• Login

Dansk Færgehistorisk Selskab

FORTID - NUTID - FREMTID

  • Forside
  • Arrangementer
    • Kommende arrangementer
    • Afholdte arrangementer
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
  • Om Selskabet
    • Organisation
      • Bestyrelsen
      • Arkivgruppen
      • Bladgruppen
      • Forlagsgruppen
      • Forskningsgruppen
    • Dokumenter
      • Vedtægter
      • Generalforsamling
      • Regnskab/Budget
    • Bliv medlem
    • Om Selskabet
    • Persondataforordningen
  • Færgefarten
    • Færgefarten
    • Skibsregistret
  • Salgsafdelingen
    • Info
    • Bøger
    • Postkort
    • Effekter
    • Færgefarten
    • Andet
  • Medlemsmarkedet
    • Info
    • Spørgsmål
    • Til salg
    • Ønskes
  • Færgelinks
Månedens billede arkiv
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
    2013
  • Bornholmstrafikkens færge HAMMERSHUS, bygget 1965, ses her i Rønne den 31. december 1978 efter en hård overfart i østenstorm og meget koldt vejr fra København. Foto: Søren Thomsen
  • DSBs hjuldampfærge KRONPRINSESSE LOUISE, bygget i 1891 i Helsingør, ses her på overfarten Helsingør-Helsingborg. Længst fremme ses en svensk jernbanevogn. Færgen var fast beskæftiget på overfarten fra 1892 til 1902 og igen fra 1922 til 1935, hvor den blev solgt til ophugning. Foto: Postkort
  • Det forhenværende 66-selskabs/Bornholmertrafikkens passagerskib BORNHOLM, bygget 1961, ses her efter at være solgt til Kina i 1979 den 20. april 2000 som PU TUO SHAN til ankers ud for Putuoshan, som hun forbandt i rutefart med Shanghai. Foto: Søren Thomsen
  • Svendborg Havn mellem 1926 og 1930 med to skibe tilhørende Sydfyenske Dampskibsselskab nærmest. T.v.  damppassagerskibet SIF og i midten dampjernbanefærgen LANGELAND. Foto: Postkort
  • Den kombinerede bil- og 4-sporede jernbanefærge SAINT- GERMAIN. Hun blev leveret af Helsingør Skibsværft i 1951 til de franske jernbaner. Færgen var under størstedelen af sin aktive tid beskæftiget mellem Dunkerque (Frankrig) og Dover (England). Hun blev ophugget i Alang (Indien) i 1988. Foto: Postkort
  • DSB-dampfærgen ODIN i Korsør havn leje 1 under besættelsestiden. Foto: Tysk soldat
  • 3 danske færger i en tysk havn. Luftfoto af Puttgarden færgehavn i juni 1982 med DSB-færgerne. Fra venstre: PRINS HENRIK, DANMARK og DRONNING MARGRETHE II. Foto: Postkort
  • DSB-passagerskibet KALUNDBORG, bygget i 1931, ses her i Kolby Kaas havn i 1954. På kajen ses rutebiler og VW lillebiler (taxaer), der bragte passagererne til og fra skibet. Den lille rutebil er den såkaldte ”Dirch Passer-bus”. Foto: Postkort
  • DFDS-passagerdampskibe i Randers havn: NIELS BROCK, bygget 1881 i Malmö, og EXPRES, bygget 1883 i Flensburg. Foto: Maleri af K. G. Klausen 1908
  • Træfærgen SALLINGSUND, bygget i 1958 som PLAGEN til Sallingsund-overfarten. Omdøbt til SALLINGSUND i 1980 og  senere overført til Feggesund-overfarten, hvor hun her ses den 22. juli 2002. Foto: Preben Jensen
  • DSBs dampfærge CHRISTIAN IX i Malmö i 1956. Foto: Arne Olofsson
Dansk Færgehistorisk Selskab
  • c/o Jørgen Wiedemann
    Takshaven 3
    3450 Allerød
    Danmark
  • info@dfhs.dk

Hvis du har forslag eller bemærkninger, kan Selskabet kontaktes via info@dfhs.dk eller via et medlem af bestyrelsen

Spørgsmål om hjemmeside kan rettes til webmaster Michael Koefoed-Hansen via webmaster@dfhs.dk


Opdateret

Seneste opdatering: 30/3-2023

Klik på Opdateringer for yderligere oplysninger.

Facebook
Facebook
Færgefarten

Færgefarten nr. 4/2022, er blevet afleveret til PostNord d. 7. december.

Copyright © 1991-2023 - Dansk Færgehistorisk Selskab

Template by OS Templates