernet. Færgen er blevet forsynet med radaranlæg, og begge drivskruerne er blevet udskiftet og erstattet af nye skruer af manganbronze. |
06.08.1949 | 15.08.1949 | I dok på Aalborg værft fra 06.08 (stod tør kl 11.15) til 15.08 (flød kl 10.15) |
15.08.1949 | 20.08.1949 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
21.08.1949 | 21.08.1949 | Må være forsejlet fra Aalborg til København |
22.08.1949 | 22.08.1949 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
23.08.1949 | 30.08.1949 | Indsat på København-Malmø overfarten |
30.08.1949 | 30.08.1949 | Forsejlet fra København kl 11.15, ankom Korsør kl 22.55 |
31.08.1949 | 24.10.1949 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
24.10.1949 | 24.10.1949 | Uregelmæssig sejlads på overfarten Korsør-Nyborg på grund af storm |
24.10.1949 | 11.04.1950 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
12.04.1950 | 12.04.1950 | Nakskov værft, ankom 12.04 kl 11.30 |
12.04.1950 | 15.04.1950 | I Nakskov værfts flydedok fra 12.04 (stod tør kl 14.00) til 15.04 (flød kl 07.30) |
15.04.1950 | 23.04.1950 | Nakskov værft, afsejlede 23.04 kl 07.00 |
24.04.1950 | 11.11.1950 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
12.11.1950 | 13.11.1950 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev færgen forsynet med to styk elektrisk styrede sidelandgangsporte på promenadedækket, ferskvandstanken blev udvidet fra ca. 20 til ca. 40 t, ogde mekaniske maskintelegrafer blev udskiftet med elektriske. |
13.11.1950 | 29.11.1950 | I dok på Aalborg værft fra 13.11 (stod tør kl 13.00) til 29.11 (flød kl 10.40) |
29.11.1950 | 16.12.1950 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
16.12.1950 | 16.12.1950 | Forsejlet fra Aalborg til København |
17.12.1950 | 17.12.1950 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
18.12.1950 | 18.12.1950 | Forsejlet fra København til Storebælt |
19.12.1950 | 28.04.1951 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
29.04.1951 | 30.04.1951 | Nakskov værft, ankom 29.04 kl 16.15, udbedring af skader opstået ved grundstødning ved nordlige bølgebryder i Korsør som følge af svigtende funktion af det forreste ror (elektrisk defekt) |
30.04.1951 | 23.05.1951 | I Nakskov værfts flydedok (stod tør 30.04 kl 10.30 til flød 23.05 kl 10) |
23.05.1951 | 24.05.1951 | Nakskov værft, afsejlede 24.05 kl 16.00 |
25.05.1951 | 25.05.1951 | Kompasrettet i Bæltet om formiddagen, i fart om eftermiddagen |
25.05.1951 | 05.01.1952 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
06.01.1952 | 21.01.1952 | B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn, hvorunder hele forreste besætningsaptering under hoveddæk blev udtaget for syn af stålplader i skibssider, tanktop og dæk, apteringen blev genopbygget, idet kamrene samtidig blev gjort større og moderniseret (herved blev et kammer sløjfet), køjerne i kamrene blev fjernet og erstattet med dobbelte sovesofaer med opklappelig ryg. |
21.01.1952 | 28.01.1952 | I dok på B&W værft fra 21.01 (stod tør kl 12.30) til 28.01 (flød kl 12.30) |
28.01.1952 | 14.02.1952 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
15.02.1952 | 15.02.1952 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
15.02.1952 | 16.02.1952 | Forsejlet fra København til Korsør |
16.02.1952 | 09.12.1952 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
10.12.1952 | 10.12.1952 | B&W værft i København |
10.12.1952 | 13.12.1952 | I dok på B&W værft fra 10.02 (stod tør kl 10.30) til 13.02 (flød kl 15.00) |
13.12.1952 | 14.12.1952 | B&W værft i København |
15.12.1952 | 25.04.1953 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
26.04.1953 | 27.04.1953 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
27.04.1953 | 16.05.1953 | I dok på Helsingør værft fra 27.04 (stod tør kl 08.00) til 16.05 (flød kl 04.45) |
16.05.1953 | 19.05.1953 | Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev færgens to hjælpemotorer udskiftet med to større aggregater, og der blev installeret en elektromotordrevet kompressor samt en brændselsoliecentrifuge. |
20.05.1953 | 20.05.1953 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
20.05.1953 | 20.05.1953 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
20.05.1953 | 21.05.1953 | Kompasretning |
21.05.1953 | 14.11.1953 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
15.11.1953 | 16.11.1953 | Nakskov værft, ankom 15.11 kl 13.30 |
16.11.1953 | 17.11.1953 | I Nakskov værfts flydedok for bundbehandling fra 16.11 kl 9.40 til 17.11 kl 15.40 |
17.11.1953 | 20.11.1953 | Nakskov værft, afsejlede 20.11 kl 08.00 |
20.11.1953 | 21.11.1953 | Oplagt ved Fæstningen efter hjemkomsten fra Nakskov værft |
21.11.1953 | 12.02.1954 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
13.02.1954 | 14.02.1954 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
15.02.1954 | 18.02.1954 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
19.02.1954 | 05.03.1954 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
06.03.1954 | 20.04.1954 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
21.04.1954 | 31.05.1954 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Endvidere blev færgen forsynet med et nøddieselaggregat med nødbelysning overalt i færgen, anordninger for centralstop fra øverste dæk af samtlige ventilatorer og en anordning, der gør det muligt i tilfælde af brand at dræne brændselsolien fra forbrugstanke til bundtanke, samt et skumslukningsanlæg, der omfatter såvel hoveddæk som maskinrum. Endvidere blev der installeret et elektrisk uranlæg og et ekkolod. Opvaskerummet blev ombygget, og til restaurationspersonalet indrettedes et baderum. |
29.04.1954 | 18.05.1954 | I dok på Aalborg værft fra 29.04 (stod tør kl 13.30) til 18.05 (flød kl 07.00) |
18.05.1954 | 31.05.1954 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
31.05.1954 | 31.05.1954 | Forsejlet fra Aalborg til København |
01.06.1954 | 01.06.1954 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
02.06.1954 | 02.06.1954 | Forsejlet fra København til Korsør |
03.06.1954 | 12.04.1955 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
13.04.1955 | 27.04.1955 | Nakskov værft, ankom 13.04 kl 10.45, årligt eftersyn, skruer skiftet. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er installeret et dybfrysningsanlæg for restaurationen. |
27.04.1955 | 03.05.1955 | I Nakskov værfts flydedok for bundbehandling fra 27.04 kl 11.30 til 03.05 kl 14.20 |
03.05.1955 | 18.05.1955 | Nakskov værft |
18.05.1955 | 18.05.1955 | Forsejlet fra Nakskov kl 06.45 til København |
19.05.1955 | 19.05.1955 | Kontrolmålt og afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
20.05.1955 | 20.05.1955 | Forsejlet fra København til Korsør |
21.05.1955 | 21.09.1955 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
21.09.1955 | 21.09.1955 | På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer. Kollideret den 21.09.1955 i Korsør havn. Søforklaring og søforhør i Korsør den 24.09.1955. Kl. 10.04 afgik FAROS i stille vejr med tæt tåge fra fyrvæsenets gasstation og sejlede nordpå gennem havnen under afgivelse af forskriftsmæssigt tågesignal. Skibets radaranlæg var igang. Ved fæstningshjørnet drejedes vest over mod indsejlingen til havnen. Umiddelbart efter, kl. 10.15, hørtes tågesignal ret for, og maskinen, der gik meget langsomt frem, beordredes stoppet. Ca. 1 minut senere sås et skib — der senere viste sig at være M/S „NYBORG" af Nyborg — ret forude. Maskinen beordredes fuld kraft bak samtidig med, at der afgaves 3 korte toner. Fra NYBORG hørtes 3 korte toner. Kl. 10.17 tørnede NYBORG med styrbords side af stævnen mod FAROSs styrbords bov, hvorved FAROS fik en ca. 1 meter lang og ca. 3 cm dyb bule. Af den af NYBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette skib i stille vejr med tæt tåge og indgående strøm befandt sig i yderhavnen, hørtes tågesignal, og umiddelbart efter sås FAROS ret for i få meters afstand. Maskinerne, der gik meget langsomt frem, beordredes straks forceret fuld kraft bak, men umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen blev NYBORGs lønning bøjet i en længde af ca. 3 1/2 m, og flagspillet knækkede. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tåge. |
21.09.1955 | 07.01.1956 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
07.01.1956 | 07.01.1956 | En mand kommet til skade ved eksplosion i maskinrummet den 07.01.1956 i Nyborg havn. Rapport fra statens skibstilsyn dateret 10.01.1956. Kl. 12.10 skulle en fyrbøder tænde op under den oliefyrede hjælpekedel ved hjælp af en fakkel. Herunder skete en kraftig eksplosion i røgkammeret, hvorved fyrbøderen blev slynget omkuld og kvæstede hovedet samt pådrog sig en hjernerystelse. Ved eksplosionen blev røgkammerdørene beskadiget. Anm. Ministeriet må antage, at eksplosionen skyldes en betjeningsfejl. |
07.01.1956 | 14.02.1956 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
14.02.1956 | 04.03.1956 | Uregelmæssig sejlads på overfarten grundet is |
05.03.1956 | 19.03.1956 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
20.03.1956 | 06.04.1956 | Muligvis berørt af indskrænkninger som følge af oliestrejke, i fart 28.03.56 |
07.04.1956 | 04.06.1956 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
05.06.1956 | 06.06.1956 | Afmagnetisering i København |
06.06.1956 | 06.06.1956 | Forsejlet fra København til Helsingør |
08.06.1956 | 22.06.1956 | Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. |
22.06.1956 | 30.06.1956 | I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 22.06 kl 08.30 til 30.06 kl 11.00 |
30.06.1956 | 11.07.1956 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
11.07.1956 | 12.07.1956 | Forsejlet fra Helsingør til København |
12.07.1956 | 12.07.1956 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
13.07.1956 | 14.07.1956 | Forsejlet fra København kl 18.00 til Korsør kl 06.00 |
14.07.1956 | 14.07.1956 | I fart Korsør-Nyborg kl 11.11 |
14.07.1956 | 30.04.1957 | I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden |
01.05.1957 | 01.05.1957 | Forsejlet fra Korsør til Aarhus |
02.05.1957 | 06.05.1957 | Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet |
06.05.1957 | 15.05.1957 | I dok på Aarhus værft fra 06.05 kl 12.45 til 15.06 kl 05.40 |
15.05.1957 | 04.06.1957 | Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet |
04.06.1957 | 04.06.1957 | Forsejlet fra Aarhus til København |
05.06.1957 | 05.06.1957 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn |
05.06.1957 | 05.06.1957 | Kompasretning i København og forsejling til Storebælt |
07.06.1957 | 09.09.1957 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
09.09.1957 | 10.09.1957 | Oplagt for maskinreparation |
10.09.1957 | 10.09.1957 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
10.09.1957 | 11.09.1957 | Oplagt for maskinreparation |
11.09.1957 | 10.12.1957 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
10.12.1957 | 24.12.1957 | Sejlads som 6. færge i særlig plan |
24.12.1957 | 09.02.1958 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
10.02.1958 | 14.02.1958 | Oplagt for reparation ved Fæstningen i Korsør |
15.02.1958 | 12.04.1958 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
13.04.1958 | 14.04.1958 | Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 13.04 kl 12.00 |
14.04.1958 | 18.04.1958 | I Nakskov værfts flydedok fra 14.04 kl 09.45 til 18.04 kl 09.20 |
18.04.1958 | 21.05.1958 | Nakskov værft, årligt eftersyn, afsejlede 21.05 kl 15.00 |
21.05.1958 | 21.05.1958 | Kompasrettet på vejen til Korsør, i fart samme aften |
22.05.1958 | 28.05.1958 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
28.05.1958 | 29.05.1958 | Oplagt for maskinreparation |
29.05.1958 | 01.04.1959 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
02.04.1959 | 02.04.1959 | Forsejlet fra Korsør til Aarhus |
03.04.1959 | 09.04.1959 | Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet. Færgen fik foretaget en omfattende ændring af stirrids på promenadedæk, og den fik installeret halvautomatisk oliefyr for varmekedel. Færgen fik installation af kabler til radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge). |
09.04.1959 | 30.04.1959 | I dok på Aarhus værft fra 09.04 kl 09.45 til 30.04 kl 09.40 |
30.04.1959 | 09.05.1959 | Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet |
10.05.1959 | 10.05.1959 | Kompasrettet og forsejlet til Storebæltsoverfarten |
11.05.1959 | 30.07.1959 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
30.07.1959 | 30.07.1959 | Maskinreparation |
30.07.1959 | 27.10.1959 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
27.10.1959 | 27.10.1959 | Maskinreparation |
27.10.1959 | 07.11.1959 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
08.11.1959 | 09.11.1959 | Oplagt for maskinreparation ved Fæstningen i Korsør |
10.11.1959 | 06.02.1960 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
07.02.1960 | 22.02.1960 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
22.02.1960 | 02.03.1960 | I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 22.02 kl 15.30 til 02.03 kl 09.00 |
02.03.1960 | 12.03.1960 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
13.03.1960 | 23.02.1961 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
24.02.1961 | 15.03.1961 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik nyt styrehus af aluminium. |
15.03.1961 | 23.03.1961 | I dok på Aalborg værft fra 15.03 (stod tør kl 20.00) til 23.03 (flød kl 16.00) |
23.03.1961 | 26.03.1961 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik nyt styrehus af aluminium. |
27.03.1961 | 27.01.1962 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
28.01.1962 | 28.01.1962 | Forsejlet fra Korsør til Aalborg |
29.01.1962 | 31.01.1962 | Aalborg værft, årligt eftersyn, 1.klasses rygesalon er blevet ombygget og moderniseret. |
31.01.1962 | 31.01.1962 | Brand i forskibet (1. klasses salon og maskinrum) under ophold på Aalborg værft |
31.01.1962 | 23.02.1962 | I dok på Aalborg værft fra 31.01 (stod tør kl 24.00) til 23.02 (flød kl 12.30) |
23.02.1962 | 28.03.1962 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
28.03.1962 | 30.03.1962 | I dok på Aalborg værft fra 28.03 (stod tør kl 18.30) til 30.03 (flød kl 12.00) |
30.03.1962 | 07.04.1962 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
08.04.1962 | 08.04.1962 | Kompasrettet og forsejlet fra Aalborg til Korsør |
09.04.1962 | 25.06.1962 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
25.06.1962 | 25.06.1962 | Aflyst 3 dobbeltture på grund af rorskade |
25.06.1962 | 17.01.1963 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
17.01.1963 | 02.02.1963 | Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is |
03.02.1963 | 03.02.1963 | Forsejlet fra Korsør til Aalborg værft |
04.02.1963 | 16.02.1963 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret ny og større hjælpemotor 1 i stedet for den gamle af hensyn til strømforsyning af de nye lyntog |
16.02.1963 | 26.02.1963 | I dok på Aalborg værft fra 16.02 (stod tør kl 08.15) til 26.02 (flød kl 11.45) |
26.02.1963 | 02.03.1963 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
03.03.1963 | 03.03.1963 | Forsejlet fra Aalborg til Korsør |
04.03.1963 | 05.03.1963 | Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is |
05.03.1963 | 05.03.1963 | Færgen var 7 timer i søen på grund af stærk is på en tur |
05.03.1963 | 29.03.1963 | Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is |
30.03.1963 | 21.05.1963 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
21.05.1963 | 21.05.1963 | Denne dag var der prøvekørsel (prøveombordsætning) af de nye lyntog på færgen i Korsør leje 1 og 2. |
21.05.1963 | 04.06.1963 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
05.06.1963 | 05.06.1963 | Forsejlet fra Korsør til Nakskov, ankom 05.06 kl 07.15 |
05.06.1963 | 06.06.1963 | Nakskov værft, for bundbehandling efter sejlads i is |
06.06.1963 | 08.06.1963 | I Nakskov værfts flydedok fra 06.06 kl 10.00 til 08.06 kl 09.30 |
08.06.1963 | 08.06.1963 | Nakskov værft, afsejlede til Korsør 08.06 kl 11.30 |
09.06.1963 | 02.08.1963 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
02.08.1963 | 03.08.1963 | Maskinreparation |
03.08.1963 | 15.02.1964 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
16.02.1964 | 16.02.1964 | Forsejlet fra Korsør til Aalborg |
17.02.1964 | 24.02.1964 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
24.02.1964 | 29.02.1964 | I dok på Aalborg værft fra 24.02 (stod tør kl 12.00) til 29.02 (flød kl 09.45) |
29.02.1964 | 12.03.1964 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
13.03.1964 | 13.03.1964 | Kompasrettet og forsejlet fra Aalborg til Korsør |
14.03.1964 | 13.02.1965 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
15.02.1965 | 22.02.1965 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
22.02.1965 | 02.03.1965 | I dok på Aalborg værft fra 22.02 (stod tør kl 12.45) til 02.03 (flød kl 05.15) |
02.03.1965 | 06.03.1965 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
06.03.1965 | 06.03.1965 | Kompasrettet |
07.03.1965 | 31.12.1965 | I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden |
01.01.1966 | 29.01.1966 | 5. færge på Storebæltsoverfarterne |
31.01.1966 | 16.02.1966 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
16.02.1966 | 23.02.1966 | I dok på Aalborg værft fra 16.02 (stod tør kl 16.00) til 23.02 (flød kl 16.00) |
23.02.1966 | 26.02.1966 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
26.02.1966 | 26.02.1966 | Kompasrettet |
27.02.1966 | 29.03.1966 | 2./3. færge på Storebæltsoverfarterne (skiftede dagligt) |
30.03.1966 | 31.03.1966 | Oplagt i Korsør (on-to) |
01.04.1966 | 12.04.1966 | 8. færge på begge Storebæltsoverfarterne de fleste dage i påsken |
13.04.1966 | 16.04.1966 | Svendborg værft, dokning og bundbehandling efter sejlads i is |
18.04.1966 | 22.04.1966 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
23.04.1966 | 24.04.1966 | Oplagt (lø-sø) |
25.04.1966 | 26.04.1966 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
26.04.1966 | xx.04.1966 | Fået rorskade og gået til Fæstningen i Korsør for reparation |
30.04.1966 | 05.09.1966 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
05.09.1966 | 05.09.1966 | Lå oplagt ved Fæstningen i Korsør i hvertfald noget af dagen |
05.09.1966 | 24.01.1967 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
25.01.1967 | 25.01.1967 | Forsejlet fra Storebælt til Aalborg værft |
26.01.1967 | 04.02.1967 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
04.02.1967 | 14.02.1967 | I dok på Aalborg værft fra 04.02 (stod tør kl 06.00) til 14.02 (flød kl 05.15) |
14.02.1967 | 18.02.1967 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
18.02.1967 | 18.02.1967 | Kompasrettet |
19.02.1967 | 19.02.1967 | Forsejlet fra Aalborg værft til Korsør |
20.02.1967 | 23.02.1967 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
23.02.1967 | 24.02.1967 | Sejlads indstillet i 15-16 timer på Storebæltsoverfarterne på grund af storm |
24.02.1967 | 17.10.1967 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
17.10.1967 | 18.10.1967 | Sejlads indstillet i 6-13 timer på Storebæltsoverfarterne på grund af storm |
18.10.1967 | 30.10.1967 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
30.10.1967 | 30.10.1967 | Grundstødt ved oplæggerlejet i Halsskov havn |
30.10.1967 | 26.12.1967 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
27.12.1967 | 28.12.1967 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
28.12.1967 | 06.01.1968 | I dok på Aarhus værft fra 28.12 kl 11.30 til 06.01 kl 11.30 |
06.01.1968 | 27.01.1968 | Aarhus værft, årligt eftersyn. 2.klasses rygesalon på promenadedæk ombygget. |
28.01.1968 | 28.01.1968 | Kompasrettet |
28.01.1968 | 14.04.1968 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
15.04.1968 | 15.04.1968 | I fart på Storebæltsoverfarterne som 10.færge |
16.04.1968 | 19.12.1968 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
20.12.1968 | 20.12.1968 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
21.12.1968 | 24.12.1968 | 9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg (en tur fra Halsskov kl 20.50 til Knudshoved an kl 21.50 den 23.12) |
24.12.1968 | 26.12.1968 | Oplagt i Nyborg leje 2 |
26.12.1968 | 26.12.1968 | I fart på Storebælt |
27.12.1968 | 01.01.1969 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
01.01.1969 | 01.01.1969 | 9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
02.01.1969 | 02.01.1969 | Forsejlet fra Korsør til Helsingør |
02.01.1969 | 10.01.1969 | I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 02.01 kl 17.00 til 10.01 kl 18.00 |
10.01.1969 | 28.01.1969 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
29.01.1969 | 29.01.1969 | Kompasrettet |
30.01.1969 | 19.04.1969 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
19.04.1969 | 22.04.1969 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør (lø-ti) |
23.04.1969 | 29.04.1969 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
30.04.1969 | 30.04.1969 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
30.04.1969 | 01.05.1969 | 5. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
01.05.1969 | 02.05.1969 | 2. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
02.05.1969 | 04.05.1969 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
04.05.1969 | 04.05.1969 | 9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
05.05.1969 | 05.05.1969 | Oplagt på oplæggerpladsen i Halsskov |
06.05.1969 | 12.12.1969 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
13.12.1969 | 14.12.1969 | Oplagt for reparation (skiftet en cylinder lø-sø) |
15.12.1969 | 03.01.1970 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
04.01.1970 | 04.01.1970 | Forsejlet fra Storebælt til Aalborg |
04.01.1970 | 05.01.1970 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
05.01.1970 | 19.01.1970 | I dok på Aalborg værft fra 05.01 (stod tør kl 16.00) til 19.01 (flød kl 09.40) |
19.01.1970 | 23.01.1970 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
23.01.1970 | 23.01.1970 | Kompasrettet |
23.01.1970 | 24.01.1970 | Forsejlet fra Aalborg til Storebælt |
24.01.1970 | 03.02.1970 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
03.02.1970 | 03.02.1970 | Sad fast i isen i et par timer |
03.02.1970 | 23.02.1970 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
23.02.1970 | 23.02.1970 | Hjulpet fri af isen ved Slipshavn af isbryderen HOLGER DANSKE |
23.02.1970 | 03.05.1970 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
04.05.1970 | 04.05.1970 | Forsejlet fra Storebælt kl 04.30 til Svendborg |
04.05.1970 | 06.05.1970 | Svendborg værft, bundbehandling efter issejlads |
06.05.1970 | 06.05.1970 | Forsejlet fra Svendborg kl 16 til Korsør |
07.05.1970 | 03.01.1971 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
04.01.1971 | 04.01.1971 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
05.01.1971 | 26.01.1971 | I dok på Aalborg værft fra 05.01 (stod tør kl 13.00) til 26.01 (flød kl 13.05) |
26.01.1971 | 29.01.1971 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret radar nr 2 i forreste styrehus. |
30.01.1971 | 30.01.1971 | Kompasrettet |
31.01.1971 | 25.02.1971 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
26.02.1971 | 26.02.1971 | 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
27.02.1971 | 28.05.1971 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
29.05.1971 | 29.05.1971 | 9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
30.05.1971 | 30.05.1971 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
31.05.1971 | 31.05.1971 | 9. Storebæltsfærge i fart på Halsskov-Knudshoved (Halsskov kl 15.00-Knudshoved kl 16.00, Knudshoved kl 16.20-Korsør leje 3 an 17.20, og 1½ dobbelttur på Korsør-Nyborg, derefter Knudshoved kl 22.55-Halsskov kl 23.55 |
01.06.1971 | 04.06.1971 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
04.06.1971 | 04.06.1971 | Alvorligt rangeruheld under lastning i Korsør |
04.06.1971 | 27.12.1971 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
28.12.1971 | 28.12.1971 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
28.12.1971 | 30.12.1971 | 2. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
30.12.1971 | 30.12.1971 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
31.12.1971 | 29.01.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
30.01.1972 | 03.02.1972 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
03.02.1972 | 22.02.1972 | I dok på Aalborg værft fra 03.02 (stod tør kl 17.30 til 22.02 (flød kl 06.20) |
22.02.1972 | 26.02.1972 | Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik indrettet cafeteria i 2.klasses salon agter på salondæk enten her eller under drift. Stopbuffer- og vognsurringsarrangement ændret for overførsel af 5-vognslyntog enten her eller under drift |
26.02.1972 | 26.02.1972 | Kompasrettet |
27.02.1972 | 02.04.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
03.04.1972 | 03.04.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
04.04.1972 | 04.04.1972 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
05.04.1972 | 11.04.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
12.04.1972 | 12.04.1972 | 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
13.04.1972 | 17.04.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
18.04.1972 | 18.04.1972 | 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
18.04.1972 | 18.04.1972 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
19.04.1972 | 23.04.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
24.04.1972 | 26.04.1972 | Formentlig sejlet 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
27.04.1972 | 27.04.1972 | 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
27.04.1972 | 27.04.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
28.04.1972 | 06.05.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
06.05.1972 | 06.05.1972 | På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer og gods. Grundstødt på Nyborg Fjord fra kl 02.03 til kl 04.18. Søforklaring I Nyborg den 10.maj. Årsagen er formentlig uforsigtig navigering. |
06.05.1972 | 10.05.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
11.05.1972 | 11.05.1972 | 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg |
12.05.1972 | 18.05.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
19.05.1972 | 19.05.1972 | 3. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
19.05.1972 | 19.05.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. Sejlet Halsskov kl 20.50-Knudshoved kl 21.40 |
19.05.1972 | 20.05.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
21.05.1972 | 21.05.1972 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
22.05.1972 | 22.05.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. Sejlet Halsskov kl 14.50-Knudshoved kl 15.50 |
23.05.1972 | 23.05.1972 | 3. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
24.05.1972 | 27.05.1972 | I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden |
28.05.1972 | 15.07.1972 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. En række fredage sejlet Halsskov af 21.25-Nyborg leje 2 an 22.25 med biler. |
16.07.1972 | 12.08.1972 | 6. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
13.08.1972 | 08.10.1972 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
09.10.1972 | 15.10.1972 | Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør |
16.10.1972 | 19.10.1972 | 9. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
20.10.1972 | 21.10.1972 | Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør |
22.10.1972 | 22.10.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
23.10.1972 | 13.11.1972 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
13.11.1972 | 13.11.1972 | Vanskeligheder med kølevand til hovedmotorer kl 09.46; sejlads stoppet, kl 10.22 returneret til Korsør og oplagt der for reparation fra kl 10.44 til kl 21.25 |
13.11.1972 | 09.12.1972 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne |
09.12.1972 | 21.12.1972 | Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør |
22.12.1972 | 24.12.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
24.12.1972 | 26.12.1972 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
26.12.1972 | 26.12.1972 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg. Sejlet assistance-biltur Knudshoved af ca kl 17.00-Halsskov an ca kl 18.00 |
27.12.1972 | 30.12.1972 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
30.12.1972 | 31.12.1972 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
31.12.1972 | 01.01.1973 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
01.01.1973 | 01.01.1973 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
02.01.1973 | 02.01.1973 | I fart på Storebæltsoverfarterne |
03.01.1973 | 27.01.1973 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
28.01.1973 | 23.02.1973 | 4. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
23.02.1973 | 13.03.1973 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
13.03.1973 | 16.04.1973 | Formentlig oplagt på oplæggerpladsen i Halsskov/ved Fæstningen i Korsør |
17.04.1973 | 19.04.1973 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
19.04.1973 | 23.04.1973 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
23.04.1973 | 24.04.1973 | 10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
24.04.1973 | 16.05.1973 | 5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg |
17.05.1973 | 21.05.1973 | Oplagt (to-ma) |
21.05.1973 | 31.05.1973 | 4. Storebæltsfærge |
31.05.1973 | 03.06.1973 | 10. Storebæltsfærge |
03.06.1973 | 09.06.1973 | 9. Storebæltsfærge |
09.06.1973 | 11.06.1973 | 4. Storebæltsfærge |
11.06.1973 | 11.06.1973 | 9. Storebæltsfærge |
12.06.1973 | 12.06.1973 | 4. Storebæltsfærge |
12.06.1973 | 22.06.1973 | 5. Storebæltsfærge |
22.06.1973 | 24.07.1973 | 9. Storebæltsfærge |
25.07.1973 | 25.07.1973 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
25.07.1973 | 03.08.1973 | I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 25.07 kl 10.30 til 03.08 kl 10.00 |
03.08.1973 | 04.08.1973 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
04.08.1973 | 04.08.1973 | Kompasrettet og forsejlet til Nyborg |
05.08.1973 | 23.08.1973 | 8. Storebæltsfærge |
23.08.1973 | 23.08.1973 | Person sprunget over bord fra færgen på tur 45 fra Korsør til Nyborg |
23.08.1973 | 01.09.1973 | 8. Storebæltsfærge |
02.09.1973 | 28.09.1973 | 9. Storebæltsfærge |
29.09.1973 | 26.10.1973 | Oplagt i Nyborg (lø-fr) |
27.10.1973 | 29.10.1973 | 9. Storebæltsfærge |
29.10.1973 | 03.11.1973 | 8. Storebæltsfærge |
03.11.1973 | 03.11.1973 | Under forhaling til Fæstningen påsejlet molehovedet ved litzerhuset i Korsør kl 14.50 |
03.11.1973 | 18.11.1973 | 8. Storebæltsfærge |
18.11.1973 | 15.12.1973 | 5. Storebæltsfærge |
15.12.1973 | 28.01.1974 | Oplagt i Nyborg (lø-ma) |
28.01.1974 | 07.02.1974 | 5. Storebæltsfærge |
07.02.1974 | 23.02.1974 | Oplagt i Nyborg (to-lø) |
24.02.1974 | 01.03.1974 | 4. Storebæltsfærge |
01.03.1974 | 25.03.1974 | Oplagt i Nyborg (fr-ma) |
25.03.1974 | 28.03.1974 | 4. Storebæltsfærge |
28.03.1974 | 28.03.1974 | Sidste tur med passagerer |
28.03.1974 | 26.05.1974 | Oplagt i Nyborg (to-sø) |
26.05.1974 | 26.05.1974 | Nedklasset til godsfærge |
26.05.1974 | 17.07.1974 | Oplagt i Nyborg |
17.07.1974 | 17.07.1974 | Generaldirektoratet meddelte, at værftseftersyn i Svendborg fra 29.juli til 23.august 1974 annulleres. |
17.07.1974 | 13.08.1974 | Oplagt i Nyborg |
13.08.1974 | 13.08.1974 | Byttet redningsbåde med DRONNING INGRID |
13.08.1974 | 03.04.1975 | Oplagt i Nyborg |
03.04.1975 | 03.04.1975 | Forhalet til Tyrmolen denne dag |
03.04.1975 | 30.06.1975 | Oplagt i Nyborg |
30.06.1975 | 30.06.1975 | Generaldirektoratet meddelte, at værftsophold i 1975 ikke skulle finde sted |
30.06.1975 | 03.01.1976 | Oplagt i Nyborg |
03.01.1976 | 03.01.1976 | Færgen havde i løbet af natten revet sig løs fra Tyrmolen i Nyborg og var drevet på grund, blev med wirer og spil i 2. forsøg halet på plads kl 14.00. |
03.01.1976 | 19.01.1976 | Oplagt i Nyborg |
19.01.1976 | 19.01.1976 | Forhalet til leje 3 for ilandtagning af visse reservedele |
19.01.1976 | 12.09.1976 | Oplagt i Nyborg |
12.09.1976 | 12.09.1976 | Forsejlet fra Nyborg til Aarhus |
13.09.1976 | 22.09.1976 | Aarhus værft (istandsættelse for reaktivering) |
22.09.1976 | 12.10.1976 | I dok på Aarhus værft fra 22.09 kl 14.45 til 12.10 kl 13.15 |
12.10.1976 | 23.10.1976 | Aarhus værft (istandsættelse for reaktivering) |
23.10.1976 | 23.10.1976 | Forsejlet fra Aarhus til Nyborg |
23.10.1976 | 22.11.1976 | Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma) |
22.11.1976 | 26.11.1976 | 4. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
26.11.1976 | 03.01.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma) |
03.01.1977 | 28.01.1977 | 9. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
28.01.1977 | 14.02.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma) |
14.02.1977 | 26.02.1977 | 7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
26.02.1977 | 07.03.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma) |
07.03.1977 | 28.03.1977 | 7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
28.03.1977 | 28.03.1977 | Under udsejling fra Fæstningen blev færgen af vinden presset mod "Gammelbro" i Korsør kl 17.47, kun maling skrabet af færgen |
28.03.1977 | 01.04.1977 | 7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
01.04.1977 | 09.05.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma) |
09.05.1977 | 19.05.1977 | 7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
19.05.1977 | 19.09.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (to-ma) |
19.09.1977 | 24.09.1977 | 5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
24.09.1977 | 03.10.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma) |
03.10.1977 | 03.10.1977 | Bundrensning af færgen i Nyborg Fjord |
03.10.1977 | 08.10.1977 | 5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
08.10.1977 | 31.10.1977 | Oplagt i Nyborg leje 1 (lø-ma) |
31.10.1977 | 04.11.1977 | 9. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
04.11.1977 | 02.01.1978 | Oplagt i Nyborg leje 1 (fr-ma) |
02.01.1978 | 23.01.1978 | 5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
23.01.1978 | 23.01.1978 | Kompasrettet |
23.01.1978 | 10.03.1978 | 5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg |
10.03.1978 | 10.03.1978 | Sidste tur med godsvogne, ankom Korsør kl ca. 03.00, derefter tom til Nyborg leje 1 for oplægning |
10.03.1978 | 04.04.1979 | Oplagt i Nyborg leje 1 |
04.04.1979 | 04.04.1979 | Konstateret at der havde været indbrud og hærværk ombord |
04.04.1979 | 19.09.1979 | Oplagt i Nyborg leje 1 |
19.09.1979 | 19.09.1979 | Udbudt til salg |
19.09.1979 | xx.10.1979 | Oplagt i Nyborg leje 1 |
xx.10.1979 | xx.10.1979 | Skibet solgt |
xx.10.1979 | 12.10.1979 | Oplagt i Nyborg leje 1 |
12.10.1979 | 12.10.1979 | Brev om at færgen er solgt for ca. 600.000 svenske kroner til ophugning hos firma Skrot - och Avfallsprodukter i Gøteborg med overtagelse senest den 31.10. |
12.10.1979 | 31.10.1979 | Oplagt i Nyborg leje 1 |
31.10.1979 | 31.10.1979 | Overtaget af køber |
31.10.1979 | 24.11.1979 | Oplagt i Nyborg leje 1 |
24.11.1979 | 24.11.1979 | Slæbt fra Nyborg mod Gøteborg |
xx.11.1979 | 10.12.1979 | Lå i Gøteborg |
10.12.1979 | 10.12.1979 | Videresolgt til spanske ophuggere |
xx.12.1979 | xx.12.1979 | Slæbt fra Gøteborg af bugserbåden AXEL |
xx.12.1979 | xx.12.1979 | Slæbewire knækket ved Ushant |
xx.12.1979 | xx.12.1979 | Bugserbåden ABEILLE FLANDRES fik fat i NYBORG og trak den til Brest. Lå i Brest den 22.12.1979, men om det var 1. eller 2.gang vides ikke |
xx.12.1979 | xx.12.1979 | Slæbewire knækket ved Penmarch |
xx.12.1979 | xx.12.1979 | Bugserbåden ABEILLE FLANDRES fik fat i NYBORG og trak den til Brest. Lå i Brest den 22.12.1979, men om det var 1. eller 2.gang vides ikke |
xx.12.1979 | 02.01.1980 | Slæbt fra Brest til Aviles i Spanien, trukket af bugserbåden AXEL |
02.01.1980 | 02.01.1980 | Ankom Aviles i Spanien |
07.01.1980 | 24.04.1980 | Ophugget af San Juan de Nieva by Desguaces y Salvamentos i Aviles i Spanien |
24.04.1980 | 24.04.1980 | Forventet færdigophugget |
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19