Broen - Kalundborg
Leveret: 1952
IMO nummer: 5053662
| Fra | Til | Aktivitet |
|---|---|---|
| 07.06.1950 | 07.06.1950 | Finansudvalget bevilgede 7 mio. kr til bygning af en ny bilfærge til Storebæltsoverfarten |
| 16.06.1950 | 16.06.1950 | Sorø Amtstidende skrev: Den nye bilfærge til Storebælt udbydes i licitation om en måned |
| 09.10.1950 | 09.10.1950 | Frederikshavn Værft & Flydedok A/S fremsender tilbud på færgen |
| 23.10.1950 | 23.10.1950 | Frederikshavn Værft & Flydedok A/S underskrev kontrakt om nybygning nr 218 |
| 25.10.1950 | 25.10.1950 | DSB underskrev kontrakten |
| 27.02.1951 | 27.02.1951 | Køllagt i Frederikshavn |
| 07.06.1951 | 07.06.1951 | Der tegnes en forsikring på 8.500.000 mellem Baltica og Danske Statsbaner for den under bygning værende færge, gældende indtil DSB overtager færgen |
| 23.11.1951 | 23.11.1951 | DSB skriver til Frederikshavn værft, at generaldirektøren har besluttet, at færgen skal hedde BROEN |
| 06.12.1951 | 06.12.1951 | Anmeldt til Skibsregistret |
| 08.12.1951 | 08.12.1951 | Navngivet BROEN af fru trafikchef Karen Johnsen og søsat i Frederikshavn kl 11.30 |
| 08.12.1951 | 09.12.1951 | I dok II på Frederikshavn værft |
| 09.12.1951 | 09.12.1951 | Registreret i skibsregistret |
| 09.12.1951 | 21.12.1951 | I dok II på Frederikshavn værft |
| 21.12.1951 | 21.12.1951 | Alle hjælpemotorerne afprøvet denne dag |
| 21.12.1951 | 23.02.1952 | I dok II på Frederikshavn værft |
| 23.02.1952 | 28.03.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 28.03.1952 | 05.04.1952 | I dok II på Frederikshavn værft |
| 05.04.1952 | 05.04.1952 | Værftet meddeler DSB, at færgen påregnes at sejle fra værftet 23.maj 1952 |
| 05.04.1952 | 15.04.1952 | I dok II på Frederikshavn værft |
| 15.04.1952 | 24.04.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 24.04.1952 | 24.04.1952 | Bilbrev udstedt, Frederikshavn |
| 24.04.1952 | 02.05.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 02.05.1952 | 02.05.1952 | Målebrev udstedt i København |
| 02.05.1952 | 17.05.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 17.05.1952 | 20.05.1952 | I flydedokken på Frederikshavn værft |
| 20.05.1952 | 27.05.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 27.05.1952 | 27.05.1952 | Anmeldt til og registreret i Skibsregistret |
| 27.05.1952 | 30.05.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 30.05.1952 | 30.05.1952 | Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt. |
| 30.05.1952 | 03.06.1952 | Ligget til udrustning i vandet |
| 03.06.1952 | 03.06.1952 | Færgen er færdig ved skibsværftet (kontrakten sagde 2.maj 1952) |
| 04.06.1952 | 04.06.1952 | Færgen afsejlede fra værftet planlagt til kl 08 og foretog forskellige prøver undervejs, hvorefter der sejledes til Helsingør, hvor der ankredes. |
| 05.06.1952 | 05.06.1952 | Prøvetur i Øresund, blandt andet med løb over Hveen milen Under denne prøvetur viste det sig at færgen ikke kan opnå den i kontrakten opnåede fart på 18 knob, idet der kun opnås 17,67 knob ved 5465 IHK. Der blev derfor den 7. juni indgået en tillægskontrakt, hvoraf det fremgik, at "Værftet foranlediger uden udgift for Statsbanerne levering og påsætning af 2 stk nye drivskruer af en konstruktion, der tillader overførsel af de til den Kontraktlige fart nødvendige IHK ved højst 315 omdr/min, mod at Statsbanerne til gengæld afgiver færgen i den til udskiftningen nødvendige Tid, samt lader afholde prøvetur med de nye drivskruer, hvilket formentlig kan udskydes til færgens garantieftersyn om et år. Da det i øvrigt under prøveturen og under sejladsen fra Frederikshavn til kØbenhavn har vist sig, at de nuværende drivskruer ved alle de forskellige omdrejningstal frembringer en meget genererende støj i agterskibet, må man alene af den grund, under henvisning til skibsspecifikationens side 6 foroven, være berettiget til uden beregning at forlange de nuværende drivskruer udskiftet med andre, der kan gå uden at "synge" ved såvel maximalt som normalt omdrejningstal." |
| 05.06.1952 | 06.06.1952 | Lå i Frihavnsfærgelejet om natten. |
| 06.06.1952 | 06.06.1952 | Færgen afmagnetiseres, derefter til Frihavnen |
| 07.06.1952 | 07.06.1952 | Færgen forevistes for pressen og indbudte gæster ved en sejlads med afgang fra Københavns Frihavn kl 10.00, tilbage ca. kl 14.00. Under sejladsen serveredes frokost. Efter denne sejlads kompasrettet og retning af radiopejler. Overtaget af DSB. |
| 07.06.1952 | 08.06.1952 | Ligget i Frihavnsfærgelejet om dagen (fejlretning med hjælp fra folk fra B&W) |
| 08.06.1952 | 08.06.1952 | Forsejlede til Korsør kl ca 23.00 |
| 09.06.1952 | 09.06.1952 | Ankom til Korsør (bilfærgelejet) kl. ca. 10.30. Derefter foretoges afprøvning af et af jernbanefærgelejerne. Efter middag sejledes til Nyborg for at prøve lejer der. |
| 10.06.1952 | 10.06.1952 | Formentlig instruktionssejlads |
| 11.06.1952 | 11.06.1952 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
| 12.06.1952 | 13.06.1952 | Instruktionssejlads og Kompasrettet |
| 13.06.1952 | 14.06.1952 | Første tur på Storebæltsoverfarten, Korsør af kl 21.20, Nyborg afgang kl 01.30 med lastbiler |
| 14.06.1952 | 21.06.1952 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 21.06.1952 | 27.06.1952 | Oplagt for maskinreparation, med hjælp fra folk fra B&W |
| 27.06.1952 | 27.06.1952 | Atter i fart, afgang Korsør kl 13.00 efter en prøvetur Korsør-Nyborg og retur |
| 27.06.1952 | 02.07.1952 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 02.07.1952 | 02.07.1952 | På rejse fra Korsør til Nyborg med automobiler og passagerer. Søforklaring i Nyborg den 04.07.1952. Kl ca 14.15, da BROEN under en jævn til frisk sydøstlig brise under bakning med langsom fart var for indgående til bilfærgelejet i Nyborg og befandt sig ved molehovedet, blev motorerne beordret langsomt frem. Da færgen var midt i lejet, blev agterenden af vinden tvunget op mod den østlige mole. Styrbords maskine blev nu beordret fuld kraft bak, og kort efter blev bagbords maskine beordret fuld kraft bak. Kort derefter beordredes først styrbords, derefter bagbords maskine fuld kraft frem; men et øjeblik senere tørnede BROEN med agterenden mod stensætningen ved færgelejets vestlige side. Ved påsejlingen trykkedes konsol og agterstævn ind tillige med de tilstødende plader. Endvidere blev 15 automobiler beskadiget. Anm. Ministeriet må antage, at påsejlingen skyldes, at færgen mistede styringen under påvirkning af vinden. |
| 02.07.1952 | 03.07.1952 | Tømt for biler i lejet, derefter forhalet til jernbanefærgeleje 1 og midlertidigt repareret der med hjælp fra DSB's værksted i Nyborg. |
| 03.07.1952 | 03.07.1952 | Forsejlet tom fra Nyborg til Korsør, derfra til København kl 09.50 |
| 03.07.1952 | 04.07.1952 | Ankommet i Frihavnsfærgelejet, gået til B&W 04.07 kl 06.30 |
| 04.07.1952 | 17.07.1952 | Repareret på B&W værft i København |
| 17.07.1952 | 18.07.1952 | Forsejlet fra København om aftenen, prøvet leje i Nyborg, til Korsør og i fart |
| 18.07.1952 | 21.07.1952 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 21.07.1952 | 21.07.1952 | På grund af vinden blev BROEN under afsejling fra Korsør først presset op ad Langelands-færgen TRANEKJÆR, og derefter ramte man brohovedet ved 1.færgeleje. |
| 21.07.1952 | 06.08.1952 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 06.08.1952 | 06.08.1952 | På rejse fra Korsør til Nyborg med automobiler og passagerer. Søforklaring og søforhør i Nyborg den 08.08.1952. Kl 09.45 afgik BROEN fra Korsør. Da færgen, der gjorde en fart af ca. 17 knob, kort efter at have passeret Knudshoved befandt sig i Nyborg Fjord ledefyrlinie, sås over land om styrbord to patruljebåde sejle ud fra Slipshavn med kurs tværs over fyrlinien. Patruljebådene, der sejlede med en indbyrdes afstand af ca. 150 meter, trak tilsyneladende forefter på en sådan måde, at de begge ville gå foran BROEN. Lidt senere, kl. 10.35, bemærkedes det, at pejlingen af den agterste patruljebåd, Y. 340, ikke ændrede sig, og der blev slået klar på begge maskintelegrafer samtidig med, at der afgaves en lang tone med sirenen. Kort efter blev motorerne beordret fuld kraft bak, vilket tilkendegaves ved tre korte toner med sirenen, men umiddelbart efter tørnede BROEN med stævnen mod Y 340, der sank øjeblikkelig. Af den af Y. 340's besætning afgivne forklaring fremgår, at kort efter, at dette fartøj var afsejlet fra Slipshavn, sås om bagbord færgen nærme sig. Y. 340 holdt kurs og fart, indtil der hørtes 1 lang tone fra BROEN, hvorefter motoren sattes på fuld kraft bak, og roret lagdes styrbord. Umiddelbart derefter skete kollisionen som ovenfor anført. Y. 340's besætning — 9 mand — blev reddet af tililende fartøjer. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes dels, at BROEN, der havde vigepligt, ikke gik af vejen for Y. 340, og dels, at der ikke om bord i Y. 340 blev udvist tilstrækkelig agtpågivenhed. |
| 06.08.1952 | 01.09.1952 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 02.09.1952 | 04.09.1952 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør for mindre tilpasning af bovporten |
| 05.09.1952 | 22.09.1952 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 22.09.1952 | 22.09.1952 | På grund af storm måtte BROEN vente et par timer med at afsejle fra Korsør, indtil Langelandsskibet TRANEKJÆR var afsejlet kl 10. |
| 22.09.1952 | 22.02.1953 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 22.02.1953 | 22.02.1953 | Måtte anløbe lejet i Korsør over agterenden i kraftig blæst, da man ikke fik fat med trosser hurtigt nok under anløbet, og så drev færgen ud, bilerne måtte bakke i land. |
| 22.02.1953 | 07.04.1953 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 08.04.1953 | 08.04.1953 | Må være forsejlet denne dag fra Storebælt til Frederikshavn |
| 08.04.1953 | 20.04.1953 | Frederikshavn værft, garantieftersyn og hovedsyn |
| 20.04.1953 | 30.04.1953 | I flydedokken på Frederikshavn værft, bl.a. skrueskift |
| 30.04.1953 | 17.05.1953 | Frederikshavn værft, garantieftersyn og hovedsyn |
| 17.05.1953 | 17.05.1953 | Forsejlet fra Frederikshavn til Øresund |
| 18.05.1953 | 18.05.1953 | Ny prøvetur i Øresund på Hveen-milen, denne gang sejlet 18,04 knob |
| 18.05.1953 | 18.05.1953 | Afmagnetisering i København |
| 19.05.1953 | 19.05.1953 | Kompasrettet, må være forsejlet fra København til Storebælt denne dag |
| 20.05.1953 | 07.01.1954 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 07.01.1954 | 07.01.1954 | Forsejlet fra Storebælt til Frederikshavn |
| 07.01.1954 | 18.01.1954 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 18.01.1954 | 29.01.1954 | I tørdok II på Frederikshavn værft, bl.a. skrueskift |
| 29.01.1954 | 05.02.1954 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 06.02.1954 | 06.02.1954 | Afmagnetisering i København |
| 07.02.1954 | 07.02.1954 | Kompasrettet, må være forsejlet fra København til Storebælt denne dag |
| 08.02.1954 | xx.02.1954 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 13.02.1954 | 14.02.1954 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
| 15.02.1954 | 18.02.1954 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 19.02.1954 | 23.02.1954 | Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is |
| 23.02.1954 | 23.02.1954 | På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer og motorkøretøjer. Søforklaring og søforhør i Nyborg 24.02.1954. Sag i Søretten i Nyborg 25.11.1954 Kl 20.47 afgik BROEN fra færgeleje 3 i Nyborg, hvorefter der styredes sydsydøst gennem en brudt rende i isen, med Nyborg røde ledefyr overet ret agter. Ca. 3 streger om bagbord sås isbryderen HOLGER DANSKE samt motorfærgen SJÆLLAND i en afstand af ca. ½ sømil. Da BROEN lidt senere befandt sig i nærheden af pladsen for lystønden "Lindholm Grund W." tre-fire skibslængder fra HOLGER DANSKE hørtes 3 toner, der opfattedes som signal for indstilling af isbrydning, fra HOLGER DANSKE, der sås holde i bagbords side i farvandet foran om BROEN. Motorerne, der gik fuld kraft frem, blev herefter, kl. 20.55, beordret stoppet og straks efter forceret fuld kraft bak samtidig med, at roret lagdes hårdt styrbord, og der blev afgivet tre korte toner med fløjten, men umiddelbart efter tørnede BROEN med voldsom kraft med stævnen mod HOLGER DANSKE's styrbords side ud for kedelrummet, hvorved HOLGER DANSKEs skibsside blev revet op, og BROENs bovport blev stærkt beskadiget. Af den af HOLGER DANSKEs besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette skib den pågældende dag kort før kl. 21.00 havde assisteret SJÆLLAND gennem isen til den brudte rende ind til Nyborg, fortsattes sejladsen ind ad fjorden med Nyborg Fjord hvide ledefyr overet ret for. Kort efter at pladsen for lystønden „Lindholm Grund W.“ var passeret, afgaves 2 korte toner for at tilkendegive over for BROEN, der sås for udgående, og hvis kurs antoges at ville skære HOLGER DANSKEs kurs et stykke foran for HOLGER DANSKE, at det var hensigten at fortsætte indefter i bagbords side af farvandet. Da BROEN imidlertid holdt sin kurs og ikke som forventet drejede til bagbord for at passere mellem HOLGER DANSKE og SJÆLLAND, afgaves, da afstanden mellem færgerne hurtigt mindskedes, en række korte toner, hvorefter maskinerne blev beordret fuld kraft bak og straks efter fuld kraft frem samtidig med, at roret lagdes hårdt styrbord. Umiddelbart efter, kl. ca. 21.00, skete kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen mistede 2 fyrbødere livet, og en maskinmester kom til skade. HOLGER DANSKE der var læk, blev senere slæbt på grund af en tililende færge. Anm. 1. De omkomne var: Fyrbøderne Frank Christian Thorvald Guldbrandsen og Erik Henning Krohøffer, begge af Korsør. Anm. 2. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels at HOLGER DANSKE undlod at gå af vejen for BROEN, dels at føreren af BROEN undlod at træffe passende forsigtighedsregler og forsømte at foranledige behørig udkig. Ved Nyborg sørets dom af 02.12.1954 blev BROENs fører idømt en bøde på 1.000 kr for overtrædelse af sølovens § 289 og af søvejsreglernes regler 27 og 29 samt af anordning nr. 120 af 11.04.1953 om udkigstjeneste i danske skibe. HOLGER DANSKEs fører frifundet for tiltale i medfør af sølovens § 289. Sagen er indanket for Østre Landsret. Ved Østre Landsrets dom af 10.03.1955 blev BROENs fører, der ved Nyborg søret den 02.12.1954 var idømt en bøde på 1.000 kr for overtrædelse af sølovens § 289 og af søvejsreglernes regel 27 og 29 samt af anordning nr. 120 af 11.04.1953 om udkigstjeneste i danske skibe fik dommen stadfæstet. HOLGER DANSKEs fører, der ved Nyborg søret var blevet frifundet for overtrædelse af søvejsreglernes regel 19 og 22, blev idømt en bøde på 1.000 kr. Ved Højesterets dom af 16. oktober 1956 var BROENs fører, der ved Nyborg søret den 02.12.1954 var idømt en bøde på 1.000 kr for overtrædelse af sølovens § 289 og af søvejsreglernes regel 27 og 29, samt af anordning nr 120 af 11.04.1953 om udkigstjeneste i danske skibe og fik dommen stadfæstet ved Østre landsret den 10.03.1955. HOLGER DANSKEs fører, der ved Nyborg søret var blevet frifundet for overtrædelse af søvejsreglernes regel 19 og 22, blev den 10.03.1955 ved Østre Landsret idømt en bøde på 1.000 kr. Sagen indankedes for Højesteret af HOLGER DANSKEs fører til frifindelse og af anklagemyndigheden til skærpelse af straffen. Seks dommere har deltaget. Fire dommere finder ikke, at tiltalte ved de forhold, der i dommen er anset bevist, har begået grove fejl i tjenesten. Dom: Sørettens dom bør, såvidt påanket er, ved magt at stande. |
| 23.02.1954 | 23.02.1954 | BROEN returneret til færgeleje 5 i Nyborg for udlosning. |
| 23.02.1954 | 26.02.1954 | Ligget i færgeleje 5 i Nyborg |
| 26.02.1954 | 26.02.1954 | Sejlet fra Nyborg til Korsør, ankom Korsør kl 16.30 |
| 26.02.1954 | 27.02.1954 | Ligget ved Fæstningen i Korsør |
| 27.02.1954 | 27.02.1954 | Forsejlet fra Korsør til Helsingør værft for reparation |
| 28.02.1954 | 10.04.1954 | Helsingør værft for reparation af bovporten efter kollisionen med HOLGER DANSKE. |
| 10.04.1954 | 10.04.1954 | Afmagnetisering i København |
| 11.04.1954 | 11.04.1954 | Forsejlet fra København til Korsør, hvortil den ankom om aftenen |
| 12.04.1954 | 12.04.1954 | I fart på Korsør-Nyborg overfarten fra om morgenen |
| 12.04.1954 | 07.09.1954 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 07.09.1954 | 07.09.1954 | Forsejlet fra Storebælt til Kalundborg fjord tidligt om morgenen. |
| 07.09.1954 | 07.09.1954 | Prøvesejlads mellem Kalundborg og Aarhus Afsejlede fra reden på Kalundborg fjord kl 07.43, ankom reden ud for Aarhus ("2" kost Ryes Flak ret tværs) kl 10.42½. Afsejlede reden ud for Aarhus ("2" kost Ryes Flak ret tværs) kl 12.02½, ankom til reden på Kalundborg fjord kl 15.19½. Forsejlet fra Kalundborg til Korsør samme aften. |
| 07.09.1954 | 04.01.1955 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 04.01.1955 | 09.01.1955 | Ligget oplagt i Korsør |
| 09.01.1955 | 09.01.1955 | Forsejlet fra Korsør til Frederikshavn |
| 09.01.1955 | 30.01.1955 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn og hovedsyn |
| 30.01.1955 | 05.02.1955 | I tørdok II på Frederikshavn værft |
| 05.02.1955 | 11.02.1955 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn og hovedsyn |
| 11.02.1955 | 11.02.1955 | Forsejlet fra Frederikshavn til København |
| 12.02.1955 | 12.02.1955 | Kontrolmåling i København |
| 13.02.1955 | 13.02.1955 | Forsejlet fra København til Korsør |
| 14.02.1955 | 12.04.1955 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 13.04.1955 | 13.04.1955 | Forsejlet fra Storebælt til Frederikshavn |
| 13.04.1955 | 14.04.1955 | Frederikshavn værft |
| 14.04.1955 | 16.04.1955 | I flydedokken på Frederikshavn værft |
| 16.04.1955 | 16.04.1955 | Frederikshavn værft |
| 16.04.1955 | 17.04.1955 | Forsejlet fra Frederikshavn til Korsør med ankomst om formiddagen |
| 17.04.1955 | 17.04.1955 | I fart om aftenen |
| 17.04.1955 | 08.11.1955 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 08.11.1955 | 08.11.1955 | Kl. 01.20 havde færgen en let bundberøring af "Dynen" i Nyborg fjord |
| 08.11.1955 | 22.11.1955 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 22.11.1955 | 24.11.1955 | Maskinreparation ved Fæstningen i Korsør |
| 24.11.1955 | 01.01.1956 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 02.01.1956 | 02.01.1956 | Forsejlet fra Korsør til Aarhus |
| 02.01.1956 | 01.02.1956 | Aarhus værft, færgen har været underkastet hovedsyn. |
| 01.02.1956 | 01.02.1956 | Færgen kontrolmåles i Aarhus med kompasretter ombord |
| 01.02.1956 | 02.02.1956 | Forsejlet fra Aarhus til København for afmagnetisering, derfra til Korsør |
| 03.02.1956 | 13.02.1956 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 14.02.1956 | 20.02.1956 | Al regelmæssig sejlads var aflyst som følge af isvanskelighederne |
| 20.02.1956 | 21.02.1956 | Færgen afgik Nyborg ved 21-22 tiden. Måtte have hjælp af HOLGER DANSKE i nærheden af Gælle-grunden. Kom først fri i morgentimerne og ankom Korsør ved 09-tiden. |
| 21.02.1956 | 23.02.1956 | Oplagt på grund af isen, HOLGER DANSKE sejler alene |
| 23.02.1956 | 23.02.1956 | I fart igen. |
| 23.02.1956 | 05.03.1956 | Al regelmæssig sejlads var aflyst som følge af isvanskelighederne |
| 05.03.1956 | 13.03.1956 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 14.03.1956 | 14.03.1956 | Forsejlet fra Korsør kl 10 til Helsingør værft |
| 14.03.1956 | 17.03.1956 | Helsingør værft, formentlig bundbehandling efter sejlads i is |
| 18.03.1956 | 21.03.1956 | Ligget stille, eller fortsat ved Helsingør værft |
| 22.03.1956 | 23.03.1956 | Lagt op ved Fæstningen i Korsør som følge af oliemangel |
| 24.03.1956 | 24.03.1956 | I fart Korsør-Nyborg, kun denne dag |
| 27.03.1956 | 27.03.1956 | I fart Korsør-Nyborg, kun denne dag |
| 28.03.1956 | 28.03.1956 | I fart Korsør-Nyborg, kun denne dag |
| 28.03.1956 | 06.04.1956 | Lagt op ved Fæstningen i Korsør som følge af oliemangel |
| 07.04.1956 | 22.07.1956 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 22.07.1956 | 22.07.1956 | Mistet styrbord anker og 15 fod kæde (sjækkel sprængt), kostede 20.000 kr |
| 22.07.1956 | 29.07.1956 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 29.07.1956 | 29.07.1956 | Det mistede anker blev bjærget denne dag |
| 29.07.1956 | 10.11.1956 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 11.11.1956 | 11.11.1956 | Forsejlet fra Storebælt til Aarhus |
| 12.11.1956 | 12.12.1956 | Aarhus værft, færgen har været underkastet hovedsyn, her blev installeret et stk. ensretter for landtilslutning. |
| 12.12.1956 | 12.12.1956 | Færgen kontrolmålt i Aarhus og forsejlet fra Aarhus til Korsør |
| 12.12.1956 | 21.12.1956 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
| 22.12.1956 | 01.01.1957 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 02.01.1957 | 02.01.1957 | Forsejlet fra Korsør om morgenen til Gedser, i fart der om aftenen (kl 18.55) |
| 02.01.1957 | 13.01.1957 | Gedser-Grossenbrode overfarten, (DEUTSCHLAND på værft i Kiel) |
| 13.01.1957 | 13.01.1957 | Bovporten beskadiget i dårligt vejr ud for Gedser. Midlertidigt repareret. |
| 13.01.1957 | 01.02.1957 | Gedser-Grossenbrode overfarten, (DEUTSCHLAND på værft i Kiel) |
| 01.02.1957 | 04.02.1957 | Må have ligget i Gedser, måske som reserve hvis DEUTSCHLAND havde problemer. |
| 04.02.1957 | 04.02.1957 | Forsejlet fra Gedser til Nakskov værft, ankom 04.02 kl 09.30 |
| 04.02.1957 | 21.02.1957 | Nakskov værft for endelig reparation af bovporten, (ikke i dok) |
| 21.02.1957 | 21.02.1957 | Forsejlet fra Nakskov den 21.02 kl 14.30 til Fæstningen i Korsør |
| 22.02.1957 | 27.02.1957 | Ligget oplagt i Korsør |
| 27.02.1957 | 15.05.1957 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 15.05.1957 | 15.05.1957 | Om eftermiddagen afprøvet lejer i de nye færgehavne i Halsskov og Knudshoved. |
| 16.05.1957 | 27.05.1957 | I fart mellem Korsør og Nyborg stort set hele tiden |
| 28.05.1957 | 23.10.1957 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 23.10.1957 | 23.10.1957 | Ud af fart kl 07.21, forhalet fra Halsskov kl 07.34, Fæstningen an 07.58 |
| 23.10.1957 | 25.10.1957 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør for reparation af bovport |
| 25.10.1957 | 25.10.1957 | Forhalet fra Fæstningen kl 06.54, Halsskov an 07.19, i fart 07.42 |
| 25.10.1957 | 14.12.1957 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 14.12.1957 | 14.12.1957 | Enkelte færgeture måtte aflyses denne dag som følge af storm og lavvande |
| 14.12.1957 | 18.12.1957 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 18.12.1957 | 18.12.1957 | Denne dag sejlet fra Halsskov kl 10.10 |
| 18.12.1957 | 02.01.1958 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 03.01.1958 | 04.01.1958 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
| 05.01.1958 | 05.01.1958 | Forsejlet fra Korsør kl 05.38, ved ankomst til Frederikshavn var det så stormende at lodsen ikke turde gå ind til Frederikshavn, så forsøgte man efter en hård sejlads at gå i læ af Læsø, det lykkedes heller ikke, så til sidst måtte man sejle tilbage så man kunne komme i læ af Djursland i Randers Fjord. |
| 05.01.1958 | 06.01.1958 | Ankret i knap 24 timer ved Udbyhøj og afventet at stormen faldt til ro. Ankom til Frederikshavn den 06. januar kl 17.00/17.30. |
| 06.01.1958 | 07.01.1958 | På grund af vejret kunne færgen ikke gå til værftets kaj, men måtte anløbe oliekajen. |
| 07.01.1958 | 10.01.1958 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 10.01.1958 | 18.01.1958 | I flydedokken på Frederikshavn værft |
| 18.01.1958 | 23.01.1958 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 23.01.1958 | 23.01.1958 | Aviserne omtalte, at DSB overvejer at forlænge færgen med 10 meter, denne ombygning blev dog aldrig udført. |
| 23.01.1958 | 07.02.1958 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 08.02.1958 | 08.02.1958 | Forsejlet fra Frederikshavn kl 07.20, ankom Frihavnsfærgelejet kl 17.53 |
| 08.02.1958 | 09.02.1958 | Ligget i Frihavnsfærgelejet om natten |
| 09.02.1958 | 09.02.1958 | Kontrolmålt kl 08.55, rettet kompasser mellem kl 10.35 og kl 11.30, forsejlet fra København kl 11.52, ankom Korsør kl 21.10. |
| 10.02.1958 | 10.02.1958 | Lå oplagt |
| 11.02.1958 | 11.02.1958 | Prøvesejlads i Halsskov |
| 12.02.1958 | 21.02.1958 | Ligget oplagt |
| 21.02.1958 | 24.02.1958 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved |
| 24.02.1958 | 28.02.1958 | Muligvis ikke i fart |
| 28.02.1958 | 27.03.1958 | I fart for HALSSKOV på Halsskov-Knudshoved ruten?? |
| 28.03.1958 | 20.05.1958 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 20.05.1958 | 20.05.1958 | Oplagt mellem kl 07.15 og kl 20.15 for maskinreparation |
| 20.05.1958 | 21.10.1958 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 21.10.1958 | 22.10.1958 | Ud af fart kl 17.15 for cylinderreparation, i fart 22.10 kl 07.40 |
| 22.10.1958 | 05.01.1959 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 06.01.1959 | 10.01.1959 | Ligget oplagt |
| 11.01.1959 | 11.01.1959 | Forsejlet fra Korsør (Halsskov) til Frederikshavn værft |
| 12.01.1959 | 17.01.1959 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn. Færgen fik formentlig her installation af radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge). |
| 17.01.1959 | 23.01.1959 | I flydedokken på Frederikshavn værft |
| 23.01.1959 | 11.02.1959 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 12.02.1959 | 12.02.1959 | Forsejlet fra Frederikshavn til Fæstningen i Korsør |
| 13.02.1959 | 28.02.1959 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
| 01.03.1959 | 07.12.1959 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 07.12.1959 | 09.12.1959 | Stærkt uregelmæssig sejlads på grund af storm og stærkt snefald, som betød at Knudshoved ikke kunne anløbes efter færge 564 den 07.12; og 5 dobbeltture blev aflyst den 07.12, først den 09.12 kl 11.30 var sejladsen normal. |
| 09.12.1959 | 04.01.1960 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 05.01.1960 | 09.01.1960 | Oplagt i Korsør |
| 10.01.1960 | 10.01.1960 | Forsejlet fra Korsør (Halsskov) til Frederikshavn værft |
| 10.01.1960 | 15.01.1960 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 15.01.1960 | 26.01.1960 | I flydedokken på Frederikshavn værft |
| 26.01.1960 | 12.02.1960 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 12.02.1960 | 12.02.1960 | Kompasrettet og forsejlet fra Frederikshavn til Korsør |
| 12.02.1960 | 26.02.1960 | Oplagt i Korsør (bemandet om natten fra nat efter 16.02 til nat efter 19.02?) |
| 27.02.1960 | 10.11.1960 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 10.11.1960 | 10.11.1960 | Reparation af styremaskine |
| 10.11.1960 | 03.01.1961 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 04.01.1961 | 07.01.1961 | Oplagt i Korsør |
| 08.01.1961 | 08.01.1961 | Forsejlet fra Korsør (Halsskov) til Frederikshavn værft |
| 08.01.1961 | 16.01.1961 | Frederikshavn værft |
| 16.01.1961 | 03.02.1961 | I tørdok II på Frederikshavn værft |
| 03.02.1961 | 08.02.1961 | Frederikshavn værft |
| 08.02.1961 | 09.02.1961 | Forsejlet fra Frederikshavn til Storebælt |
| 10.02.1961 | 03.01.1962 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 04.01.1962 | 07.01.1962 | Oplagt i Korsør |
| 07.01.1962 | 07.01.1962 | Forsejlet fra Korsør til Frederikshavn |
| 08.01.1962 | 19.01.1962 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 19.01.1962 | 05.02.1962 | I tørdok II på Frederikshavn værft |
| 05.02.1962 | 06.02.1962 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 07.02.1962 | 07.02.1962 | Afsejlet 07.02 fra Kat-…… kaj. |
| 08.02.1962 | 19.08.1962 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 19.08.1962 | 19.08.1962 | På rejse fra Halsskov til Knudshoved reddedes kl 16.50 i nærheden af Knudshoved to mænd fra en kæntret piratjolle. |
| 19.08.1962 | 30.10.1962 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 30.10.1962 | 30.10.1962 | Forhalet fra Halsskov kl 12.00 til Fæstningen i Korsør an kl 13.30 da færgen lå yderst uroligt i Halsskov havn på grund af stormende vejr. |
| 30.10.1962 | 20.12.1962 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 21.12.1962 | 21.12.1962 | Påsejlet inspektionsskibet FAROS og Sprogø-båden SPROGØ ved afgang fra Fæstningen i Korsør kl ca 09.30 på grund af stærk blæst fra sydost. Ingen skader på BROEN |
| 21.12.1962 | 05.01.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 06.01.1963 | 06.01.1963 | Forsejlet fra Korsør (Halsskov?) til København |
| 07.01.1963 | 02.02.1963 | B&W værft i København, årligt eftersyn, ændring i bovport til udkig |
| 03.02.1963 | 03.02.1963 | Forsejlet fra København til Korsør |
| 04.02.1963 | 20.02.1963 | Oplagt ved Fæstningen i Korsør |
| 21.02.1963 | 30.03.1963 | Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is |
| 31.03.1963 | 04.06.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 04.06.1963 | 05.06.1963 | Forsejlet fra Korsør (Halsskov?) til Svendborg en af disse dage |
| 05.06.1963 | 14.06.1963 | Svendborg værft, isdokning og skrueskift |
| 14.06.1963 | 14.06.1963 | Forsejlet fra Svendborg til Korsør (Halsskov?) |
| 15.06.1963 | 13.09.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved stort set hele tiden |
| 14.09.1963 | 10.10.1963 | Oplagt |
| 11.10.1963 | 17.10.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 18.10.1963 | 24.10.1963 | Oplagt |
| 25.10.1963 | 25.10.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 26.10.1963 | 26.10.1963 | Oplagt |
| 27.10.1963 | 27.10.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 28.10.1963 | 29.10.1963 | Oplagt |
| 30.10.1963 | 30.10.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 31.10.1963 | 31.10.1963 | Oplagt |
| 01.11.1963 | 01.11.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 02.11.1963 | 20.12.1963 | Oplagt |
| 21.12.1963 | 24.12.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 25.12.1963 | 25.12.1963 | Oplagt |
| 26.12.1963 | 28.12.1963 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 28.12.1963 | 31.12.1963 | Oplagt |
| 01.01.1964 | 01.01.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 02.01.1964 | 01.02.1964 | Oplagt |
| 02.02.1964 | 02.02.1964 | Forsejlet fra Korsør til Orlogsværftet |
| 03.02.1964 | 04.03.1964 | Orlogsværftet i København, årligt eftersyn |
| 05.03.1964 | 05.03.1964 | Forsejlet fra København til Korsør |
| 06.03.1964 | 11.03.1964 | Oplagt i bilfærgelejet i Korsør |
| 11.03.1964 | 13.03.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden om dagen |
| 14.03.1964 | 19.03.1964 | Oplagt |
| 20.03.1964 | 20.03.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden om dagen |
| 21.03.1964 | 24.03.1964 | Oplagt |
| 25.03.1964 | 26.03.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 27.03.1964 | 28.03.1964 | Oplagt |
| 29.03.1964 | 31.03.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 01.04.1964 | 02.04.1964 | Oplagt |
| 03.04.1964 | 03.04.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved fredag eftermiddag/aften |
| 04.04.1964 | 09.04.1964 | Oplagt |
| 10.04.1964 | 10.04.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved fredag eftermiddag/aften |
| 11.04.1964 | 16.04.1964 | Oplagt |
| 17.04.1964 | 17.04.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved fredag eftermiddag/aften |
| 18.04.1964 | 22.04.1964 | Oplagt |
| 23.04.1964 | 24.04.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden |
| 25.04.1964 | 30.04.1964 | Oplagt |
| 01.05.1964 | 01.05.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved fredag eftermiddag/aften |
| 02.05.1964 | 14.05.1964 | Oplagt |
| 15.05.1964 | 15.05.1964 | Evt. i fart mellem Halsskov og Knudshoved fredag eftermiddag/aften |
| 16.05.1964 | 25.06.1964 | Oplagt |
| 26.06.1964 | 29.06.1964 | I fart mellem Halsskov og Knudshoved det meste af tiden om dagen |
| 30.06.1964 | 30.06.1964 | Oplagt |
| 01.07.1964 | 16.08.1964 | Formentlig kun i fart mellem Halsskov og Knudshoved i weekender og højtider. |
| 17.08.1964 | 29.08.1964 | Kun planlagt i fart på fredage og søndage på Halsskov-Knudshoved |
| 30.08.1964 | 30.08.1964 | Oplagt på grund af storm |
| 31.08.1964 | 28.09.1964 | Kun planlagt i fart på fredage og søndage på Halsskov-Knudshoved |
| 29.09.1964 | 25.10.1964 | Næppe ret meget sejlads mellem Halsskov og Knudshoved, dog nok lidt i efterårsferien. |
| 26.10.1964 | 30.01.1965 | Formentlig kun i fart mellem Halsskov og Knudshoved i weekender og højtider. |
| 31.01.1965 | 06.02.1965 | Næppe ret meget sejlads mellem Halsskov og Knudshoved |
| 07.02.1965 | 07.02.1965 | Forsejlet fra Korsør til Frederikshavn |
| 08.02.1965 | 11.02.1965 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 11.02.1965 | 15.02.1965 | I tørdok II på Frederikshavn værft |
| 15.02.1965 | 24.02.1965 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 25.02.1965 | 25.02.1965 | Forsejlet fra Frederikshavn til Korsør |
| 26.02.1965 | 12.05.1965 | Formentlig kun i fart mellem Halsskov og Knudshoved i weekender og højtider. |
| 13.05.1965 | 29.05.1965 | Næppe ret meget sejlads mellem Halsskov og Knudshoved |
| 30.05.1965 | 17.08.1965 | Planlagt til at sejle fredage til mandage fra kl 13.20 til kl 20.25 |
| 17.08.1965 | 17.08.1965 | Afprøvede det nye færgeleje i Kalundborg |
| 17.08.1965 | 22.09.1965 | Planlagt til at sejle fredage til mandage fra kl 13.20 til kl 20.25 |
| 23.09.1965 | 18.01.1966 | Næppe ret meget sejlads mellem Halsskov og Knudshoved |
| 18.01.1966 | 18.01.1966 | Anmeldt til skibsregistret navn ændret til KALUNDBORG, hjemsted Kalundborg. |
| 25.01.1966 | 25.01.1966 | Skibsregistret registrerede navn og hjemsted ændret til KALUNDBORG af Kalundborg. |
| 31.01.1966 | 31.01.1966 | Forsejlet fra Korsør til Aarhus |
| 31.01.1966 | 06.03.1966 | Aarhus værft, årligt eftersyn, færgen fik her installeret centralvarmeanlæg med radiatorer og skrueskift. |
| 06.03.1966 | 06.03.1966 | Det er tilsyneladende denne dag at færgen udvendigt skifter navn til KALUNDBORG af Kalundborg |
| 06.03.1966 | 31.03.1966 | Aarhus værft, på grund af fornyelse af tanktop med tilhørende adkomstarbejde blev værftsopholdet forlænget. |
| 31.03.1966 | 31.03.1966 | Kompasrettet og forsejlet fra Aarhus til Korsør |
| 01.04.1966 | 05.04.1966 | Næppe ret meget sejlads mellem Halsskov og Knudshoved |
| 06.04.1966 | 13.04.1966 | I fart nogle af dagene i påsketrafikken, ellers oplagt ved Fæstningen |
| 14.04.1966 | 03.05.1966 | Næppe ret meget sejlads mellem Halsskov og Knudshoved |
| 04.05.1966 | 04.05.1966 | I fart på Halsskov-Knudshoved ruten fra kl 13.20 til kl ca. 23.20 i samsejling med PRINSESSE BENEDIKTE (Store Bededagsferie-udrejse) |
| 05.05.1966 | 06.05.1966 | I fart på Halsskov-Knudshoved ruten |
| 06.05.1966 | 07.05.1966 | Formentlig ligget oplagt |
| 08.05.1966 | 08.05.1966 | Evt. i fart på Halsskov-Knudshoved ruten for sidste gang |
| 09.05.1966 | 16.05.1966 | Formentlig ligget oplagt i Korsør |
| 17.05.1966 | 17.05.1966 | Sejlet fra Korsør om morgenen til Kolby Kås på Samsø på knap tre timer for at afprøve det nye færgeleje der, derefter tilbage til Korsør. |
| 18.05.1966 | 20.05.1966 | Ligget oplagt i Korsør |
| 21.05.1966 | 21.05.1966 | Forsejlet fra Korsør til Kolby Kås og derfra videre til Aarhus |
| 22.05.1966 | 22.05.1966 | Første dag i fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten med første afgang fra Aarhus. |
| 22.05.1966 | 23.05.1966 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 23.05.1966 | 23.05.1966 | På grund af storm vanskeligheder med at anløbe færgelejet i Kalundborg. Det lykkedes efter flere forsøg, men med en forsinkelse på 50 min. |
| 23.05.1966 | 14.02.1967 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 15.02.1967 | 10.03.1967 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 11.03.1967 | 11.03.1967 | Kompasrettet |
| 12.03.1967 | 10.02.1968 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 11.02.1968 | 11.02.1968 | Formentlig forsejlet tom til Aarhus |
| 12.02.1968 | 09.03.1968 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 09.03.1968 | 09.03.1968 | Kompasrettet |
| 10.03.1968 | 11.03.1968 | Enten KALUNDBORG eller FREIA i fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 12.03.1968 | 05.02.1969 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 06.02.1969 | 06.02.1969 | Ankommer til København |
| 07.02.1969 | 07.03.1969 | Orlogsværftet i København, årligt eftersyn, færgen fik her indrettet selvbetjeningssalg |
| 08.03.1969 | 08.03.1969 | Forsejlet fra Orlogsværftet til Kalundborg, kompasrettet undervejs |
| 09.03.1969 | 15.03.1969 | Enten KALUNDBORG eller FREIA i fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 16.03.1969 | 01.10.1969 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 01.10.1969 | 01.10.1969 | Denne dag måtte en dobbelttur aflyses mellem Aarhus og Kolby Kås som følge af lavvande |
| 01.10.1969 | 08.02.1970 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 08.02.1970 | 08.02.1970 | Ud af fart i Kalundborg kl 14.15, forsejlet tom til Aarhus senere denne dag |
| 09.02.1970 | 27.02.1970 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 28.02.1970 | 28.02.1970 | Kompasrettet og forsejlet fra Aarhus til Kalundborg |
| 01.03.1970 | 06.03.1970 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten (modstridende oplysninger) |
| 07.03.1970 | 19.04.1970 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 19.04.1970 | 20.04.1970 | Ankom til Kalundborg kl 21.55, derefter forsejlet tom til Aarhus |
| 20.04.1970 | 23.04.1970 | Aarhus værft, isdokning |
| 23.04.1970 | 23.04.1970 | Planlagt forsejlet fra Aarhus mellem kl 10 og kl 11 til Kalundborg, i fart kl 18.52 |
| 23.04.1970 | 05.02.1971 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 06.02.1971 | 05.03.1971 | Aalborg værft, årligt eftersyn, evt. til 13. marts 1971 (søfartstjenesten siger 8/2-4/3) |
| 05.03.1971 | 05.03.1971 | kompasrettet ifølge søfartstjenestens bog |
| 06.03.1971 | 13.03.1971 | ??? Aalborg værft eller i fart eller oplagt ??? |
| 14.03.1971 | 02.01.1972 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 03.01.1972 | 20.01.1972 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 20.01.1972 | 26.01.1972 | I tørdok III på Frederikshavn værft |
| 26.01.1972 | 28.01.1972 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 29.01.1972 | 29.01.1972 | Formentlig forsejlet til Kalundborg denne dag |
| 30.01.1972 | 01.01.1973 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 02.01.1973 | 03.01.1973 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 03.01.1973 | 12.01.1973 | I tørdok II på Frederikshavn værft |
| 12.01.1973 | 26.01.1973 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 26.01.1973 | 26.01.1973 | Kompasrettet denne dag ifølge søfartstjenesten |
| 27.01.1973 | 02.02.1973 | Færgen må have ligget oplagt |
| 03.02.1973 | 03.02.1973 | Kompasrettet på Kalundborg fjord |
| 04.02.1973 | 02.01.1974 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 03.01.1974 | 03.01.1974 | Formentlig forsejlet fra Kalundborg til Aarhus denne dag |
| 03.01.1974 | 16.01.1974 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 16.01.1974 | 22.01.1974 | I dok på Aarhus værft |
| 22.01.1974 | 31.01.1974 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 01.02.1974 | 01.02.1974 | Kompasrettet på Kalundborg fjord |
| 02.02.1974 | 01.01.1975 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 02.01.1975 | 04.01.1975 | Enten KALUNDBORG eller FREIA i fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.01.1975 | 01.02.1975 | Aarhus værft, også dokning, færgen fik her installeret VHF-anlæg for offentlige samtaler |
| 01.02.1975 | 01.02.1975 | Kompasrettet på Kalundborg fjord |
| 02.02.1975 | 26.09.1975 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 27.09.1975 | 27.09.1975 | Formentlig forsejlet til Aarhus denne dag |
| 28.09.1975 | 01.10.1975 | Aarhus værft, bundbehandling |
| 01.10.1975 | 01.10.1975 | Formentlig forsejlet til Kalundborg denne dag |
| 02.10.1975 | 20.04.1976 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 21.04.1976 | 12.05.1976 | Svendborg værft, årligt eftersyn |
| 12.05.1976 | 12.05.1976 | Kompasrettet på Kalundborg fjord |
| 13.05.1976 | 15.04.1977 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 15.04.1977 | 17.04.1977 | Enten KALUNDBORG eller HÄLSINGBORG i fart |
| 18.04.1977 | 20.04.1977 | Aarhus værft, bundbehandling |
| 21.04.1977 | 28.04.1977 | Færgen foretog eftersyn ved eget mandskab ved honnørkajen i Kalundborg |
| 29.04.1977 | 27.08.1977 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 28.08.1977 | 28.08.1977 | Formentlig forsejlet fra Kalundborg til Svendborg denne dag |
| 29.08.1977 | 21.09.1977 | Svendborg værft, årligt eftersyn, der blev etableret styrehus på agterbro af en konstruktion i 6 mm gl plade, fastskruet i lønning af trædæk. |
| 21.09.1977 | 21.09.1977 | Kompasrettet ud for Thurø rev |
| 22.09.1977 | 08.10.1977 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 08.10.1977 | 08.10.1977 | Indsæt som hurtigrutefærge på én afgang fra Kalundborg kl 18.45 direkte til Aarhus, idet såvel PRINSESSE ANNE-MARIE som PRINSESSE ELISABETH havde maskinskade |
| 08.10.1977 | 10.09.1978 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 11.09.1978 | 29.09.1978 | Aarhus værft, årligt eftersyn, også i dok |
| 30.09.1978 | 30.09.1978 | Kompasretning i Aarhusbugten |
| 01.10.1978 | 30.01.1979 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 30.01.1979 | 30.01.1979 | Færgen sejlede så tæt som 200 meter på Tunø, så der kunne skaffes forbindelse til den indefrosne ø, (øens postbåd kunne ikke sejle i isen) |
| 30.01.1979 | xx.02.1979 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| xx.02.1979 | 27.02.1979 | Sejlet med store forsinkelser og aflysninger på grund af meget is på ruten |
| 27.02.1979 | 28.02.1979 | Maskinreparation, cylinderparti nr 6 på styrbord hovedmotor udskiftet med reserve-cylinderparti, enkelte ture aflyst |
| 01.03.1979 | 19.03.1979 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 19.03.1979 | 20.03.1979 | Aarhus værft, maskinreparation, cylinderparti nr 8, styrbord hovedmotor udskiftet med reserve-cylinderparti. Trunkleje for stempel samt krumtapleje bagbord hovedmotor cylinder 3 udskiftet. Slagbolt i borde, cylinder 1 og 2 på styrbord hovedmotor udskiftet. Løse nagler med læk til tankene skiftet ud (muligvis før 16/3-79) |
| 20.03.1979 | 26.05.1979 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten |
| 26.05.1979 | 26.05.1979 | Sidste planlagte dag med sejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, men da |
| 26.05.1979 | 15.06.1979 | nybygningen til Hou-Samsø ruten var forsinket, blev sejladsen fortsat til |
| 15.06.1979 | 15.06.1979 | Sidste dag med normal sejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, herefter kun Kolby Kås-Kalundborg |
| 16.06.1979 | 18.08.1979 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 19.08.1979 | 15.09.1979 | Helsingør værft, årligt eftersyn, også i dok |
| 15.09.1979 | 15.09.1979 | Kompasrettet under sejladsen fra Helsingør til Kalundborg |
| 16.09.1979 | 16.08.1980 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 17.08.1980 | 17.08.1980 | Formentlig forsejlet fra Kalundborg til Helsingør denne dag |
| 18.08.1980 | 10.09.1980 | Helsingør værft, i dok, årligt eftersyn |
| 10.09.1980 | 12.09.1980 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
| 13.09.1980 | 13.09.1980 | Formentlig forsejlet fra Helsingør til Kalundborg denne dag |
| 14.09.1980 | 30.08.1981 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 31.08.1981 | 03.09.1981 | Aarhus værft, i dok, årligt eftersyn |
| 03.09.1981 | 04.09.1981 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 05.09.1981 | 05.09.1981 | Forsejlet fra Aarhus til Kalundborg |
| 05.09.1981 | 11.01.1982 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 12.01.1982 | 05.02.1982 | Særlig sejlplan da færgen sejlede Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus efter et tidligere givet tilsagn om at sejle helt til Aarhus med en daglig dobbelttur når isen nødvendiggjorde indstilling af Hou-Sælvig overfarten |
| 06.02.1982 | 15.02.1982 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 15.02.1982 | 15.02.1982 | Særtur fra Kolby Kås til "Svanegrunden" med 150 politikere, som undervejs drøftede "Svanegrundsforbindelsen", der var på tale på dette tidspunkt. Efter et par timer returnerede færgen til Kolby Kås. |
| 15.02.1982 | 21.08.1982 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 22.08.1982 | 22.08.1982 | Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus |
| 22.08.1982 | 11.09.1982 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 12.09.1982 | 20.08.1983 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 21.08.1983 | 10.09.1983 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 11.09.1983 | 25.08.1984 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 26.08.1984 | 01.09.1984 | Aarhus værft |
| 02.09.1984 | 17.01.1985 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 17.01.1985 | 17.01.1985 | Vægavisen skriver at færgen nu er klar til at sejle issejlads til Aarhus |
| 17.01.1985 | 24.02.1985 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 25.02.1985 | 12.03.1985 | Særlig sejlplan da færgen som følge af is (og dermed indstilling af Hou-Sælvig overfarten) sejlede Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 13.03.1985 | 06.06.1985 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 07.06.1985 | 11.06.1985 | Fredericia værft, isdokning |
| 12.06.1985 | 01.09.1985 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 02.09.1985 | 17.09.1985 | Fredericia værft |
| 18.09.1985 | 23.02.1986 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 24.02.1986 | 05.03.1986 | Særlig sejlplan da færgen som følge af is (og dermed indstilling af Hou-Sælvig overfarten) sejlede Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.03.1986 | 06.03.1986 | Forsinkelserne ved sejlads i isen blev så store at færgen overnattede i Kolby Kås denne nat, og at afgangen fra Kalundborg kl 06.00 torsdag blev aflyst |
| 06.03.1986 | 16.03.1986 | Særlig sejlplan da færgen som følge af is (og dermed indstilling af Hou-Sælvig overfarten) sejlede Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 17.03.1986 | 25.06.1986 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 25.06.1986 | 25.06.1986 | Forsejlet fra Kolby Kås til Bøjden |
| 26.06.1986 | 20.08.1986 | Indsat på Bøjden-Fynshav overfarten (FYNSHAV indsat på Helsingør-Hälsingborg) |
| 20.08.1986 | 21.08.1986 | Forsejlet fra Bøjden til Fredericia på 6 timer 42 minutter |
| 21.08.1986 | 29.08.1986 | Fredericia værft |
| 29.08.1986 | 29.08.1986 | Forsejlet fra Fredericia til Kolby Kås på 5 timer |
| 30.08.1986 | 16.01.1987 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 17.01.1987 | 12.02.1987 | Særlig sejlplan da færgen som følge af is (og dermed indstilling af Hou-Sælvig overfarten) sejlede Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 13.02.1987 | 04.04.1987 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 04.04.1987 | 04.04.1987 | Kl. ca. 17.00 brand ombord i forsalon/rygesalon på promenadedækket, under oplægning i Kalundborg havn, (årsag til branden: fejl i landstrøm) (andet steds opgives årsagen at være overbelastning af kasseapparat) |
| 04.04.1987 | 09.04.1987 | Oplagt i Kalundborg for reparation af brandskader (lø-to) |
| 09.04.1987 | 09.04.1987 | I fart kl 09.55 denne torsdag fra Kalundborg |
| 09.04.1987 | 06.09.1987 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 07.09.1987 | 13.09.1987 | Maskineftersyn ved kaj i Kalundborg. |
| 14.09.1987 | 17.04.1988 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 18.04.1988 | 18.04.1988 | Forsejlet til Fredericia værft |
| 18.04.1988 | 22.04.1988 | Fredericia værft |
| 22.04.1988 | 22.04.1988 | Forsejlet fra Fredericia til Kolby Kås |
| 23.04.1988 | 13.02.1989 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 14.02.1989 | 14.02.1989 | Kun sejlet 1 dobbelttur denne dag |
| 15.02.1989 | 30.04.1989 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 01.05.1989 | 01.05.1989 | Forsejlet til Fredericia værft på 4 timer |
| 01.05.1989 | 12.05.1989 | Fredericia værft |
| 12.05.1989 | 12.05.1989 | Forsejlet fra Fredericia til Kolby Kås på 4 timer |
| 13.05.1989 | 26.01.1990 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 26.01.1990 | 26.01.1990 | Aflyst 1 dobbelttur på grund af storm |
| 27.01.1990 | 26.02.1990 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 26.02.1990 | 26.02.1990 | For anker ved Ballen på grund af vejrlig, 0,5 dobbelttur mindre |
| 27.02.1990 | 27.02.1990 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten, samt ½ dobbelttur ekstra |
| 28.02.1990 | 02.02.1991 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 02.02.1991 | 02.02.1991 | Aarhus Stiftstidende skriver at færgen måske skal være restaurationsskib i Aarhus fra engang i 1992 |
| 02.02.1991 | 28.04.1991 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 29.04.1991 | 29.04.1991 | Forsejlet fra Kalundborg kl 00.00-Svendborg an kl 06.00 |
| 29.04.1991 | 04.05.1991 | Svendborg værft |
| 04.05.1991 | 04.05.1991 | Uddokning og hjemsejlads |
| 05.05.1991 | 13.05.1991 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 13.05.1991 | 13.05.1991 | Kompasretning |
| 13.05.1991 | 08.08.1991 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 08.08.1991 | 08.08.1991 | Kalundborg Folkeblad skriver at færgen sidst på året tages ud af drift og erstattes af HOLGER DANSKE, der kommer fra Helsingør-overfarten |
| 08.08.1991 | 27.01.1992 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 27.01.1992 | 27.01.1992 | Under anløb af Kolby Kås kollideret med en mole. Faldt på tværs i havnen. Den ene skrue beskadiget. |
| 27.01.1992 | 01.02.1992 | I fart på Kalundborg-Kolby Kås overfarten |
| 01.02.1992 | 01.02.1992 | Sidste tur i fart, afgang Kalundborg kl 09.55, afgang fra Kolby Kås kl 12.10. Efter udlosning forhalet til Kalundborg Østhavn for oplægning. |
| 01.02.1992 | 01.05.1992 | Oplagt i Kalundborg Østhavn |
| 01.05.1992 | 01.05.1992 | Sejlet fra Kalundborg (Østhavnen) til Aarhus for overlevering til ny ejer, og ombygning til restaurationsskib, i teorien omdøbt til BROEN denne dag. I Aarhus modtaget af borgmesteren, havneudvalget og den nye direktør Jørgen Østergård og mange flere ved ankomsten til Honnørkajen kl 11. |
| 06.05.1992 | 06.05.1992 | Solgt til Broen Aarhus ApS, Aarhus (Skive) for 2,5 mio kroner |
| 26.08.1992 | 26.08.1992 | Omdøbt til BROEN, hjemsted Aarhus |
| xx09.1992 | xx.09.1992 | Indviet som restaurantsskib og diskotek i Aarhus havn |
| 15.11.1992 | 15.11.1992 | Solgt til Topcan A/S, Byggeselskabet, Højbjerg for 2,5 mio kroner |
| 15.11.1992 | 15.11.1992 | Solgt til M/F Broen K/S, Højbjerg for 3,5 mio kroner |
| 29.12.1992 | 09.01.1993 | Aarhus værft, for demontering af skruerne og ændring til pram |
| 26.01.1993 | 26.01.1993 | Registreret som Pram - Teater/Rest/Hotel |
| 19.02.1993 | 19.02.1993 | Selskabet går konkurs på grund af for lille omsætning og rekonstrueres af de 6 af 7 hidtidige ejere (uden Jørgen Østergaard) |
| 19.02.1993 | 05.03.1993 | Betinget skøde til Restaurationsselskabet af 18/2 1993 Aarhus C for 5 mio kr |
| 10.05.1993 | 10.05.1993 | Solgt til M/F Broen af 1, maj 1993 K/S, Aarhus C for 5,6 mio kr |
| xx.xx.1995 | xx.xx.1995 | Udlejet til diskotekskæden Crazy Daisy Aps, I Aarhus |
| 26.05.1997 | 26.05.1997 | Skiftet fra Honnørkaj til kaj 31 i Aarhus, nu som diskotek CRAZY DAISY, blev trukket af slæbebådene HERMES og AROS fra Aarhus Havnevæsen |
| xx.xx.1997 | xx.xx.1998 | Må have været dokket (5-års fristen) |
| xx.xx.2001 | xx.xx.2001 | Udlejet til Diskotekskæden Showboat Aps, I Aarhus |
| 18.07.2001 | 18.07.2001 | Var i dok i Aarhus denne dag |
| xx.08.2006 | xx.09.2006 | Dokning/overhaling ved Aarhus Værft A/S, blev malet udvendigt, ihverfald i dok 02.09.2006 |
| 25.09.2006 | 25.09.2006 | Skiftet til ny plads ved Pier 1, kaj 17 i Aarhus |
| 21.11.2006 | 21.11.2006 | Solgt til Clips A/S, Thisted for 1,3 mio kr |
| 01.04.2010 | 01.04.2010 | Lå fortsat som diskotek/natklub BROEN i Aarhus havn |
| xx.xx.2010 | xx.xx.2010 | Solgt til Thomas Jørgensen og Poul Kjærgaard |
| 08.04.2010 | 08.04.2010 | Skiftet navn til SPEKTRUM |
| 10.10.2010 | 12.10.2010 | Slæbt fra Aarhus til Thisted af EGESUND og STORESUND |
| 12.10.2010 | xx.02.2011 | Ændret til sejlende natklub under opholdet i Thisted |
| 22.02.2011 | 22.02.2011 | Solgt til rederiet Spektrum of Scandinavia Ltd. i Saint Kitts and Newis |
| xx.02.2011 | 28.02.2011 | Slæbt fra Thisted til Oslo |
| 04.03.2011 | xx.03.2011 | Natklub i Oslo |
| 23.03.2011 | 23.03.2011 | Fik afslag på forlængelse af udskænkningsbevilling i Oslo |
| 29.03.2011 | 29.03.2011 | Under slæb fra Oslo mod Haugesund kollideret med forreste slæbebåd, derefter taget ind til Horten for reparation |
| 01.06.2011 | 04.06.2011 | STÖJ på Skive Festival |
| xx.06.2011 | 19.06.2011 | Bugseret fra Skive til Hobro, ankom Hobro 19.06 |
| 24.06.2011 | 25.06.2011 | DGI Festival i Hobro |
| 29.06.2011 | xx.09.2011 | I denne periode omkring 5 uger som diskotek i Hadsund |
| 14.08.2011 | 22.09.2011 | I en del af denne periode har skibet været en tur i dok på Jeppe Ørskovs værft i Frederikshavn |
| 22.09.2011 | 22.09.2011 | Skiftet navnet til SPEKTRUM OF SCANDINAVIA hjemmehørende i Belize City |
| 10.05.2012 | 10.05.2012 | Lå fortsat ved den gamle SeaCat-terminal i Frederikshavn |
| 22.08.2012 | 22.08.2012 | Lå fortsat ved den gamle SeaCat-terminal i Frederikshavn |
| 04.09.2012 | xx.09.2012 | Bugseret fra Frederikshavn til København |
| 09.09.2012 | 17.11.2012 | Lå i København ihvert fald i denne periode |
| 17.11.2012 | 17.12.2012 | Lå i København på kajplads 114 ihvert fald i denne periode |
| 09.04.2013 | 09.04.2013 | Forlod kajplads 114 i København i slæb af Storesund og Baltsund |
| 11.04.2013 | 11.04.2013 | Ankom Odense |
| xx.05.2013 | xx.xx.2013 | Diskotek i Odense til efteråret 2013 |
| xx.xx.2013 | 22.05.2015 | ligget i Odense |
| 22.05.2015 | 24.05.2015 | Bugseret fra Odense til Nyborg af STORESUND |
| 24.05.2015 | 24.05.2015 | Ankommet til Nyborg pinsesøndag kl ca 09.30 |
| 27.08.2017 | 27.08.2017 | Bevaringsplan for færgen i Nyborg droppes af byrådet |
| 04.07.2018 | 04.07.2018 | Bugseret fra Nyborg mod Grenå af slæbebådene Egesund og Hunter. Afgang kl. ca. 14.30. |
| 05.07.2018 | 05.07.2018 | Ankom til Grenå i slæb og lagt til kaj i det mellemste færgeleje, der i mange år blev benyttet af Lion Ferry, senere Stena Line. Det undersøgtes, om Grenå Havn kunne definere et økonomisk realisabelt projekt for bevaring af færgen som museum og turistattraktion. |
| 11.05.2020 | 11.05.2020 | Slagelse kommune underskrev købsaftale efter en beslutning fra hele byrådet. |
| 15.05.2020 | 15.05.2020 | Bugseret til Nordhavnen i Grenå og lagt langs kaj ved Nordre Kajgade. Blandt andet skulle inventar fra diskotekstiden fjernes. |
| 15.05.2020 | 01.08.2020 | Uoriginalt inventar fjernet under opholdet i Grenå. Skroget vasket under vandlinjen. Højtryksrenset over vandlinjen - huller, der herved opstod, lappet. Malet udvendigt over fenderlisten. Færgen var ikke registreret, men fik malet navnet Broen på siderne. |
| 02.08.2020 | 03.08.2020 | Bugseret fra Grenå mod Halsskov af slæbebådene Nadir (IMO 7401277) og Valdemar (IMO 8108121). Afgang fra Grenå 2. august kl. 12.00. Ankom til færgehavnen i Halsskov 3. august kl. 10.30, og var på plads i færgelejet ved middagstid. |
| 09.10.2023 | 09.10.2023 | Byrådet besluttede under budgetvedtagelse, at Broen skal skrottes. Det er ikke besluttet, hvornår eller hvordan skrotningen skal finde sted. |
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-02-04