• Login

Dansk Færgehistorisk Selskab

FORTID - NUTID - FREMTID

  • Forside
  • Arrangementer
    • Kommende arrangementer
    • Afholdte arrangementer
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
  • Om Selskabet
    • Organisation
      • Bestyrelsen
      • Arkivgruppen
      • Bladgruppen
      • Forlagsgruppen
      • Forskningsgruppen
    • Dokumenter
      • Vedtægter
      • Generalforsamling
      • Regnskab/Budget
    • Bliv medlem
    • Om Selskabet
    • Persondataforordningen
  • Færgefarten
    • Færgefarten
    • Skibsregistret
  • Salgsafdelingen
    • Info
    • Bøger
    • Postkort
    • Effekter
    • Færgefarten
    • Andet
  • Medlemsmarkedet
    • Info
    • Spørgsmål
    • Til salg
    • Ønskes
  • Færgelinks
Månedens billede arkiv
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
    2012
  • Postbåden PETER en tidlig morgen i Svaneke havn i marts 2001 afventende at lastningen skal påbegyndes for afgang til Christiansø omkring kl. 10. Foto: Hans-Henrik Fentz
  • Det kulfyrede passagerdampskib ØSTERSØEN, bygget 1899, tilhørende Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 i to omgange (1899-1924 og 1937-1953), ses her udenfor en bornholmsk havn med mange passagerer ombord i begyndelsen af 1950’erne – måske på vej til Christiansø. Foto: Erik Pedersen
  • Færgen ANHOLT, bygget 2003, på rejse mellem Grenaa og Anholt i august 2007. Foto: J-C Lund
  • Århus havn den 13. november 1985 med to DSB Århus-Kalundborgfærger. Den helt nye, men endnu ej indsatte PEDER PAARS er på vej ud på en prøvetur. PRINSESSE ELISABETH ligger i færgelejet parat til at laste biler.  Foto: Asger Christiansen
  • Helsingborgs havn i 2. halvdel af 1960erne eller i begyndelsen af 1970erne. To Helsingør-Helsingborg færger: DSBs DAN på vej ud, og SFLs CAROLA ved kaj. Foto: Postkort
  • DSBs færge DRONNING INGRID, bygget 1951, ved afgang fra Rødby Færge 10. marts 1979. Foto: Jørn-Bent Jensen
  • Færgen BRATEN på Svendborg-Vindeby overfarten. Færgen blev bygget i Husum, Tyskland, i 1962 og sejlede på overfarten indtil 1966, hvor Svendborgsundbroen blev indviet og overflødiggjorde færgeoverfarten. BRATEN blev da oplagt og i 1968 solgt til Norge. Foto: Arne Olofsson
  • Færgen BORGEN i Hirtshals havn sommeren 1975. Denne færge overførte foruden passagerer og vejkøretøjer også jernbanevogne fra og til Kristiansand i Norge. Lynettesættet er YS 67 og YM 32, der tilsyneladende skal afhente passagerer, der skal mod Hjørring. Foto: Asger Christiansen
  • DSBs dampfærge CHRISTIAN IX afgår fra Korsør mod Nyborg en aften i begyndelsen af 1960erne. Foto: Jens-Jørgen Absalonsen
  • Motorfærgen OMØ mellem Stigsnæs og Omø i juni 2002. Færgen blev bygget i 1962 i Søby og omdøbt til OMØSUND i 2004 i forbindelse med levering af en ny færge til overfarten.  Foto: J-C Lund
  • DSBs dampfærge DANMARK bygget i 1922 ses her i et færgeleje i Grossenbrode i midten af 1950erne. Foto: Jens Sehlmann
  • DSB-passagerskibet JYLLAND fra Århus-Kalundborg overfarten  i isen udfor Tunø  4. marts 1963. Foto: Henry Frederiksen
Dansk Færgehistorisk Selskab
  • c/o Jørgen Wiedemann
    Takshaven 3
    3450 Allerød
    Danmark
  • info@dfhs.dk

Hvis du har forslag eller bemærkninger, kan Selskabet kontaktes via info@dfhs.dk eller via et medlem af bestyrelsen

Spørgsmål om hjemmeside kan rettes til webmaster Michael Koefoed-Hansen via webmaster@dfhs.dk


Opdateret

Seneste opdatering: 30/3-2023

Klik på Opdateringer for yderligere oplysninger.

Facebook
Facebook
Færgefarten

Færgefarten nr. 4/2022, er blevet afleveret til PostNord d. 7. december.

Copyright © 1991-2023 - Dansk Færgehistorisk Selskab

Template by OS Templates