Kalundborg
Leveret: 1931
Fra | Til | Aktivitet |
---|---|---|
10.02.1930 | 10.02.1930 | Søfartschef Neergaard var i Kalundborg for at forhandle med havneudvalget angående de forandringer der skal foretages med bolværket (op- og nedkørsel af biler), når det nye motorskib indsættes på ruten. Planen er udarbejdet. Der bliver plads til 40 biler. Skibet indsættes på ruten i 1931. |
05.09.1930 | 05.09.1930 | Aviserne skriver at Statsbanernes søfartsvæsen i nær fremtid udbyder skibet |
20.10.1930 | 20.10.1930 | Kontraheret ved A/S Burmeister&Wains Maskin- og Skibsbyggeri som nybygning nr 598 af De Danske Statsbaner. |
31.12.1930 | 31.12.1930 | Køllagt på B&W (Strandgadeværftet) |
18.04.1931 | 18.04.1931 | Navngivet KALUNDBORG af frk. Ellen Graae, trafikchefens datter, stabelafløbning. Agterenden var ved vælte over i beddingens væg |
14.07.1931 | 14.07.1931 | Prøvetur, bilbrev udstedt |
15.07.1931 | 15.07.1931 | Prøvetur i Øresund |
15.07.1931 | 15.07.1931 | Overtaget af DSB, Pris kr. 1.750.000 |
16.07.1931 | 16.07.1931 | Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Forsejlet fra København (Strandgadeværftet) kl 11.30, ankom Kalundborg kl 19.30 |
17.07.1931 | 17.07.1931 | Fremvisnings- og præsentationssejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
19.07.1931 | 30.11.1931 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
01.12.1931 | 13.12.1931 | Eftersyn hos B&W på Strandgadeværftet i København |
13.12.1931 | 13.12.1931 | Forsøgte at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Snekkersten |
13.12.1931 | 13.12.1931 | Returneret til B&W |
13.12.1931 | 15.12.1931 | Nyt maskineftersyn hos B&W |
15.12.1931 | 15.12.1931 | Forsøgt at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Gilleleje på grund af fejl ved skylleluftsblæseren |
15.12.1931 | 15.12.1931 | Returneret til B&W |
15.12.1931 | 17.12.1931 | Nyt maskineftersyn hos B&W |
17.12.1931 | 17.12.1931 | Forsejlet fra København til Aarhus |
18.12.1931 | 18.12.1931 | Gået i fart fra Aarhus |
18.12.1931 | 10.01.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
10.01.1932 | 10.01.1932 | Ved anløb af Kalundborg måtte færgen under svajning kaste anker på grund af sydøstlig storm og fik herved rykket bådebyggerens bedding op. |
10.01.1932 | 31.01.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
31.01.1932 | 31.01.1932 | Skiftedag, sejlede tom fra Aarhus til Kalundborg, Niels Holst tom modsat |
31.01.1932 | 14.03.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
14.03.1932 | 14.03.1932 | Under fortøjning i Kolby Kås rev færgen sig løs på grund af storm og måtte fortsætte til Kalundborg uden anløb. 4 passagerer til Samsø kom med retur næste dag. |
14.03.1932 | 22.04.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
22.04.1932 | 22.04.1932 | Sejlet fra Kalundborg kl 20.30 til B&W |
23.04.1932 | 23.04.1932 | Passeret bommen i Københavns Havn for indgående |
23.04.1932 | 13.05.1932 | B&W værft i København (Strandgadeværftet). Årligt eftersyn. Skibet har været underkastet lovbefalet stort hovedsyn med fuldstændig adskillelse af maskineriet. Herunder er alle cylinderdæksler blevet fornyet. |
13.05.1932 | 13.05.1932 | Passeret bommen i Københavns Havn for udgående og forsejlet fra København til Aarhus. |
14.05.1932 | 14.05.1932 | Gået i fart fra Aarhus |
14.05.1932 | 23.06.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
23.06.1932 | 23.06.1932 | Sct.Hans tur på Aarhus-bugten, 1.000 deltagere |
24.06.1932 | 15.07.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
15.07.1932 | 15.07.1932 | Aften tur på Aarhus-bugten, 1.000 deltagere |
16.07.1932 | 31.07.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
31.07.1932 | 31.07.1932 | Fra Kalundborg til Aarhus for at komme i rette tur, flere ferierejsende med |
01.08.1932 | 11.08.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
11.08.1932 | 11.08.1932 | Aften tur på Aarhus-bugten |
12.08.1932 | 05.12.1932 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
07.12.1932 | 07.12.1932 | Ankommet til Strandgade værfter (B&W) |
07.12.1932 | 10.12.1932 | B&W værft (Strandgade) for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne. |
10.12.1932 | 10.12.1932 | Artikel i Politiken sagde at DSB var ansvarlig for kollision med bedding i Kalundborg. |
10.12.1932 | 14.12.1932 | B&W værft (Strandgade) for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne. |
14.12.1932 | 14.12.1932 | Forsejlet fra København til Aarhus |
15.12.1932 | 26.01.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
27.01.1933 | 12.02.1933 | Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne |
12.02.1933 | 12.02.1933 | På prøvetur i Kalundborg fjord. Gik i stå to gange. På ny til reparation. |
12.02.1933 | 18.02.1933 | Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne |
18.02.1933 | 18.02.1933 | Ny prøvetur, alt forløb tilfredsstillende |
19.02.1933 | 25.05.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
25.05.1933 | 26.05.1933 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
26.05.1933 | 31.05.1933 | Orlogsværftet i København, dokning og bundeftersyn |
31.05.1933 | 31.05.1933 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
01.06.1933 | 23.06.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
23.06.1933 | 23.06.1933 | Sct.Hans tur på Aarhus-bugten rundt om Tunø |
24.06.1933 | 26.06.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
26.06.1933 | 26.06.1933 | Brand i en redningsbåd, hurtigt slukket |
26.06.1933 | 03.08.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.08.1933 | 03.08.1933 | Aften tur på Aarhus-bugten |
04.08.1933 | 16.09.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
16.09.1933 | 16.09.1933 | Sejlet tom fra Aarhus til Kalundborg |
17.09.1933 | 23.09.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
24.09.1933 | 24.09.1933 | Forsejlet fra Aarhus til København |
25.09.1933 | 17.10.1933 | B&W værft i København, årligt eftersyn, dokning. Efter havari en maskinreparation med fuldstændig adskillelse af maskineriet. |
19.10.1933 | 19.10.1933 | Forsejlet fra København til Aarhus |
20.10.1933 | 23.12.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
23.12.1933 | 24.12.1933 | Sejlet ekstratur Kalundborg af 23.00, Aarhus an 02.45 |
24.12.1933 | 04.04.1934 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
04.04.1934 | 04.04.1934 | Forsejlet fra Aarhus til B&W i København |
05.04.1934 | 25.04.1934 | B&W værft i København. Der blev foretaget reparation af yderklædning med ny plade, og der har været foretaget stort maskineftersyn, hvorunder hele maskineriet har været adskilt. Skylleluftblæserne er ligesom i M/S »Jylland« ændret til elektrisk drift (påsat elmotor til træk af skylleluftsblæseren), og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet. Også i dok. |
26.04.1934 | 26.04.1934 | Forsejlet fra København til Aarhus |
26.04.1934 | 09.10.1934 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
09.10.1934 | 10.10.1934 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
11.10.1934 | 10.11.1934 | Orlogsværftet i København, også i dok |
11.11.1934 | 23.03.1935 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
23.03.1935 | 24.03.1935 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
25.03.1935 | 11.04.1935 | B&W værft i København, også i dok |
12.04.1935 | 07.10.1935 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
07.10.1935 | 08.10.1935 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
08.10.1935 | 31.10.1935 | B&W værft i København, også i dok, der blev installeret et nyt agterspil og indrettet automatisk telefoncentral. |
01.11.1935 | 02.11.1935 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
02.11.1935 | 29.03.1936 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
30.03.1936 | 04.04.1936 | Orlogsværftet i København, også i dok |
05.04.1936 | 08.10.1936 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
08.10.1936 | 09.10.1936 | Forsejlet fra Aarhus til København |
10.10.1936 | 03.11.1936 | B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn B, hvorunder varmeinstallation og ventilation i ryge- og spisesaloner er ændret til 4 Aeroventskabe og 1 Termoaggregat. Alt i maskinen har været adskilt for eftersyn. Også i dok. |
03.11.1936 | 04.11.1936 | Forsejlet fra København til Aarhus |
04.11.1936 | 08.02.1937 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
09.02.1937 | 09.02.1937 | Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is |
10.02.1937 | 13.02.1937 | Maskinreparation ved kaj i Aarhus |
14.02.1937 | 04.04.1937 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
05.04.1937 | 10.04.1937 | B&W værft i København, dokning |
11.04.1937 | 25.09.1937 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
26.09.1937 | 26.09.1937 | Muligvis forsejlet via Storstrømmen (indvielse af Storstrømsbro denne dag) |
27.09.1937 | 27.09.1937 | Må have ligget i København |
28.09.1937 | 23.10.1937 | Orlogsværftet i København. Roret har været udtaget for eftersyn og reparation. Begge master har været udtaget og afkortet af hensyn til skibets passage under Storstrømsbroen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt for eftersyn og en del fornyet. Alle glider-foringer er fornyet. To stempler i hjælpemotorerne er fornyet. Også i dok. |
24.10.1937 | 24.10.1937 | Må have forsejlet denne dag fra København |
25.10.1937 | 19.04.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
20.04.1938 | 29.04.1938 | På værft i København - men hvilket af værfterne? Der blev installeret en ny hjælpemotor, og foretaget en derved nødvendiggjort flytning af værkstedsrum med deri værende værkstedsmaskiner. |
30.04.1938 | 11.06.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
11.06.1938 | 11.06.1938 | En avis skrev: Politiken har lejet et af ruteskibene til at udføre ekstrasejlads fra Kalundborg kl 08.00 til Aarhus i anledning af landskamp, retur ved 22-tiden. |
12.06.1938 | 15.06.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller evt. på værft |
16.06.1938 | 09.10.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
10.10.1938 | 10.10.1938 | Forsejlet fra Aarhus til Nakskov |
10.10.1938 | 07.11.1938 | Nakskov værft, ankom 10.10 kl 15.00 |
07.11.1938 | 09.11.1938 | I Nakskov værfts flydedok |
09.11.1938 | 12.11.1938 | Nakskov værft, afsejlet 12.11 kl 08.30 |
13.11.1938 | 15.05.1939 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
15.05.1939 | 15.05.1939 | Forsejlet fra Aarhus til København |
16.05.1939 | 25.05.1939 | B&W værft i København |
25.05.1939 | 26.05.1939 | Forsejlet fra København til Aarhus |
26.05.1939 | 01.11.1939 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
02.11.1939 | 02.11.1939 | Nakskov værft, ankom 02.11 kl 14.00 |
02.11.1939 | 09.11.1939 | I Nakskov værfts flydedok |
09.11.1939 | 26.11.1939 | Nakskov værft, afsejlet 26.11 kl 08.00 |
27.11.1939 | 26.01.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
26.01.1940 | 26.01.1940 | Fik maskinskade ved Refsnæs, (fejl i ledning som fører kølevand til motoren), kommet i havn i Kalundborg kl 18 ved egen hjælp |
27.01.1940 | 27.01.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
28.01.1940 | 30.01.1940 | Uregelmæssig sejlads på grund af is, turene gennemføres med mindre forsinkelser, KALUNDBORG ankom Kalundborg den 30.01 kl 19.00 |
31.01.1940 | 31.01.1940 | Kun nået til Vesborg Fyr på grund af isen |
01.02.1940 | 01.02.1940 | Nået til Aarhus kl 13.00 på grund af isen |
02.02.1940 | 02.02.1940 | Forsøgt sejlads, måtte hjælpes til Kalundborg af FREIA da færgen fik maskinskade |
03.02.1940 | 03.02.1940 | Reparerede maskinskade |
03.02.1940 | 04.02.1940 | Lå i Kalundborg |
05.02.1940 | 05.02.1940 | Sejlet fra Kalundborg kl 08.30, nået til Aarhus kl 16.30, 285 passagerer med |
06.02.1940 | 06.02.1940 | Sejlet fra Aarhus kl 08.15, an Kalundborg kl 15.05, men uregelmæssigt i isen |
07.02.1940 | 07.02.1940 | Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, men uregelmæssigt i isen |
08.02.1940 | 08.02.1940 | Afgik Aarhus kl ca 06.15 i konvoj med STOREBÆLT og FREIA |
08.02.1940 | 08.02.1940 | Ud for Hjelm hjulpet STOREBÆLT der lå fast i isen |
08.02.1940 | 08.02.1940 | Kort efter lød der en eksplosion fra KALUNDBORGs maskine |
08.02.1940 | 08.02.1940 | Taget på slæb af STOREBÆLT til Refsnæs |
08.02.1940 | 09.02.1940 | Slæbt fra Refsnæs til Kalundborg af FREIA, an 09.02.1940 kl 09.00 |
09.02.1940 | 09.02.1940 | Oplagt i Kalundborg for maskinreparation |
10.02.1940 | 02.03.1940 | Maskinreparation og oplagt, da overfarten var indstillet på grund af is |
03.03.1940 | 03.03.1940 | Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, anløbet Ballen Havn på grund af isen |
04.03.1940 | 04.03.1940 | Sejlet fra Aarhus til Ballen havn på Samsø på grund af isen |
05.03.1940 | 05.03.1940 | Sejlet fra Ballen kl 07.00 til Kalundborg, an 09.00 |
05.03.1940 | 09.03.1940 | Sejlet, men uregelmæssigt på grund af isen, Samsø anløbet |
10.03.1940 | 14.04.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
15.04.1940 | 21.04.1940 | Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare |
xx.04.1940 | xx.04.1940 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
22.04.1940 | 15.05.1940 | Orlogsværftet i København, i dok, minesikringskabel må være monteret her. |
17.05.1940 | 17.05.1940 | Passeret bommen i Københavns Havn for udgående |
17.05.1940 | 17.05.1940 | Afmagnetisering ?? |
17.05.1940 | 17.05.1940 | Passeret bommen i Københavns Havn for indgående |
17.05.1940 | 19.05.1940 | Måske ligget stille ?? |
19.05.1940 | 19.05.1940 | Passeret bommen i Københavns Havn for udgående |
xx.05.1940 | xx.05.1940 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
21.05.1940 | 01.06.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller JYLLAND i fart |
02.06.1940 | 10.06.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
10.06.1940 | 10.06.1940 | Sejlet særtur fra Kalundborg kl 17.00 direkte til Aarhus, Storebælt indstillet. |
11.06.1940 | 11.06.1940 | Sejlet særtur fra Aarhus kl 06.30 direkte til Kalundborg, Storebælt indstillet. |
11.06.1940 | 12.06.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
12.06.1940 | 12.06.1940 | Sejlet særtur fra Kalundborg kl 17.30 direkte til Aarhus, Storebælt indstillet. |
13.06.1940 | 13.06.1940 | Sejlet særtur fra Aarhus kl 06.30 direkte til Kalundborg. |
13.06.1940 | 28.06.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
29.06.1940 | 29.06.1940 | Daglig sejlads mellem Kalundborg-Kolby Kås-Århus. Ophører ultimo juli. Færgen Kalundborg afgik fra Kalundborg |
30.06.1940 | 30.06.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
01.07.1940 | 01.07.1940 | Afgik fra Kalundborg med 800-900 passagerer og biler fyldt op i den ene side |
02.07.1940 | 26.07.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
27.07.1940 | 27.07.1940 | Daglig sejlads fortsat til 15.08.1940 |
27.07.1940 | 15.08.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
16.08.1940 | 14.09.1940 | Sejlads hver anden dag. Ulige dage fra Kalundborg |
14.09.1940 | 14.09.1940 | Sejler sidste tur med afgang fra Aarhus |
14.09.1940 | 15.09.1940 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
15.09.1940 | 18.10.1940 | B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn II med fuldstændig adskillelse af maskineriet, og der er foretaget skiftning af drivskruen. Færgen fik installeret højttaleranlæg. Også i dok. |
19.10.1940 | 19.10.1940 | Københavns Frihavn (evt. afmagnetisering?) |
20.10.1940 | 20.10.1940 | På rejse fra København til Kalundborg i ballast. Søforklaring i Kalundborg den 28.oktober. Søforklaring i København den 2.november. Kollision med SVALEN af Haderslev i Københavns Havn: Kl 07.39 afgik KALUNDBORG fra færgelejet i Frihavnen. Kort efter kom M/S SVALEN af Haderslev i sigte om styrbord styrende mod Kroneløbet. Ombord på KALUNDBORG blev maskinen, der gik fuld kraft frem, beordret langsomt frem. Da skibene havde passeret bølgebryderen, blev der fra KALUNDBORG, der var ca. 150 meter agten for SVALEN givet to korte toner med luftfløjten samtidig med at roret blev lagt bagbord. Kort efter synes SVALEN at dreje bagbord over. Da en kollision synes uundgåelig blev maskinen beordret fuld kraft bak, hvilket tilkendegaves med tre korte toner med luftfløjten, men umiddelbart efter tørnede SVALEN med bagbords side mod KALUNDBORG's styrbords bov. Ved kollisionen tog KALUNDBORG ingen nævneværdig skade. Af den af SVALENs besætning afgivne forklaring fremgaar, at dette skib Kl. 7.30 afgik fra Nyhavn. Da SVALEN var i Nærheden af Trekroner-bølgebryder, sås KALUNDBORG for udgående komme fra Frihavnen. Umiddelbart efter at SVALEN havde passeret bølgebryderen, hørtes der fra KALUNDBORG, som befandt sig ca. 200 m agterude om bagbord, fire korte toner. Da der syntes fare for en kollision, blev roret lagt styrbord, men umiddelbart efter tørnede KALUNDBORG med stævnen mod SVALENs bagbords laaring. Ved kollisionen fik SVALEN en del af skanseklædningen og gelænderet paa broen trykket ind, flere lønningsstøtter bøjet og bagbords lanterne og redningsbaadens klamper beskadiget. Anm: Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at der fra KALUNDBORG ikke blev udvist tilstrækkelig forsigtighed ved passagen af SVALEN. |
20.10.1940 | 20.10.1940 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
21.10.1940 | 19.02.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
19.02.1941 | 19.02.1941 | Sejlet fra Kalundborg, Aarhus an kl 20.00 |
20.02.1941 | 24.02.1941 | Oplagt i Aarhus, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare |
25.02.1941 | 25.02.1941 | Nåede frem til Kalundborg denne aften |
25.02.1941 | 16.03.1941 | Oplagt med skade på skruen |
17.03.1941 | 17.03.1941 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
17.03.1941 | xx.03.1941 | Orlogsværftet i København |
25.03.1941 | 14.04.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
14.04.1941 | 14.04.1941 | Fra Århus til Kalundborg 1.000 rejsende med |
14.04.1941 | 20.07.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
20.07.1941 | 20.07.1941 | Ruten midlertidig indstillet. Lå i Århus |
xx.xx.1941 | xx.xx.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.08.1941 | 03.08.1941 | Fra Århus til Kalundborg |
03.08.1941 | 12.08.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
12.08.1941 | 12.08.1941 | Fra Århus til Kalundborg. En time forsinket |
12.08.1941 | 17.09.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
18.09.1941 | 18.09.1941 | Forsejlet fra Aarhus til København |
18.09.1941 | 24.10.1941 | B&W værft i København. Færgen fik installeret en ny kølevandspumpe til hjælpemotor, og drivskruen blev skiftet. Minesikringskablet blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere for maskinrummet. Kabyskomfurerne ændret fra olie- til kulfyring. Også i dok. |
25.10.1941 | 26.10.1941 | Ligger i reservefærgelejet i Københavns Frihavn |
26.10.1941 | 26.10.1941 | Passeret bommen i Københavns Havn for indgående |
26.10.1941 | 27.10.1941 | Afmagnetisering ?? |
27.10.1941 | 27.10.1941 | Passeret bommen i Københavns Havn for udgående |
27.10.1941 | 28.10.1941 | Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom Kalundborg ved middagstid |
29.10.1941 | 29.10.1941 | Indsat mellem Kalundborg-Kolby Kås-Århus. Afgang fra Kalundborg |
29.10.1941 | 20.12.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
20.12.1941 | 20.12.1941 | Fra Århus til Kalundborg 700 rejsende |
21.12.1941 | 21.12.1941 | Fra Kalundborg til Århus 800 rejsende |
22.12.1941 | 22.12.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
23.12.1941 | 23.12.1941 | Fra Kalundborg til Århus |
23.12.1941.1941 | 02.01.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
02.01.1942 | 02.01.1942 | Fra Århus til Kalundborg |
02.01.1942 | 24.01.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
25.01.1942 | 25.01.1942 | Uregelmæssig sejlads på grund af is, ankom Kalundborg kl 18.30 |
26.01.1942 | 26.01.1942 | Uregelmæssig sejlads på grund af is |
27.01.1942 | 27.01.1942 | Uregelmæssig sejlads på grund af is, 5 timer forsinket |
28.01.1942 | 28.01.1942 | Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl 22.10. |
29.01.1942 | 29.01.1942 | Uregelmæssig sejlads på grund af is, skulle sejle i dagslys, afgang fra Aarhus kl 08.00, nåede kun til Kolby Kås |
30.01.1942 | 30.01.1942 | Nåede Kalundborg med 23 timers forsinkelse. Overfarten indstillet midlertidigt. Megen is ved Ljushagen og Bolsaksen. |
30.01.1942 | 14.02.1942 | Overfarten indstillet på grund af is, note siger sejlads Kalundborg-Kolby Kås hver anden dag |
15.02.1942 | 15.02.1942 | Sejlads genoptaget. Afgang fra Kalundborg kl. 10.30 få rejsende meget gods |
16.02.1942 | 16.02.1942 | Retur fra Kolby Kås |
18.02.1942 | 18.02.1942 | Store isvanskeligheder særlig ved Ljushagen |
19.02.1942 | 19.02.1942 | Fra Kolby Kås kl. 10.00, Ankomst Kalundborg 19.00. 20 rejsende |
20.02.1942 | 20.02.1942 | På rejse fra Samsø til Kalundborg med stykgods. Kollideret den 20.02.1942 i Storebælt. Hjalp BYGDØY af Oslo fri af isen syd for Samsø (BYGDØY var af isen presset fra Hals til syd for Samsø. Havde siddet fast nogle dage og var ved at løbe tør for proviant). Søforklaring i Kalundborg 05.03.1942. Kl ca 13.30, da KALUNDBORG brød rende i isen for S/S BYGDØY af Oslo, løb KALUNDBORG fast i Isen. Der blev straks afgivet tre korte toner med sirenen, men umiddelbart efter tørnede BYGDØY med Stævnen mod KALUNDBORG's Agterende. Ved kollisionen fik begge skibe mindre ovenbords skader. Af den af BYGDØYs besætning afgivne forklaring fremgaar, at da dette skib kl. ca. 13.30 fulgte efter KALUNDBORG, løb KALUNDBORG fast i Isen. Maskinen blev straks sat paa fuld kraft bak, men umiddelbart efter skete Kollisionen som ovenfor anført. Anm: Årsagen til kollisionen fremgår af det ovenfor anførte. |
21.02.1942 | 21.02.1942 | Fra Kolby Kås til Kalundborg |
22.02.1942 | 22.02.1942 | Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 16.00 |
23.02.1942 | 23.02.1942 | Ikke så vanskelige isforhold |
26.02.1942 | 26.02.1942 | Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 18.40 |
27.02.1942 | 27.02.1942 | Fra Kolby Kås til Kalundborg |
05.03.1942 | 05.03.1942 | Var 12 timer om turen fra Kolby Kås til Kalundborg.Is ved Ljushagen. Fremover fra Kalundborg mandag og torsdag. Fra Kolby Kås tirsdag og fredag. |
12.03.1942 | 12.03.1942 | Fra Kalundborg til Kolby Kås |
17.03.1942 | 17.03.1942 | Kom til Kalundborg kl. 13.20 |
19.03.1942 | 19.03.1942 | Sejlede planmæssigt fra Kalundborg uden passagerer men med gods. Sad fast i isen. |
20.03.1942 | 20.03.1942 | Kom fri af isen og nåede Kolby Kås |
21.03.1942 | 21.03.1942 | Fra Kolby Kås til Kalundborg. Ankomst kl. 22.00 |
23.03.1942 | 29.03.1942 | Tur aflyst p.g.a. maskinskade (reparerede til 29.03.1942) |
30.03.1942 | 30.03.1942 | Afsejlet planmæssigt til Kolby Kås og Aarhus. Første gang siden 29.01.1942 |
30.03.1942 | 24.04.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
24.04.1942 | 24.04.1942 | På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer og stykgods. Havareret ved eksplosion den 24.04.1942 i Kalundborg fjord. Fra søforklaring og søforhør i Kalundborg den 02.05.1942. Kl 12.40 da KALUNDBORG befandt sig ca. 2 1/2 sømil 166° fra Revsnæs fyr ved den fjerde Kost fra Gisseløre, skete en kraftig eksplosion agten for styrbords låring. De vandtætte døre blev straks lukket og redningsbådene svunget ud. Ved pejling konstateredes vand i maskinrummet. Ved fløjtesignaler tilkaldtes tre skibe, som befandt sig i Nærheden. To af disse begyndte at bugsere KALUNDBORG mod land, medens det tredje optog nogle af passagererne, af hvilke flere var lettere såret af glassplinter. Senere kom flere skibe til, deriblandt to bjærgningsdampere, og kl. ca. 14.45 blev KALUNDBORG sat på grund ud for Kysthospitalet. En dykkerundersøgelse viste, at en søventil var beskadiget, og efter at denne var blevet midlertidig tætnet, kunde skibet kl. 20.50 slæbes af grunden og bugseres til Kalundborg. Ved eksplosionen blev skibet stærkt beskadiget. Anm. Eksplosionen antages at skyldes Krigsårsager. Kl 12.40 minesprængt i Kalundborg Fjord. De rejsende (500) sejles tilbage til Kalundborg af 4 mindre fartøjer. |
24.04.1942 | 27.04.1942 | Oplagt i Kalundborg |
27.04.1942 | 28.04.1942 | Slæbt fra Kalundborg til København |
28.04.1942 | 10.07.1942 | Orlogsværftet i København, også i dok |
10.07.1942 | 10.07.1942 | Slæbt fra København til Helsingør |
10.07.1942 | 06.05.1943 | Helsingør værft, også i dok Skibet blev efter en mineeksplosion bjærget og bragt til værft for reparation. Under denne er stævn og yderklædning blevet fornyet i stor udstrækning, og i forbindelse dermed er apteringen i saloner, kamre og i sovekahytter samt på hoveddæk og lukket awningdæk med rygesalon nedtaget, oprettet eller fornyet. Kabyssen er forandret og gjort større. Hele maskineriet med hjælpemaskiner blev udtaget af skibet; aksler, krumtapaksler og lejer blev oprettet med nødvendig fornyelse af bundrammen. Hovedmaskinerne blev taget i land og opstillet paa prøveplan i værkstedet. Maskineriet er nu opstillet ombord i nye stativer og med nye cylindre. Alle 5 hjælpemotorer og alle hjælpemaskiner er repareret med forskellige fornyelser. Samtlige dynamoer og motorer har været sendt til firmaet Thomas B. Thrige til omisolering. Minekablet er fornyet og omlagt indenbords. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler. |
06.05.1943 | 06.05.1943 | Passeret bommen i Københavns Havn for indgående, formentlig afmagnetisering? |
06.05.1943 | 07.05.1943 | Ankom Kalundborg fra København |
07.05.1943 | 13.10.1944 | Oplagt i Kalundborg |
13.10.1944 | 13.10.1944 | Slæbt fra Kalundborg til Kalundborg fjord af bugserbåden VULCAN |
13.10.1944 | 19.10.1944 | Ligget i Kalundborg fjord |
19.10.1944 | 19.10.1944 | Slæbt fra Kalundborg fjord til Isefjorden af bugserbåden VULCAN |
xx.10.1944 | xx.xx.1945 | Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjord syd for Orø |
xx.xx.1945 | xx.xx.1945 | Tyskerne krævede atter skibene, arbejdet gik i gang med at samle motorerne. |
xx.xx.1945 | 17.05.1945 | Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjord syd for Orø |
17.05.1945 | 17.05.1945 | Slæbt til Holbæk i maj 1945 |
17.05.1945 | 22.05.1945 | Oplagt i Holbæk |
22.05.1945 | 22.05.1945 | Besætninger rejst fra Kalundborg til Holbæk |
22.05.1945 | 24.05.1945 | Oplagt i Holbæk |
24.05.1945 | 24.05.1945 | Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet |
24.05.1945 | 01.06.1945 | Orlogsværftet i København |
01.06.1945 | 02.06.1945 | Forsejlet fra København til Kalundborg, modtaget af 2.000 mennesker ved ankomsten |
02.06.1945 | 09.06.1945 | Ligget i Kalundborg, og ventet på at minestrygning var afsluttet |
09.06.1945 | 20.06.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus tirsdage, torsdage, lørdage |
20.06.1945 | 20.06.1945 | Kom til Kalundborg med en halv snes rejsende |
21.06.1945 | 21.06.1945 | Fra Kalundborg til Århus fyldt med rejsende |
21.06.1945 | 24.06.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus tirsdage, torsdage, lørdage |
25.06.1945 | 27.06.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
27.06.1945 | 27.06.1945 | Kun få rejsende fra Kalundborg til Århus. Skyldes nok krav om adgangsbillet. Flere tog chanchen uden adgangsbillet på Storebælt. Kunne her komme med godsfærger uden adgangsbillet. |
27.06.1945 | 09.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
09.07.1945 | 09.07.1945 | 1.200 rejsende med fra Århus til Kalundborg. Trafikken var på sit højeste |
09.07.1945 | 13.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
13.07.1945 | 13.07.1945 | Der blev taget 71% i drikkepenge på overfarten. Priskontrollen greb ind. En øl kostede kr. 1,25 |
14.07.1945 | 14.07.1945 | Kronprinsparet og de to prinsesser med fra Århus til Kalundborg. Fortsatte til København i bil |
14.07.1945 | 30.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
30.07.1945 | 30.07.1945 | Fra Århus til Kalundborg med 1.100 rejsende |
30.07.1945 | 11.10.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
11.10.1945 | 14.10.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt |
14.10.1945 | 14.10.1945 | Første sejlads om søndagen. Fra Århus til Kalundborg med 450 rejsende og 10-12 biler |
14.10.1945 | 23.04.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt |
23.04.1946 | 24.04.1946 | Forsejlet fra Aarhus til København |
24.04.1946 | 02.07.1946 | B&W værft i København, skibet har været underkastet hovedsyn I |
24.04.1946 | 02.07.1946 | B&W værft i København |
02.07.1946 | 02.07.1946 | Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns havn |
03.07.1946 | 03.07.1946 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
04.07.1946 | 03.02.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
04.02.1947 | 04.02.1947 | Fra Kalundborg til Aarhus. Generes af meget is i Aarhus-bugten. |
07.02.1947 | 07.02.1947 | Fra Aarhus til Kalundborg. Isbryderen STOREBJØRN hjalp gennem isen i Aarhusbugten. Blev en time forsinket. 40 biler med. |
08.02.1947 | 08.02.1947 | Fra Kalundborg til Aarhus. Måtte have isbryderhjælp i Aarhus-bugten. Ankom til Aarhus kl 23.00. |
09.02.1947 | 09.02.1947 | Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl 23.10. Havde 300 passagerer med. |
10.02.1947 | 10.02.1947 | Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus sent på aftenen. |
11.02.1947 | 11.02.1947 | Ingen sejlads. Fremover afgang fra Kalundborg kl 9.30 og fra Aarhus kl 8.15. |
12.02.1947 | 12.02.1947 | Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl 19.00. |
13.02.1947 | 13.02.1947 | Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus kl 19.45. |
14.02.1947 | 14.02.1947 | Fin dag. Kom til Kalundborg kl 15.00 fra Aarhus. |
15.02.1947 | 15.02.1947 | Fra Kalundborg til Aarhus. |
16.02.1947 | 16.02.1947 | Fik wire i skruen ved Tunø. Lå stille en time. Kom til Kalundborg kl 22.40 med 200 rejsende. |
17.02.1947 | 17.02.1947 | Dykker nede for at fjerne wiren fra skruen. Meget besværligt. Sejladsen til Aarhus aflyst. |
18.02.1947 | 18.02.1947 | Først fra Kalundborg kl 15.00 på grund af maskinskade. Nåede Kolby Kås ved midnat. |
19.02.1947 | 19.02.1947 | Fra Kolby Kås kl 8.00. Var i Aarhus kl 13.30. Skal have repareret maskinskade. Varighed omkring 8 dage. |
20.02.1947 | 30.03.1947 | Oplagt i Aarhus, da sejladsen på overfarten var indstillet på grund af for megen is. |
31.03.1947 | 31.03.1947 | Fra Aarhus kl 13.00. Fik hjælp af STOREBJØRN. Var i Kolby Kås kl 16.00. 300 rejsende og 125 tons gods med. |
01.04.1947 | 01.04.1947 | Fra Kolby Kås kl 12.40. Fik hjælp af STOREBJØRN i Aarhus-bugten |
02.04.1947 | 02.04.1947 | Fra Aarhus kl 12.00 til Kolby Kås. |
03.04.1947 | 03.04.1947 | Fra Kolby Kås til Aarhus. |
04.04.1947 | 04.04.1947 | Ingen sejlads (Langfredag) |
05.04.1947 | 05.04.1947 | Fra Aarhus til Kolby Kås. |
06.04.1947 | 06.04.1947 | Fra Kolby Kås til Aarhus. |
07.04.1947 | 07.04.1947 | Fra Aarhus til Kolby Kås. |
08.04.1947 | 08.04.1947 | Fra Kolby Kås kl 10.10 til Kalundborg. Ankomst 12.39 |
09.04.1947 | 09.04.1947 | Planmæssig sejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus genoptages. |
10.04.1947 | 10.04.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
11.04.1947 | 11.04.1947 | Kun 150 passagerer med fra Kalundborg til Aarhus. Fuldt optaget af biler og gods. |
12.04.1947 | 07.10.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
08.10.1947 | 09.10.1947 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
09.10.1947 | 03.12.1947 | B&W værft i København, skibet har været underkastet hovedsyn I, skibet har været underkastet hovedsyn II |
03.12.1947 | 03.12.1947 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
04.12.1947 | 04.12.1947 | Kompasrettet, forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl 19.30 |
05.12.1947 | 17.03.1948 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
17.03.1948 | 21.03.1948 | Fik eftersyn og udskiftet et defekt leje i Kalundborg |
22.03.1948 | 14.06.1948 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
14.06.1948 | 14.06.1948 | Kontrolmålt i Aarhus havn |
14.06.1948 | 08.11.1948 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
09.11.1948 | 16.11.1948 | Aalborg værft for bundsmøring |
16.11.1948 | 16.11.1948 | Forsejlet fra Aalborg til København |
17.11.1948 | 17.11.1948 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
18.11.1948 | 19.11.1948 | Forsejlet fra København via Aarhus, ankommet til Kalundborg kl 01.30 |
19.11.1948 | 21.03.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
22.03.1949 | 22.03.1949 | Forsejlet tidligt på dagen fra Kalundborg til København |
22.03.1949 | 07.05.1949 | B&W værft i København, skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 21.2.1950-28.3.1950 |
07.05.1949 | 07.05.1949 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
08.05.1949 | 09.05.1949 | Formentlig sejlads fra København til overfarten |
10.05.1949 | 03.08.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.08.1949 | 03.08.1949 | Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket. |
04.08.1949 | 11.08.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
11.08.1949 | 11.08.1949 | Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket. |
12.08.1949 | 03.09.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.09.1949 | 03.09.1949 | Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket. |
04.09.1949 | 07.10.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
07.10.1949 | 07.10.1949 | Kontrolmålt i Aarhus havn |
07.10.1949 | 11.10.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
13.10.1949 | 13.10.1949 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
14.10.1949 | 14.10.1949 | Forsejlet fra København til overfarten |
15.10.1949 | 19.02.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
20.02.1950 | 20.02.1950 | Må have ligget i Aarhus |
21.02.1950 | 28.03.1950 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 22.3.1949-7.5.1949 |
28.03.1950 | 28.03.1950 | Kontrolmålt i Aarhus havn samt forsejlet til København |
29.03.1950 | 29.03.1950 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
30.03.1950 | 30.03.1950 | Forsejlet fra København til Aarhus |
31.03.1950 | 24.06.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
24.06.1950 | 24.06.1950 | Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket. |
25.06.1950 | 05.07.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
05.07.1950 | 05.07.1950 | Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl 19 til 22 med dans på bildækket. |
06.07.1950 | 14.07.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
14.07.1950 | 14.07.1950 | På rejse fra Kolby Kås til Aarhus med passagerer. Kollideret med motorjagten ELLEN af Knebel under forhaling i Aarhus havn. Påsejlet den 14.07.1950 i Aarhus havn. Søforklaring i Aarhus den 19.07.1950. Kl. ca. 2350, da ELLEN under en stiv sydøstlig kuling lå fortøjet ved kaj nr. 19, tørnede motorfærgen KALUNDBORG af Kalundborg, der var ved at gå til kaj, med agterstævnen mod ELLENs styrbords side, hvorved skibet blev svært beskadiget. Af den af KALUNDBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da KALUNDBORG kl. ca. 2350 under en stiv sydøstlig kuling skulle til at lægge til ved kaj nr. 9, begyndte skibet at drive agterover. Det forsøgtes at få tørn om spilkoppen på ankerspillet med en forwire, men middelbart efter skete påsejlingen som ovenfor anført. Anmærkning. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes vejrforholdene. |
15.07.1950 | 06.02.1951 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
07.02.1951 | 03.03.1951 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn. |
04.03.1951 | 04.03.1951 | Kontrolmålt i Aarhus havn samt forsejlet til København |
05.03.1951 | 05.03.1951 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
06.03.1951 | 06.03.1951 | Forsejlet fra København til overfarten |
07.03.1951 | 07.01.1952 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
08.01.1952 | 08.01.1952 | Passeret bommen i Københavns Havn for indgående |
08.01.1952 | 14.02.1952 | Orlogsværftet i København, skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere. |
14.02.1952 | 14.02.1952 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn, passeret bommen i Københavns Havn for udgående |
15.02.1952 | 15.02.1952 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
16.02.1952 | 18.09.1952 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
18.09.1952 | 19.09.1952 | Kompasrettet |
19.09.1952 | 06.01.1953 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
07.01.1953 | 11.02.1953 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn. Under dette blev skorstenen, 1 stk. last-, spule- og brandpumpe, gulvbelægningen i 1. kl. hall samt møbelbetræk i 1. kl. damesalon og i privatkahytten fornyet. Under hensyn til nye bestemmelser i »International konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen« blev skibet samtidig forsynet med et skumslukningsanlæg, der kan dække såvel hoveddæk som maskinrum, samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen. |
11.02.1953 | 11.02.1953 | Forsejlet fra Aarhus til Langelinie i København |
12.02.1953 | 12.02.1953 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn, kompasrettet i København |
13.02.1953 | 13.02.1953 | Forsejlet fra København til Aarhus |
14.02.1953 | 03.01.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.01.1954 | 03.01.1954 | Fik en trosse i skruen i Aarhus Havn - en dobbelttur aflyst |
04.01.1954 | 10.01.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
11.01.1954 | 11.01.1954 | Forsejlet fra Kalundborg tidligt om morgenen til Aalborg værft |
12.01.1954 | 08.02.1954 | Aalborg værft, skibet har været underkastet hovedsyn. Under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. Radiosenderen blev udskiftet med en ny. Endvidere installeredes ved nævnte lejlighed en reserve hydroforpumpe og en 60 1 damp-suppekoger. |
09.02.1954 | 09.02.1954 | Forsejlet fra Aalborg til København |
10.02.1954 | 10.02.1954 | Kontrolmålt og afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
13.02.1954 | 13.02.1954 | Forsejlet fra København til Aarhus |
14.02.1954 | 22.02.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, som eneste færge |
22.02.1954 | 22.02.1954 | Sad fast i isen ved Sletterhage efter afgang Aarhus, ankom Kolby Kås kl 19.30, ankom Kalundborg kl 22.45. Retur fra Kalundborg kl 23.30. |
23.02.1954 | 23.02.1954 | Ankom Aarhus kl 08.30. |
23.02.1954 | 25.02.1954 | Uregelmæssig sejlads som følge af is |
26.02.1954 | 08.03.1954 | Kun sejlads mellem Kalundborg og Kolby Kås. Aarhusbugten lukket af is. |
09.03.1954 | 09.03.1954 | Afgang Kalundborg kl 17.42, ankom Aarhus kl 3.30. Fik hjælp af isbryderen ISBJØRN ved Sletterhage. |
10.03.1954 | 11.03.1954 | Uregelmæssig sejlads som følge af is |
12.03.1954 | 12.03.1954 | Meget gods fra Kolby Kås. Ankom først i Aarhus kl 24.00. |
13.03.1954 | 15.03.1954 | Uregelmæssig sejlads som følge af is |
16.03.1954 | 16.03.1954 | Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. Måtte have hjælp af ISBJØRN |
17.03.1954 | 17.03.1954 | Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. 50 minutter forsinket ved ankomst til Kalundborg. |
18.03.1954 | 01.04.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
02.04.1954 | 06.04.1954 | Aarhus værft, dokning |
07.04.1954 | 09.04.1954 | Ligget ved Pier 1 i Aarhus |
10.04.1954 | 10.04.1954 | Forsejlet fra Aarhus til Kalundborg |
11.04.1954 | 09.01.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
10.01.1955 | 12.02.1955 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev der installeret et dybfrysningsanlæg, og under dokningen blev et brud på agterstævnen repareret og roret oprettet. |
12.02.1955 | 12.02.1955 | Kontrolmålt i Aarhus havn |
13.02.1955 | 18.03.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
19.03.1955 | 20.03.1955 | En af disse dage forsejlet fra Kalundborg til Helsingør |
20.03.1955 | 30.03.1955 | På Helsingør værft for reparation af skrueaksel |
31.03.1955 | 01.10.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
01.10.1955 | 01.10.1955 | kl 12.15 forsøgt at redde 2 fiskere fra Motorbåden INGE af Aarhus. Motorbåd INGE af Aarhus. På fiskeri i Aarhus bugt. Kæntret og forlist den 01.10.1955 i Kattegat; 2 omkomne. Søforhør i Aarhus den 03.10.1955. Kl. ca. 0600 sejlede INGE fra Aarhus. Kl. 1215 blev den under en hård VestNordVestlig kuling med byget vejr observeret fra M/S „KALUNDBORG" af Kalundborg drivende med motorstop på pladsen 56°07'Nord 10°19'5 Øst. KALUNDBORG lagdes til luvart af båden, og der kastedes en fangline og en kasteline over til de ombordværende. Linerne blev grebet, men da de holdtes tot, skar båden ind mod KALUNDBORG og faldt tværs i søen, hvorefter den kæntrede og besætningen — 2 mand — faldt i vandet. Fra KALUNDBORG blev der kastet 3 redningskranse ud til de overbordfaldne, der sås klamre sig til den synkende båd, og straks efter sattes jollen i vandet. Et par minutter senere sås de 2 mand gå til bunds ca. 10—15 m agten for KALUNDBORG. Der blev søgt i ca. 1 time efter de forulykkede, men uden resultat. Anm. 1. De omkomne var: Arbejdsmand William Horslam-Nielsen og Ole Tonny Holm, begge af Aarhus. Anm. 2. Årsagen til ulykken fremgår af det ovenfor anførte. |
01.10.1955 | 03.12.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.12.1955 | 03.12.1955 | Stempelsprængning under sejlads ved Røsnæs, returneret til Kalundborg |
04.12.1955 | 06.12.1955 | Maskinreparation i Kalundborg af et beskadiget stempel |
07.12.1955 | 30.01.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
31.01.1956 | 31.01.1956 | Ankom til Aarhus værft kl 11.30 (kun et skib i fart Kb-Ahv 3101-0903) |
01.02.1956 | 03.03.1956 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn, herunder er styrehuset udvidet og radar installeret. |
04.03.1956 | 05.03.1956 | I Aarhus |
06.03.1956 | 06.03.1956 | Forsejlet kl 07.00 fra Aarhus til Københavns Frihavn |
07.03.1956 | 07.03.1956 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns Havn fra kl ca 08.00 til ca 12.00 |
08.03.1956 | 08.03.1956 | Afgang kl 07.00, til kompasretning, derefter passeret Middelgrunden kl ca. 9.00 for nordgående, ankom Kalundborg kl ca 17.30 |
09.03.1956 | 09.03.1956 | Lå i Kalundborg |
10.03.1956 | 21.03.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
22.03.1956 | 06.04.1956 | Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt?), nogle dage var alene JYLLAND i fart |
07.04.1956 | 11.06.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
12.06.1956 | 14.06.1956 | B&W værft i København, bundbehandling |
15.06.1956 | 16.06.1956 | Formentlig sejlads til overfarten |
17.06.1956 | 05.01.1957 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
05.01.1957 | 06.01.1957 | Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft |
06.01.1957 | 01.02.1957 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn |
02.02.1957 | 02.02.1957 | Kontrolmålt i Aarhus, afmagnetisering ikke nødvendig |
03.02.1957 | 03.02.1957 | Rette kompasser i Aarhus |
04.02.1957 | 05.02.1957 | Lå i Aarhus 04.02.1957, i fart fra Aarhus 05.02.1957 |
05.02.1957 | 07.05.1957 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
07.05.1957 | 08.05.1957 | Aarhus værft fra 07.05 kl ca 17 til 08.05 kl ca 08 (rep af sideport) |
08.05.1957 | 07.01.1958 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
09.01.1958 | 09.01.1958 | I Aarhus havn |
10.01.1958 | 08.02.1958 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
09.02.1958 | 09.02.1958 | Kontrolmålt i Aarhus, retter kompasser, reparerer maskinskade |
12.02.1958 | 14.08.1958 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
14.08.1958 | 14.08.1958 | Skibets Decca i uorden - Decca selskab underrettet |
14.08.1958 | 07.01.1959 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
08.01.1959 | 08.01.1959 | I Aarhus havn |
09.01.1959 | 12.01.1959 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
12.01.1959 | xx.0x.1959 | I dok på Aarhus værft |
xx.0x.1959 | 05.02.1959 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
06.02.1959 | 06.02.1959 | Kompasrettet |
07.02.1959 | 10.01.1960 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
10.01.1960 | 09.02.1960 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
10.02.1960 | 04.01.1961 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
05.01.1961 | 01.02.1961 | Aalborg værft |
01.02.1961 | 01.02.1961 | En avis skrev: hærværksmænd har været på spil på statsbanernes motorskib Kalundborg som for tiden er til reparation på Aalborg værft. Et brandskab er slået itu, desuden er der knust en rude og stjålet en del værktøj, hamre, save med videre. Hærværket og tyveriet er meldt til kriminalpolitiet. |
01.02.1961 | 03.02.1961 | Aalborg værft |
03.02.1961 | 04.02.1961 | Kompasrettet |
04.02.1961 | 09.02.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
10.02.1962 | 12.02.1962 | Aarhus værft |
12.02.1962 | 10.03.1962 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
10.03.1962 | 10.03.1962 | Kompasrettet |
11.03.1962 | 03.04.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
03.04.1962 | 05.04.1962 | Aarhus værft for maskinreparation |
06.04.1962 | 05.07.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
05.07.1962 | 05.07.1962 | Samsø Landboforening på udflugt til Ar, skibet afgik Kb 04.20 |
05.07.1962 | 19.08.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
19.08.1962 | 19.08.1962 | Skibet skal ekstraordinært stoppe ved Tunø på afgangen fra Aarhus kl 11.50 |
19.08.1962 | 24.10.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
24.10.1962 | 26.10.1962 | Aarhus værft |
27.10.1962 | 03.02.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
04.02.1963 | 28.02.1963 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
01.03.1963 | 10.03.1963 | Formentlig oplagt på grund af is |
11.03.1963 | 26.04.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
26.04.1963 | 02.05.1963 | Aarhus værft, bundbehandling og dokning efter sejlads i is |
03.05.1963 | 03.05.1963 | I fart fra Aarhus kl 11.50 |
03.05.1963 | 31.07.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
31.07.1963 | 31.07.1963 | Sejlet udflugtssejlads på Aarhus-bugten fra kl 19 til kl 23 |
31.07.1963 | 02.02.1964 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
02.02.1964 | 02.02.1964 | Ud af fart i Aarhus om eftermiddagen |
03.02.1964 | 03.02.1964 | Forsejlet fra Aarhus til Nyborg |
03.02.1964 | 03.10.1964 | Oplagt i Nyborg |
04.10.1964 | 04.10.1964 | Forsejlet fra Nyborg til København |
05.10.1964 | 24.10.1964 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
24.10.1964 | 24.10.1964 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
25.10.1964 | 05.12.1964 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Svendborg værft) |
06.12.1964 | 06.12.1964 | Lå stille i Aarhus |
07.12.1964 | 07.12.1964 | I fart fra Aarhus kl 11.50/11.55 |
07.12.1964 | 21.01.1965 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (JYLLAND på Nakskov værft) |
22.01.1965 | 22.01.1965 | Forsejlet fra Aarhus til Nyborg |
23.01.1965 | 10.10.1965 | Oplagt i Nyborg |
11.10.1965 | 24.10.1965 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
24.10.1965 | 24.10.1965 | Kompasrettet |
25.10.1965 | 02.11.1965 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Orlogsværftet) |
02.11.1965 | 02.11.1965 | Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret |
02.11.1965 | 10.12.1965 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Orlogsværftet) |
10.12.1965 | 10.12.1965 | Solgt til Gulf Marine Lines Co. Ltd., E.L. Shurwaik Street 4, P.O.Box 4636, Kuwait for 25.000 £ |
10.12.1965 | 18.12.1965 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (FREIA på Orlogsværftet) |
19.12.1965 | 08.01.1966 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (JYLLAND i Frederikshavn) |
08.01.1966 | 08.01.1966 | Sidste dag i fart for DSB |
08.01.1966 | 08.01.1966 | Ud af fart i Aarhus efter ankomst fra Kalundborg |
09.01.1966 | 09.01.1966 | Forsejlet fra Aarhus til København, Frihavnsfærgelejet |
13.01.1966 | 13.01.1966 | Salget til Gulf Marine Lines Co. Ltd., Panama blev registreret og skibet blev udslettet af registret denne dag |
14.01.1966 | 14.01.1966 | Skiftet plads i Københavns Havn til Redhavnen, derefter overdraget til de nye ejere, DSB-besætning gik fra borde kl 13.00 |
18.01.1966 | 18.01.1966 | Skiftet navn til DASMAN af Panama |
30.01.1966 | 30.01.1966 | Sejlede fra København til Kuwait eller Saudiarabien |
xx.xx.1966 | xx.07.1969 | Benyttet til transport af pilgrimme og ammunition |
xx.07.1969 | 06.11.1970 | Oplagt i Suakin i Sudan |
06.11.1970 | 06.11.1970 | Brand ombord i Suakin i Sudan |
07.11.1970 | 07.11.1970 | Rullede over og sank, erklæret som totalforlist |
xx.xx.1970 | xx.xx.1970 | Myndighederne forlangte vraget fjernet for at kunne bruge havnen |
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19