Kalundborg

Leveret: 1931

FraTilAktivitet
10.02.193010.02.1930Søfartschef Neergaard var i Kalundborg for at forhandle med havneudvalget angående de forandringer der skal foretages med bolværket (op- og nedkørsel af biler), når det nye motorskib indsættes på ruten. Planen er udarbejdet. Der bliver plads til 40 biler. Skibet indsættes på ruten i 1931.
05.09.193005.09.1930Aviserne skriver at Statsbanernes søfartsvæsen i nær fremtid udbyder skibet
20.10.193020.10.1930Kontraheret ved A/S Burmeister&Wains Maskin- og Skibsbyggeri som nybygning nr 598 af De Danske Statsbaner.
31.12.193031.12.1930Køllagt på B&W (Strandgadeværftet)
18.04.193118.04.1931Navngivet KALUNDBORG af frk. Ellen Graae, trafikchefens datter, stabelafløbning. Agterenden var ved vælte over i beddingens væg
14.07.193114.07.1931Prøvetur, bilbrev udstedt
15.07.193115.07.1931Prøvetur i Øresund
15.07.193115.07.1931Overtaget af DSB, Pris kr. 1.750.000
16.07.193116.07.1931Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Forsejlet fra København (Strandgadeværftet) kl 11.30, ankom Kalundborg kl 19.30
17.07.193117.07.1931Fremvisnings- og præsentationssejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
19.07.193130.11.1931I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
01.12.193113.12.1931Eftersyn hos B&W på Strandgadeværftet i København
13.12.193113.12.1931Forsøgte at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Snekkersten
13.12.193113.12.1931Returneret til B&W
13.12.193115.12.1931Nyt maskineftersyn hos B&W
15.12.193115.12.1931Forsøgt at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Gilleleje på grund af fejl ved skylleluftsblæseren
15.12.193115.12.1931Returneret til B&W
15.12.193117.12.1931Nyt maskineftersyn hos B&W
17.12.193117.12.1931Forsejlet fra København til Aarhus
18.12.193118.12.1931Gået i fart fra Aarhus
18.12.193110.01.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
10.01.193210.01.1932Ved anløb af Kalundborg måtte færgen under svajning kaste anker på grund af sydøstlig storm og fik herved rykket bådebyggerens bedding op.
10.01.193231.01.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
31.01.193231.01.1932Skiftedag, sejlede tom fra Aarhus til Kalundborg, Niels Holst tom modsat
31.01.193214.03.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
14.03.193214.03.1932Under fortøjning i Kolby Kås rev færgen sig løs på grund af storm og måtte fortsætte til Kalundborg uden anløb. 4 passagerer til Samsø kom med retur næste dag.
14.03.193222.04.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
22.04.193222.04.1932Sejlet fra Kalundborg kl 20.30 til B&W
23.04.193223.04.1932Passeret bommen i Københavns Havn for indgående
23.04.193213.05.1932B&W værft i København (Strandgadeværftet). Årligt eftersyn. Skibet har været underkastet lovbefalet stort hovedsyn med fuldstændig adskillelse af maskineriet. Herunder er alle cylinderdæksler blevet fornyet.
13.05.193213.05.1932Passeret bommen i Københavns Havn for udgående og forsejlet fra København til Aarhus.
14.05.193214.05.1932Gået i fart fra Aarhus
14.05.193223.06.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
23.06.193223.06.1932Sct.Hans tur på Aarhus-bugten, 1.000 deltagere
24.06.193215.07.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
15.07.193215.07.1932Aften tur på Aarhus-bugten, 1.000 deltagere
16.07.193231.07.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
31.07.193231.07.1932Fra Kalundborg til Aarhus for at komme i rette tur, flere ferierejsende med
01.08.193211.08.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
11.08.193211.08.1932Aften tur på Aarhus-bugten
12.08.193205.12.1932I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
07.12.193207.12.1932Ankommet til Strandgade værfter (B&W)
07.12.193210.12.1932B&W værft (Strandgade) for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.
10.12.193210.12.1932Artikel i Politiken sagde at DSB var ansvarlig for kollision med bedding i Kalundborg.
10.12.193214.12.1932B&W værft (Strandgade) for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.
14.12.193214.12.1932Forsejlet fra København til Aarhus
15.12.193226.01.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
27.01.193312.02.1933Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne
12.02.193312.02.1933På prøvetur i Kalundborg fjord. Gik i stå to gange. På ny til reparation.
12.02.193318.02.1933Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne
18.02.193318.02.1933Ny prøvetur, alt forløb tilfredsstillende
19.02.193325.05.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
25.05.193326.05.1933Forsejlet fra Kalundborg til København
26.05.193331.05.1933Orlogsværftet i København, dokning og bundeftersyn
31.05.193331.05.1933Forsejlet fra København til Kalundborg
01.06.193323.06.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
23.06.193323.06.1933Sct.Hans tur på Aarhus-bugten rundt om Tunø
24.06.193326.06.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
26.06.193326.06.1933Brand i en redningsbåd, hurtigt slukket
26.06.193303.08.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.08.193303.08.1933Aften tur på Aarhus-bugten
04.08.193316.09.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
16.09.193316.09.1933Sejlet tom fra Aarhus til Kalundborg
17.09.193323.09.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
24.09.193324.09.1933Forsejlet fra Aarhus til København
25.09.193317.10.1933B&W værft i København, årligt eftersyn, dokning. Efter havari en maskinreparation med fuldstændig adskillelse af maskineriet.
19.10.193319.10.1933Forsejlet fra København til Aarhus
20.10.193323.12.1933I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
23.12.193324.12.1933Sejlet ekstratur Kalundborg af 23.00, Aarhus an 02.45
24.12.193304.04.1934I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
04.04.193404.04.1934Forsejlet fra Aarhus til B&W i København
05.04.193425.04.1934B&W værft i København. Der blev foretaget reparation af yderklædning med ny plade, og der har været foretaget stort maskineftersyn, hvorunder hele maskineriet har været adskilt. Skylleluftblæserne er ligesom i M/S »Jylland« ændret til elektrisk drift (påsat elmotor til træk af skylleluftsblæseren), og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet. Også i dok.
26.04.193426.04.1934Forsejlet fra København til Aarhus
26.04.193409.10.1934I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
09.10.193410.10.1934Forsejlet fra Kalundborg til København
11.10.193410.11.1934Orlogsværftet i København, også i dok
11.11.193423.03.1935I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
23.03.193524.03.1935Forsejlet fra Kalundborg til København
25.03.193511.04.1935B&W værft i København, også i dok
12.04.193507.10.1935I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
07.10.193508.10.1935Forsejlet fra Kalundborg til København
08.10.193531.10.1935B&W værft i København, også i dok, der blev installeret et nyt agterspil og indrettet automatisk telefoncentral.
01.11.193502.11.1935Forsejlet fra København til Kalundborg
02.11.193529.03.1936I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
30.03.193604.04.1936Orlogsværftet i København, også i dok
05.04.193608.10.1936I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
08.10.193609.10.1936Forsejlet fra Aarhus til København
10.10.193603.11.1936B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn B, hvorunder varmeinstallation og ventilation i ryge- og spisesaloner er ændret til 4 Aeroventskabe og 1 Termoaggregat. Alt i maskinen har været adskilt for eftersyn. Også i dok.
03.11.193604.11.1936Forsejlet fra København til Aarhus
04.11.193608.02.1937I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
09.02.193709.02.1937Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is
10.02.193713.02.1937Maskinreparation ved kaj i Aarhus
14.02.193704.04.1937I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
05.04.193710.04.1937B&W værft i København, dokning
11.04.193725.09.1937I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
26.09.193726.09.1937Muligvis forsejlet via Storstrømmen (indvielse af Storstrømsbro denne dag)
27.09.193727.09.1937Må have ligget i København
28.09.193723.10.1937Orlogsværftet i København. Roret har været udtaget for eftersyn og reparation. Begge master har været udtaget og afkortet af hensyn til skibets passage under Storstrømsbroen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt for eftersyn og en del fornyet. Alle glider-foringer er fornyet. To stempler i hjælpemotorerne er fornyet. Også i dok.
24.10.193724.10.1937Må have forsejlet denne dag fra København
25.10.193719.04.1938I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
20.04.193829.04.1938På værft i København - men hvilket af værfterne? Der blev installeret en ny hjælpemotor, og foretaget en derved nødvendiggjort flytning af værkstedsrum med deri værende værkstedsmaskiner.
30.04.193811.06.1938I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
11.06.193811.06.1938En avis skrev: Politiken har lejet et af ruteskibene til at udføre ekstrasejlads fra Kalundborg kl 08.00 til Aarhus i anledning af landskamp, retur ved 22-tiden.
12.06.193815.06.1938I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller evt. på værft
16.06.193809.10.1938I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
10.10.193810.10.1938Forsejlet fra Aarhus til Nakskov
10.10.193807.11.1938Nakskov værft, ankom 10.10 kl 15.00
07.11.193809.11.1938I Nakskov værfts flydedok
09.11.193812.11.1938Nakskov værft, afsejlet 12.11 kl 08.30
13.11.193815.05.1939I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
15.05.193915.05.1939Forsejlet fra Aarhus til København
16.05.193925.05.1939B&W værft i København
25.05.193926.05.1939Forsejlet fra København til Aarhus
26.05.193901.11.1939I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
02.11.193902.11.1939Nakskov værft, ankom 02.11 kl 14.00
02.11.193909.11.1939I Nakskov værfts flydedok
09.11.193926.11.1939Nakskov værft, afsejlet 26.11 kl 08.00
27.11.193926.01.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
26.01.194026.01.1940Fik maskinskade ved Refsnæs, (fejl i ledning som fører kølevand til motoren), kommet i havn i Kalundborg kl 18 ved egen hjælp
27.01.194027.01.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
28.01.194030.01.1940Uregelmæssig sejlads på grund af is, turene gennemføres med mindre forsinkelser, KALUNDBORG ankom Kalundborg den 30.01 kl 19.00
31.01.194031.01.1940Kun nået til Vesborg Fyr på grund af isen
01.02.194001.02.1940Nået til Aarhus kl 13.00 på grund af isen
02.02.194002.02.1940Forsøgt sejlads, måtte hjælpes til Kalundborg af FREIA da færgen fik maskinskade
03.02.194003.02.1940Reparerede maskinskade
03.02.194004.02.1940Lå i Kalundborg
05.02.194005.02.1940Sejlet fra Kalundborg kl 08.30, nået til Aarhus kl 16.30, 285 passagerer med
06.02.194006.02.1940Sejlet fra Aarhus kl 08.15, an Kalundborg kl 15.05, men uregelmæssigt i isen
07.02.194007.02.1940Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, men uregelmæssigt i isen
08.02.194008.02.1940Afgik Aarhus kl ca 06.15 i konvoj med STOREBÆLT og FREIA
08.02.194008.02.1940Ud for Hjelm hjulpet STOREBÆLT der lå fast i isen
08.02.194008.02.1940Kort efter lød der en eksplosion fra KALUNDBORGs maskine
08.02.194008.02.1940Taget på slæb af STOREBÆLT til Refsnæs
08.02.194009.02.1940Slæbt fra Refsnæs til Kalundborg af FREIA, an 09.02.1940 kl 09.00
09.02.194009.02.1940Oplagt i Kalundborg for maskinreparation
10.02.194002.03.1940Maskinreparation og oplagt, da overfarten var indstillet på grund af is
03.03.194003.03.1940Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, anløbet Ballen Havn på grund af isen
04.03.194004.03.1940Sejlet fra Aarhus til Ballen havn på Samsø på grund af isen
05.03.194005.03.1940Sejlet fra Ballen kl 07.00 til Kalundborg, an 09.00
05.03.194009.03.1940Sejlet, men uregelmæssigt på grund af isen, Samsø anløbet
10.03.194014.04.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
15.04.194021.04.1940Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare
xx.04.1940xx.04.1940Forsejlet fra Kalundborg til København
22.04.194015.05.1940Orlogsværftet i København, i dok, minesikringskabel må være monteret her.
17.05.194017.05.1940Passeret bommen i Københavns Havn for udgående
17.05.194017.05.1940Afmagnetisering ??
17.05.194017.05.1940Passeret bommen i Københavns Havn for indgående
17.05.194019.05.1940Måske ligget stille ??
19.05.194019.05.1940Passeret bommen i Københavns Havn for udgående
xx.05.1940xx.05.1940Forsejlet fra København til Kalundborg
21.05.194001.06.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller JYLLAND i fart
02.06.194010.06.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
10.06.194010.06.1940Sejlet særtur fra Kalundborg kl 17.00 direkte til Aarhus, Storebælt indstillet.
11.06.194011.06.1940Sejlet særtur fra Aarhus kl 06.30 direkte til Kalundborg, Storebælt indstillet.
11.06.194012.06.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
12.06.194012.06.1940Sejlet særtur fra Kalundborg kl 17.30 direkte til Aarhus, Storebælt indstillet.
13.06.194013.06.1940Sejlet særtur fra Aarhus kl 06.30 direkte til Kalundborg.
13.06.194028.06.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
29.06.194029.06.1940Daglig sejlads mellem Kalundborg-Kolby Kås-Århus. Ophører ultimo juli. Færgen Kalundborg afgik fra Kalundborg
30.06.194030.06.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
01.07.194001.07.1940Afgik fra Kalundborg med 800-900 passagerer og biler fyldt op i den ene side
02.07.194026.07.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
27.07.194027.07.1940Daglig sejlads fortsat til 15.08.1940
27.07.194015.08.1940I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
16.08.194014.09.1940Sejlads hver anden dag. Ulige dage fra Kalundborg
14.09.194014.09.1940Sejler sidste tur med afgang fra Aarhus
14.09.194015.09.1940Forsejlet fra Kalundborg til København
15.09.194018.10.1940B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn II med fuldstændig adskillelse af maskineriet, og der er foretaget skiftning af drivskruen. Færgen fik installeret højttaleranlæg. Også i dok.
19.10.194019.10.1940Københavns Frihavn (evt. afmagnetisering?)
20.10.194020.10.1940På rejse fra København til Kalundborg i ballast. Søforklaring i Kalundborg den 28.oktober. Søforklaring i København den 2.november. Kollision med SVALEN af Haderslev i Københavns Havn: Kl 07.39 afgik KALUNDBORG fra færgelejet i Frihavnen. Kort efter kom M/S SVALEN af Haderslev i sigte om styrbord styrende mod Kroneløbet. Ombord på KALUNDBORG blev maskinen, der gik fuld kraft frem, beordret langsomt frem. Da skibene havde passeret bølgebryderen, blev der fra KALUNDBORG, der var ca. 150 meter agten for SVALEN givet to korte toner med luftfløjten samtidig med at roret blev lagt bagbord. Kort efter synes SVALEN at dreje bagbord over. Da en kollision synes uundgåelig blev maskinen beordret fuld kraft bak, hvilket tilkendegaves med tre korte toner med luftfløjten, men umiddelbart efter tørnede SVALEN med bagbords side mod KALUNDBORG's styrbords bov. Ved kollisionen tog KALUNDBORG ingen nævneværdig skade. Af den af SVALENs besætning afgivne forklaring fremgaar, at dette skib Kl. 7.30 afgik fra Nyhavn. Da SVALEN var i Nærheden af Trekroner-bølgebryder, sås KALUNDBORG for udgående komme fra Frihavnen. Umiddelbart efter at SVALEN havde passeret bølgebryderen, hørtes der fra KALUNDBORG, som befandt sig ca. 200 m agterude om bagbord, fire korte toner. Da der syntes fare for en kollision, blev roret lagt styrbord, men umiddelbart efter tørnede KALUNDBORG med stævnen mod SVALENs bagbords laaring. Ved kollisionen fik SVALEN en del af skanseklædningen og gelænderet paa broen trykket ind, flere lønningsstøtter bøjet og bagbords lanterne og redningsbaadens klamper beskadiget. Anm: Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at der fra KALUNDBORG ikke blev udvist tilstrækkelig forsigtighed ved passagen af SVALEN.
20.10.194020.10.1940Forsejlet fra København til Kalundborg
21.10.194019.02.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
19.02.194119.02.1941Sejlet fra Kalundborg, Aarhus an kl 20.00
20.02.194124.02.1941Oplagt i Aarhus, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare
25.02.194125.02.1941Nåede frem til Kalundborg denne aften
25.02.194116.03.1941Oplagt med skade på skruen
17.03.194117.03.1941Forsejlet fra Kalundborg til København
17.03.1941xx.03.1941Orlogsværftet i København
25.03.194114.04.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
14.04.194114.04.1941Fra Århus til Kalundborg 1.000 rejsende med
14.04.194120.07.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
20.07.194120.07.1941Ruten midlertidig indstillet. Lå i Århus
xx.xx.1941xx.xx.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.08.194103.08.1941Fra Århus til Kalundborg
03.08.194112.08.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
12.08.194112.08.1941Fra Århus til Kalundborg. En time forsinket
12.08.194117.09.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
18.09.194118.09.1941Forsejlet fra Aarhus til København
18.09.194124.10.1941B&W værft i København. Færgen fik installeret en ny kølevandspumpe til hjælpemotor, og drivskruen blev skiftet. Minesikringskablet blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere for maskinrummet. Kabyskomfurerne ændret fra olie- til kulfyring. Også i dok.
25.10.194126.10.1941Ligger i reservefærgelejet i Københavns Frihavn
26.10.194126.10.1941Passeret bommen i Københavns Havn for indgående
26.10.194127.10.1941Afmagnetisering ??
27.10.194127.10.1941Passeret bommen i Københavns Havn for udgående
27.10.194128.10.1941Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom Kalundborg ved middagstid
29.10.194129.10.1941Indsat mellem Kalundborg-Kolby Kås-Århus. Afgang fra Kalundborg
29.10.194120.12.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
20.12.194120.12.1941Fra Århus til Kalundborg 700 rejsende
21.12.194121.12.1941Fra Kalundborg til Århus 800 rejsende
22.12.194122.12.1941I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
23.12.194123.12.1941Fra Kalundborg til Århus
23.12.1941.194102.01.1942I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
02.01.194202.01.1942Fra Århus til Kalundborg
02.01.194224.01.1942I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
25.01.194225.01.1942Uregelmæssig sejlads på grund af is, ankom Kalundborg kl 18.30
26.01.194226.01.1942Uregelmæssig sejlads på grund af is
27.01.194227.01.1942Uregelmæssig sejlads på grund af is, 5 timer forsinket
28.01.194228.01.1942Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl 22.10.
29.01.194229.01.1942Uregelmæssig sejlads på grund af is, skulle sejle i dagslys, afgang fra Aarhus kl 08.00, nåede kun til Kolby Kås
30.01.194230.01.1942Nåede Kalundborg med 23 timers forsinkelse. Overfarten indstillet midlertidigt. Megen is ved Ljushagen og Bolsaksen.
30.01.194214.02.1942Overfarten indstillet på grund af is, note siger sejlads Kalundborg-Kolby Kås hver anden dag
15.02.194215.02.1942Sejlads genoptaget. Afgang fra Kalundborg kl. 10.30 få rejsende meget gods
16.02.194216.02.1942Retur fra Kolby Kås
18.02.194218.02.1942Store isvanskeligheder særlig ved Ljushagen
19.02.194219.02.1942Fra Kolby Kås kl. 10.00, Ankomst Kalundborg 19.00. 20 rejsende
20.02.194220.02.1942På rejse fra Samsø til Kalundborg med stykgods. Kollideret den 20.02.1942 i Storebælt. Hjalp BYGDØY af Oslo fri af isen syd for Samsø (BYGDØY var af isen presset fra Hals til syd for Samsø. Havde siddet fast nogle dage og var ved at løbe tør for proviant). Søforklaring i Kalundborg 05.03.1942. Kl ca 13.30, da KALUNDBORG brød rende i isen for S/S BYGDØY af Oslo, løb KALUNDBORG fast i Isen. Der blev straks afgivet tre korte toner med sirenen, men umiddelbart efter tørnede BYGDØY med Stævnen mod KALUNDBORG's Agterende. Ved kollisionen fik begge skibe mindre ovenbords skader. Af den af BYGDØYs besætning afgivne forklaring fremgaar, at da dette skib kl. ca. 13.30 fulgte efter KALUNDBORG, løb KALUNDBORG fast i Isen. Maskinen blev straks sat paa fuld kraft bak, men umiddelbart efter skete Kollisionen som ovenfor anført. Anm: Årsagen til kollisionen fremgår af det ovenfor anførte.
21.02.194221.02.1942Fra Kolby Kås til Kalundborg
22.02.194222.02.1942Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 16.00
23.02.194223.02.1942Ikke så vanskelige isforhold
26.02.194226.02.1942Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 18.40
27.02.194227.02.1942Fra Kolby Kås til Kalundborg
05.03.194205.03.1942Var 12 timer om turen fra Kolby Kås til Kalundborg.Is ved Ljushagen. Fremover fra Kalundborg mandag og torsdag. Fra Kolby Kås tirsdag og fredag.
12.03.194212.03.1942Fra Kalundborg til Kolby Kås
17.03.194217.03.1942Kom til Kalundborg kl. 13.20
19.03.194219.03.1942Sejlede planmæssigt fra Kalundborg uden passagerer men med gods. Sad fast i isen.
20.03.194220.03.1942Kom fri af isen og nåede Kolby Kås
21.03.194221.03.1942Fra Kolby Kås til Kalundborg. Ankomst kl. 22.00
23.03.194229.03.1942Tur aflyst p.g.a. maskinskade (reparerede til 29.03.1942)
30.03.194230.03.1942Afsejlet planmæssigt til Kolby Kås og Aarhus. Første gang siden 29.01.1942
30.03.194224.04.1942I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
24.04.194224.04.1942På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer og stykgods. Havareret ved eksplosion den 24.04.1942 i Kalundborg fjord. Fra søforklaring og søforhør i Kalundborg den 02.05.1942. Kl 12.40 da KALUNDBORG befandt sig ca. 2 1/2 sømil 166° fra Revsnæs fyr ved den fjerde Kost fra Gisseløre, skete en kraftig eksplosion agten for styrbords låring. De vandtætte døre blev straks lukket og redningsbådene svunget ud. Ved pejling konstateredes vand i maskinrummet. Ved fløjtesignaler tilkaldtes tre skibe, som befandt sig i Nærheden. To af disse begyndte at bugsere KALUNDBORG mod land, medens det tredje optog nogle af passagererne, af hvilke flere var lettere såret af glassplinter. Senere kom flere skibe til, deriblandt to bjærgningsdampere, og kl. ca. 14.45 blev KALUNDBORG sat på grund ud for Kysthospitalet. En dykkerundersøgelse viste, at en søventil var beskadiget, og efter at denne var blevet midlertidig tætnet, kunde skibet kl. 20.50 slæbes af grunden og bugseres til Kalundborg. Ved eksplosionen blev skibet stærkt beskadiget. Anm. Eksplosionen antages at skyldes Krigsårsager. Kl 12.40 minesprængt i Kalundborg Fjord. De rejsende (500) sejles tilbage til Kalundborg af 4 mindre fartøjer.
24.04.194227.04.1942Oplagt i Kalundborg
27.04.194228.04.1942Slæbt fra Kalundborg til København
28.04.194210.07.1942Orlogsværftet i København, også i dok
10.07.194210.07.1942Slæbt fra København til Helsingør
10.07.194206.05.1943Helsingør værft, også i dok Skibet blev efter en mineeksplosion bjærget og bragt til værft for reparation. Under denne er stævn og yderklædning blevet fornyet i stor udstrækning, og i forbindelse dermed er apteringen i saloner, kamre og i sovekahytter samt på hoveddæk og lukket awningdæk med rygesalon nedtaget, oprettet eller fornyet. Kabyssen er forandret og gjort større. Hele maskineriet med hjælpemaskiner blev udtaget af skibet; aksler, krumtapaksler og lejer blev oprettet med nødvendig fornyelse af bundrammen. Hovedmaskinerne blev taget i land og opstillet paa prøveplan i værkstedet. Maskineriet er nu opstillet ombord i nye stativer og med nye cylindre. Alle 5 hjælpemotorer og alle hjælpemaskiner er repareret med forskellige fornyelser. Samtlige dynamoer og motorer har været sendt til firmaet Thomas B. Thrige til omisolering. Minekablet er fornyet og omlagt indenbords. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.
06.05.194306.05.1943Passeret bommen i Københavns Havn for indgående, formentlig afmagnetisering?
06.05.194307.05.1943Ankom Kalundborg fra København
07.05.194313.10.1944Oplagt i Kalundborg
13.10.194413.10.1944Slæbt fra Kalundborg til Kalundborg fjord af bugserbåden VULCAN
13.10.194419.10.1944Ligget i Kalundborg fjord
19.10.194419.10.1944Slæbt fra Kalundborg fjord til Isefjorden af bugserbåden VULCAN
xx.10.1944xx.xx.1945Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjord syd for Orø
xx.xx.1945xx.xx.1945Tyskerne krævede atter skibene, arbejdet gik i gang med at samle motorerne.
xx.xx.194517.05.1945Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjord syd for Orø
17.05.194517.05.1945Slæbt til Holbæk i maj 1945
17.05.194522.05.1945Oplagt i Holbæk
22.05.194522.05.1945Besætninger rejst fra Kalundborg til Holbæk
22.05.194524.05.1945Oplagt i Holbæk
24.05.194524.05.1945Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet
24.05.194501.06.1945Orlogsværftet i København
01.06.194502.06.1945Forsejlet fra København til Kalundborg, modtaget af 2.000 mennesker ved ankomsten
02.06.194509.06.1945Ligget i Kalundborg, og ventet på at minestrygning var afsluttet
09.06.194520.06.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus tirsdage, torsdage, lørdage
20.06.194520.06.1945Kom til Kalundborg med en halv snes rejsende
21.06.194521.06.1945Fra Kalundborg til Århus fyldt med rejsende
21.06.194524.06.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus tirsdage, torsdage, lørdage
25.06.194527.06.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage
27.06.194527.06.1945Kun få rejsende fra Kalundborg til Århus. Skyldes nok krav om adgangsbillet. Flere tog chanchen uden adgangsbillet på Storebælt. Kunne her komme med godsfærger uden adgangsbillet.
27.06.194509.07.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage
09.07.194509.07.19451.200 rejsende med fra Århus til Kalundborg. Trafikken var på sit højeste
09.07.194513.07.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage
13.07.194513.07.1945Der blev taget 71% i drikkepenge på overfarten. Priskontrollen greb ind. En øl kostede kr. 1,25
14.07.194514.07.1945Kronprinsparet og de to prinsesser med fra Århus til Kalundborg. Fortsatte til København i bil
14.07.194530.07.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage
30.07.194530.07.1945Fra Århus til Kalundborg med 1.100 rejsende
30.07.194511.10.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage
11.10.194514.10.1945I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt
14.10.194514.10.1945Første sejlads om søndagen. Fra Århus til Kalundborg med 450 rejsende og 10-12 biler
14.10.194523.04.1946I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt
23.04.194624.04.1946Forsejlet fra Aarhus til København
24.04.194602.07.1946B&W værft i København, skibet har været underkastet hovedsyn I
24.04.194602.07.1946B&W værft i København
02.07.194602.07.1946Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns havn
03.07.194603.07.1946Forsejlet fra København til Kalundborg
04.07.194603.02.1947I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
04.02.194704.02.1947Fra Kalundborg til Aarhus. Generes af meget is i Aarhus-bugten.
07.02.194707.02.1947Fra Aarhus til Kalundborg. Isbryderen STOREBJØRN hjalp gennem isen i Aarhusbugten. Blev en time forsinket. 40 biler med.
08.02.194708.02.1947Fra Kalundborg til Aarhus. Måtte have isbryderhjælp i Aarhus-bugten. Ankom til Aarhus kl 23.00.
09.02.194709.02.1947Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl 23.10. Havde 300 passagerer med.
10.02.194710.02.1947Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus sent på aftenen.
11.02.194711.02.1947Ingen sejlads. Fremover afgang fra Kalundborg kl 9.30 og fra Aarhus kl 8.15.
12.02.194712.02.1947Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl 19.00.
13.02.194713.02.1947Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus kl 19.45.
14.02.194714.02.1947Fin dag. Kom til Kalundborg kl 15.00 fra Aarhus.
15.02.194715.02.1947Fra Kalundborg til Aarhus.
16.02.194716.02.1947Fik wire i skruen ved Tunø. Lå stille en time. Kom til Kalundborg kl 22.40 med 200 rejsende.
17.02.194717.02.1947Dykker nede for at fjerne wiren fra skruen. Meget besværligt. Sejladsen til Aarhus aflyst.
18.02.194718.02.1947Først fra Kalundborg kl 15.00 på grund af maskinskade. Nåede Kolby Kås ved midnat.
19.02.194719.02.1947Fra Kolby Kås kl 8.00. Var i Aarhus kl 13.30. Skal have repareret maskinskade. Varighed omkring 8 dage.
20.02.194730.03.1947Oplagt i Aarhus, da sejladsen på overfarten var indstillet på grund af for megen is.
31.03.194731.03.1947Fra Aarhus kl 13.00. Fik hjælp af STOREBJØRN. Var i Kolby Kås kl 16.00. 300 rejsende og 125 tons gods med.
01.04.194701.04.1947Fra Kolby Kås kl 12.40. Fik hjælp af STOREBJØRN i Aarhus-bugten
02.04.194702.04.1947Fra Aarhus kl 12.00 til Kolby Kås.
03.04.194703.04.1947Fra Kolby Kås til Aarhus.
04.04.194704.04.1947Ingen sejlads (Langfredag)
05.04.194705.04.1947Fra Aarhus til Kolby Kås.
06.04.194706.04.1947Fra Kolby Kås til Aarhus.
07.04.194707.04.1947Fra Aarhus til Kolby Kås.
08.04.194708.04.1947Fra Kolby Kås kl 10.10 til Kalundborg. Ankomst 12.39
09.04.194709.04.1947Planmæssig sejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus genoptages.
10.04.194710.04.1947I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
11.04.194711.04.1947Kun 150 passagerer med fra Kalundborg til Aarhus. Fuldt optaget af biler og gods.
12.04.194707.10.1947I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
08.10.194709.10.1947Forsejlet fra Kalundborg til København
09.10.194703.12.1947B&W værft i København, skibet har været underkastet hovedsyn I, skibet har været underkastet hovedsyn II
03.12.194703.12.1947Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
04.12.194704.12.1947Kompasrettet, forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl 19.30
05.12.194717.03.1948I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
17.03.194821.03.1948Fik eftersyn og udskiftet et defekt leje i Kalundborg
22.03.194814.06.1948I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
14.06.194814.06.1948Kontrolmålt i Aarhus havn
14.06.194808.11.1948I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
09.11.194816.11.1948Aalborg værft for bundsmøring
16.11.194816.11.1948Forsejlet fra Aalborg til København
17.11.194817.11.1948Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
18.11.194819.11.1948Forsejlet fra København via Aarhus, ankommet til Kalundborg kl 01.30
19.11.194821.03.1949I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
22.03.194922.03.1949Forsejlet tidligt på dagen fra Kalundborg til København
22.03.194907.05.1949B&W værft i København, skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 21.2.1950-28.3.1950
07.05.194907.05.1949Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
08.05.194909.05.1949Formentlig sejlads fra København til overfarten
10.05.194903.08.1949I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.08.194903.08.1949Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket.
04.08.194911.08.1949I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
11.08.194911.08.1949Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket.
12.08.194903.09.1949I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.09.194903.09.1949Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket.
04.09.194907.10.1949I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
07.10.194907.10.1949Kontrolmålt i Aarhus havn
07.10.194911.10.1949I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
13.10.194913.10.1949Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
14.10.194914.10.1949Forsejlet fra København til overfarten
15.10.194919.02.1950I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
20.02.195020.02.1950Må have ligget i Aarhus
21.02.195028.03.1950Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 22.3.1949-7.5.1949
28.03.195028.03.1950Kontrolmålt i Aarhus havn samt forsejlet til København
29.03.195029.03.1950Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
30.03.195030.03.1950Forsejlet fra København til Aarhus
31.03.195024.06.1950I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
24.06.195024.06.1950Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket.
25.06.195005.07.1950I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
05.07.195005.07.1950Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket.
06.07.195014.07.1950I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
14.07.195014.07.1950På rejse fra Kolby Kås til Aarhus med passagerer. Kollideret med motorjagten ELLEN af Knebel under forhaling i Aarhus havn. Påsejlet den 14.07.1950 i Aarhus havn. Søforklaring i Aarhus den 19.07.1950. Kl. ca. 2350, da ELLEN under en stiv sydøstlig kuling lå fortøjet ved kaj nr. 19, tørnede motorfærgen KALUNDBORG af Kalundborg, der var ved at gå til kaj, med agterstævnen mod ELLENs styrbords side, hvorved skibet blev svært beskadiget. Af den af KALUNDBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da KALUNDBORG kl. ca. 2350 under en stiv sydøstlig kuling skulle til at lægge til ved kaj nr. 9, begyndte skibet at drive agterover. Det forsøgtes at få tørn om spilkoppen på ankerspillet med en forwire, men middelbart efter skete påsejlingen som ovenfor anført. Anmærkning. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes vejrforholdene.
15.07.195006.02.1951I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
07.02.195103.03.1951Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn.
04.03.195104.03.1951Kontrolmålt i Aarhus havn samt forsejlet til København
05.03.195105.03.1951Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
06.03.195106.03.1951Forsejlet fra København til overfarten
07.03.195107.01.1952I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
08.01.195208.01.1952Passeret bommen i Københavns Havn for indgående
08.01.195214.02.1952Orlogsværftet i København, skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere.
14.02.195214.02.1952Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn, passeret bommen i Københavns Havn for udgående
15.02.195215.02.1952Forsejlet fra København til Kalundborg
16.02.195218.09.1952I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
18.09.195219.09.1952Kompasrettet
19.09.195206.01.1953I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
07.01.195311.02.1953Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn. Under dette blev skorstenen, 1 stk. last-, spule- og brandpumpe, gulvbelægningen i 1. kl. hall samt møbelbetræk i 1. kl. damesalon og i privatkahytten fornyet. Under hensyn til nye bestemmelser i »International konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen« blev skibet samtidig forsynet med et skumslukningsanlæg, der kan dække såvel hoveddæk som maskinrum, samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen.
11.02.195311.02.1953Forsejlet fra Aarhus til Langelinie i København
12.02.195312.02.1953Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn, kompasrettet i København
13.02.195313.02.1953Forsejlet fra København til Aarhus
14.02.195303.01.1954I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.01.195403.01.1954Fik en trosse i skruen i Aarhus Havn - en dobbelttur aflyst
04.01.195410.01.1954I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
11.01.195411.01.1954Forsejlet fra Kalundborg tidligt om morgenen til Aalborg værft
12.01.195408.02.1954Aalborg værft, skibet har været underkastet hovedsyn. Under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. Radiosenderen blev udskiftet med en ny. Endvidere installeredes ved nævnte lejlighed en reserve hydroforpumpe og en 60 1 damp-suppekoger.
09.02.195409.02.1954Forsejlet fra Aalborg til København
10.02.195410.02.1954Kontrolmålt og afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn
13.02.195413.02.1954Forsejlet fra København til Aarhus
14.02.195422.02.1954I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, som eneste færge
22.02.195422.02.1954Sad fast i isen ved Sletterhage efter afgang Aarhus, ankom Kolby Kås kl 19.30, ankom Kalundborg kl 22.45. Retur fra Kalundborg kl 23.30.
23.02.195423.02.1954Ankom Aarhus kl 08.30.
23.02.195425.02.1954Uregelmæssig sejlads som følge af is
26.02.195408.03.1954Kun sejlads mellem Kalundborg og Kolby Kås. Aarhusbugten lukket af is.
09.03.195409.03.1954Afgang Kalundborg kl 17.42, ankom Aarhus kl 3.30. Fik hjælp af isbryderen ISBJØRN ved Sletterhage.
10.03.195411.03.1954Uregelmæssig sejlads som følge af is
12.03.195412.03.1954Meget gods fra Kolby Kås. Ankom først i Aarhus kl 24.00.
13.03.195415.03.1954Uregelmæssig sejlads som følge af is
16.03.195416.03.1954Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. Måtte have hjælp af ISBJØRN
17.03.195417.03.1954Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. 50 minutter forsinket ved ankomst til Kalundborg.
18.03.195401.04.1954I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
02.04.195406.04.1954Aarhus værft, dokning
07.04.195409.04.1954Ligget ved Pier 1 i Aarhus
10.04.195410.04.1954Forsejlet fra Aarhus til Kalundborg
11.04.195409.01.1955I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
10.01.195512.02.1955Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev der installeret et dybfrysningsanlæg, og under dokningen blev et brud på agterstævnen repareret og roret oprettet.
12.02.195512.02.1955Kontrolmålt i Aarhus havn
13.02.195518.03.1955I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
19.03.195520.03.1955En af disse dage forsejlet fra Kalundborg til Helsingør
20.03.195530.03.1955På Helsingør værft for reparation af skrueaksel
31.03.195501.10.1955I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
01.10.195501.10.1955kl 12.15 forsøgt at redde 2 fiskere fra Motorbåden INGE af Aarhus. Motorbåd INGE af Aarhus. På fiskeri i Aarhus bugt. Kæntret og forlist den 01.10.1955 i Kattegat; 2 omkomne. Søforhør i Aarhus den 03.10.1955. Kl. ca. 0600 sejlede INGE fra Aarhus. Kl. 1215 blev den under en hård VestNordVestlig kuling med byget vejr observeret fra M/S „KALUNDBORG" af Kalundborg drivende med motorstop på pladsen 56°07'Nord 10°19'5 Øst. KALUNDBORG lagdes til luvart af båden, og der kastedes en fangline og en kasteline over til de ombordværende. Linerne blev grebet, men da de holdtes tot, skar båden ind mod KALUNDBORG og faldt tværs i søen, hvorefter den kæntrede og besætningen — 2 mand — faldt i vandet. Fra KALUNDBORG blev der kastet 3 redningskranse ud til de overbordfaldne, der sås klamre sig til den synkende båd, og straks efter sattes jollen i vandet. Et par minutter senere sås de 2 mand gå til bunds ca. 10—15 m agten for KALUNDBORG. Der blev søgt i ca. 1 time efter de forulykkede, men uden resultat. Anm. 1. De omkomne var: Arbejdsmand William Horslam-Nielsen og Ole Tonny Holm, begge af Aarhus. Anm. 2. Årsagen til ulykken fremgår af det ovenfor anførte.
01.10.195503.12.1955I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.12.195503.12.1955Stempelsprængning under sejlads ved Røsnæs, returneret til Kalundborg
04.12.195506.12.1955Maskinreparation i Kalundborg af et beskadiget stempel
07.12.195530.01.1956I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
31.01.195631.01.1956Ankom til Aarhus værft kl 11.30 (kun et skib i fart Kb-Ahv 3101-0903)
01.02.195603.03.1956Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn, herunder er styrehuset udvidet og radar installeret.
04.03.195605.03.1956I Aarhus
06.03.195606.03.1956Forsejlet kl 07.00 fra Aarhus til Københavns Frihavn
07.03.195607.03.1956Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns Havn fra kl ca 08.00 til ca 12.00
08.03.195608.03.1956Afgang kl 07.00, til kompasretning, derefter passeret Middelgrunden kl ca. 9.00 for nordgående, ankom Kalundborg kl ca 17.30
09.03.195609.03.1956Lå i Kalundborg
10.03.195621.03.1956I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
22.03.195606.04.1956Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt?), nogle dage var alene JYLLAND i fart
07.04.195611.06.1956I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
12.06.195614.06.1956B&W værft i København, bundbehandling
15.06.195616.06.1956Formentlig sejlads til overfarten
17.06.195605.01.1957I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
05.01.195706.01.1957Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft
06.01.195701.02.1957Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn
02.02.195702.02.1957Kontrolmålt i Aarhus, afmagnetisering ikke nødvendig
03.02.195703.02.1957Rette kompasser i Aarhus
04.02.195705.02.1957Lå i Aarhus 04.02.1957, i fart fra Aarhus 05.02.1957
05.02.195707.05.1957I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
07.05.195708.05.1957Aarhus værft fra 07.05 kl ca 17 til 08.05 kl ca 08 (rep af sideport)
08.05.195707.01.1958I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
09.01.195809.01.1958I Aarhus havn
10.01.195808.02.1958Aarhus værft, årligt eftersyn
09.02.195809.02.1958Kontrolmålt i Aarhus, retter kompasser, reparerer maskinskade
12.02.195814.08.1958I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
14.08.195814.08.1958Skibets Decca i uorden - Decca selskab underrettet
14.08.195807.01.1959I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
08.01.195908.01.1959I Aarhus havn
09.01.195912.01.1959Aarhus værft, årligt eftersyn
12.01.1959xx.0x.1959I dok på Aarhus værft
xx.0x.195905.02.1959Aarhus værft, årligt eftersyn
06.02.195906.02.1959Kompasrettet
07.02.195910.01.1960I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
10.01.196009.02.1960Aarhus værft, årligt eftersyn
10.02.196004.01.1961I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
05.01.196101.02.1961Aalborg værft
01.02.196101.02.1961En avis skrev: hærværksmænd har været på spil på statsbanernes motorskib Kalundborg som for tiden er til reparation på Aalborg værft. Et brandskab er slået itu, desuden er der knust en rude og stjålet en del værktøj, hamre, save med videre. Hærværket og tyveriet er meldt til kriminalpolitiet.
01.02.196103.02.1961Aalborg værft
03.02.196104.02.1961Kompasrettet
04.02.196109.02.1962I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
10.02.196212.02.1962Aarhus værft
12.02.196210.03.1962Aarhus værft, årligt eftersyn
10.03.196210.03.1962Kompasrettet
11.03.196203.04.1962I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
03.04.196205.04.1962Aarhus værft for maskinreparation
06.04.196205.07.1962I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
05.07.196205.07.1962Samsø Landboforening på udflugt til Ar, skibet afgik Kb 04.20
05.07.196219.08.1962I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
19.08.196219.08.1962Skibet skal ekstraordinært stoppe ved Tunø på afgangen fra Aarhus kl 11.50
19.08.196224.10.1962I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
24.10.196226.10.1962Aarhus værft
27.10.196203.02.1963I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
04.02.196328.02.1963Aarhus værft, årligt eftersyn
01.03.196310.03.1963Formentlig oplagt på grund af is
11.03.196326.04.1963I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
26.04.196302.05.1963Aarhus værft, bundbehandling og dokning efter sejlads i is
03.05.196303.05.1963I fart fra Aarhus kl 11.50
03.05.196331.07.1963I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
31.07.196331.07.1963Sejlet udflugtssejlads på Aarhus-bugten fra kl 19 til kl 23
31.07.196302.02.1964I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus
02.02.196402.02.1964Ud af fart i Aarhus om eftermiddagen
03.02.196403.02.1964Forsejlet fra Aarhus til Nyborg
03.02.196403.10.1964Oplagt i Nyborg
04.10.196404.10.1964Forsejlet fra Nyborg til København
05.10.196424.10.1964B&W værft i København, årligt eftersyn
24.10.196424.10.1964Forsejlet fra København til Kalundborg
25.10.196405.12.1964I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Svendborg værft)
06.12.196406.12.1964Lå stille i Aarhus
07.12.196407.12.1964I fart fra Aarhus kl 11.50/11.55
07.12.196421.01.1965I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (JYLLAND på Nakskov værft)
22.01.196522.01.1965Forsejlet fra Aarhus til Nyborg
23.01.196510.10.1965Oplagt i Nyborg
11.10.196524.10.1965Aarhus værft, årligt eftersyn
24.10.196524.10.1965Kompasrettet
25.10.196502.11.1965I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Orlogsværftet)
02.11.196502.11.1965Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret
02.11.196510.12.1965I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Orlogsværftet)
10.12.196510.12.1965Solgt til Gulf Marine Lines Co. Ltd., E.L. Shurwaik Street 4, P.O.Box 4636, Kuwait for 25.000 £
10.12.196518.12.1965I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Orlogsværftet)
19.12.196508.01.1966I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (JYLLAND i Frederikshavn)
08.01.196608.01.1966Sidste dag i fart for DSB
08.01.196608.01.1966Ud af fart i Aarhus efter ankomst fra Kalundborg
09.01.196609.01.1966Forsejlet fra Aarhus til København, Frihavnsfærgelejet
13.01.196613.01.1966Salget til Gulf Marine Lines Co. Ltd., Panama blev registreret og skibet blev udslettet af registret denne dag
14.01.196614.01.1966Skiftet plads i Københavns Havn til Redhavnen, derefter overdraget til de nye ejere, DSB-besætning gik fra borde kl 13.00
18.01.196618.01.1966Skiftet navn til DASMAN af Panama
30.01.196630.01.1966Sejlede fra København til Kuwait eller Saudiarabien
xx.xx.1966xx.07.1969Benyttet til transport af pilgrimme og ammunition
xx.07.196906.11.1970Oplagt i Suakin i Sudan
06.11.197006.11.1970Brand ombord i Suakin i Sudan
07.11.197007.11.1970Rullede over og sank, erklæret som totalforlist
xx.xx.1970xx.xx.1970Myndighederne forlangte vraget fjernet for at kunne bruge havnen
Kilder: Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen.
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19