Jylland
Leveret: 1933
| Fra | Til | Aktivitet |
|---|---|---|
| 15.12.1931 | 15.12.1931 | Ministeren får bevilling til at lade et skib til Kalundborg-Aarhus overfarten gå i udbud |
| 23.02.1932 | 23.02.1932 | Tegninger udsendes til B&W, Helsingør, Nakskov, Odense, Svendborg, Aalborg og Frederikshavn værfter |
| 10.03.1932 | 10.03.1932 | Tilbud åbnes, Nakskov værft er billigst. Sum blev ikke offentliggjort. |
| 18.03.1932 | 18.03.1932 | Kontraheret ved Nakskov værft som nybygning 53 |
| 24.05.1932 | 24.05.1932 | Køllagt på Nakskov værft |
| 26.11.1932 | 26.11.1932 | Navngivet JYLLAND af fru generaldirektør Knutzen og søsat kl 13.00 |
| 21.01.1933 | 24.01.1933 | I Nakskov værfts flydedok |
| 14.03.1933 | 18.03.1933 | I Nakskov værfts flydedok fra 14.03 kl 18.15 til 18.03 kl 14.15 |
| 29.03.1933 | 29.03.1933 | Forsejlet fra Nakskov kl 10.30 |
| 29.03.1933 | 29.03.1933 | Prøvetur i Langelandsbælt, opnået en fart på 16½ knob |
| 29.03.1933 | 29.03.1933 | Overtaget af DSB kl 17.30 |
| 29.03.1933 | 29.03.1933 | Ankom til Korsør leje 2 kl 18.20, hvor gæsterne blev ilandsat |
| 30.03.1933 | 30.03.1933 | Forsejlet fra Korsør kl 10.00 til Kalundborg, fik en wire i skruen ved ankomst til Kalundborg |
| 01.04.1933 | 01.04.1933 | I fart mellem Kalundborg og Aarhus, første dag i fart for DSB, rundvisning i Aarhus |
| 01.04.1933 | 07.06.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 07.06.1933 | 07.06.1933 | Maskinhavari i Aarhus-bugten på kædetrækket til hovedmotorens blæser. Repareret så der kunne sejles langsomt ind til Aarhus, kom i havn med 2 timers forsinkelse. |
| 07.06.1933 | 18.06.1933 | Oplagt i Aarhus for udbedring af maskinhavari med fornyelse af kædetrækhjul til skylleluft-blæserakslen |
| 19.06.1933 | 19.06.1933 | Forsejlet fra Aarhus til B&W. Sejlet på badeanstalten Rysensteen i København. Stor skade på badeanstalten. |
| 20.06.1933 | 29.06.1933 | B&W værft i København |
| 29.06.1933 | 30.06.1933 | Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl ca 07 den 30.06 |
| 30.06.1933 | 16.09.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 17.09.1933 | 17.09.1933 | Forsejlet til København |
| 17.09.1933 | 22.09.1933 | B&W værft i København, dokning og bundrensning |
| 23.09.1933 | 23.09.1933 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 24.09.1933 | 23.12.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 23.12.1933 | 23.12.1933 | Måtte vende om efter afg 17.00 fra Kalundborg pga. sprængt stempel |
| 23.12.1933 | 24.12.1933 | Maskinreparation i Kalundborg. 6 mand fra B og W deltog |
| 24.12.1933 | 24.12.1933 | Sejlet fra Kalundborg kl. 15.00 Ankomst Århus kl. 19.00 |
| 25.12.1933 | 27.12.1933 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 28.12.1933 | 30.12.1933 | Maskinreparation i Kalundborg |
| 30.12.1933 | 30.12.1933 | Sejlet fra Kalundborg kl. 18.00 til Århus |
| 31.12.1933 | 31.01.1934 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 01.02.1934 | 01.02.1934 | Forsejlet fra Aarhus til B&W. |
| 01.02.1934 | 28.02.1934 | Maskineftersyn på B&W. Påsat elmotor til træk af skylleluftblæseren |
| 28.02.1934 | 01.03.1934 | Forsejlet fra København til Nakskov Værft, ankom 01.03 kl 08.30 |
| 01.03.1934 | 09.03.1934 | Nakskov værft, årligt eftersyn, garantieftersyn, hvorunder maskineriet har været helt adskilt. Der er installeret ferskvandskøleanlæg for hoved- og hjælpemotorer. Skylleluftblæserne er ændret til elektrisk drift og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet. |
| 09.03.1934 | 13.03.1934 | I Nakskov værfts flydedok fra 09.03 kl 10.30 til 13.03 kl 08.30 |
| 13.03.1934 | 24.03.1934 | Nakskov værft, garantieftersyn |
| 25.03.1934 | 25.03.1934 | Forsejlet kl 07.00 fra Nakskov til Aarhus |
| 26.03.1934 | 30.09.1934 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 01.10.1934 | 01.10.1934 | Ankom til Orlogsværftet |
| 02.10.1934 | 08.10.1934 | Orlogsværftet i København, dokning |
| 09.10.1934 | 10.10.1934 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 10.10.1934 | 24.02.1935 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 24.02.1935 | 25.02.1935 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 25.02.1935 | 20.03.1935 | B&W værft i København, årligt eftersyn |
| 21.03.1935 | 21.03.1935 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 22.03.1935 | 02.11.1935 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 02.11.1935 | 03.11.1935 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 04.11.1935 | 13.11.1935 | B&W værft i København, dokning |
| 14.11.1935 | 15.11.1935 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 15.11.1935 | 01.03.1936 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 01.03.1936 | 01.03.1936 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 02.03.1936 | 26.03.1936 | Orlogsværftet i København, herunder dokning |
| 27.03.1936 | 27.03.1936 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 27.03.1936 | 03.10.1936 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 04.10.1936 | 04.10.1936 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 05.10.1936 | 07.10.1936 | B&W værft i København, dokning, der blev installeret telefon med 11 apparater og tilslutning til landanlæg, når skibet ligger i havn. |
| 08.10.1936 | 09.10.1936 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 09.10.1936 | 08.02.1937 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 09.02.1937 | 09.02.1937 | Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is |
| 10.02.1937 | 11.04.1937 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 11.04.1937 | 12.04.1937 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 12.04.1937 | 12.05.1937 | Orlogsværftet i København. Der blev anbragt en propulsionspære på ror og rorstævn ligesom i M/S KALUNDBORG. En ventilator blev anbragt i spisesalonen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt, og gliderforingerne blev fornyet, også i dok. |
| 13.05.1937 | 14.05.1937 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 14.05.1937 | 01.07.1937 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 01.07.1937 | 01.07.1937 | Grundstødning ud for Kolby Kås, kom fri igen og fortsatte til Kalundborg. Dykkerundersøgelse i Kalundborg viser skrue og skrueaksel beskadiget. På rejse fra Aarhus til Kalundborg, og under udsejlingen fra Kolby Kås havn lod føreren for tidligt skibet dreje nordefter, hvilket bevirkede, at det to gange tog grunden, hvorved skrueakslen og maskinen blev beskadiget. |
| 02.07.1937 | 02.07.1937 | Forsejlet fra Kalundborg til Helsingør |
| 02.07.1937 | 15.07.1937 | Helsingør værft, udbedring af skader fra grundstødningen og skift af drivskruen. Skrueakslen har været udtaget for opretning. |
| 15.07.1937 | 15.07.1937 | Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg |
| 16.07.1937 | 31.01.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 01.02.1938 | 01.02.1938 | Maskinuheld - der endte med at sejladsen blev aflyst |
| 02.02.1938 | 12.03.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 12.03.1938 | 13.03.1938 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 13.03.1938 | 26.03.1938 | Orlogsværftet i København, skibet har været underkastet hovedsyn II med deraf følgende adskillelser og eftersyn, også i dok. |
| 26.03.1938 | 27.03.1938 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 27.03.1938 | 11.06.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 12.06.1938 | 15.06.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller evt. på værft |
| 16.06.1938 | 12.11.1938 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 13.11.1938 | 14.11.1938 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 14.11.1938 | 17.11.1938 | Orlogsværftet i København, også i dok |
| 17.11.1938 | 18.11.1938 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 18.11.1938 | 12.04.1939 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 12.04.1939 | 13.04.1939 | Forsejlet fra Aarhus til København |
| 13.04.1939 | xx.0x.1939 | B&W værft i København, der blev installeret en ny kølevandspumpe for hjælpemotorerne. Skibet var også i dok her. Senest slut 15.05.1939. |
| 16.05.1939 | 21.10.1939 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (evt. i fart før 16.05) |
| 22.10.1939 | 25.10.1939 | Nakskov værft, ankom 22.10.1939 kl 14.00 |
| 25.10.1939 | 28.10.1939 | I Nakskov værfts flydedok |
| 28.10.1939 | 31.10.1939 | Nakskov værft, afsejlet 31.10.1939 kl 08.00 |
| 01.11.1939 | 27.01.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 28.01.1940 | 29.01.1940 | Uregelmæssig sejlads på grund af is |
| 30.01.1940 | 30.01.1940 | I store vanskeligheder i isen i Aarhusbugten |
| 31.01.1940 | 31.01.1940 | Nåede kun til Varna (I Aarhus-bugten) |
| 01.02.1940 | 01.02.1940 | Nået til Vesborg Fyr, men sidder uhjælpeligt fast |
| 02.02.1940 | 02.02.1940 | Sluppet fri efter hjælp fra isbryderen STOREBJØRN |
| 03.02.1940 | 03.02.1940 | Ankommer kl 16.00 til Kalundborg fra Aarhus |
| 04.02.1940 | 04.02.1940 | Sejlet fra Kalundborg til Aarhus |
| 05.02.1940 | 05.02.1940 | Afgået Aarhus kl 08.30 og når frem til Kalundborg kl 14.30 |
| 06.02.1940 | 06.02.1940 | Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, men uregelmæssigt(isen),ankom Aarhus kl 17.00 |
| 07.02.1940 | 07.02.1940 | Sejlet fra Aarhus til Kalundborg, men uregelmæssigt i isen |
| 08.02.1940 | 08.02.1940 | Forsøgt sammen med FREIA at bryde igennem fra Kalundborg til Grenå |
| 09.02.1940 | 09.02.1940 | JYLLAND når ind til Grenå kl 01.00, returnerer senere til Kalundborg |
| 10.02.1940 | 10.02.1940 | Når til Kalundborg efter at have siddet fast i isen ved øen Hjelm |
| 10.02.1940 | 02.03.1940 | Oplagt i Kalundborg, da overfarten var indstillet på grund af is |
| 03.03.1940 | 03.03.1940 | Afgået om morgenen, gik direkte til Aarhus nord om Samsø, an Aarhus kl 16.00 |
| 04.03.1940 | 04.03.1940 | Afgået Aarhus kl 08.20 og når frem til Kalundborg kl 13.20 |
| 05.03.1940 | 09.03.1940 | Uregelmæssig sejlads på grund af is, Samsø anløbes |
| 10.03.1940 | 14.04.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 15.04.1940 | 21.04.1940 | Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare |
| 22.04.1940 | 20.05.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus som eneste skib efter denne sejlplan: Lige datoer: Kalundborg af kl 11.52, Kolby Kås af kl 13.51, Aarhus an kl 16.12. Ulige datoer: Aarhus af kl 12.17, Kolby Kås af kl 14.37, Kalundborg an kl 16.42. |
| 21.05.1940 | 01.06.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller KALUNDBORG i fart og JYLLAND da oplagt i Østhavnen i Kalundborg |
| 01.06.1940 | 02.06.1940 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 02.06.1940 | xx.06.1940 | Orlogsværftet i København, drivskruerne skiftet. Minesikringskabel installeret. Senest slut 28.06.1940. |
| 29.06.1940 | 29.06.1940 | JYLLAND går i fart fra Aarhus. |
| 29.06.1940 | 15.08.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, daglig sejlads. |
| 16.08.1940 | 14.09.1940 | Oplagt i Kalundborg |
| 15.09.1940 | 20.10.1940 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 21.10.1940 | 21.10.1940 | Forsejlet til Frederikshavn |
| 22.10.1940 | 25.10.1940 | Frederikshavn værft, i flydedokken hele tiden |
| 26.10.1940 | 26.10.1940 | Forsejlet hjem fra Frederikshavn |
| 27.10.1940 | 10.01.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 10.01.1941 | 10.01.1941 | På rejse fra Aarhus til Kalundborg med passagerer og stykgods. Grundstødt den 10.01.1941 ved Sjællands vestlige kyst. Søforklaring og søforhør i Kalundborg den 15.01.1941. Kl. ca. 1700 befandt JYLLAND sig i tæt tåge ved Refsnæs. Herfra styredes SØ til Øst 3/4 Øst. til Asnæs, hvorefter kursen ændredes til SØ til Øst 1/4 Øst. Ekkoloddet holdtes gående. Den dybe nord-sydgående rende i Storebælt blev passeret på 43 meters vanddybde. Da et lodskud pludselig viste mindre vand, blev maskinen kastet fuld kraft bak, og umiddelbart efter kom en halmprik på landgrunden i fjordens nordlige side i sigte forude om bagbord. Maskinen beordredes langsomt frem, og der drejedes ud fra land med hårdt styrbords ror. Da Skibet lå SydØst til Syd, sås endnu en halmprik om bagbord, og umiddelbart efter tog skibet grunden ud for Gisseløre og blev stående. Kl. 20.43 kom JYLLAND flot ved hjælp af en bjærgningsdamper. Anm. Ministeriet maa antage, at grundstødningen skyldes usigtbart vejr i forbindelse med strømsætning. Trukket fri af Svitzers BIEN. Skibet led ingen skade. |
| 10.01.1941 | 19.02.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 19.02.1941 | 20.02.1941 | På grund i 6 timer mellem Bolsaksen og Røsnæs, ventetid i 6 timer, var i Kalundborg den 20.02 kl 02.30 |
| 20.02.1941 | 24.02.1941 | Oplagt,i Kalundborg da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare |
| 25.02.1941 | 25.02.1941 | Sejlads genoptaget. Skibet afsejler fra Kalundborg til Aarhus. |
| 25.02.1941 | 13.04.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 14.04.1941 | 14.04.1941 | Fra Kalundborg til Aarhus med 1.000 rejsende. |
| 15.04.1941 | 15.04.1941 | Fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 rejsende. |
| 16.04.1941 | 29.04.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 30.04.1941 | 01.05.1941 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 01.05.1941 | 30.05.1941 | Orlogsværftet i København, der blev foretaget en udbedring efter bundhavari. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere i maskinrummet. Minesikringskabel fornyet og omlagt efter de nye anordninger. |
| 30.05.1941 | 31.05.1941 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 01.06.1941 | 03.06.1941 | Oplagt i Kalundborg |
| 04.06.1941 | 04.06.1941 | I fart fra Kalundborg til Aarhus |
| 04.06.1941 | 20.07.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, |
| 20.07.1941 | 20.07.1941 | Midlertidig oplagt i Kalundborg, måske kun denne dag, da HEIMDAL var i fart 21.07 |
| 21.07.1941 | 02.08.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 03.08.1941 | 03.08.1941 | Fra Kalundborg til Aarhus |
| 04.08.1941 | 08.08.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 09.08.1941 | 09.08.1941 | Fra Aarhus til Kalundborg |
| 10.08.1941 | 29.10.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 30.10.1941 | 30.10.1941 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 30.10.1941 | 30.10.1941 | Passeret bommen i Københavns Havn for indgående |
| 30.10.1941 | 15.11.1941 | På værft i København |
| 15.11.1941 | 15.11.1941 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 16.11.1941 | 19.12.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 20.12.1941 | 20.12.1941 | Fra Kalundborg til Aarhus med 850 rejsende. |
| 21.12.1941 | 21.12.1941 | Fra Aarhus til Kalundborg med 700-800 rejsende. |
| 22.12.1941 | 23.12.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 24.12.1941 | 24.12.1941 | Fra Kalundborg til Aarhus med 850 rejsende. |
| 25.12.1941 | 28.12.1941 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 29.12.1941 | 29.12.1941 | Fra Aarhus til Kalundborg med 800 rejsende, 1/2 time forsinket. |
| 30.12.1941 | 03.01.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 04.01.1942 | 04.01.1942 | Fra Aarhus til Kalundborg med 800 rejsende, 3/4 time forsinket. |
| 05.01.1942 | 24.01.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 25.01.1942 | 25.01.1942 | Fra Kalundborg til Aarhus an kl 21.30, men uregelmæssig sejlads på grund af is |
| 26.01.1942 | 26.01.1942 | Fra Aarhus til Kalundborg, uregelmæssig sejlads på grund af is, stor forsinkelse |
| 27.01.1942 | 27.01.1942 | Fra Kalundborg til Aarhus an kl 21.00, men uregelmæssig sejlads på grund af is |
| 28.01.1942 | 28.01.1942 | Fra Aarhus til Kalundborg an 29.01 kl 01.10, men uregelmæssig sejlads |
| 29.01.1942 | 29.01.1942 | Kun sejlads i dagslys, Fra Kalundborg kl 08.30, sad fast i isen uden for Kolby Kås natten over |
| 30.01.1942 | 30.01.1942 | Ankom til Aarhus |
| 30.01.1942 | 02.02.1942 | Meget uregelmæssig sejlads, kun/sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås |
| 03.02.1942 | 03.02.1942 | Herfra kun sejlads hver anden dag |
| 04.02.1942 | 07.02.1942 | Meget uregelmæssig sejlads, kun/sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås |
| 08.02.1942 | 08.02.1942 | Fra Aarhus kl 09.00, i Kolby Kås kl 21.00 |
| 09.02.1942 | 09.02.1942 | Fra Kolby Kås til Aarhus |
| 10.02.1942 | 10.02.1942 | Fra Aarhus men nåede kun ud for Kolby Kås og måtte vende om |
| 11.02.1942 | 27.03.1942 | Overfarten midlertidigt indstillet 11.02.1942, formentlig helt til 27.03.1942. Meget uregelmæssig sejlads, kun/sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås. |
| 28.03.1942 | 28.03.1942 | Efter at isbryderen STOREBJØRN havde brudt en rende ind til Aarhus forsejlet fra Aarhus til Helsingør værft for reparation af motorskade. |
| 28.03.1942 | 06.05.1942 | Helsingør værft, reparation af motorskade, også i dok |
| 06.05.1942 | 06.05.1942 | Ankommet Yderbøjen i Københavns Havn, formentlig afmagnetisering |
| 06.05.1942 | 06.05.1942 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 07.05.1942 | 07.05.1942 | Må have ligget i Aarhus |
| 08.05.1942 | 08.05.1942 | Fra Aarhus til Kalundborg med 500 rejsende. |
| 09.05.1942 | 20.05.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 21.05.1942 | 21.05.1942 | Daglig fart påbegyndt. Fra Kalundborg til Aarhus med 400 rejsende. |
| 22.05.1942 | 22.05.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 23.05.1942 | 23.05.1942 | Jyllands-Posten skrev: Færgerne mellem Kalundborg og Aarhus burde sejle med udslåede redningsbåde. Fra Kalundborg til Aarhus med 500 rejsende. |
| 24.05.1942 | 11.06.1942 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 11.06.1942 | 11.06.1942 | Fra Kalundborg alene med rejsende og gods til Samsø og Tunø |
| 12.06.1942 | 12.06.1942 | Fra Aarhus alene med rejsende til Tunø og Samsø, sidste dag i fart før krigens afslutning |
| 12.06.1942 | 12.11.1942 | Oplagt ved østre mole i Kalundborg |
| 12.11.1942 | 13.11.1942 | Forsejlet fra Kalundborg til København |
| 13.11.1942 | 21.11.1942 | Orlogsværftet i København, skibet har været underkastet hovedsyn II. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler, også i dok.. |
| 21.11.1942 | 22.11.1942 | Forsejlet fra København til Kalundborg |
| 22.11.1942 | 04.07.1943 | Oplagt i Kalundborg |
| 05.07.1943 | 10.07.1943 | Nakskov værft, ankom 05.07.43 kl 11.00 |
| 05.07.1943 | 10.07.1943 | I Nakskov værfts flydedok |
| 10.07.1943 | 10.07.1943 | Nakskov værft, forsejlet kl 08.00 til Kalundborg |
| 11.07.1943 | 09.10.1944 | Oplagt i Kalundborg |
| 09.10.1944 | 09.10.1944 | Slæbt fra Kalundborg til Isefjorden af bugserbåden VULCAN for videre oplægning |
| 09.10.1944 | xx.04.1945 | Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjorden |
| xx.04.1945 | xx.04.1945 | Tyskerne krævede at færgerne blev gjort sejlklare og udleveret. Arbejdet med at gøre dem sejlklart blev trukket ud, så de først var klar efter befrielsen. |
| xx.04.1945 | xx.05.1945 | Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjorden |
| 17.05.1945 | 17.05.1945 | Slæbt til Holbæk i maj 1945 |
| 17.05.1945 | 22.05.1945 | Oplagt i Holbæk hvor maskinen blev samlet og skibet klargjort til sejlads |
| 22.05.1945 | 22.05.1945 | Besætningen afrejste fra Kalundborg til Holbæk |
| 22.05.1945 | 23.05.1945 | Oplagt i Holbæk hvor maskinen blev samlet og skibet klargjort til sejlads |
| 23.05.1945 | 23.05.1945 | Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet |
| 23.05.1945 | 03.06.1945 | Orlogsværftet i København |
| 03.06.1945 | 04.06.1945 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 04.06.1945 | 09.06.1945 | Ligget i Aarhus, og ventet på at minestrygning var afsluttet |
| 09.06.1945 | 09.06.1945 | Første dag i fart efter krigens afslutning |
| 09.06.1945 | 24.06.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, tirsdage, torsdage, lørdage |
| 25.06.1945 | 08.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
| 09.07.1945 | 09.07.1945 | H.M.Dronning Alexandrine med fra Kalundborg til Aarhus |
| 10.07.1945 | 10.07.1945 | Fra Aarhus til Kalundborg |
| 11.07.1945 | 11.07.1945 | Fra Kalundborg til Aarhus med 30 cyklister, som ikke havde adgangsbillet |
| 12.07.1945 | 16.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
| 17.07.1945 | 17.07.1945 | Ved afgangen fra Kalundborg slap 50 cyklister uden adgangsbillet ikke med |
| 18.07.1945 | 20.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
| 21.07.1945 | 21.07.1945 | Måtte efterlade 1.000 rejsende i Aarhus. Ikke plads. En time forsinket. |
| 22.07.1945 | 22.07.1945 | Ingen sejlads (søndag) |
| 23.07.1945 | 25.07.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
| 25.07.1945 | 25.07.1945 | En time forsinket fra Aarhus |
| 26.07.1945 | 11.10.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage |
| 12.10.1945 | 13.11.1945 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt |
| 14.11.1945 | 16.11.1945 | Forsejlet fra Aarhus til København |
| 17.11.1945 | 22.11.1945 | B&W værft i København, færgen blev underkastet hovedsyn II |
| 23.11.1945 | 23.11.1945 | Kontrolmålt i Københavns havn |
| 24.11.1945 | 24.11.1945 | Kompasretning, lå om natten i Frihavnsfærgelejet |
| 25.11.1945 | 25.11.1945 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 26.11.1945 | 01.01.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 02.01.1946 | 02.01.1946 | Fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 rejsende |
| 03.01.1946 | 09.06.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 09.06.1946 | 09.06.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, ca 50 tons kartofler med fra Kolby Kås til Kalundborg |
| 09.06.1946 | 11.06.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 11.06.1946 | 11.06.1946 | Trængsel ved ankomst til Kalundborg. En tømrermester fra Randers blev skubbet i vandet, men kom intet til. |
| 12.06.1946 | 03.07.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 04.07.1946 | 07.07.1946 | Motoreftersyn i Kalundborg |
| 08.07.1946 | 10.07.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 10.07.1946 | 10.07.1946 | Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl 18.00, ankomst kl 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere. |
| 11.07.1946 | 19.07.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 19.07.1946 | 19.07.1946 | Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl 18.00, ankomst kl 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere. |
| 20.07.1946 | 26.07.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 26.07.1946 | 26.07.1946 | Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl 18.00, ankomst kl 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere. |
| 27.07.1946 | 28.09.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 28.09.1946 | 28.09.1946 | Grundstødt mellem Samsø og Kalundborg, fri efter ca 15 min ved egen hjælp |
| 29.09.1946 | 29.09.1946 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 29.09.1946 | 30.09.1946 | En af disse dage konstateret at skaderne efter grundstødningen var større |
| 01.10.1946 | 09.11.1946 | Oplagt i Kalundborg, afventet ledig værftsplads |
| 09.11.1946 | 09.11.1946 | Forsejlet fra Kalundborg til Helsingør om morgenen |
| 09.11.1946 | 05.12.1946 | Helsingør værft, reparation af bundskader efter grundstødning |
| 05.12.1946 | 05.12.1946 | Kontrolmålt i Københavns havn |
| 06.12.1946 | 06.12.1946 | Forsejlet fra Helsingør?? til Gisseløre, an 16.00, hvor kompasretning blev foretaget |
| 06.12.1946 | 07.12.1946 | Ligget for anker ved Gisseløre, til kaj i Kalundborg om morgenen |
| 07.12.1946 | 09.01.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 10.01.1947 | 10.01.1947 | Nakskov værft, ankom kl 15.00 |
| 10.01.1947 | 30.03.1947 | Nakskov værft (ikke i dok), skibet har været underkastet hovedsyn II |
| 31.03.1947 | 07.04.1947 | Skibet lå indefrosset i Nakskov. |
| 08.04.1947 | 08.04.1947 | Nakskov værft, Forsejlet kl 12.00, ankom Kalundborg kl 19.00. Lastet restaurationsgrej. |
| 09.04.1947 | 09.04.1947 | Forsejlet fra Kalundborg kl 05.00. Kontrolmålt og kompasrettet i Aarhus. |
| 09.04.1947 | 09.04.1947 | Afgang fra Aarhus kl 14.00. Ankomst til Kalundborg ved 18-tiden. |
| 10.04.1947 | 10.04.1947 | Regelmæssig sejlads på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten. Drejede rundt udenfor Kalundborg havn for at få reguleret radiopejlingen. |
| 10.04.1947 | 24.05.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 24.05.1947 | 24.05.1947 | Pinsetrafikken så småt begyndt. |
| 24.05.1947 | 25.05.1947 | Kompasretning |
| 25.05.1947 | 26.05.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 27.05.1947 | 27.05.1947 | I dagene 23.05.1947 til 26.05.1947 overførtes 1.800 rejsende fra Kalundborg og 2.400 rejsende fra Aarhus. |
| 27.05.1947 | 04.10.1947 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 04.10.1947 | 04.10.1947 | Kontrolmålt i Aarhus |
| 04.10.1947 | 02.04.1948 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 03.04.1948 | 03.04.1948 | Forsejlet fra Kalundborg til Nakskov |
| 04.04.1948 | 21.05.1948 | Nakskov værft, ankom 04.04 kl 12.30 Skibet har været underkastet hovedsyn. Der er indrettet ny aptering for restaurationspersonalet samt nyt kammer for maskinassistent. For at opnå dette har det været nødvendigt at inddrage 5 sovekahytter og en del af fællesklasse herresalon. Ved et senere eftersyn er skibssiderne blevet forstærket med nye isspanter og ståldækket over maskinrummet samt trædækket i styrbord side fornyet. Maskineriet har været underkastet hovedsyn. |
| 21.05.1948 | 27.05.1948 | I Nakskov værfts flydedok |
| 27.05.1948 | 09.06.1948 | Nakskov værft |
| 09.06.1948 | 09.06.1948 | Forsejlet kl 05.00 fra Nakskov værft |
| 10.06.1948 | 10.06.1948 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 11.06.1948 | 11.06.1948 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 12.06.1948 | 19.08.1948 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 20.08.1948 | 20.08.1948 | Nakskov værft, ankommer kl 13.00 |
| 20.08.1948 | 21.08.1948 | Nakskov værft |
| 21.08.1948 | 19.10.1948 | I Nakskov værfts flydedok, malet, isat forstærkninger på siden og fremefter |
| 19.10.1948 | 05.11.1948 | Nakskov værft |
| 05.11.1948 | 05.11.1948 | Kontrolmålt i Nakskov |
| 06.11.1948 | 06.11.1948 | Nakskov værft, forsejlet kl 07.00 til København |
| 07.11.1948 | 07.11.1948 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 08.11.1948 | 08.11.1948 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 09.11.1948 | 14.10.1949 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 15.10.1949 | 09.11.1949 | Aarhus værft. Skibet blev underkastet hovedsyn |
| 09.11.1949 | 09.11.1949 | Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København |
| 10.11.1949 | 10.11.1949 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 11.11.1949 | 11.11.1949 | Forsejlet fra København denne dag |
| 12.11.1949 | 16.04.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 17.04.1950 | 25.04.1950 | Aarhus værft, dokning |
| 25.04.1950 | 25.04.1950 | Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København |
| 26.04.1950 | 26.04.1950 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 27.04.1950 | 27.04.1950 | Forsejlet fra København til Kalundborg, formentlig kompasrettet her |
| 28.04.1950 | 13.10.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 13.10.1950 | 14.10.1950 | Aarhus værft, dokning |
| 14.10.1950 | 07.12.1950 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 08.12.1950 | 09.12.1950 | Oplagt for maskinftersyn i Kalundborg. Ventil repareret. |
| 10.12.1950 | 06.01.1951 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 06.01.1951 | 06.01.1951 | Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft |
| 07.01.1951 | 03.02.1951 | Aarhus værft, skibet har været underkastet hovedsyn. |
| 04.02.1951 | 04.02.1951 | Kontrolmålt i Aarhus |
| 05.02.1951 | 05.02.1951 | Forsejlet fra Aarhus til Kalundborg |
| 06.02.1951 | 28.05.1951 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 28.05.1951 | 28.05.1951 | På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer, biler og stykgods. Kollideret den 28.05.1951 i Aarhus havn. Søforklaring i Aarhus den 18.06.1951. Kl. ca. 17.00, da JYLLAND. under en stærk ØstNordØstlig storm var ved at manøvrere til kaj i Aarhus havn, blev skibets stævn af vinden presset ind mod M/S „Aalborghus“ af Aalborg, der lå fortøjet ved kajen. Ved kollisionen fik Aalborghus boven en del beskadiget, og JYLLAND fik mindre ovenbords skader. Anm. Søforklaring fra Aalborghus foreligger ikke. |
| 29.05.1951 | 29.05.1951 | Under sejlads mellem Samsø og Røsnæs er der megen søgang, og 25 biler blev beskadiget. En matros på dækket kom til skade. Skibet krængede op til 45 grader. |
| 29.05.1951 | 05.11.1951 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.11.1951 | 06.11.1951 | Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft |
| 06.11.1951 | 08.12.1951 | Aarhus værft, fik installeret den første danskbyggede radar fra TERMA ombord. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder dækket over fællesklasse rygesalon blev forstærket for at mindske rystelser i salonen, og kreaturbåsen blev udvidet i bredden, hvorhos skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere. |
| 08.12.1951 | 08.12.1951 | Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København |
| 09.12.1951 | 09.12.1951 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 10.12.1951 | 10.12.1951 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 11.12.1951 | 11.12.1951 | I fart fra Aarhus i ordinær drift. |
| 11.12.1951 | 07.01.1952 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 07.01.1952 | 07.01.1952 | Fremviste den nye radar ved særlig aftensejlads på Kalundborg fjord for en indbudt kreds af personer. Pris for radaranlægget var imellem 30.000,- og 40.000,- kr. Hidtidige anlæg leveret fra USA til kr 83.000 stykket. |
| 08.01.1952 | 16.01.1952 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 16.01.1952 | 17.01.1952 | Kompasretning |
| 17.01.1952 | 28.03.1952 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 28.03.1952 | 29.03.1952 | Kompasretning |
| 29.03.1952 | 27.10.1952 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 27.10.1952 | 28.10.1952 | Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft |
| 28.10.1952 | 27.11.1952 | Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibssiderne i tunnelen blev forstærket for at mindske rystelser. Endvidere blev skibet forsynet med skumslukningsanlæg og samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen. |
| 27.11.1952 | 27.11.1952 | Forsejlet fra Aarhus til København |
| 28.11.1952 | 28.11.1952 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 29.11.1952 | 29.11.1952 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 30.11.1952 | 30.11.1952 | I fart fra Aarhus i ordinær drift. |
| 30.11.1952 | 13.08.1953 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 13.08.1953 | 14.08.1953 | Kompasretning |
| 14.08.1953 | 14.09.1953 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 14.09.1953 | 16.09.1953 | Aarhus værft, dokning |
| 17.09.1953 | 04.01.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 04.01.1954 | 04.01.1954 | Fik maskinskade på turen til Aarhus |
| 04.01.1954 | 07.01.1954 | Maskinreparation på Aarhus værft |
| 07.01.1954 | 10.01.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 11.01.1954 | 13.02.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (KALUNDBORG på værft) |
| 13.02.1954 | 13.02.1954 | Måtte have hjælp af isbryderen ELBJØRN i Aarhus-bugten. |
| 14.02.1954 | 27.03.1954 | Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn, under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. En last- og brandpumpe blev fornyet og radiostationen ombygget. |
| 28.03.1954 | 29.03.1954 | En af disse dage forsejlet fra Aarhus til København |
| 30.03.1954 | 30.03.1954 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 31.03.1954 | 31.03.1954 | Forsejlet fra København til Aarhus |
| 01.04.1954 | 01.04.1954 | Ligget i Aarhus |
| 02.04.1954 | 10.04.1954 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (KALUNDBORG på værft) |
| 11.04.1954 | 09.01.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 10.01.1955 | 12.02.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (KALUNDBORG på værft) |
| 13.02.1955 | 15.03.1955 | Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Samtidig blev ferskvandstanken udvidet, mens samtlige møbler i 1. kl. salonerne blev forsynet med nyt betræk. Endvidere betræk. Endvidere indrettedes et baderum for restaurationspersonalet. |
| 15.03.1955 | 15.03.1955 | Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København |
| 16.03.1955 | 16.03.1955 | Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn |
| 17.03.1955 | 17.03.1955 | Forsejlet fra København til Kalundborg eller Aarhus |
| 19.03.1955 | 20.03.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 20.03.1955 | 25.03.1955 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (KALUNDBORG på værft) |
| 26.03.1955 | 30.01.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 31.01.1956 | 04.02.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (KALUNDBORG på værft) |
| 05.02.1956 | 05.02.1956 | Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn |
| 06.02.1956 | 10.03.1956 | Frederikshavn værft, ny radar installeret. Skibet har været underkastet hovedsyn. |
| 10.03.1956 | 10.03.1956 | Afgået Frederikshavn kl 06.30 til København |
| 11.03.1956 | 11.03.1956 | Kontrolmålt og afmagnetiseret kl 09.00 i København |
| 12.03.1956 | 12.03.1956 | Kompasrettet kl 07.00, derefter forsejling til Aarhus |
| 13.03.1956 | 13.03.1956 | Ligget i Aarhus |
| 14.03.1956 | 21.03.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 22.03.1956 | 06.04.1956 | Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt), nogle dage var alene JYLLAND i fart. |
| 07.04.1956 | 16.06.1956 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 17.06.1956 | 17.06.1956 | Forsejlet til Frederikshavn |
| 18.06.1956 | 20.06.1956 | Frederikshavn værft, i flydedokken |
| 20.06.1956 | 21.06.1956 | Frederikshavn værft |
| 21.06.1956 | 21.06.1956 | Forsejlet fra Frederikshavn kl 07.30 til Kalundborg an kl 17.30 |
| 22.06.1956 | 04.02.1957 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.02.1957 | 05.02.1957 | Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn |
| 06.02.1957 | 15.02.1957 | Frederikshavn værft, skibet har været underkastet hovedsyn. |
| 15.02.1957 | 27.02.1957 | Frederikshavn værft, i flydedokken |
| 27.02.1957 | 05.03.1957 | Frederikshavn værft |
| 06.03.1957 | 06.03.1957 | Må være sejlet fra Frederikshavn til København denne dag |
| 07.03.1957 | 07.03.1957 | Kontrolmålt og afmagnetiseret i København |
| 08.03.1957 | 08.03.1957 | Forsejlet fra København til Kalundborg denne dag |
| 09.03.1957 | 25.01.1958 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus fra 09.03 kl 11.40 |
| 25.01.1958 | 25.01.1958 | På rejse fra Kalundborg til Århus. Tørnet mole den 25. januar i Kalundborg. Søforklaring i Kalundborg den 31. januar kl 09.00. Da JYLLAND efter afsejling fra Kalundborg i tæt tåge med maskinen gående fuld kraft frem ifølge radarobservation og aflæsninger med Deccometrene befandt sig ved den yderste bøje i den grønne havnefyrlinie, lagdes roret hårdt styrbord, men som følge af den nydannede is drejede skibet meget langsomt styrbord over. Kort efter da Asnæskajens nordvestlige hjørne sås tæt forude, beordredes maskinen fuld kraft bak, og straks efter forceret fuld kraft bak, men umiddelbart efter tørnede JYLLANDs bov mod kajen ca. 1 meter agten for stævnen. Ved kollisionen blev bagbords bov lettere beskadiget. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels usigtbart vejr, dels at skibet som følge af isen ikke lystrede roret. |
| 25.01.1958 | 31.01.1958 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 31.01.1958 | 31.01.1958 | På rejse fra Kalundborg til Århus med passagerer. Kollideret den 31. januar i Storebælt. Søforklaring i Kalundborg den 4. februar. Kl. 1135 afgik JYLLAND under let vestlig brise med tæt tåge fra Kalundborg. Da JYLLAND befandt sig ca. 1 sømil øst for lystønden punkt 19 i rute 28 sås på radarskærmen ekko fra to fartøjer, som befandt sig ca.1/2 sømil syd for lystønden. Kl 12.34, da lystønden passeredes, sås forude i en af stand af 30—40 m et fiskefartøj, som senere viste sig at være fiskerfartøj „V. HØYER“ af Kalundborg. Maskinen beordredes forceret fuld kraft bak, og roret lagdes styrbord, men umiddelbart efter tørnede JYLLANDs styrbords bov mod V.HØYERs styrbords låring. Kl 13.07 blev V.HØYER, der ved kollisionen fik en større lækage i agterskibet, taget på slæb. Kl. 1350 sank V.HØYER på 27 meter vand. Af den af V.Høyers besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette fartøj, der var i færd med at udføre et træk fra lystønden i punkt 18 i rute 28 til lidt nord for |
| lystønden i punkt 19 i samme rute, befandt sig tæt nord for denne, sås et større skib komme frem af tågen tæt om styrbord i en afstand af ca. 50 meter. Redskaberne kastedes fri, men umiddelbart efter indtraf kolisionen som ovenfor anført. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels at JYLLAND undlod at gå med moderat fart og at træffe passende forholdsregler til undgåelse af sammenstød, dels at V.HØYER ikke afgav tågesignaler med tilstrækkeligt korte mellemrum. | ||
| 31.01.1958 | 12.02.1958 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 13.02.1958 | 13.02.1958 | Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn, an kl 15.05 |
| 14.02.1958 | 27.02.1958 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 27.02.1958 | 10.03.1958 | Frederikshavn værft, i flydedokken |
| 10.03.1958 | 13.03.1958 | Frederikshavn værft, årligt eftersyn |
| 14.03.1958 | 14.03.1958 | Forsejlet fra Frederikshavn til Aarhus |
| 15.03.1958 | 22.04.1958 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 22.04.1958 | 22.04.1958 | Møde i Handelsministeriet angående kollisionen med fiskerfartøj 31.01.1958 |
| 22.04.1958 | 07.02.1959 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 08.02.1959 | 08.02.1959 | Forsejlet fra Aarhus til Nakskov, an kl 14.00 |
| 08.02.1959 | 10.02.1959 | Nakskov værft, årligt eftersyn |
| 10.02.1959 | 16.02.1959 | I dok I på Nakskov værft |
| 16.02.1959 | 03.03.1959 | Nakskov værft, årligt eftersyn |
| 04.03.1959 | 04.03.1959 | Forsejlet fra Nakskov kl 09.15 til Kalundborg + kompasrettet undervejs |
| 05.03.1959 | 09.02.1960 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 09.02.1960 | 10.02.1960 | Forsejlet fra Kalundborg til Aalborg |
| 10.02.1960 | 12.03.1960 | Aalborg værft, årligt eftersyn |
| 12.03.1960 | 13.03.1960 | Forsejlet fra Aalborg til Kalundborg |
| 13.03.1960 | 04.02.1961 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 04.02.1961 | 08.03.1961 | Aarhus værft |
| 09.03.1961 | 01.01.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 01.01.1962 | 01.01.1962 | Brand ombord den 1. januar i Århus havn. Politirapport dateret 1. januar. Kl. ca. 05.15, da JYLLAND lå fortøjet ved kaj i Århus havn, konstateredes røglugt. En undersøgelse viste, at det brændte kraftigt i loftet i 1. klasses salon. Brandvæsen fra land blev tilkaldt, og det forsøgtes at bekæmpe ilden med skumslukkere. På grund af røgudvikling måtte slukningsforsøg fra skibets side opgives. Kl. ca. 06.15 var branden, der forårsagede betydelig skade på salonen, slukket. Anm. Ministeriet kan ikke udelukke, at branden skyldes fejl i den elektriske installation. |
| 01.01.1962 | 09.02.1962 | Aarhus værft, årligt eftersyn samt udbedring af brandskader, på grund af branden fik skibet ombygget og moderniseret 1.klasses rygesalon |
| 09.02.1962 | 09.02.1962 | Forhalet og kompasrettet på Aarhus bugten |
| 10.02.1962 | 05.07.1962 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.07.1962 | 05.07.1962 | Samsø Landboforening på udflugt til Aarhus, sejlet hjem fra Aarhus kl 19.00 |
| 05.07.1962 | 05.01.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.01.1963 | 02.02.1963 | Aarhus værft, årligt eftersyn, 1.arbejdsdag er 07.01 |
| 02.02.1963 | 02.02.1963 | Kompasrettet |
| 03.02.1963 | 03.02.1963 | gik i fart fra i Aarhus kl 11.50 |
| 03.02.1963 | 09.02.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 10.02.1963 | 13.02.1963 | Uregelmæssig sejlads som følge af is |
| 14.02.1963 | 16.02.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 17.02.1963 | 18.02.1963 | Uregelmæssig sejlads som følge af is |
| 19.02.1963 | 19.02.1963 | Oplagt som følge af isen |
| 20.02.1963 | 24.02.1963 | Uregelmæssig sejlads og kun mellem Aarhus og Kolby Kås som følge af isen |
| 25.02.1963 | 10.03.1963 | Formentlig oplagt på grund af is eller kun sejlet Kolby Kås-Kalundborg |
| 11.03.1963 | 21.04.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 22.04.1963 | 26.04.1963 | Aarhus værft, dokning og bundbehandling efter sejlads i is |
| 26.04.1963 | 26.04.1963 | Forsejlet fra Aarhus værft til Kalundborg |
| 27.04.1963 | 27.09.1963 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 27.09.1963 | 27.09.1963 | På turen til Aarhus kunne Kolby Kås ikke anløbes på grund af vejret |
| 27.09.1963 | 04.01.1964 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 05.01.1964 | 01.02.1964 | Aarhus værft, årligt eftersyn |
| 01.02.1964 | 01.02.1964 | Kompasrettet |
| 02.02.1964 | 02.02.1964 | I fart med afgangen fra Aarhus kl 11.50 |
| 02.02.1964 | 06.12.1964 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 07.12.1964 | 07.12.1964 | Forsejlet fra Aarhus til Nakskov |
| 08.12.1964 | 21.12.1964 | Nakskov værft, årligt eftersyn fra 07.12.1964 kl 15.30 til 21.01.1965 kl 08.00 |
| 21.12.1964 | 30.12.1964 | I dok I på Nakskov værft |
| 30.12.1964 | 21.01.1965 | Nakskov værft, årligt eftersyn fra 07.12.1964 kl 15.30 til 21.01.1965 kl 08.00 |
| 21.01.1965 | 21.01.1965 | Kompasrettet |
| 22.01.1965 | 02.11.1965 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 02.11.1965 | 02.11.1965 | Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret |
| 02.11.1965 | 18.12.1965 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 19.12.1965 | 21.12.1965 | Frederikshavn værft, mindre eftersyn og dokning |
| 21.12.1965 | 07.01.1966 | I tørdok II på Frederikshavn værft |
| 07.01.1966 | 08.01.1966 | Frederikshavn værft |
| 09.01.1966 | 21.05.1966 | I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus |
| 21.05.1966 | 21.05.1966 | Ankom til Kalundborg på sidste tur for DSB |
| 22.05.1966 | 10.06.1966 | Oplagt ved Honnørkajen i Kalundborg |
| 10.06.1966 | 10.06.1966 | Solgt til Walther Ritscher i Hamburg til ophugning for 531.000,- Anmeldt og registreret denne dag. |
| 14.06.1966 | 14.06.1966 | JYLLAND blev denne dag blev slæbt væk af slæbebåden KRUMMENDORF fra Warnemünde til 2 Hefnshaven 11 Hamburg-Harburg ved Hamburg |
| 02.07.1966 | 02.07.1966 | Videresolgt til Constatinos S. Efthymiades i Piræus under navnet LEDRA I |
| xx.xx.1968 | xx.xx.1968 | Overført til Eftymiades Lines på Cypern, hjemmehørende i Famagusta |
| xx.xx.1968 | xx.xx.1968 | Indsat i fart mellem Cypern og Israel |
| xx.xx.1972 | xx.xx.1972 | Navnet ændret til DIANITA |
| 23.09.1975 | 23.09.1975 | Slettet af det cypriotiske skibsregister, måske ophugget? |
”Det redaktionelle ansvar er Morten Salicath”
Senest opdateret: 2024-05-19