• Login

Dansk Færgehistorisk Selskab

FORTID - NUTID - FREMTID

  • Forside
  • Arrangementer
    • Kommende arrangementer
    • Afholdte arrangementer
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
  • Om Selskabet
    • Organisation
      • Bestyrelsen
      • Arkivgruppen
      • Bladgruppen
      • Forlagsgruppen
      • Forskningsgruppen
    • Dokumenter
      • Vedtægter
      • Generalforsamling
      • Regnskab/Budget
    • Bliv medlem
    • Om Selskabet
    • Persondataforordningen
  • Færgefarten
    • Færgefarten
    • Skibsregistret
  • Salgsafdelingen
    • Info
    • Bøger
    • Postkort
    • Effekter
    • Færgefarten
    • Andet
  • Medlemsmarkedet
    • Info
    • Spørgsmål
    • Til salg
    • Ønskes
  • Færgelinks
Månedens billede arkiv
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
    2020
  • CHRISTIAN IX Foto: Hans Bech (DFHS arkiv)
  • MILLE i Kalundborg Fjord på vej mod Juelsminde en eftermiddag i september 1968. MILLE blev bygget i 1963 i Tyskland som GEDSER til Moltzau Line og indsat på ruten Gedser-Travemünde. I 1968 blev den købt af JKL, der i 1975 solgte den til Nordisk Færgefart hvor den under navnet GELTING sejlede på ruten Faaborg-Gelting indtil 1980. Foto: Hans Henrik Petersen
  • De to Samsø Linien færger SAM-SINE og VESBORG i Hou d. 12/5-2001. Foto: Bernt Skjøtt
  • Træfærgen HVALPSUND, der blev bygget som SALLINGSUND i 1961, ankommer til Hvalpsund d. 31/8-2002. Den blev i 2006, afløst af nybygningen MARY, på ruten mellem Hvalpsund og Sundsøre, og er i dag ombygget til husbåd. Foto: Bernt Skjøtt
  • COLOR TRAVELLER (Frederikshavn 19/7-2004) var i charter til Color Line fra december 2003 til december 2006, hvor den sejlede mellem Larvik og de danske havne Hirtshals og Frederikshavn. Blev oprindelig leveret som TRAVEMÜNDE til Gedser-Travemünde Ruten i 1981. Sejler i dag som WASA EXPRESS, mellem Vasa og Umeå, hvor den dog afløses af en nybygning i 2021. Foto: Bernt Skjøtt
  • DANA ANGLIA (13/5-2001) blev leveret til DFDS i 1978, og blev indsat på ruten mellem Esbjerg og Harwich. Blev i 2006 solgt til franske Brittany Ferries, som solgte den videre til italienske Moby Lines i 2009. Foto: Bernt Skjøtt
  • Færgen CHRISTIAN IV (18/6-2005) sejlede for Color Line i perioden fra 1990 til 2008. Den er i dag ejet af italienske Moby Lines, som har givet den navnet MOBY ZAZÀ. Foto: Bernt Skjøtt
  • MARSTAL (20/3-1999) blev leveret til Sydfyenske Dampskibsselskab A/S i 1965, og indsat på ruten mellem Marstal og Rudkøbing, hvor den sejlede indtil 1999, hvor en ny færge med samme navn afløste den. Foto: Bernt Skjøtt
  • PRINCESS OF SCANDINAVIA (28/6-2003). Foto: Bernt Skjøtt
  • Povl Anker og Dueodde i Køge d. 3/12-2005. Foto: Peter Hobel
  • LION PRINCESS og DJURSLAND i Grenaa havn (juni 1993). Foto: Bernt Skjøtt
  • MJØLNER på vej ud af Korsør mod Lohals den 31. juli 1967. Bygget på Svendborg Skibsværft i 1930 til Sydfynske Dampskibsselskab A/S til ruten Nakskov-Spodsbjerg, som den besejlede indtil 1955 kun afbrudt af krigen 1940-1945. Fra 1955-1970 besejlede den ruten Korsør-Lohals. Foto: Hans Henrik Petersen
Dansk Færgehistorisk Selskab
  • c/o Jørgen Wiedemann
    Takshaven 3
    3450 Allerød
    Danmark
  • info@dfhs.dk

Hvis du har forslag eller bemærkninger, kan Selskabet kontaktes via info@dfhs.dk eller via et medlem af bestyrelsen

Spørgsmål om hjemmeside kan rettes til webmaster Michael Koefoed-Hansen via webmaster@dfhs.dk


Opdateret

Seneste opdatering: 30/3-2023

Klik på Opdateringer for yderligere oplysninger.

Facebook
Facebook
Færgefarten

Færgefarten nr. 4/2022, er blevet afleveret til PostNord d. 7. december.

Copyright © 1991-2023 - Dansk Færgehistorisk Selskab

Template by OS Templates