Kronborg
Leveret: 1935
Fra | Til | Aktivitet |
---|---|---|
29.01.1933 | 29.01.1933 | Motororganisationerne kritiserer forholdene for biloverførsel Helsingør-Helsingborg, og de første forhandlinger om en ny bilfærge er i gang med svenskerne. |
02.05.1934 | 02.05.1934 | Dansk Jernbaneblad skriver at DSB og de svenske statsbaner er enige om at anskaffe en autobilfærge til Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.08.1934 | 08.08.1934 | Generaldirektør, trafikchef og søfartschef rejser hjem fra afsluttede forhandlinger med de svenske statsbaner i Stockholm om kontrahering af en automobilfærge til Helsingør-Helsingborg |
14.08.1934 | 14.08.1934 | Færgen kontraheres ved A/S Nakskov Skibsværft som nybygning nr 66 for en pris på ca. 700.000 kr (værftets underskrift) |
17.08.1934 | 17.08.1934 | DSB's underskrift på kontrakten |
25.01.1935 | 25.01.1935 | Køllagt |
23.03.1935 | 23.03.1935 | Navngivet KRONBORG af generaldirektør Peter Knutzens datter og søsat kl ca 15 |
24.04.1935 | 24.04.1935 | Foretaget hovedsyn |
24.04.1935 | 26.04.1935 | I flydedokken fra 24.04 kl 14.00 til 26.04 kl 18.00 |
30.04.1935 | 30.04.1935 | Prøvetur i Langelandsbælt |
04.05.1935 | 04.05.1935 | Afsejlet fra værftet til Helsingør kl 12.00, ankom Helsingør om aftenen |
06.05.1935 | 06.05.1935 | Prøvetur i Øresund, blandt andet med løb over Hveen milen. Overtaget af DSB |
08.05.1935 | 08.05.1935 | Prøvesejlads (-er) Helsingør-Helsingborg |
13.05.1935 | 13.05.1935 | Præsentationssejlads mellem Helsingør og Helsingborg |
15.05.1935 | 21.05.1935 | I fart Helsingør-Helsingborg |
21.05.1935 | 21.05.1935 | Aflyste to dobbeltture for maskinreparation |
22.05.1935 | 23.05.1935 | I fart Helsingør-Helsingborg |
23.05.1935 | 24.05.1935 | I fart Helsingør-Helsingborg, men begge aftener vrøvl med maskineriet |
24.05.1935 | 28.05.1935 | I fart Helsingør-Helsingborg |
29.05.1935 | 29.05.1935 | Påsejlet færgelejet, en dobbelttur aflyst Auditøren; Ved indsejling i Helsingør havn påsejlet bolværket ved siden af dens anløbsplads. Af årsag som ikke har kunnet opklares, bakkede færgens forreste skrue ikke, eller i alt fald ikke normalt, da farten skulle tages af færgen under indsejlingen. |
30.05.1935 | 28.07.1935 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
28.07.1935 | 28.07.1935 | Hård påsejling af mole i Helsingborg i kraftig vind, |
28.07.1935 | 22.09.1935 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
22.09.1935 | 22.09.1935 | Påsejlet færgelejet i Helsingborg med stor kraft i storm, måtte derefter bruge det andet færgeleje |
22.09.1935 | 30.09.1935 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.09.1935 | 30.09.1935 | Sidste dag i fart i den sæson |
30.09.1935 | xx.11.1935 | ikke i fart |
19.11.1935 | 19.11.1935 | Ud fra Helsingør på lille prøvetur i Øresund |
02.12.1935 | 05.12.1935 | Helsingør værft, dokning på bedding for bundbehandling |
12.12.1935 | 12.12.1935 | Afgået til Masnedsund kl 17 for at assistere der efter Masnedsundbroens påsejling, formentlig til 22.12.1935 |
27.12.1935 | 27.12.1935 | Senest denne dag vendt tilbage til Helsingør |
28.12.1935 | 18.03.1936 | ikke i fart |
19.03.1936 | 19.03.1936 | Forsejlet fra Helsingør til Orlogsværftet |
19.03.1936 | 26.03.1936 | Årligt eftersyn på Orlogsværftet (på grund af lockout på Nakskov værft blev garantieftersynet, der skulle have fundet sted der, udsat) |
26.03.1936 | 30.03.1936 | I dok på Orlogsværftet fra 26.03 kl 09 til 30.03 kl 11.15 |
30.03.1936 | 07.04.1936 | Årligt eftersyn på Orlogsværftet |
07.04.1936 | 07.04.1936 | Passeret bommen i Københavns havn for udgående |
08.04.1936 | 08.04.1936 | Ankom til Helsingør fra København |
08.04.1936 | 02.05.1936 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.05.1936 | 02.05.1936 | Kompasrettet i Øresund |
02.05.1936 | 16.06.1936 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
16.06.1936 | 16.06.1936 | Kl ca 15.35 kollision med DAN ved Helsingør. På rejse fra Helsingborg til Helsingør med passagerer. Søforklaring og Søforhør i Helsingør den 18.06.1936. Kl. ca. 1532, da DAN var ved indløbet til Helsingør Havn, blev der givet 1 lang Tone med dampfløjten. Umiddelbart efter hørtes fra M/F KRONBORG 1 kort som signal for, at denne færge var for udgående. I DAN blev den agterste maskine stoppet og den forreste maskine beordret fuld kraft bak, hvilket blev tilkendegivet ved 3 korte toner med dampfløjten. Kl. ca. 1535, da DAN lå omtrent stille ca. 2 skibslængder fra søndre havnemole, hørtes 1 kort tone fra KRONBORG, der var lige indenfor havnemolerne. Da KRONBORG havde passeret havnemolen, sås færgen først dreje styrbord over, derefter bagbord over ned mod DAN. Da der syntes fare for en kollision, beordredes DANs agterste maskine fuld kraft bak, men umiddelbart efter tørnede KRONBORG, med stor kraft mod DAN, der gik agterover, hvorved den forreste konsol blev stærkt beskadiget. Af den af KRONBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at da KRONBORG Kl. 1533 afgik fra Helsingør, sås DAN udenfor Havnen. Fra KRONBORG blev der først givet 1 lang tone, derefter 1 kort tone med fløjten, hvilket signal fra DAN blev besvaret med 3 korte toner. KRONBORGs ror blev lagt hårdt styrbord, men da skibet ikke lystrede roret, blev maskinen beordret langsomt bak og umiddelbart efter fuld kraft bak. Kort efter tørnede KRONBORGs konsol mod DANs konsol, hvorved KRONBORGs konsol, fenderliste og bovport blev beskadiget. Ved kollisionen faldt et barn om på dækket og kom til skade. Anm. Søretten har intet udtalt om årsagen til kllisionen. Ministeriet må efter det i sagen oplyste antage, at KRONBORG mistede styret som følge af skruevandet fra en damper, der lå ved kajen og rørte maskinen. |
17.06.1936 | 19.06.1936 | Reparereret på Helsingør værft |
20.06.1936 | 10.07.1936 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
10.07.1936 | 10.07.1936 | Overførte det danske kronprinspar til Sverige |
10.07.1936 | 30.07.1936 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.07.1936 | 30.07.1936 | Overførte det danske kronprinspar fra Sverige |
30.07.1936 | 04.10.1936 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
05.10.1936 | 05.10.1936 | Forsejlet fra Helsingør mod Nakskov |
06.10.1936 | 07.10.1936 | Nakskov værft, ankom 06.10 kl 07.30 Færgen har været underkastet garantisyn, og derunder er indrettet et kammer for toldvæsenet i agterlasten samt foretaget forskellige apteringsforandringer i saloner. I maskinen har alt været adskilt for eftersyn, og to tachometre, et for hver drivskrue, er anbragt på hver side af maskintelegrafen. Drivskruerne er blevet skiftet. |
07.10.1936 | 15.10.1936 | I Nakskov værfts flydedok fra 07.10 kl 09.30 til 15.10 kl 11.30 |
15.10.1936 | 23.10.1936 | Nakskov værft, afgik 23.10 kl 07.00, ventet til Helsingør kl 22 |
24.10.1936 | 26.01.1937 | ikke i fart |
27.01.1937 | 27.01.1937 | Noteres i fart denne ene dag på Helsingør-Helsingborg |
28.01.1937 | 15.02.1937 | ikke i fart |
16.02.1937 | 16.02.1937 | Forsejlet fra Helsingør kl 04.30 til Orlogsværftet |
16.02.1937 | 18.02.1937 | Orlogsværftet i København |
18.02.1937 | 18.02.1937 | I dok på Orlogsværftet i København fra 18.02 kl 09.45 til 22.02 kl 12 |
22.02.1937 | 28.02.1937 | Orlogsværftet i København |
28.02.1937 | 28.02.1937 | Kompasrettet i Øresund |
01.03.1937 | 01.03.1937 | Ankommet til Helsingør fra København |
02.03.1937 | 15.03.1937 | ikke i fart |
16.03.1937 | 18.03.1937 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
19.03.1937 | 19.03.1937 | ikke i fart |
20.03.1937 | 20.03.1937 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
21.03.1937 | 23.03.1937 | ikke i fart |
24.03.1937 | 29.03.1937 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten (påske) |
30.03.1937 | 17.04.1937 | ikke i fart |
18.04.1937 | 20.05.1937 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
20.05.1937 | 20.05.1937 | Lille kollision med DAN, begge færger kunne fortsætte i fart |
20.05.1937 | 07.08.1937 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
07.08.1937 | 07.08.1937 | Kollision med HELSINGBORG ved Helsingør kl 08.23 Kl 08.11 afsejlede færgen i tæt tåge fra Helsingør. Fra havnemundingen styredes Øst½Syd. Der sejledes med mindsket fart, og der blev afgivet forskriftsmæssigt tågesignal med dampfløjten. Kort efter at Kronborg pynt var passeret, hørtes forude om bagbord tågesignal fra motorfærgen KRONBORG af Helsingør, begge maskiner blev straks beordret langsomt frem, samtidig med at kursen ændredes til Øst til Syd. Ca. 2 minutter efter kom KRONBORG i sigte lidt foran for tværs om bagbord i ca ½ skibslængdes afstand tilsyneladende med kurs mod HELSINGBORG. Da der syntes fare for en kollision, blev roret lagt hårdt styrbord, men kl 08.23 da færgen var drejet ca. 4 streger til styrbord, tørnede KRONBORG med stævnen mod HELSINGBORGs bagbords side lidt foran midtskibs. Ved kollisionen fik HELSINGBORG fenderlisten knust og vingehuset trykket ind. Af den af KRONBORGs besætning afgivne forklaring fremgår, at dette skib var afsejlet fra Helsingborg kl. 08.14. Der styredes Vest til Syd. Maskinen gik langtsomt frem og forskriftsmæssigt tågesignal med luftfløjten blev afgivet. Kl. ca. 08.20 hørtes tågesignal fra HELSINGBORG ca. 3 Streger om styrbord. Maskinen beordredes fuld kraft bak og kort efter, da HELSINGBORG kom i sigte, forceret bak, samtidig med at der blev afgivet 3 korte toner med fløjten; men umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen fik KRONBORG tre konsolbærere og bagbords bovport beskadiget og en bule i bagbords bovplade. Anm. Ministeriet maa antage, at den væsentligste årsag til kollisionen var tåge. |
07.08.1937 | 15.08.1937 | Færgen er i daglig fart mellem Helsingør og Helsingborg |
16.08.1937 | 20.08.1937 | Ikke i fart - reparation af skaderne fra kollisionen? |
21.08.1937 | 03.10.1937 | Færgen er i daglig fart mellem Helsingør og Helsingborg |
04.10.1937 | 25.10.1937 | Ikke i fart |
25.10.1937 | 26.10.1937 | En af disse dage forsejlet fra Helsingør til Masnedø for oplægning |
26.10.1937 | 06.03.1938 | Oplagt i Masnedø |
07.03.1938 | 07.03.1938 | Indgået til Helsingør fra oplægning i Masnedø |
07.03.1938 | 07.03.1938 | Helsingør værft |
07.03.1938 | 10.03.1938 | I dok på Helsingør værft fra 07.03 kl 13.30 til 10.03 kl 13 |
10.03.1938 | 24.03.1938 | Helsingør værft |
25.03.1938 | 25.03.1938 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
26.03.1938 | 02.04.1938 | Ikke i fart |
03.04.1938 | 03.04.1938 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
04.04.1938 | 08.04.1938 | ikke i fart |
09.04.1938 | 29.05.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.05.1938 | 02.06.1938 | ikke i fart |
03.06.1938 | 29.07.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.07.1938 | 31.07.1938 | ikke i fart |
01.08.1938 | 02.10.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
03.10.1938 | 07.10.1938 | ikke i fart |
08.10.1938 | 08.10.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
09.10.1938 | 14.10.1938 | Ikke i fart |
15.10.1938 | 16.10.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.10.1938 | 20.10.1938 | Ikke i fart |
21.10.1938 | 23.10.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
24.10.1938 | 28.10.1938 | Ikke i fart |
29.10.1938 | 29.10.1938 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.10.1938 | 21.02.1939 | Formentlig ikke i fart i denne periode |
21.02.1939 | 22.02.1939 | En af disse dage forsejlet fra Helsingør til Orlogsværftet |
22.02.1939 | 22.02.1939 | Passeret bommen i Københavns havn for indgående fra Helsingør |
22.02.1939 | 27.02.1939 | Orlogsværftet i København. Der blev foretaget afdrejning af hovedmotorens svinghjul. |
27.02.1939 | 04.03.1939 | I dok på Orlogsværftet i København fra 27.02 kl 15.00 til 04.03 kl 18.30 |
04.03.1939 | 16.03.1939 | Orlogsværftet i København |
17.03.1939 | 17.03.1939 | Passeret bommen i Københavns havn for udgående til Helsingør |
18.03.1939 | 24.03.1939 | Ikke i fart |
25.03.1939 | 25.03.1939 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
26.03.1939 | 01.04.1939 | Ikke i fart |
02.04.1939 | 22.06.1939 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
22.06.1939 | 22.06.1939 | På en aftentur fra Helsingborg til Helsingør bjærget en kæntret kajakroer |
22.06.1939 | 09.07.1939 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
09.07.1939 | 09.07.1939 | Aflyst den første morgen-dobbelttur for maskinreparation |
09.07.1939 | 02.09.1939 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
03.09.1939 | 13.12.1940 | Formentlig oplagt på grund af krigen, sejlads med færgen opgivet |
14.12.1940 | 20.12.1940 | På bedding for bundbehandling på Helsingør værft fra 14.12 kl 12.00 til 20.12 kl 13.00 |
21.12.1940 | 28.10.1941 | Formentlig oplagt på grund af krigen |
29.10.1941 | 01.11.1941 | På bedding for bundbehandling på Helsingør værft fra 29.10 kl 08.30 til 01.11 kl 14.00 |
02.11.1941 | 13.01.1943 | Formentlig oplagt på grund af krigen |
14.01.1943 | 22.01.1943 | På bedding på Helsingør værft fra 14.01 kl 14.30 til 22.01 kl 10.00 |
22.01.1943 | 30.01.1943 | Helsingør værft. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler. |
31.01.1943 | 31.01.1943 | Forsejlet fra Helsingør til Københavns Frihavn |
01.02.1943 | 01.02.1943 | Fra Københavns Frihavn til Orlogsværftet i København Orlogsværftet i København. Der blev foretaget afdrejning af hovedmotorens svinghjul |
01.02.1943 | 01.02.1943 | Ankommet til Orlogsværftets afmagnetiseringsanlæg kl 08.25, i orlogsværftets afmagnetiseringsanlæg fra kl 10 til kl 12, kompasserne var i land mens færgen blev afmagnetiseret kl 13.20 til kl 15.10 foretoges kompasretning nord for Middelgrunden, såvel med som uden minesikring slået til 6 oversejlingsprøver med 3, 6 og 8,5 knobs fart foretoges for at prøve minesikringens effektivitet Fra Orlogsværftet til Københavns Frihavn |
xx.xx.1943 | xx.xx.1943 | Fra Københavns Frihavn til Masnedsund |
xx.xx.1943 | 13.03.1946 | Ligget i Masnedsund som reserve, hvis der skete Storstrømsbroen noget |
13.03.1946 | 13.03.1946 | Forsejlet fra Masnedsund til Helsingør |
18.03.1946 | 02.04.1946 | Helsingør værft |
02.04.1946 | 08.04.1946 | På bedding på Helsingør værft fra 02.04 kl 15.00 til 08.04 kl 07.00 |
08.04.1946 | 13.04.1946 | Helsingør værft. Færgen blev underkastet hovedsyn II. |
14.04.1946 | 14.04.1946 | Afmagnetiseret fra kl 09.20 til kl 10.30 i Lynettens afmagnetiseringsanlæg i København. Kompasrettet i Øresund. |
15.04.1946 | 19.04.1946 | Ikke i fart |
20.04.1946 | 22.04.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
23.04.1946 | 03.05.1946 | Ikke i fart |
04.05.1946 | 05.05.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
06.05.1946 | 10.05.1946 | Ikke i fart |
11.05.1946 | 11.05.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
12.05.1946 | 15.05.1946 | Ikke i fart |
16.05.1946 | 19.05.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
20.05.1946 | 24.05.1946 | Ikke i fart |
25.05.1946 | 26.05.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
27.05.1946 | 28.05.1946 | Ikke i fart |
29.05.1946 | 30.05.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
31.05.1946 | 31.05.1946 | Ikke i fart |
01.06.1946 | 02.06.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
03.06.1946 | 07.06.1946 | Ikke i fart |
08.06.1946 | 10.06.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
11.06.1946 | 14.06.1946 | Ikke i fart |
15.06.1946 | 16.06.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.06.1946 | 21.06.1946 | Ikke i fart |
22.06.1946 | 24.06.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
25.06.1946 | 05.07.1946 | Ikke i fart |
06.07.1946 | 07.07.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.07.1946 | 12.07.1946 | Ikke i fart |
13.07.1946 | 15.07.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
16.07.1946 | 17.07.1946 | Ikke i fart |
18.07.1946 | 22.07.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
23.07.1946 | 24.07.1946 | Ikke i fart |
25.07.1946 | 29.07.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.07.1946 | 31.07.1946 | Ikke i fart |
01.08.1946 | 05.08.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
06.08.1946 | 08.08.1946 | Ikke i fart |
09.08.1946 | 12.08.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
13.08.1946 | 13.08.1946 | Ikke i fart |
14.08.1946 | 19.08.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
20.08.1946 | 22.08.1946 | Ikke i fart |
23.08.1946 | 26.08.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
27.08.1946 | 29.08.1946 | Ikke i fart |
30.08.1946 | 02.09.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
03.09.1946 | 05.09.1946 | Ikke i fart |
06.09.1946 | 09.09.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
10.09.1946 | 12.09.1946 | Ikke i fart |
13.09.1946 | 16.09.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.09.1946 | 19.09.1946 | Ikke i fart |
20.09.1946 | 23.09.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
24.09.1946 | 26.09.1946 | Ikke i fart |
27.09.1946 | 01.10.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.10.1946 | 03.10.1946 | Ikke i fart |
04.10.1946 | 06.10.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
07.10.1946 | 18.10.1946 | Ikke i fart |
19.10.1946 | 21.10.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
22.10.1946 | 25.10.1946 | Ikke i fart |
26.10.1946 | 30.10.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
31.10.1946 | 01.11.1946 | Ikke i fart |
02.11.1946 | 04.11.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
05.11.1946 | 08.11.1946 | Ikke i fart |
09.11.1946 | 11.11.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
12.11.1946 | 15.11.1946 | Ikke i fart |
16.11.1946 | 18.11.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
19.11.1946 | 22.11.1946 | Ikke i fart |
23.11.1946 | 25.11.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
26.11.1946 | 28.11.1946 | Ikke i fart |
29.11.1946 | 29.11.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.11.1946 | 30.11.1946 | Ikke i fart |
01.12.1946 | 02.12.1946 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
03.12.1946 | 06.12.1946 | Ikke i fart |
07.12.1946 | 06.01.1947 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
07.01.1947 | 11.03.1947 | Oplagt i Helsingør havn |
12.03.1947 | 31.03.1947 | Helsingør værft fra 12.03 kl 14.40. Færgen blev underkastet hovedsyn I. |
31.03.1947 | 11.04.1947 | På bedding på Helsingør værft fra 31.03 kl 10.30 til 11.04 kl 08.15 |
11.04.1947 | 18.04.1947 | Helsingør værft til 18.04 kl 16 |
19.04.1947 | 02.05.1947 | Ikke i fart |
03.05.1947 | 29.12.1947 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.12.1947 | 21.01.1948 | Ikke i fart |
22.01.1948 | 22.01.1948 | Helsingør værft fra 22.01 kl 12.50, færgen blev underkastet hovedsyn I |
22.01.1948 | 26.01.1948 | På bedding på Helsingør værft fra 22.01 kl 14.20 til 26.01 kl 09.30 |
26.01.1948 | 02.02.1948 | Helsingør værft |
02.02.1948 | 11.02.1948 | På bedding på Helsingør værft fra 02.02 kl 12.35 til 11.02 kl 08.20 |
11.02.1948 | 06.03.1948 | Helsingør værft til 06.03 kl 12.15 |
07.03.1948 | 07.03.1948 | Formentlig forsejlet til København denne dag |
08.03.1948 | 08.03.1948 | Afmagnetiseret i Lynettens afmagnetiseringsanlæg i København |
09.03.1948 | 09.03.1948 | Kompasretning i Skudehavnen og derefter forsejlet fra København til Helsingør |
10.03.1948 | 10.03.1948 | I fart denne dag på Helsingør-Helsingborg overfarten |
11.03.1948 | 11.03.1948 | Ikke i fart |
12.03.1948 | 03.10.1948 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
04.10.1948 | 16.01.1949 | Ikke i fart, i hvert fald noget af perioden oplagt i bilfærgelejet i Helsingør |
17.01.1949 | 31.01.1949 | Helsingør værft fra 17.01 kl 08.40. Færgen blev underkastet hovedsyn. |
31.01.1949 | 17.02.1949 | På bedding på Helsingør værft fra 31.01 kl 16.00 til 17.02 kl 13.40 |
17.02.1949 | 16.03.1949 | Helsingør værft til 16.03 kl 14.30 |
17.03.1949 | 17.03.1949 | Afmagnetiseret i Lynettens afmagnetiseringsanlæg i København |
18.03.1949 | 18.03.1949 | Kompasrettet i Øresund |
18.03.1949 | 12.04.1949 | Ikke i fart |
13.04.1949 | 03.10.1949 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
04.10.1949 | 14.10.1949 | Ikke i fart |
15.10.1949 | 16.10.1949 | I fart disse dage på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.10.1949 | 21.10.1949 | Ikke i fart |
22.10.1949 | 23.10.1949 | I fart disse dage på Helsingør-Helsingborg overfarten |
24.10.1949 | 14.12.1949 | Ikke i fart |
15.12.1949 | 11.03.1950 | Nordhavnsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er færgen blevet udstyret med højttaleranlæg. Hovedmotorens cylinderstativ er fornyet og en ekstra starteluftbeholder installeret. |
11.03.1950 | 18.03.1950 | På bedding på Nordhavnsværftet fra 11.03 kl 15.00 til 18.03 kl 11.00 |
18.03.1950 | 22.03.1950 | Nordhavnsværftet i København |
23.03.1950 | 23.03.1950 | Kl 10 deviationsundersøgelse og kompasretning i Øresund |
23.03.1950 | 24.03.1950 | En af disse dage forsejlet fra København til Helsingør |
25.03.1950 | 01.04.1950 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.04.1950 | 03.04.1950 | Ikke i fart |
04.04.1950 | 23.06.1950 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
24.06.1950 | 24.06.1950 | Ikke i fart denne dag |
25.06.1950 | 25.09.1950 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
26.09.1950 | 08.02.1951 | Ikke i fart |
09.02.1951 | 09.02.1951 | Helsingør værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev en 60 kilowatt dieseldynamo og en fra forreste drivskrueaksel dreven starteluftkompressor installeret. |
09.02.1951 | 22.02.1951 | På bedding på Helsingør værft fra 09.02 kl 12 til 22.02 kl 09 |
22.02.1951 | 10.03.1951 | Helsingør værft |
11.03.1951 | 11.03.1951 | Ikke i fart, forsejlet til København? |
12.03.1951 | 12.03.1951 | Afmagnetiseret i København |
13.03.1951 | 13.03.1951 | Kompasrettet i Øresund |
14.03.1951 | 19.03.1951 | Ikke i fart |
20.03.1951 | 28.03.1951 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
29.03.1951 | 19.04.1951 | Ikke i fart |
20.04.1951 | 22.04.1951 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
23.04.1951 | 27.04.1951 | Ikke i fart |
28.04.1951 | 28.10.1951 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
29.10.1951 | 24.03.1952 | Ikke i fart. Oplagt i bilfærgelejet i Helsingør. Gennemført maskineftersyn med overhaling af hovedmotoren og begge hjælpemotorer overhalede, ved eget personale. |
25.03.1952 | 25.03.1952 | I fart denne dag på Helsingør-Helsingborg overfarten |
26.03.1952 | 26.03.1952 | Skibet kontrolmålt i København og kompasretning foretaget i Sundet |
28.03.1952 | 28.03.1952 | Ikke i fart denne dag |
29.03.1952 | 29.03.1952 | Helsingør værft fra 29.03 kl 7.30 |
29.03.1952 | 02.04.1952 | På bedding på Helsingør værft fra 29.03 kl 8.30 til 02.04 kl 12.25 |
02.04.1952 | 07.04.1952 | Helsingør værft til 07.04 kl 15.45 |
08.04.1952 | 08.04.1952 | Ikke i fart denne dag |
09.04.1952 | 09.07.1952 | I fart denne dag på Helsingør-Helsingborg overfarten |
10.07.1952 | 09.10.1952 | Ikke i fart (hvorfor??) |
10.10.1952 | 10.10.1952 | Passeret bommen i Københavns havn for udgående til Helsingør |
11.10.1952 | 12.10.1952 | Ikke i fart denne dag |
13.10.1952 | 13.10.1952 | Helsingør værft. Færgen har været underkastet hovedsyn, hvorunder et "politikammer" blev indrettet. |
13.10.1952 | 28.10.1952 | I dok på Helsingør værft fra 13.10 kl 15 til 28.10 kl 14 |
28.10.1952 | 18.11.1952 | Helsingør værft |
19.11.1952 | 19.11.1952 | Skibet kontrolmålt i København og kompasretning foretaget i Sundet |
20.12.1952 | 07.05.1953 | Ikke i fart |
08.05.1953 | 08.05.1953 | Kompasretning |
09.05.1953 | 12.05.1953 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
12.05.1953 | 12.05.1953 | På rejse fra Helsingborg til Helsingør. Kollideret den 12.05.1953 i Helsingør havn. Søforklaring og søforhør i Helsingør den 16.05.1953 og 08.07.1953. Kl. 09.46 afsejlede KRONBORG fra Helsingborg. Da færgen under en let nordlig brise var tværs af Kronborg Pynt, gaves fløjtesignal for indsejling. Da molerne passeredes, beordredes motoren, der gik fuld kraft frem, langsomt frem, og roret lagdes let bagbord. Da KRONBORG befandt sig midt i havnen, blev motoren beordret langsomt bak, og roret lagdes hårdt bagbord. Umiddelbart efter varskoede rorsmanden, at skibet ikke lystrede roret. Motoren beordredes fuld kraft bak og umiddelbart efter, forceret fuld kraft bak men inden farten var gået af KRONBORG, tørnede færgen kl. 1005 mod slæbebåd URANUS af Helsingør, der lå fortøjet ved vestkajen. Af den af URANUS besætning afgivne forklaring fremgår, at medens dette fartøj kl. 10.05 lå fortøjet ved kajstrækning nr. 3, blev det påsejlet af KRONBORG, som ovenfor angivet. Ved kollisionen fik URANUS skanseklædningen stærkt beskadiget, og skibssiden fik en mindre lækage. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at færgen mistede styringen, fordi et skib ved Helsingør skibsværft var i færd med at røre skruen. |
12.05.1953 | 26.05.1953 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
27.05.1953 | 07.06.1953 | Ikke i fart |
08.06.1953 | 01.09.1953 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.09.1953 | 22.09.1953 | Ikke i fart |
23.09.1953 | 08.10.1953 | Årligt eftersyn på Nordhavnsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn. Ved hovedsynet blev trædækket over salonen agter erstattet af ståldæk, og bovportene for og agter blev udskiftet med nye med større gennemkørselsåbning. |
08.10.1953 | 17.10.1953 | På ophalerbedding fra 08.10 kl 10 til 12.10 kl 6.30 |
17.10.1953 | 28.10.1953 | Nordhavnsværftet i København |
28.10.1953 | 28.10.1953 | Afmagnetiseringssejlads fra kl 8.00 til kl 10.20, derefter kompasrettet under forsejling til Helsingborg for oplægning der |
29.10.1953 | 31.10.1953 | Ikke i fart |
01.11.1953 | 02.11.1953 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten?? |
03.11.1953 | 02.04.1954 | Ikke i fart |
03.04.1954 | 12.04.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
13.04.1954 | 13.04.1954 | Ikke i fart |
14.04.1954 | 21.04.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
22.04.1954 | 14.05.1954 | Ikke i fart |
15.05.1954 | 17.05.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
18.05.1954 | 04.06.1954 | Ikke i fart |
05.06.1954 | 06.06.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
07.06.1954 | 30.06.1954 | Ikke i fart |
01.07.1954 | 18.08.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
18.08.1954 | 18.08.1954 | På rejse fra Helsingborg til Helsingør med passagerer. Kollideret den 18/8 54 i Helsingborg havn. Søforklaring og søforhør i Helsingør den 26/8 54. Kl. 20.15 afsejlede KRONBORG fra færgelejet i Helsingborg med motoren gående langsomt frem, og umiddelbart efter beordredes motoren fuld kraft frem. Da KRONBORG befandt sig omtrent midtvejs mellem færgelejet og det nordlige havneindløb, sås et skib, der senere viste sig at være M/S ROMANY RYE af Stockholm, på sydlig kurs ud for nordre ydermole, hvorfor motoren beordredes langsomt frem. Kort efter, da ROMANY RYE sås dreje ind mod havneindløbet, stoppedes motoren og roret lagdes bagbord, hvilket tilkendegaves ved 2 korte toner med sirenen. Fra ROMANY RYE hørtes 2 korte toner. Da ROMANY RYE syntes at have vanskeligt ved at dreje til bagbord og ROMANY RYE's fart tiltog, beordredes motoren fuld kraft bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte toner med sirenen, men umiddelbart efter tørnede ROMANY RYE med stævnen mod styrbords side af KRONBORGs stævn, hvorved stævnen beskadigedes. Af den af ROMANY RYEs lods afgivne forklaring fremgår, at da nævnte skib, hvis motor gik halv kraft frem, og som var for indgående til Helsingborg, befandt sig ved det nordlige indløb til havnen, blev der afgivet 1 kort tone med sirenen. Da skibet var ved at passere molehovederne, hørtes 2 toner fra KRONBORG, der sås dreje til bagbord. Der afgaves nu 2 korte toner, og roret lagdes bagbord, men umiddelbart efter skete kollisionen som ovenfor anført. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at skibene har misforstået hinandens manøvrer. |
19.08.1954 | 19.08.1954 | Helsingør værft |
19.08.1954 | 31.08.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
01.09.1954 | 03.09.1954 | Ikke i fart |
04.09.1954 | 06.09.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
07.09.1954 | 11.09.1954 | Ikke i fart |
12.09.1954 | 13.09.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
14.09.1954 | 18.09.1954 | Ikke i fart |
19.09.1954 | 20.09.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
21.09.1954 | 24.09.1954 | Ikke i fart |
25.09.1954 | 27.09.1954 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
28.09.1954 | 02.10.1954 | Ikke i fart |
03.10.1954 | 15.10.1954 | Årligt eftersyn på Nordhavnsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn. Nødlyslamper blev installeret overalt i færgen; energikilden består af 2 stk. 24 volt batterier. Brændselsolieforbrugstanken blev forsynet med hurtigåbnende ventil, således at olien i tilfælde af brand kan ledes fra forbrugstanken til bundtanke. |
15.10.1954 | 26.10.1954 | På Nordhavnsværftets ophalerbedding fra 15.10 (trådte kl 06.40, oppe kl 07.15) til 26.10 kl 16 |
26.10.1954 | 31.10.1954 | Nordhavnsværftet i København. |
31.10.1954 | 31.10.1954 | Kl 8.45 til kontrolmåling ved Lynetten, slut kl 10.50 hvor kontrolmåling og afmagnetisering var afsluttet, og færgen afgik til Helsingør. |
01.11.1954 | 01.11.1954 | Kl 08.35 afgik færgen til kompasretning i Sundet, og oplagdes kl 09.55 i Helsingborg. |
02.11.1954 | 05.04.1955 | Ikke i fart |
06.04.1955 | 07.04.1955 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.04.1955 | 14.04.1955 | Ikke i fart |
15.04.1955 | 15.04.1955 | Passeret bommen i Københavns havn for indgående |
15.04.1955 | xx.xx.1955 | Oplagt i Gasværkshavnen |
xx.xx.1955 | xx.xx.1955 | Forsejlet fra København til Helsingør. |
27.05.1955 | 31.05.1955 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
01.06.1955 | 09.06.1955 | Ikke i fart |
10.06.1955 | 20.06.1955 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
21.06.1955 | 23.06.1955 | Ikke i fart |
24.06.1955 | 27.06.1955 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
28.06.1955 | 30.06.1955 | Ikke i fart |
01.07.1955 | 18.09.1955 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
19.09.1955 | 21.09.1955 | Ikke i fart |
22.09.1955 | 25.09.1955 | I fart dagligt på Helsingør-Helsingborg overfarten |
26.09.1955 | 30.09.1955 | Ikke i fart |
01.10.1955 | 01.10.1955 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.10.1955 | 14.12.1955 | Ikke i fart |
15.12.1955 | 27.12.1955 | Årligt eftersyn på Nordhavnsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn, der blev lagt ståldæk over forreste salon. |
27.12.1955 | 04.01.1956 | På Nordhavnsværftets ophalerbedding fra 27.12 kl 10.00 til 04.01 kl 9.10. |
04.01.1956 | 23.01.1956 | Nordhavnsværftet i København. |
23.01.1956 | 23.01.1956 | Afmagnetiseret, slut kl 10.24, derfter forsejlet til Helsingør, ankom kl ca 13.00 |
24.01.1956 | 24.01.1956 | Afgået Helsingør kl 09.05 for kompasretning, kl 10.45 oplagt i Helsingborg |
25.01.1956 | 27.03.1956 | Ikke i fart |
28.03.1956 | 07.04.1956 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.04.1956 | 20.05.1956 | Ikke i fart |
21.05.1956 | 22.05.1956 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
23.05.1956 | 23.05.1956 | Ikke i fart, til oplægning |
24.05.1956 | 02.06.1956 | Ikke i fart |
02.06.1956 | 02.06.1956 | Forsejlet fra Helsingborg til billejet i Helsingør |
03.06.1956 | 03.06.1956 | I fart som 5.færge |
03.06.1956 | 17.09.1956 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.09.1956 | 18.09.1956 | Helsingør værft |
18.09.1956 | 30.09.1956 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
01.10.1956 | 18.10.1956 | Ikke i fart (12.10 ligger skibet oplagt i Helsingborg) |
19.10.1956 | 22.10.1956 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
23.10.1956 | 27.10.1956 | Ikke i fart |
28.10.1956 | 28.10.1956 | Forsejlet fra Helsingør kl 08.00, ankom København kl 11.15 |
28.10.1956 | 07.11.1956 | Årligt eftersyn på Nordhavnsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn. |
07.11.1956 | 22.11.1956 | På Nordhavnsværftets ophalerbedding fra 07.11 kl 08.25 til 22.11 kl 10.05 |
22.11.1956 | 26.11.1956 | Nordhavnsværftet i København. |
27.11.1956 | 27.11.1956 | Formentlig forsejlet denne dag, (afmagnetisering/kompasretning) |
28.11.1956 | 11.01.1957 | Lå formentlig oplagt |
11.01.1957 | 11.01.1957 | Denne dag afholdt syn på færgen, noteres som sket i Helsingør |
11.01.1957 | 10.04.1957 | Lå formentlig oplagt |
10.04.1957 | 10.04.1957 | Kontrolmålt mellem kl 11 og 12 i København |
11.04.1957 | 14.04.1957 | nok forsejlet til Helsingør en af dagene |
15.04.1957 | 16.04.1957 | Lå formentlig oplagt |
17.04.1957 | 23.04.1957 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
24.04.1957 | 16.05.1957 | Ikke i fart |
17.05.1957 | 19.05.1957 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
20.05.1957 | 01.06.1957 | Ikke i fart |
01.06.1957 | 17.06.1957 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.06.1957 | 20.06.1957 | Helsingør værft for reparation, i fart 20.06 kl 08.00 |
20.06.1957 | 09.07.1957 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
09.07.1957 | 09.07.1957 | Fra denne dag sejlet 2 ekstra ture dagligt |
09.07.1957 | 21.07.1957 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
21.07.1957 | 21.07.1957 | Alvorligt maskinhavari, brud på hovedmotorens krumtapaksel, taget ud af drift |
22.07.1957 | 28.08.1957 | Helsingør værft |
28.08.1957 | 02.10.1957 | På bedding på Helsingør værft fra 28.08 kl 12 til 02.10 kl 08.45 |
02.10.1957 | 03.10.1957 | Helsingør værft |
03.10.1957 | 08.10.1957 | Må være bugseret til Helsingborg en af disse dage |
08.10.1957 | 08.10.1957 | Oplagt i Helsingborg |
09.10.1957 | 02.03.1958 | Ikke i fart |
03.03.1958 | 03.03.1958 | Bugseret fra Helsingborg til Helsingør værft |
03.03.1958 | 27.03.1958 | Helsingør værft, ilægning af motor (ny krumtapaksel færdiginstalleret) |
27.03.1958 | 27.03.1958 | Forhalet fra værftet til billejet |
28.03.1958 | 31.03.1958 | Ikke i fart |
31.03.1958 | 31.03.1958 | På prøvetur |
01.04.1958 | 01.04.1958 | Ikke i fart |
02.04.1958 | 02.04.1958 | I fart fra Helsingør kl 08.00 |
02.04.1958 | 08.04.1958 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
09.04.1958 | 30.04.1958 | Ikke i fart |
01.05.1958 | 04.05.1958 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
05.05.1958 | 14.05.1958 | Ikke i fart |
15.05.1958 | 15.05.1958 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
16.05.1958 | 22.05.1958 | Ikke i fart |
23.05.1958 | 27.05.1958 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
28.05.1958 | 31.05.1958 | Ikke i fart |
01.06.1958 | 27.09.1958 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
28.09.1958 | 14.10.1958 | Ikke i fart |
14.10.1958 | 14.10.1958 | Denne dag lå færgen oplagt i Helsingborg |
14.10.1958 | 01.11.1958 | Ikke i fart |
02.11.1958 | 02.11.1958 | Forsejlet fra Helsingborg til Nordhavnsværftet |
03.11.1958 | 05.11.1958 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn. Færgen fik formentlig her installation af radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge). |
05.11.1958 | 13.11.1958 | På Nordhavnsværftets bedding fra 05.11 kl 08.30 til 13.11 kl 15.10 |
13.11.1958 | 26.11.1958 | Nordhavnsværftet i København |
27.11.1958 | 27.11.1958 | Forsejlet fra Nordhavnsværftet til Helsingborg for oplægning |
28.11.1958 | 23.04.1959 | Ikke i fart |
24.04.1959 | 24.04.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
25.04.1959 | 25.04.1959 | Ikke i fart |
26.04.1959 | 26.04.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
27.04.1959 | 30.04.1959 | Ikke i fart |
01.05.1959 | 01.05.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.05.1959 | 06.05.1959 | Ikke i fart |
07.05.1959 | 07.05.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.05.1959 | 14.05.1959 | Ikke i fart |
15.05.1959 | 19.05.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
20.05.1959 | 30.05.1959 | Ikke i fart |
31.05.1959 | 05.10.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
06.10.1959 | 19.10.1959 | Ikke i fart |
20.10.1959 | 01.11.1959 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (HELSINGØR på værft) |
02.11.1959 | 29.02.1960 | Ikke i fart |
01.03.1960 | 10.03.1960 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn, fik radar installeret |
10.03.1960 | 22.03.1960 | På Nordhavnsværftets bedding |
22.03.1960 | 31.03.1960 | Nordhavnsværftet i København |
01.04.1960 | 11.04.1960 | Ikke i fart |
12.04.1960 | 12.04.1960 | Kompasretning |
13.04.1960 | 19.04.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
20.04.1960 | 30.04.1960 | Ikke i fart |
01.05.1960 | 01.05.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.05.1960 | 07.05.1960 | Ikke i fart |
08.05.1960 | 08.05.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
09.05.1960 | 12.05.1960 | Ikke i fart |
13.05.1960 | 15.05.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
16.05.1960 | 21.05.1960 | Ikke i fart |
22.05.1960 | 22.05.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
23.05.1960 | 25.05.1960 | Ikke i fart |
26.05.1960 | 26.05.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
27.05.1960 | 28.05.1960 | Ikke i fart |
29.05.1960 | 01.10.1960 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.10.1960 | 28.03.1961 | Ikke i fart |
29.03.1961 | 05.04.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
06.04.1961 | 27.04.1961 | Ikke i fart |
28.04.1961 | 01.05.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
02.05.1961 | 06.05.1961 | Ikke i fart |
07.05.1961 | 07.05.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.05.1961 | 10.05.1961 | På vognen på Helsingør værft for bundbehandling |
11.05.1961 | 11.05.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
12.05.1961 | 12.05.1961 | Ankerprøve og bådprøve i Øresund |
12.05.1961 | 13.05.1961 | Ikke i fart |
14.05.1961 | 15.05.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
16.05.1961 | 19.05.1961 | Ikke i fart |
20.05.1961 | 23.05.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
24.05.1961 | 27.05.1961 | Ikke i fart |
28.05.1961 | 31.08.1961 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
01.09.1961 | 29.09.1961 | Ikke i fart |
30.09.1961 | 01.10.1961 | Tilsynsbog siger at færgen ankom værftet 30.09 |
02.10.1961 | 18.11.1961 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn, modernisering af saloner. Agtersalonen er blevet ombygget og moderniseret. |
18.11.1961 | 18.11.1961 | Kompasrettet |
19.11.1961 | 18.04.1962 | Ikke i fart |
19.04.1962 | 24.04.1962 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
25.04.1962 | 16.05.1962 | På Helsingør værfts bedding, eftersyn, bundbehandling og udskiftning af rorstammen |
17.05.1962 | 17.05.1962 | Ikke i fart |
18.05.1962 | 20.05.1962 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
21.05.1962 | 14.06.1962 | Ikke i fart |
15.06.1962 | 31.07.1962 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
01.08.1962 | 20.08.1962 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, 190 dobbeltture i august |
21.08.1962 | 10.04.1963 | Ikke i fart |
11.04.1963 | 11.04.1963 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
12.04.1963 | 15.04.1963 | Ikke i fart |
16.04.1963 | 16.04.1963 | Forsejlet fra Helsingør til Nordhavnsværftet i København |
17.04.1963 | 24.04.1963 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn. Der blev foretaget en ombygning af salgskioskerne. |
24.04.1963 | 30.04.1963 | På Nordhavnsværftets bedding |
01.05.1963 | 29.05.1963 | Nordhavnsværftet i København |
29.05.1963 | 29.05.1963 | Kompasrettet og forsejlet fra København til Helsingør |
30.05.1963 | 20.06.1963 | Ikke i fart |
21.06.1963 | 18.08.1963 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
19.08.1963 | 02.03.1964 | Ikke i fart |
03.03.1964 | 03.03.1964 | Denne dag lå færgen oplagt |
04.03.1964 | 31.03.1964 | Ikke i fart |
01.04.1964 | 01.04.1964 | Forsejlet fra Helsingør til København |
02.04.1964 | 30.04.1964 | Orlogsværftet i København, årligt eftersyn |
30.04.1964 | 30.04.1964 | Kompasrettet |
01.05.1964 | 14.05.1964 | Ikke i fart |
15.05.1964 | 18.05.1964 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
19.05.1964 | 18.06.1964 | Ikke i fart |
19.06.1964 | 16.08.1964 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
17.08.1964 | 14.04.1965 | Ikke i fart |
15.04.1965 | 15.04.1965 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
16.04.1965 | 20.04.1965 | Ikke i fart |
21.04.1965 | 12.05.1965 | Orlogsværftet i København, årligt eftersyn |
12.05.1965 | 12.05.1965 | Kompasrettet |
13.05.1965 | 16.05.1965 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
17.05.1965 | 17.06.1965 | Ikke i fart |
18.06.1965 | 15.08.1965 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
27.08.1965 | 31.08.1965 | Evt. i fart?? |
01.09.1965 | 06.04.1966 | Ikke i fart |
07.04.1966 | 07.04.1966 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
08.04.1966 | 13.04.1966 | Ikke i fart |
14.04.1966 | 17.05.1966 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn. Kompasrettet 16.06 inden færgen gik i fart . |
18.05.1966 | 16.06.1966 | Ikke i fart |
17.06.1966 | 14.08.1966 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
15.08.1966 | 05.10.1966 | Ikke i fart |
06.10.1966 | 10.10.1966 | Aarhus værft |
11.10.1966 | 02.04.1967 | Ikke i fart |
03.04.1967 | 11.05.1967 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn |
11.05.1967 | 11.05.1967 | Kompasrettet |
12.05.1967 | 27.05.1967 | Ikke i fart |
28.05.1967 | 29.05.1967 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
30.05.1967 | 23.06.1967 | Ikke i fart |
24.06.1967 | 14.08.1967 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
15.08.1967 | 18.04.1968 | Ikke i fart |
19.04.1968 | 08.05.1968 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn |
20.06.1968 | 11.08.1968 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
12.08.1968 | 31.12.1968 | Ikke i fart |
29.05.1969 | 17.06.1969 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn |
18.06.1969 | 18.06.1969 | Kompasrettet |
17.06.1969 | 10.08.1969 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
11.08.1969 | 12.04.1970 | Ikke i fart |
13.04.1970 | 13.04.1970 | Forsejlet fra Helsingborg (oplægning) til København |
14.04.1970 | 30.04.1970 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn |
30.04.1970 | 30.04.1970 | Forsejling fra København til Helsingør, kompasrettet undervejs |
01.05.1970 | 17.06.1970 | Ikke i fart |
18.06.1970 | 05.08.1970 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
06.08.1970 | 06.08.1970 | Ikke i fart |
07.08.1970 | 10.08.1970 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten |
11.08.1970 | 14.03.1971 | Ikke i fart |
15.03.1971 | 02.04.1971 | Nordhavnsværftet i København, årligt eftersyn |
03.04.1971 | xx.xx.1971 | Ikke i fart |
xx.xx.1971 | 18.06.1971 | Helsingør værft |
18.06.1971 | 08.08.1971 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
09.08.1971 | xx.09.1971 | Ikke i fart |
xx.09.1971 | xx.09.1971 | Oplagt i Helsingborg, da sommertrafikken var slut |
xx.09.1971 | 11.06.1972 | Ikke i fart |
11.06.1972 | 12.06.1972 | Formentlig forsejlet fra Helsingborg til Helsingør en af disse dage |
12.06.1972 | 22.06.1972 | Helsingør værft, årligt eftersyn |
22.06.1972 | 22.06.1972 | Kompasrettet, sejlet tom til Helsingborg |
23.06.1972 | 15.08.1972 | I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten (sommer) |
15.08.1972 | 15.08.1972 | Færgen sejlede sin sidste tur på Helsingør-Helsingborg overfarten med ankomst til Helsingborg kl 17.55 Færgen udbydes samme dag til salg af P.Meyendorff & Co., Gyldenløvesgade 21, 1600 København V |
16.08.1972 | 16.08.1972 | Forsejlet fra Helsingør til Østre leje i Københavns Frihavn, an kl 13.00 |
05.09.1972 | 05.09.1972 | Solgt til Østfold Skipsopphugning i Sarpsborg i Norge for 101.500 dkr |
11.09.1972 | 11.09.1972 | Overleveret til køberen i Frihavnen kl 15.00 |
11.09.1972 | 12.09.1972 | Slæbt fra Frihavnsfærgelejet af bugserbåden FRODE til Halmstad, hvortil færgen ankom 12.09 kl 02. |
22.09.1972 | 22.09.1972 | Brødrene Sørensen, Asdalstrand 171, 3960 Stathelle, Norge har far denne dato hjemmel til at eje lægteren. |
21.11.1973 | 21.11.1973 | Skroget/lægteren indregistreret i det norske register som KRONBORG af Porsgrunn og hjemmelsdokument udstedt Overbygningen sat på land i Halmstad og solgt til Nissans Varv i Halmstad, hvor den tjente i mange år som bygning med kantine og klubhus, menes ophugget i år 2005. Skroget lavet om til en lægter, der beholdt navnet KRONBORG og solgt til Brødrene Sørensen, Asdalstrand 171, 3960 Stathelle, Norge. (de kendes også fra SJÆLLAND (1933) og STOREBÆLT (1939) |
08.05.1980 | 08.05.1980 | Målebrev land for lægteren udstedt af det norske register |
xx.xx.1985 | xx.xx.1985 | Lægteren fortsat i drift, ankom til Trosvik Mekaniske Verksted i Frierfjorden med ankerkæder til en nybygning |
26.09.2001 | 26.09.2001 | Selskabet brødrene Stathelle fusionerer denne dato med Greenland Offshore Ejendom AS |
04.03.2003 | 04.03.2003 | Hjemmelsdokument udstedt til ejer Greenland Offshore Holding A/S, Tordenskjoldgade 7-9, 3970 Langesund, Norge |
10.03.2003 | 10.03.2003 | Skøde udstedt til NLI Greenland AS, Tormod Gjestlandsveg 23, 3936 Porsgrunn, Norge |
24.01.2007 | 24.01.2007 | Nyt nationalitetsbevis |
04.07.2012 | 04.07.2012 | Nyt nationalitetsbevis |
28.01.2014 | 28.01.2014 | Nyt nationalitetsbevis |
14.09.2015 | 14.09.2015 | Nyt nationalitetsbevis |
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19